تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۹۹۳۵۹
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در جمع خبرنگاران مطرح کرد

محسن زارعی در یاسوج: هیچ‌گونه امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد / سؤالات به صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شوند / تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ / دانش‌آموزانی که نمرات پایه یازدهم مناسبی ندارند، نگران نباشند / نمرات پایه دوازدهم با وزن ۶۰ درصد تأثیر قطعی در نتیجه کنکور خواهد داشت

۰
محسن زارعی در یاسوج: هیچ‌گونه امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد / سؤالات به صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شوند / تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵ / دانش‌آموزانی که نمرات پایه یازدهم مناسبی ندارند، نگران نباشند /  نمرات پایه دوازدهم با وزن ۶۰ درصد تأثیر قطعی در نتیجه کنکور خواهد داشت
کبنا ؛رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، جزئیات تأثیر معدل در کنکور سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ را تشریح کرد.
به گزارش کبنا نیوز، محسن زارعی معاون و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش صبح امروز (یکشنبه 21 اردیبهشت ماه 1404) به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.
وی در جریان این سفر در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تأثیر معدل در کنکور سال ۱۴۰۴ برای پایه دوازدهم به میزان ۶۰ درصد قطعی خواهد بود و تأثیر ۶ درس پایه یازدهم به صورت مثبت اعمال می‌شود.
زارعی افزود: «سهم تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴ به این صورت است که ۴۳ درصد به پایه دوازدهم و ۱۷ درصد به پایه یازدهم اختصاص دارد. تأثیر معدل پایه دوازدهم قطعی و تأثیر معدل پایه یازدهم مثبت است.»
وی در توضیح تأثیر مثبت معدل پایه یازدهم بیان کرد: «برای سابقه تحصیلی دو نمره کل تولید می‌شود؛ یکی بدون احتساب نمرات پایه یازدهم و دیگری با احتساب این نمرات. سپس هر کدام از این نمرات که تراز بالاتری داشته باشد، به‌عنوان سابقه تحصیلی لحاظ خواهد شد.»
زارعی با اشاره به نگرانی دانش‌آموزانی که نمرات پایه یازدهم آن‌ها مطلوب نیست، گفت: «دانش‌آموزانی که نمرات پایه یازدهم آن‌ها قابل‌قبول نیست، نگران نباشند؛ چرا که نمرات پایه دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصد قطعی در کنکور محاسبه می‌شود.»
تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۵
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش درباره وضعیت تأثیر معدل در کنکور سال ۱۴۰۵ نیز اظهار داشت: «برای دانش‌آموزانی که هم‌اکنون در پایه یازدهم هستند، تأثیر نهایی ۶ درس پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۵ قطعی خواهد بود. همچنین تمام دروس پایه یازدهم در سال آینده به صورت نهایی برگزار می‌شود.»
وی ادامه داد: «از کنکور سال ۱۴۰۵، ۶۰ درصد سابقه تحصیلی شامل نمرات پایه‌های یازدهم و دوازدهم خواهد بود.»
امنیت امتحانات نهایی و جلوگیری از لو رفتن سؤالات
زارعی همچنین درباره امنیت آزمون‌های نهایی تأکید کرد: «هیچ‌گونه امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد. سؤالات به صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شوند و رمز آن‌ها تنها دقایقی قبل از شروع آزمون برای بازگشایی ارسال می‌شود. سپس این سؤالات در محل آزمون پرینت گرفته خواهند شد.»
وی افزود: «سؤالات در فضایی کاملاً قرنطینه تولید می‌شوند و هیچ‌کس به آن‌ها دسترسی ندارد. همچنین حوزه‌های امتحان پیش از شروع آزمون‌ها به‌طور کامل بازرسی شده و تمامی نکات امنیتی بررسی می‌شود.»
زارعی خاطرنشان کرد: «امروز نیز از محل برگزاری آزمون‌های نهایی در شهر یاسوج بازدید خواهیم کرد تا از رعایت کامل استانداردها و امنیت آزمون‌ها اطمینان حاصل شود.»
تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ و نگاهی تازه به ارزشیابی آموزشی / برنامه‌ریزی کامل برای برگزاری امن و مطلوب امتحانات نهایی
به گزارش کبنا نیوز، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش جزئیات تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ را اعلام کرد و همچنین با تأکید بر اهمیت ارزشیابی به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند یادگیری، به ضرورت بازنگری در شیوه ارزشیابی و اهداف آن اشاره کرد.
محسن زارعی اعلام کرد: تأثیر معدل در کنکور سال ۱۴۰۴ برای پایه دوازدهم به میزان ۶۰ درصد قطعی بوده و تأثیر ۶ درس پایه یازدهم به صورت مثبت محاسبه خواهد شد. سهم تأثیر معدل برای پایه دوازدهم ۴۳ درصد و برای پایه یازدهم ۱۷ درصد است، که تأثیر پایه دوازدهم قطعی و تأثیر پایه یازدهم مثبت خواهد بود.
وی توضیح داد: «معنای تأثیر مثبت این است که برای سابقه تحصیلی دانش‌آموزان دو نمره کل تولید می‌شود؛ یک نمره بدون احتساب نمرات پایه یازدهم و نمره دیگر با احتساب نمرات پایه یازدهم. تراز بالاتر به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.»
