تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۵۰۱۶۳۹
کبنا بررسی کرد؛
آرامش در سایه قاطعیت؛ رحمانی در مسیر توسعه / نگاهی کوتاه به مدیریت 12 روزه استان در جنگ تحمیلی و برخی مسائل دیگر!
۰
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد در طول 12 روز جنگ تحمیلی نشان داد میتواند بحران را مدیریت کند و در فضای پرالتهاب، استان را در آرامش نگه دارد.
به گزارش کبنا، یدالله رحمانی، نخستین استاندار منصوبشده در دولت چهاردهم بود. او از شهریور ۱۴۰۳ تا امروز، تلاش کرده فضای سیاسی و اجرایی استان را از هیاهوهای زائد دور نگه دارد. در مقایسه با دورههایی که مدیریت استان گاه درگیر حواشی انتصابات قبیلهای، رفیقسالاری و سهمخواهیهای گروهی بود، امروز در بسیاری از جلسات مهم شاهد نوعی انسجام و قاطعیت هستیم.
نمونه اخیر، مدیریت استان در دوران ۱۲ روزه جنگ اخیر است. در همان روزهایی که اضطراب عمومی در کشور موج میزد، رحمانی با برگزاری جلسات متعدد و پیگیر، از تنظیم بازار تا بازدید میدانی از پروژههای ترافیکی و عمرانی، سعی کرد بر شرایط مسلط باشد. گزارشها از جلساتی که تا پاسی از شب ادامه داشتهاند، گویای همین جدیت در پیگیری امور هستند.
البته جدیت فقط در بحرانها معنا ندارد. آنچه از رحمانی در این ۹ ماه بهچشم آمده، تمرکز ویژه بر مسائل اقتصادی و سرمایهگذاری است. مسائلی که در استان ما بهواسطه نرخ بیکاری بالا و وابستگی اقتصاد محلی به دولت، اهمیتی دوچندان دارند. راهاندازی پنجشنبههای سرمایهگذاری و تأکید بر تسهیل امور سرمایهگذاران، نشانههایی از این رویکرد است. شاید همین نگاه ساختاری باعث شده رحمانی بر استفاده از ظرفیتهای انسانی تأکید داشته باشد و مشاوران تخصصی متعددی را در حوزههای مختلف منصوب کند؛ هرچند همچنان این انتظار از استانداری وجود دارد که از ظرفیت فکری این مشاوران بیش از پیش بهرهگیری شود. چرا که برخی این انتقاد را مطرح میکنند که تعداد 17 مشاور هر چند در ظاهر به معنای مشورتپذیری استاندار است، اما ممکن است در واقعیت، صرفاً جنبه تزئینی داشته باشند.
اما در میانه این مسیر، شایعههایی مطرح شده که گویا قرار است استاندار تغییر کند. این دست خبرها در حالی پخش میشود که مدیریت استان حال دیگر در مرحله شناخت مسائل و تثبیت ساختار قرار گرفته است. کسانی که امروز با چنین شایعههایی فضای استان را ملتهب میکنند، باید بدانند که توسعه در زمین ناپایدار ممکن نیست. ثبات، پیشنیاز برنامهریزی است و اعتماد عمومی نیز دقیقاً در همین بستر شکل میگیرد.
البته باید گفت رحمانی بینقص نبوده و نیست؛ در موضوعات مختلف، از جمله برخی انتصابات یا نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی، هنوز افکار عمومی خواهان جدیت و شفافیت بیشتری است. مدیرانی که کار امروز را به فردا میاندازند، شایسته مماشات نیستند و مردم انتظار دارند استاندار با همین قاطعیتی که گاه در جلسات نشان میدهد، در عزل و نصب هم عمل کند.
همچنین یکی از موضوعاتی که مردم هنوز نسبت به آن احساس بلاتکلیفی دارند، ماجرای طرح شهید زینالدین و استخدامهای غیرقانونی در دولت قبل است. افکار عمومی هنوز منتظر اقدامی قاطع از سوی مسئولان ارشد استانداری، بهویژه معاون توسعه هستند تا روشن شود که قانونگرایی شعاری نیست و مسیر شایستهسالاری قابل برگشت نیست. شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی منتظر هستند معاون مربوطه در صورت توانایی، قانون را در مورد این افراد اجرا کند تا ظن رفیقبازی و جریانگرایی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد از بین برود.
