تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۵۰۴۹۴۱
رویداد ملی روز روستا و عشایر با محوریت حکمرانی یکپارچه، مشارکتی و فناورانه؛
تصاویر و فیلم | تاجگردون در همایش روز ملی روستا و عشایر: به نظر من، شوراهای روستایی از نظر تعهد و سلامت پیشروتر از شوراهای شهری هستند / من نمیدانم برخی فرمانداران را چه کسی منصوب میکند، حتی استاندار هم نمیداند چه کسی آنها را انتخاب کرده است! / الان میتوانم، 2 تا دهیار معرفی کنم که آنها را میتوانیم بگذاریم جای دو تا فرماندار [شهرستانهای گچساران و باشت] / بهعنوان نماینده مجلس باید بگویم که سالهاست منابع مالی حوزه روستایی قابل نظارت دقیق نیست و مصرفکنندگان منابع پاسخگوی مقام ناظر نیستند
۱
کبنا ؛نماینده گچساران همچنین با انتقاد از نبود نظام ارتقای شغلی و ضعف نظارت در ساختار مدیریت روستایی، خواستار ایجاد مکانیزمهای تشویقی و نخبهگزینی در دهیاریها شد و گفت: دهیاران باید مسیر رشد خود را بدانند؛ از دهیاری تا بخشداری و فرمانداری باید بر اساس شایستگی و عملکرد باشد، نه روابط و سفارشها.
به گزارش کبنا نیوز، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، در همایش روز ملی روستا و عشایر که با حضور حسینزاده معاون رئیسجمهور و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، تأکید کرد: «ریشه توسعه کشور در روستاهاست و اگر این ریشه بهدرستی کار نکند، شاخههای درخت توسعه نیز ضعیف خواهند شد.»
رویداد ملی «روز روستا و عشایر» با محوریت «حکمرانی یکپارچه، مشارکتی و فناورانه» در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه به میزبانی معاونت رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و با همکاری استانداریهای سراسر کشور برگزار شد. در این رویداد ملی، نخبگان، مدیران استانی، فعالان مردمی و جمعی از مسئولان کشوری حضور داشتند.
تاجگردون در سخنان خود ضمن مثبت دانستن ارتقای سطح موضوع مدیریت هماهنگی روستاها به معاونت ریاستجمهوری گفت: این اقدام، گامی ارزشمند است، اما اگر بهدرستی اجرا نشود، میتواند نتیجهای معکوس داشته باشد. همه ما از دل روستا برخاستهایم. من در مجلس نیز گفتهام که یک لر هستم و از پشت کوه آمدهام. هیچکس نباید فراموش کند که از کجا آمده است. مقصود این نیست که رفتارهای دهاتی داشته باشیم، بلکه باید بتوانیم ترکیبی از فرهنگ اصیل و پیشرفت ایجاد کنیم. این کار سادهای نیست.
او با بیان اینکه کشور را میتوان به درختی تشبیه کرد که ریشه آن در اقتصاد روستاست، افزود: ریشه توسعه در روستاست، زیرا بستر شکلگیری پیشرفت از آنجا آغاز میشود. نظریههای متعدد علمی نیز بر این باورند که اگر زیرساختهای توسعه از روستا آغاز نشود، توسعه پایدار نخواهد بود. اگر ریشه ضعیف باشد، شاخهها هرقدر هم قوی باشند، دوام نخواهند داشت.
تاجگردون در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تا زمانی که نگاه ما به روستا، نگاهی حاشیهای و فرعی باشد، روستا نمیتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. مهاجرت جوان روستایی به شهر بهمعنای از دست دادن سرمایه انسانی است، درحالیکه ایجاد فرصتهای شغلی در همان روستا یعنی حفظ این سرمایه. ازاینرو باید از نگاهِ حاشیهنشینی بهسمت نگرشِ تولیدمحور در مناطق روستایی حرکت کنیم.
