تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۵۰۲۵۳۷
کبنا بررسی کرد؛

چالش ثبت‌نام دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد / کمبود مدارس دولتی و افزایش بی‌رویه مدارس غیرانتفاعی / فشار مالی خانواده‌ها و ابهام کیفیت آموزشی / آیا مدارس غیردولتی عملکرد بهتری از مدارس دولتی دارند؟ / چرا تاکنون عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی با یکدیگر مقایسه نشده‌اند؟

۰
چالش ثبت‌نام دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد / کمبود مدارس دولتی و افزایش بی‌رویه مدارس غیرانتفاعی / فشار مالی خانواده‌ها و ابهام کیفیت آموزشی / آیا مدارس غیردولتی عملکرد بهتری از مدارس دولتی دارند؟ / چرا تاکنون عملکرد مدارس دولتی و غیردولتی با یکدیگر مقایسه نشده‌اند؟
کبنا ؛در استان کهگیلویه و بویراحمد، ثبت‌نام فرزندان در مدارس هر سال با چالش‌های جدی همراه است؛ خانواده‌ها در مواجهه با کمبود مدارس دولتی مناسب و پر شدن ظرفیت‌ها، ناچار به انتخاب مدارس غیرانتفاعی با پرداخت هزینه‌های قابل توجه می‌شوند. اما آیا این هزینه‌های اضافی واقعاً منجر به ارتقای کیفیت تحصیل دانش‌آموزان می‌شود؟ بررسی عملکرد مدارس غیرانتفاعی و دولتی در استان، کلید گشایش این ابهام و روشن شدن مسیر آموزشی بهتر برای خانواده‌هاست.
به گزارش کبنا، یکی از دغدغه‌های اصلی و البته تکراری این روزهای خانواده‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، مسأله ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس است. این چالش هر سال با شروع فصل مدارس، خانواده‌ها را درگیر خود می‌کند و هنوز راه‌حلی پایدار برای آن ارائه نشده است. در پایگاه خبری کبنا نیوز بارها به وضعیت مدارس و مشکلات پیش روی دانش‌آموزان و والدین در این استان پرداخته شده است، اما همچنان ابعاد مختلف این معضل بدون پاسخ و ابهام باقی مانده است. حال وقت آن رسیده است با نگاهی دقیق‌تر به یکی از زوایای کمتر بررسی شده این مشکل، یعنی وضعیت و عملکرد مدارس غیرانتفاعی استان، به دنبال پاسخی شفاف و راهگشا باشیم.
در سطح کشور، طبق آمارهای رسمی، حدود ۱۵ درصد از مدارس، غیرانتفاعی هستند؛ یعنی از هر ۱۰۰ مدرسه، ۱۵ مدرسه خصوصی یا غیرانتفاعی هستند و باقی دولتی. اما وقتی به استان کهگیلویه و بویراحمد می‌رسیم، این نسبت دچار تغییر قابل توجهی می‌شود، به ویژه در مقطع ابتدایی که سهم مدارس غیرانتفاعی که طبق برخی روایت‌ها حدود دو برابر میانگین کشوری است. این آمار به تنهایی گویای واقعیتی است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و نیازمند واکاوی جدی است.
علت این افزایش چشمگیر ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی در استان چیست؟ بخش زیادی از مدارس ابتدایی دولتی در این استان با مشکلات متعددی مواجه‌اند. اول از همه باید به جانمایی نامناسب برخی مدارس اشاره کرد. این مکان‌ها به لحاظ دسترسی و کیفیت زیرساخت‌ها، مناسب دانش‌آموزان نیستند و خانواده‌ها را برای ثبت‌نام دچار سردرگمی و نگرانی می‌کنند. در کنار آن، بسیاری از این مدارس ظرفیت‌شان تقریبا پر شده و نمی‌توانند جوابگوی حجم رو به افزایش دانش‌آموزان باشند. دلیل این وضعیت این است که تعداد مدارس ابتدایی دولتی استان، متناسب با جمعیت دانش‌آموزان در حال رشد نیست.
در کهگیلویه و بویراحمد، ترکیب مدارس دولتی نیز متفاوت است. بخش قابل توجهی از مدارس دولتی به صورت هیأت امنایی، شاهد یا فرهنگیان اداره می‌شوند و مدارس دولتی عادی تعداد کمی دارند. این ساختار منجر به محدود شدن گزینه‌های پیش روی خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس دولتی می‌شود و عملاً آنها را ناچار می‌کند به گزینه مدارس غیرانتفاعی روی بیاورند.