در مجموع، شاید بتوان گفت عملکرد رحمانی در این ۹ ماه، بیش از آنکه پرهیاهو باشد، آرام و روشمند بوده است. این خود مزیتی است که در فضای شلوغ و پرحاشیه استان کهگیلویه و بویراحمد، ارزش مضاعف دارد.
به گزارش کبنا، یدالله رحمانی، نخستین استاندار منصوبشده در دولت چهاردهم بود. او از شهریور ۱۴۰۳ تا امروز، تلاش کرده فضای سیاسی و اجرایی استان را از هیاهوهای زائد دور نگه دارد. در مقایسه با دورههایی که مدیریت استان گاه درگیر حواشی انتصابات قبیلهای، رفیقسالاری و سهمخواهیهای گروهی بود، امروز در بسیاری از جلسات مهم شاهد نوعی انسجام و قاطعیت هستیم.
نمونه اخیر، مدیریت استان در دوران ۱۲ روزه جنگ اخیر است. در همان روزهایی که اضطراب عمومی در کشور موج میزد، رحمانی با برگزاری جلسات متعدد و پیگیر، از تنظیم بازار تا بازدید میدانی از پروژههای ترافیکی و عمرانی، سعی کرد بر شرایط مسلط باشد. گزارشها از جلساتی که تا پاسی از شب ادامه داشتهاند، گویای همین جدیت در پیگیری امور هستند.
البته جدیت فقط در بحرانها معنا ندارد. آنچه از رحمانی در این ۹ ماه بهچشم آمده، تمرکز ویژه بر مسائل اقتصادی و سرمایهگذاری است. مسائلی که در استان ما بهواسطه نرخ بیکاری بالا و وابستگی اقتصاد محلی به دولت، اهمیتی دوچندان دارند. راهاندازی پنجشنبههای سرمایهگذاری و تأکید بر تسهیل امور سرمایهگذاران، نشانههایی از این رویکرد است. شاید همین نگاه ساختاری باعث شده رحمانی بر استفاده از ظرفیتهای انسانی تأکید داشته باشد و مشاوران تخصصی متعددی را در حوزههای مختلف منصوب کند؛ هرچند همچنان این انتظار از استانداری وجود دارد که از ظرفیت فکری این مشاوران بیش از پیش بهرهگیری شود. چرا که برخی این انتقاد را مطرح میکنند که تعداد 17 مشاور هر چند در ظاهر به معنای مشورتپذیری استاندار است، اما ممکن است در واقعیت، صرفاً جنبه تزئینی داشته باشند.
اما در میانه این مسیر، شایعههایی مطرح شده که گویا قرار است استاندار تغییر کند. این دست خبرها در حالی پخش میشود که مدیریت استان حال دیگر در مرحله شناخت مسائل و تثبیت ساختار قرار گرفته است. کسانی که امروز با چنین شایعههایی فضای استان را ملتهب میکنند، باید بدانند که توسعه در زمین ناپایدار ممکن نیست. ثبات، پیشنیاز برنامهریزی است و اعتماد عمومی نیز دقیقاً در همین بستر شکل میگیرد.
البته باید گفت رحمانی بینقص نبوده و نیست؛ در موضوعات مختلف، از جمله برخی انتصابات یا نظارت بر عملکرد مدیران اجرایی، هنوز افکار عمومی خواهان جدیت و شفافیت بیشتری است. مدیرانی که کار امروز را به فردا میاندازند، شایسته مماشات نیستند و مردم انتظار دارند استاندار با همین قاطعیتی که گاه در جلسات نشان میدهد، در عزل و نصب هم عمل کند.
همچنین یکی از موضوعاتی که مردم هنوز نسبت به آن احساس بلاتکلیفی دارند، ماجرای طرح شهید زینالدین و استخدامهای غیرقانونی در دولت قبل است. افکار عمومی هنوز منتظر اقدامی قاطع از سوی مسئولان ارشد استانداری، بهویژه معاون توسعه هستند تا روشن شود که قانونگرایی شعاری نیست و مسیر شایستهسالاری قابل برگشت نیست. شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی منتظر هستند معاون مربوطه در صورت توانایی، قانون را در مورد این افراد اجرا کند تا ظن رفیقبازی و جریانگرایی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد از بین برود.
در مجموع، شاید بتوان گفت عملکرد رحمانی در این ۹ ماه، بیش از آنکه پرهیاهو باشد، آرام و روشمند بوده است. این خود مزیتی است که در فضای شلوغ و پرحاشیه استان کهگیلویه و بویراحمد، ارزش مضاعف دارد.