تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۵۰۴۹۵۳
کبنا بررسی کرد

به مناسبت پیام رهبر انقلاب درباره فریضه نماز / ضرورت استفاده از روش‌های نوین در ترویج این فریضه / چرا فرهنگ‌سازی ترویج نماز در نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد چندان که شایسته است، جدی گرفته نشده‌؟

۰
به مناسبت پیام رهبر انقلاب درباره فریضه نماز / ضرورت استفاده از روش‌های نوین در ترویج این فریضه / چرا فرهنگ‌سازی ترویج نماز در نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد چندان که شایسته است، جدی گرفته نشده‌؟
کبنا ؛نبود نمازخانه در برخی مدارس غیرانتفاعی، برگزاری جلسات حین وقت نماز و همچنین عدم موفقیت دانش‌آموزان و فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد در مسابقات قرآنی و نمازرنشان می‌دهد فرهنگ‌سازی دینی هنوز آن‌چنان که باید و شاید در استان جدی گرفته نشده است. پیام رهبر انقلاب درباره ترویج نماز با ابزارهای نوین، فرصتی برای بازاندیشی و بازسازی این مسیر و پرورش نسلی متعهد و اخلاق‌مدار است.
به گزارش کبنا، نماز یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی است. وقتی نوجوانان و جوانان با نماز آشنا می‌شوند، نه تنها رابطه‌ای عمیق با خداوند برقرار می‌کنند، بلکه چارچوب اخلاقی، تربیتی و اجتماعی نیز شکل می‌گیرد که تا پایان عمر بر رفتار و تصمیمات فرد اثرگذار است. به‌طور کلی از نظر پیامدهای اجتماعی، نماز یک نهاد اجتماعی غیررسمی است که پیوندهای اخلاقی و اجتماعی را تقویت می‌کند و انسجام فرهنگی را در بین نسل‌ها تثبیت می‌کند.
پیام اخیر رهبر انقلاب اسلامی به سی‌ودومین اجلاس سراسری نماز بار دیگر بر اهمیت این فریضه تاکید کرده و به‌صراحت یادآوری کرده‌اند که آموزش و ترویج نماز باید با استفاده از ابزارهای نوین و مشوق‌های موثر صورت گیرد. ایشان در پیام خود اشاره کردند که خانواده‌ها، معلمان، مقررات و عادات زندگی، و نهایتاً دستگاه‌های تبلیغ دین و رجال دینی، همه باید به این تکلیف عمل کنند و از هیچ فرصتی برای تربیت دینی غافل نشوند. نکته مهم پیام رهبر انقلاب، توجه به استفاده از ابزارهای نوین و جذاب برای آموزش نماز است؛ موضوعی که امروز با توجه به حضور نسل دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، اهمیت دوچندان پیدا کرده است.
با این حال، در استان کهگیلویه و بویراحمد در برخی موارد، وضعیت چندان امیدوارکننده نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی مدارس غیرانتفاعی حتی نمازخانه ندارند و در برخی مدارس دولتی، نمازخانه‌ها فاقد جذابیت برای جلب دانش‌آموزان و امکانات مناسب هستند. در چنین شرایطی، چگونه می‌توان انتظار داشت که دانش‌آموزان با دل‌سپردگی و رغبت نسبت به نماز اقدام کنند؟ افزون بر این، برخی جلسات اداری و شوراها در استان، بدون توجه به وقت نماز برگزار می‌شوند؛ موضوعی که پیامدهای فرهنگی و مدیریتی زیادی دارد و می‌تواند تصور عمومی از اهمیت نماز را تحت تأثیر قرار دهد.