نماینده گچساران و باشت با تأکید بر لزوم حرکت بهسوی توسعه عدالتمحور و فناورانه تصریح کرد: تمامی اقداماتی که منجر به عدالت میشود، باید بهصورت هوشمندانه و دیجیتال پیش برود تا کشور بتواند همگام با تحولات جهانی حرکت کند.»
وی همچنین به جلسات خود با دکتر حسینزاده، معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: در جلسات متعدد با ایشان تأکید کردهام که قرار نیست؛ دوباره راه، آب و برق بسازید. ما راه، آب و برق ساختهایم و پنجاه سال است که میسازیم. برخی روستاها، مثلاً در استان خودم، قبل از انقلاب حتی یک متر آسفالت نداشتند. جادهای وجود نداشت، اما حالا بهسازی انجام شده و زحمات زیادی کشیده شده است. اما متناسب با نیازهای امروز، باید عمل کنیم. همکاری مجلس و دولت باید به گونهای باشد که این تفکر در برنامههای ذاتی شکل بگیرد و منجر به توسعهای شود که با رشد جهانی هماهنگ باشد. روستا هم باید همگام با دنیا رشد کند.
تاجگردون: عدالت دیجیتال حلقه مفقوده توسعه روستایی است / دهیاران باید با مکانیزمهای تشویقی ارتقا یابند
غلامرضا تاجگردون، در ادامه سخنان خود، با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت دیجیتال در حوزه روستاها گفت: امروز هوش مصنوعی در تولید، توزیع و بازار نقش کلیدی دارد و یک روستایی باید بتواند از عدالت دیجیتال و اطلاعات باکیفیت برای تولید و بازار آنلاین خود بهرهمند شود.
وی با اشاره به چالشهای تولید و بازار در مناطق روستایی افزود: مشکل اصلی زندگی روستایی امروز این است که تولید میکنیم، اما بازار نداریم. اگر بازاری هم وجود داشته باشد، در اختیار تولیدکننده واقعی نیست. امروز یک تولیدکننده غیرروستایی در آن سوی دنیا کالایی تولید میکند و به دورترین نقاط جهان میفرستد، اما ما در روستا حاکمیت دیجیتال برای مدیریت رفتار تولید روستایی نداریم. تا زمانی که این خلأ وجود دارد، هرچقدر جاده بسازیم یا بهسازی انجام دهیم، فاصله میان رشد فعلی و آینده مطلوب همچنان زیاد خواهد بود.
تاجگردون در ادامه با نگاهی تحلیلی به تغییرات جمعیتی در روستاها، این تحولات را لزوماً منفی ندانست و اظهار کرد: نباید تصور کنیم که کاهش جمعیت روستاها یا تغییر سن جمعیتی آنها پدیدهای نامطلوب است. این تغییر میتواند یک فرصت باشد. اگر تا سال ۱۴۰9 جمعیت روستایی کشور به ۱۵ یا ۱۶ درصد برسد، نباید نگران باشیم، بلکه باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم تا در رونق اقتصادی جهانی نقشآفرینی کنیم.
وی با اشاره به تشکیل معاونت توسعه روستایی در دولت، افزود: با ایجاد این معاونت که بهزودی اساسنامه آن تدوین خواهد شد، مجلس بودجه قابلتوجهی در اختیار دولت قرار داده است تا با هماهنگی معاون توسعه هزینه شود. انتظار میرود این تغییرات به تحول واقعی در عرصه توسعه روستایی منجر شود.
نماینده گچساران و باشت در بخش دیگری از سخنان خود، به چالشهای مرتبط با وضعیت دهیاران پرداخت و گفت: در سطح کلان، موضوعات مهمی مطرح است، اما در عمل یکی از دغدغههای همیشگی دهیاران، تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آنهاست. من بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال در مجلس بودهام و همواره دیدهام دهیاران، که پایه کار ما هستند، درگیر این مسئلهاند که آیا استخدام میشوند یا نه.
