تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۵۰۵۲۱۸
کبنا گزارش میدهد؛
فوری / نشست مهم شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به پیشنهاد تاجگردون برگزار شد / گزارش تاجگردون در خصوص افت تحصیلی: ما وظیفه داریم، خودمان به فکر خودمان باشیم / یک شکاف عمیق آموزشی است که باید برای آن چارهاندیشی کنیم / در رشته ریاضی و فیزیک، ۶۷ تا ۶۸ درصد دانشآموزان در سال ۱۴۰۴ نمراتی زیر ۱۰ کسب کردهاند / در رشته ادبیات و علوم انسانی، وضعیت نگرانکنندهتر است، ۷۸ تا ۸۰ درصد دانشآموزان نمراتی زیر ۱۰، ۱۳ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۸ درصد بالای ۱۴ کسب کردهاند / اختلاف میانگین استان در سال ۱۴۰۴ با میانگین کشوری نسبت به سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وضعیت بهتری دارد اما شرایط آموزشی استان و کشور نگران کننده است / مگر نمیشود، اگر تمام کشور شرایط کاهشی داشته باشد روند ما افزایشی باشد
۰
کبنا ؛به گزارش کبنا نیوز، جلسه شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴، به ریاست یدالله رحمانی، استاندار استان، و با حضور آیتالله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان، غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، محمد بهرامی، نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
این جلسه به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون تشکیل شد و در جریان آن، وی در حال ارائه توضیحاتی در خصوص افت تحصیلی دانشآموزان است.
تاجگردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، که این روزها انتقادات تندی نسبت به افت تحصیلی دانشآموزان و پایین بودن معدل میانگین دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد داشت، در این جلسه اظهار کرد:
در شورای آموزش، گزارشی را درخواست کردیم و از مسئولان خواستیم که شورای آموزش را تشکیل دهند. پس از آن، مروری بر واکنشها نسبت به این موضوعات خواهیم داشت. در این مباحث، از همه شما خواهش میکنم بر مسائل فنی، علمی و مواردی که به جامعه ما ارتباط دارد تمرکز کنیم و از نگاههای خاص سیاسی یا اداری پرهیز نماییم.
گزارش بنده در حد بررسی چند شاخص است و هدف اصلی آن این است که حتی اگر شرایط کشور مناسب نیست، در استان تلاشهای خود را مضاعف کنیم. ما در حال بحث درباره آینده فرزندانمان و جامعه هستیم تا ناترازی سنگینی در جامعه ایجاد نشود. مدیرکل محترم درخواست یک سری اطلاعات داشت، اما به دلیل سیستم فناوری متمرکز در وزارت آموزش و پرورش، امکان ارائه این گزارش به وی و دیگران وجود نداشت. از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردم و آنها گزارش را در اختیارمان قرار دادند. من بخشهای لازم را اینجا مطرح میکنم: وضعیت کشور و مقایسه آن با استان، اتفاقاتی که باید رخ دهد و در نهایت، پیشنهادها.
این موضوع در شورای آموزش بیان میشود تا همه با هم به آموزش و پرورش و ساختار آموزشی استان کمک کنیم و بسیاری از معضلات را رفع نماییم. فرهنگیان و مدیران محترم حتماً تلاش میکنند تا اتفاقات بهتری رخ دهد، اما تذکر و کمک بیجا نیست و در نهایت، به بهبود زندگی آینده فرزندانمان منجر خواهد شد. من سعی میکنم گزارش را در اختیار شما قرار دهم تا وضعیت را بهتر بشناسید، اما نگرانی اصلی از افت تحصیلی و لزوم چارهاندیشی برای افت تحصیلی در کل کشور است. در استان ما، این فاصله معناداری نسبت به میانگین کشور دارد. اگر ما به فکر خودمان نباشیم، کسی بیرون از استان قطعاً به فکر ما نخواهد بود. مشکلات زندگی معلمان، آموزش و پرورش و کل جامعه آنقدر زیاد شده که حتی خود ما به فکر تحصیل و پیشرفت دیگران نیستیم. بگذریم.
از وزیر آموزش و پرورش خواستم که آمار عملکرد دانشآموزان در رشتههای مختلف و مدارس مختلف را در سه سال گذشته، در مقایسه با کشور، به تفکیک رشتههای دولتی، غیرانتفاعی، مدارس خاص و غیره، و بر اساس سن بالای ۱۴ سال و زیر ۱۴ سال، و ترکیب مدارس، در اختیارمان قرار دهد. میانگین نمرات ما رو به کاهش است و نباید فکر کنیم که وضعیتمان خوب است یا اگر تعداد قبولیهایمان امسال کمی افزایش یابد، وضعیت عالی شده است. بیایید به این موضوع بپردازیم.