طبیعی است که ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی هزینه‌هایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند که برخی از آنها غیرقابل تحمل است. اگرچه شهریه مدارس غیرانتفاعی در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت سایر استان‌ها کمتر است، اما شرایط اقتصادی خانواده‌ها در این استان به هیچ وجه مساعد نیست. تورم بالاتر، نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری و درآمد سرانه پایین‌تر، فشار مالی مضاعفی به خانواده‌ها وارد می‌کند. در این شرایط حتی شهریه پایین‌تر از سایر استان‌ها، باز هم بار سنگینی روی دوش خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
بنابراین، خانواده‌ها با وجود محدودیت‌های مالی، ناچارند هزینه‌هایی اضافی برای ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی پرداخت کنند، اما پرسش مهم این است که آیا این هزینه‌های اضافی واقعا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل فرزندانشان می‌شود؟ به عبارت دیگر، آیا مدارس غیرانتفاعی در کهگیلویه و بویراحمد، عملکرد بهتری نسبت به مدارس دولتی دارند؟ آیا پرداخت شهریه‌های سنگین برای ثبت‌نام در این مدارس، نتیجه بهتری در عملکرد تحصیلی، اخلاقی یا مهارتی دانش‌آموزان به همراه دارد؟ این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که پاسخ مثبت به آن می‌تواند خانواده‌ها را به سمت ثبت‌نام گسترده‌تر در مدارس غیرانتفاعی ترغیب کند، اما پاسخ منفی به این معنا خواهد بود که خانواده‌ها در شرایط نامطلوب اقتصادی، بدون دریافت نتیجه مطلوب، هزینه می‌کنند.
در این رابطه، بررسی‌های پژوهشی جدی و میدانی ضرورت دارد. مقایسه عملکرد مدارس دولتی و غیرانتفاعی در استان باید به صورت دقیق و در تمامی مقاطع تحصیلی انجام شود. این ارزیابی باید متکی بر شاخص‌های علمی و استانداردهای آموزشی باشد و فقط به رتبه‌بندی کلی مدارس یا نتایج آزمون‌ها اکتفا نکند. مواردی مانند کیفیت آموزش، امکانات آموزشی، تربیت اخلاقی و اجتماعی، میزان رضایت والدین و دانش‌آموزان، و همچنین تأثیرات بلندمدت تحصیلی باید در این مقایسه لحاظ شوند.
متأسفانه تا امروز چنین مطالعاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل جدی انجام نشده است و به همین دلیل خانواده‌ها ناچارند بر اساس حدس و گمان و تجربیات محدود خود تصمیم بگیرند. این وضعیت نه تنها به بی‌اعتمادی به مدارس غیرانتفاعی دامن می‌زند، بلکه موجب می‌شود خانواده‌هایی که توان مالی کمتری دارند، احساس تبعیض و ناامیدی کنند. آنها یا به مدارس دولتی با کیفیت پایین‌تر مراجعه می‌کنند و یا در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام می‌کنند ولی با فشار اقتصادی مضاعف دست و پنجه نرم می‌کنند.
این روند می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای آینده تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان استان داشته باشد. زیرا اگر کیفیت آموزش در مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی برتری نداشته باشد، خانواده‌ها هزینه‌ای اضافی می‌کنند که نه تنها بار مالی به همراه دارد، بلکه زمان و فرصت‌های بهتر تحصیلی را نیز از دانش‌آموزان می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

دو نماینده مجلس در واکنش به تصمیم هیئت رئیسه در خصوص ممنوعیت استفاده از موبایل در صحن ...
حرف این نماینده آن نماینده بیشتر مصرف رسانه‌ای دارد/ نمی‌توانیم با جان کارشناسان هسته‌ای‌مان بازی کنیم

حرف این نماینده آن نماینده بیشتر مصرف رسانه‌ای دارد/ نمی‌توانیم با جان کارشناسان هسته‌ای‌مان بازی کنیم

همانطور که ما انتظار داریم مسئله هسته ای ما به دیگر مسائل گره زده نشود، ما هم نباید این ...
فیلم | کواکبیان ادعای خود را تکرار کرد: کاترین شکدم ۱۰۰ مورد صیغه را خودش اعتراف کرده است / او ۸ سال در ایران بود

فیلم | کواکبیان ادعای خود را تکرار کرد: کاترین شکدم ۱۰۰ مورد صیغه را خودش اعتراف کرده است / او ۸ سال در ایران بود

کواکبیان در اظهاراتی جدید ادعای خود را تکرار کرد: کاترین شکدم ۸ سال در ایران بوده است....
1