زارعی درباره دانش‌آموزانی که نمرات پایه یازدهم مناسبی ندارند اظهار کرد: «جای نگرانی نیست؛ چرا که نمرات پایه دوازدهم با وزن ۶۰ درصد تأثیر قطعی در نتیجه کنکور خواهد داشت.»
وی افزود: «برای دانش‌آموزانی که اکنون در پایه یازدهم هستند، تأثیر نهایی ۶ درس این پایه در کنکور سال ۱۴۰۵ قطعی خواهد بود. همچنین از سال آینده تمامی دروس پایه یازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شوند و سابقه تحصیلی شامل ۶۰ درصد مجموع نمرات پایه یازدهم و دوازدهم خواهد بود.»
ارزشیابی؛ مکمل فرآیند یادگیری و بازتاب اهداف تربیتی
معاون و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نقش راهبردی ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت گفت: «ارزشیابی نباید به آزمون‌های پایانی و نمره خلاصه شود؛ بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند یادگیری است که باید در تمام مراحل آموزش، از ابتدا تا انتها، حضور مؤثر و هدفمند داشته باشد.»
وی افزود: «هدف ارزشیابی صرفاً تولید کارنامه و نمره نیست؛ بلکه باید مشخص کند آیا در مسیر اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داریم یا از آن منحرف شده‌ایم. ارزشیابی باید تحقق اهداف تربیتی و تربیت فراگیران را بسنجند. بنابراین نباید به ظاهر کتاب و جزوه محدود شود؛ بلکه باید اصالت را به اهداف یادگیری و تربیتی بدهد.»
زارعی با تأکید بر اینکه ارزشیابی باید به سطوح بالای شناختی و تربیتی توجه داشته باشد گفت: «اگر هدف یادگیری تغییر رفتار دانش‌آموزان است، تربیت زمانی محقق می‌شود که این تغییر رفتار بر پایه تغییر نگرش و باور آن‌ها باشد.»
وی با انتقاد از نگاه حداقلی به ارزشیابی افزود: «اینکه ارزشیابی را به ظاهر محتوا و سؤالات جزوه‌ای تقلیل دهیم، جفا به فرآیند یادگیری است. باید اهداف یادگیری را محور قرار دهیم و هر سؤالی که طراحی می‌شود، بر مبنای آن باشد.»
زارعی با اشاره به تهیه و به‌روزرسانی «راهنمای عمل طراحی سؤالات نهایی» بیان کرد: «در این راهنما، با همکاری دبیرخانه‌های راهبری کشوری و مؤلفان، اهداف و سطح شناختی مورد انتظار برای بیش از ۱۰۳ عنوان درسی تدوین شده است. این راهنما در سه دوره آموزشی در تهران، مشهد و شیراز ارائه و مورد بحث قرار گرفت.»
وی تأکید کرد: «ضروری است سرگروه‌های آموزشی استان‌ها این محتوا را به‌طور کامل به دبیران منتقل کنند. همچنین برای دانش‌آموزان بسته‌های یادگیری تهیه شده که در آن اهداف، شیوه طراحی، سطح سؤالات و مبانی طرح سؤالات تشریح شده تا فضای ابهام برای دانش‌آموزان از بین برود. این بسته‌ها از طریق پایگاه اینترنتی مرکز ارزشیابی به نشانی azmoon.medu.ir در دسترس قرار گرفته است.»
ارتقای توانمندی عوامل برگزاری امتحانات و تأمین امنیت آزمون‌ها
زارعی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای برگزاری امن و مطلوب امتحانات نهایی اظهار داشت: «سازوکاری با مشارکت همه دستگاه‌ها برای برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان از ۲۸ اردیبهشت ماه آغاز شده که براساس مصوبه شورای امنیت کشور، دستگاه‌های امنیتی نیز در حفاظت از آزمون‌ها همکاری دارند.»
وی با تأکید بر آرامش در ایام امتحانات گفت: «نباید فضای روانی دانش‌آموزان را با محدودیت‌هایی مانند حذف ورزش و اوقات فراغت درگیر کنیم؛ بلکه با دادن اطلاعات شفاف و رفع ابهام باید فضای آرامش برای آن‌ها ایجاد شود.»
زارعی همچنین به استفاده از تحلیل نتایج آزمون‌ها برای بهبود فرآیند تدریس اشاره کرد و افزود: «نتایج آزمون‌های قبلی به تفکیک پایه، درس و سؤال به مدارس ارسال شده است تا اگر دانش‌آموزان در پاسخ به برخی سؤالات ضعیف عمل کردند، روش تدریس دبیران در این زمینه بازنگری شود و به دانش پایه توجه بیشتری صورت گیرد.»
وی تأکید کرد: «برای دستیابی به نتایج مطلوب، همه همکاران در مدارس باید با همدلی و انگیزه دادن به دانش‌آموزان در جهت شناخت نقاط ضعف و رفع نیازهای آن‌ها گام بردارند. این همکاری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا سطح انتظارات آمریکایی‌ها از مذاکره مدام تغییر می‌کند؟

چرا سطح انتظارات آمریکایی‌ها از مذاکره مدام تغییر می‌کند؟

در بحث موشکی من با خلع سلاح ایران موافق نیستم، اما به هر حال، باید در این زمینه، به توافقی ...
ترامپ توافق بهتری از اوباما با ایران می‌بندد؟ / موقعیت تهران در برخی زمینه‌ها قوی‌تر شده و یک تضمین مهم می‌خواهد

ترامپ توافق بهتری از اوباما با ایران می‌بندد؟ / موقعیت تهران در برخی زمینه‌ها قوی‌تر شده و یک تضمین مهم می‌خواهد

ترامپ باید نشان دهد که می‌تواند به توافقی بهتر از آنچه که بهم زد، با تهران دست یابد.
چهار عبارتی که می‌توانند ازدواج را نابود کنند

چهار عبارتی که می‌توانند ازدواج را نابود کنند

پرهیز از جملات مخربی مانند «تو همیشه...»، «باشه هر کاری می‌خوای بکن»، «من خوبم» و «چقدر ...
1