مکاتباتی که زحمت کشیده شد و وزارتخانه آمار را در اختیار ما گذاشت، نشان میدهد که وضعیت استان در مقایسه با کشور چگونه است. این آمار مربوط به سه سال ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ است. وضعیت کلی کشور خوب نیست و وضعیت استان ما کمی هم با فاصله، وضعیتش خوب نیست. میانگین نمرات از 8.43 به 8.15 رسیده است. در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ رسیده، حتی یکدهم هم افزایش یافته، واقعاً جلسهای درخواست نمیکردم.
روند کاهشی عملکرد تحصیلی در سطح کشور متوقف شده و به سمت رشد حرکت کرده است، اما در سطح استان ما همچنان چالشهایی وجود دارد. به همین دلیل، در کمیسیون مربوطه و در جلسه غیرعلنی، این موضوع را مطرح کردم و در نامهای به رئیسجمهور نیز به آن اشاره داشتم. امروز، دانشآموزانی که وارد دانشگاه میشوند، نتیجه عملکرد آموزشی ما هستند. اگر به فرآیندهای آموزشی کشور توجه نکنیم، خروجی دانشگاهها نیز مشخص خواهد بود.
بر اساس آمار رسمی مربوط به خردادماه سال جاری و دو سال گذشته، میانگین نمرات دانشآموزان در استان ما حدود دو نمره کمتر از میانگین کشوری است. اگر چه نسبت به سالهای گذشته شرایط بهتری داریم؛ اما باید تلاش کنیم این رویه را تغییر دهیم. این اختلاف ثابت و معنادار است و حتی اگر کشور با مشکلات متعددی مواجه باشد، ما در استان وظیفه داریم این شکاف را برطرف کنیم. اگر این شکاف از بین برود، میتوانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت آموزشی استان بهبود یابد. این امر نیازمند کمک و همکاری همه ماست.
در سال ۱۴۰۲، وضعیت از این هم بدتر بود، اما اکنون باید به فکر چارهاندیشی باشیم. بر اساس آمار، میانگین نمرات در مدارس مختلف استان در سال ۱۴۰۴ به این شرح است:
به تفکیک دروس و رشتهها، وضعیت به این صورت است:
در رشته ادبیات و علوم انسانی، میانگین نمره درس فارسی ۷.۱ است.
در رشته ریاضی و فیزیک، میانگین نمره درس ریاضی ۶.۷۸ و درس فیزیک ۶.۴۹ است.درس عربی در همین رشته ۵.۸۲ و در ادبیات و علوم انسانی، درس مرتبط ۵.۹۱ است.
این اعداد نشان میدهد که در برخی دروس، مانند ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک که انتظار میرود نمره بالاتری داشته باشد، عملکرد بسیار پایینتر از حد انتظار است. بهعنوان مثال، درس فارسی در رشته ادبیات و علوم انسانی باید حداقل ۱۲ یا ۱۳ باشد، اما اکنون ۷ است.
من متخصص این حوزه نیستم، اما پیشنهاد میکنم شورای آموزش و پرورش استان به این موضوعات بهطور جدی توجه کند. در تحلیل آمار، اگر فرض کنیم ۲۰ درصد دانشآموزان نمره زیر ۱۰ دارند، این وضعیت نگرانکننده است و باید برای آن چارهاندیشی کرد. پیشنهاد میکنم جداول آماری دقیقتر بررسی شوند و با همکاری استانداری، مدیران و معلمان، راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه شود.
وضعیت آماری عملکرد دانشآموزان بسیار نگرانکننده است. در رشته ریاضی و فیزیک، ۶۷ تا ۶۸ درصد دانشآموزان در سال ۱۴۰۴ نمراتی زیر ۱۰ کسب کردهاند. این به این معناست که نباید به نتایج کنکور یا افزایش اندک میانگین نمرات دلخوش باشیم. حدود ۸۵ درصد دانشآموزان این رشته نمراتی زیر ۱۴ دارند؛ ۶۷ درصد زیر ۱۰، ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۱۹ درصد بین ۱۴ تا ۲۰. این یعنی بخش عمده دانشآموزان ما در این رشته در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
این وضعیت در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ نیز مشابه بوده و حتی در سال ۱۴۰۱ احتمالاً بدتر بوده است. در رشته علوم تجربی نیز وضعیت چندان بهتر نیست؛ حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد دانشآموزان نمراتی زیر ۱۰، ۲۰ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۱۹ درصد بین ۱۴ تا ۲۰ کسب کردهاند. این اعداد نشان میدهد که تنها ۲۰ درصد دانشآموزان در این رشتهها شانس قبولی در کنکور یا رشتههای مناسب را دارند و مابقی یا در رشتههای نامرتبط ادامه تحصیل میدهند یا از چرخه آموزش عالی خارج میشوند.