نگاهی تربیتی به این مسئله نشان می‌دهد که نماز، ستون اصلی تربیت دینی و اخلاقی است. همان‌طور که در تحلیل‌های جامعه‌شناختی مطرح شده، آموزش رسمی بدون پرورش مکمل، تنها بخشی از هویت فرد را شکل می‌دهد. آموزش و پرورش در استان، علاوه بر تدریس دروس، مسئولیت تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی را نیز بر عهده دارد و سرمایه‌ اجتماعی نیز با نماز، قرآن و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی غنی می‌شود. وقتی استان در مسابقات ملی قرآن، عترت و نماز موفقیتی کسب نمی‌کند، نشانه‌ای از عقب‌ماندگی در یکی از ستون‌های مهم تربیتی است.
از سوی دیگر، کم‌توجهی به نماز در ادارات و مدارس می‌تواند اثرات بلندمدتی داشته باشد. مدیران و مسئولان به‌عنوان الگوهای رفتار اجتماعی، نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری هنجارها دارند. وقتی خود مسئولان، نماز اول وقت را جدی نگیرند، ممکن است ناخودآگاه این پیام به کارکنان، معلمان و دانش‌آموزان منتقل شود که نماز قابل چشم‌پوشی است یا اولویت ندارد. چنین رفتاری، به‌تدریج فرهنگ عمومی را تحت تأثیر قرار داده و زمینه تضعیف ارزش‌های دینی و اجتماعی را فراهم می‌کند.
پیام رهبر انقلاب به ما یادآوری می‌کند که نماز فراتر از یک وظیفه فردی، مسئولیتی اجتماعی و فرهنگی است و همه اقشار جامعه، از خانواده تا معلمان و مدیران، موظف‌اند در آموزش و ترویج آن نقش ایفا کنند. ایشان ضمن تقدیر از زحمات استاد قرائتی، بر این نکته تاکید کردند که استمرار این تلاش‌ها نیازمند استفاده از روش‌های نوین، جذاب و اثرگذار است تا نسل جدید با شور و اشتیاق به این فریضه روی آورد.
اما وضعیت استان، نشان می‌دهد که این پیام هنوز در سطح عملیاتی استان محقق نشده است. نبود نمازخانه در برخی مدارس غیرانتفاعی، کیفیت پایین نمازخانه‌ها در مدارس دولتی، برگزاری جلسات اداری در زمان نماز و عدم حضور مدیران در صفوف نماز جماعت، نشان می‌دهند که فرهنگ‌سازی برای نماز هنوز در سطح مدیریتی و اجرایی استان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. افزون بر این، نتایج مسابقات ملی قرآن و نماز نیز زنگ خطری است که بیان می‌کند استان در تربیت دینی و پرورشی دانش‌آموزان، تا حدی جا مانده است و نیازمند بازنگری جدی است.
در عین حال، باید توجه داشت انتقاد به این وضعیت و بیان آن، فرصتی برای اصلاح و بهبود است. استان کهگیلویه و بویراحمد، ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی دارد؛ دانش‌آموزانی که در گذشته در عرصه‌های علمی، ورزشی و فرهنگی درخشان بوده‌اند، نشان می‌دهد که استعداد بالقوه موجود است. اگر این استعدادها در مسیر تربیت دینی و نماز هدایت شوند، می‌توان آینده‌ای امیدوارکننده ساخت.
نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای حضور هواپیماهای سوخت رسان آمریکا در خاورمیانه چیست؟

ماجرای حضور هواپیماهای سوخت رسان آمریکا در خاورمیانه چیست؟

حضور هواپیماهای سوخت رسان آمریکا در منطقه، چندان چیز عجیبی نیست و پیش از این نیز آمریکا ...
اسرائیل و ایران چگونه به جنگ رسیدند و چگونه می‌توان از جنگ بعدی جلوگیری کرد؟ / تهران و تل‌آویو چه در سر دارند؟

اسرائیل و ایران چگونه به جنگ رسیدند و چگونه می‌توان از جنگ بعدی جلوگیری کرد؟ / تهران و تل‌آویو چه در سر دارند؟

جنگ ۱۲ روزهٔ ژوئن ۲۰۲۵ یک لحظهٔ تعیین‌کننده بود: اسرائیل، ایران و ایالات متحده تمایلی ...
1