در رشته ادبیات و علوم انسانی، وضعیت حتی نگرانکنندهتر است. ۷۸ تا ۸۰ درصد دانشآموزان نمراتی زیر ۱۰، ۱۳ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۸ درصد بالای ۱۴ کسب کردهاند. این آمار بهعنوان یک آسیب جدی در نظام آموزشی استان مطرح است. من بهعنوان یک غیرمتخصص، تنها این اعداد را ارائه میکنم و از کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش میخواهم که تحلیل دقیقتری ارائه دهند.
این وضعیت نشاندهنده یک شکاف عمیق آموزشی است که باید برای آن چارهاندیشی کنیم. از همه شما، بهویژه مدیران، معلمان و اعضای شورای آموزش و پرورش، درخواست دارم که این موضوع را جدی بگیرید و با همکاری هم، راهکارهایی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان ارائه دهیم. این اعداد نهتنها یک هشدار، بلکه یک ضرورت برای اقدام فوری است تا آینده بهتری برای فرزندانمان رقم بزنیم.
خبر متعاقباً تکمیل میشود.
این جلسه به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون تشکیل شد و در جریان آن، وی در حال ارائه توضیحاتی در خصوص افت تحصیلی دانشآموزان است.
تاجگردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، که این روزها انتقادات تندی نسبت به افت تحصیلی دانشآموزان و پایین بودن معدل میانگین دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد داشت، در این جلسه اظهار کرد:
در شورای آموزش، گزارشی را درخواست کردیم و از مسئولان خواستیم که شورای آموزش را تشکیل دهند. پس از آن، مروری بر واکنشها نسبت به این موضوعات خواهیم داشت. در این مباحث، از همه شما خواهش میکنم بر مسائل فنی، علمی و مواردی که به جامعه ما ارتباط دارد تمرکز کنیم و از نگاههای خاص سیاسی یا اداری پرهیز نماییم.
گزارش بنده در حد بررسی چند شاخص است و هدف اصلی آن این است که حتی اگر شرایط کشور مناسب نیست، در استان تلاشهای خود را مضاعف کنیم. ما در حال بحث درباره آینده فرزندانمان و جامعه هستیم تا ناترازی سنگینی در جامعه ایجاد نشود. مدیرکل محترم درخواست یک سری اطلاعات داشت، اما به دلیل سیستم فناوری متمرکز در وزارت آموزش و پرورش، امکان ارائه این گزارش به وی و دیگران وجود نداشت. از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردم و آنها گزارش را در اختیارمان قرار دادند. من بخشهای لازم را اینجا مطرح میکنم: وضعیت کشور و مقایسه آن با استان، اتفاقاتی که باید رخ دهد و در نهایت، پیشنهادها.
این موضوع در شورای آموزش بیان میشود تا همه با هم به آموزش و پرورش و ساختار آموزشی استان کمک کنیم و بسیاری از معضلات را رفع نماییم. فرهنگیان و مدیران محترم حتماً تلاش میکنند تا اتفاقات بهتری رخ دهد، اما تذکر و کمک بیجا نیست و در نهایت، به بهبود زندگی آینده فرزندانمان منجر خواهد شد. من سعی میکنم گزارش را در اختیار شما قرار دهم تا وضعیت را بهتر بشناسید، اما نگرانی اصلی از افت تحصیلی و لزوم چارهاندیشی برای افت تحصیلی در کل کشور است. در استان ما، این فاصله معناداری نسبت به میانگین کشور دارد. اگر ما به فکر خودمان نباشیم، کسی بیرون از استان قطعاً به فکر ما نخواهد بود. مشکلات زندگی معلمان، آموزش و پرورش و کل جامعه آنقدر زیاد شده که حتی خود ما به فکر تحصیل و پیشرفت دیگران نیستیم. بگذریم.
از وزیر آموزش و پرورش خواستم که آمار عملکرد دانشآموزان در رشتههای مختلف و مدارس مختلف را در سه سال گذشته، در مقایسه با کشور، به تفکیک رشتههای دولتی، غیرانتفاعی، مدارس خاص و غیره، و بر اساس سن بالای ۱۴ سال و زیر ۱۴ سال، و ترکیب مدارس، در اختیارمان قرار دهد. میانگین نمرات ما رو به کاهش است و نباید فکر کنیم که وضعیتمان خوب است یا اگر تعداد قبولیهایمان امسال کمی افزایش یابد، وضعیت عالی شده است. بیایید به این موضوع بپردازیم.
مکاتباتی که زحمت کشیده شد و وزارتخانه آمار را در اختیار ما گذاشت، نشان میدهد که وضعیت استان در مقایسه با کشور چگونه است. این آمار مربوط به سه سال ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ است. وضعیت کلی کشور خوب نیست و وضعیت استان ما کمی هم با فاصله، وضعیتش خوب نیست. میانگین نمرات از 8.43 به 8.15 رسیده است. در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ رسیده، حتی یکدهم هم افزایش یافته، واقعاً جلسهای درخواست نمیکردم.

بر اساس آمار رسمی مربوط به خردادماه سال جاری و دو سال گذشته، میانگین نمرات دانشآموزان در استان ما حدود دو نمره کمتر از میانگین کشوری است. اگر چه نسبت به سالهای گذشته شرایط بهتری داریم؛ اما باید تلاش کنیم این رویه را تغییر دهیم. این اختلاف ثابت و معنادار است و حتی اگر کشور با مشکلات متعددی مواجه باشد، ما در استان وظیفه داریم این شکاف را برطرف کنیم. اگر این شکاف از بین برود، میتوانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت آموزشی استان بهبود یابد. این امر نیازمند کمک و همکاری همه ماست.

- علوم تجربی: ۸.۷۴
ریاضی و فیزیک: ۷.۸۴
ادبیات و علوم انسانی: ۶.۵۵
علوم و معارف اسلامی: ۱۰.۸۴
به تفکیک دروس و رشتهها، وضعیت به این صورت است:
در رشته ادبیات و علوم انسانی، میانگین نمره درس فارسی ۷.۱ است.
در رشته ریاضی و فیزیک، میانگین نمره درس ریاضی ۶.۷۸ و درس فیزیک ۶.۴۹ است.درس عربی در همین رشته ۵.۸۲ و در ادبیات و علوم انسانی، درس مرتبط ۵.۹۱ است.
این اعداد نشان میدهد که در برخی دروس، مانند ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک که انتظار میرود نمره بالاتری داشته باشد، عملکرد بسیار پایینتر از حد انتظار است. بهعنوان مثال، درس فارسی در رشته ادبیات و علوم انسانی باید حداقل ۱۲ یا ۱۳ باشد، اما اکنون ۷ است.
من متخصص این حوزه نیستم، اما پیشنهاد میکنم شورای آموزش و پرورش استان به این موضوعات بهطور جدی توجه کند. در تحلیل آمار، اگر فرض کنیم ۲۰ درصد دانشآموزان نمره زیر ۱۰ دارند، این وضعیت نگرانکننده است و باید برای آن چارهاندیشی کرد. پیشنهاد میکنم جداول آماری دقیقتر بررسی شوند و با همکاری استانداری، مدیران و معلمان، راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه شود.
وضعیت آماری عملکرد دانشآموزان بسیار نگرانکننده است. در رشته ریاضی و فیزیک، ۶۷ تا ۶۸ درصد دانشآموزان در سال ۱۴۰۴ نمراتی زیر ۱۰ کسب کردهاند. این به این معناست که نباید به نتایج کنکور یا افزایش اندک میانگین نمرات دلخوش باشیم. حدود ۸۵ درصد دانشآموزان این رشته نمراتی زیر ۱۴ دارند؛ ۶۷ درصد زیر ۱۰، ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۱۹ درصد بین ۱۴ تا ۲۰. این یعنی بخش عمده دانشآموزان ما در این رشته در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
این وضعیت در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ نیز مشابه بوده و حتی در سال ۱۴۰۱ احتمالاً بدتر بوده است. در رشته علوم تجربی نیز وضعیت چندان بهتر نیست؛ حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد دانشآموزان نمراتی زیر ۱۰، ۲۰ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۱۹ درصد بین ۱۴ تا ۲۰ کسب کردهاند. این اعداد نشان میدهد که تنها ۲۰ درصد دانشآموزان در این رشتهها شانس قبولی در کنکور یا رشتههای مناسب را دارند و مابقی یا در رشتههای نامرتبط ادامه تحصیل میدهند یا از چرخه آموزش عالی خارج میشوند.

این وضعیت نشاندهنده یک شکاف عمیق آموزشی است که باید برای آن چارهاندیشی کنیم. از همه شما، بهویژه مدیران، معلمان و اعضای شورای آموزش و پرورش، درخواست دارم که این موضوع را جدی بگیرید و با همکاری هم، راهکارهایی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان ارائه دهیم. این اعداد نهتنها یک هشدار، بلکه یک ضرورت برای اقدام فوری است تا آینده بهتری برای فرزندانمان رقم بزنیم.
خبر متعاقباً تکمیل میشود.