تاجگردون ادامه داد: شاید شما هم مثل من بگویید که این کار را اجرا کنید؛ اما مسائل دیگری هم هست که به دهیاران عزیز روستاها مربوط میشود. در حضور چند استاندار محترم که اینجا هستند، باید بگویم من ۱۰ تا ۱۵ سال نماینده مجلس بودهام، اما همیشه بحث اصلی دهیاران، که پایه کار ما هستند، این است که تکلیفشان چه میشود؟ استخدام میشوند یا نه؟ درگیر این موضوعات هستیم. من به استاندار خودم عرض میکنم، هر دوره که میگذرد، عدهای را من سفارش میکنم، عدهای را دیگران سفارش میکنند، عدهای از دورههای قبلی باقی ماندهاند و عدهای جدید میآیند. نمیتوانیم همه را استخدام کنیم، اما میتوانیم مکانیزمهای تشویقی ایجاد کنیم. اگر استاندار یا دولت بخواهد ۱۰۰ مجوز استخدام بدهد، باید یک مکانیزم تشویقی قوی وجود داشته باشد تا بین دهیاران ارتقا ایجاد شود.
او با اشاره به ظرفیت بالای برخی نیروهای روستایی گفت: الان میتوانم، چهار دهیار معرفی کنم که آنها را میتوانم بگذار جای دو تا فرماندار [شهرستانهای گچساران و باشت] که دوستان خودم هستم و به جای دوتا بخشدار که دوستان خودم هستند. مکانیزم تشویقی نباید بهگونهای باشد که با تغییر دولت یا نماینده، دهیاران دچار رکود شوند. در مناطق ما افراد نخبهای زندگی میکنند؛ کسانی با مدارک کارشناسی ارشد عمران، فیزیک و رشتههای تخصصی دیگر. درحالیکه گاهی نیروهای کمتجربه از ادارات دیگر آورده میشوند و پستهای مدیریتی میگیرند، در صورتی که همین دهیاران توان و تجربه لازم برای ایفای این نقشها را دارند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، با تأکید بر ضرورت ایجاد نظام تشویقی برای دهیاران و تقویت نظارت بر منابع مالی روستایی گفت: دهیاران و شوراهای روستایی باید از مسیر مشخصی برای ارتقا و اعتباربخشی برخوردار شوند تا نخبگان و نیروهای تحصیلکرده نیز انگیزه فعالیت در این حوزه را پیدا کنند.
وی در سخنانی خطاب به دکتر قربانی از مسئولان وزارت کشور اظهار داشت: از آقای دکتر قربانی خواهش میکنم این موضوع را در وزارت کشور بررسی کنند. اگر در هر شهرستان یک نفر بهعنوان دهیار برتر انتخاب شود، میتوان با تبدیل وضعیت شغلی، جایگاه مناسبی برای او ایجاد کرد. این اقدام یک مکانیزم تشویقی مؤثر خواهد بود که به ارتقای نیروهای نخبه و تحصیلکرده از طریق دهیاری و شوراهای روستایی منجر میشود.
تاجگردون با تأکید بر توانمندی شوراهای روستایی افزود: به نظر من، شوراهای روستایی از نظر بینش، تعهد و سلامت، بسیار پیشروتر از شوراهای شهری هستند و فاصله قابلتوجهی میان این دو وجود دارد. بنابراین، لازم است با اجرای سیاستهای تشویقی از سوی وزارت کشور و استانداران، جایگاه دهیاران تقویت و نقش آنها در مدیریت محلی پررنگتر شود.
نماینده گچساران و باشت همچنین به نقش طرحهای توسعهای در هماهنگی نهادهای روستایی اشاره کرد و گفت: سالها طول کشیده تا هماهنگی بین دهیاران و بنیاد مسکن برقرار شود. این هماهنگی عمدتاً از طریق شوراها و طرحهای منظومه روستایی ایجاد شده است و باید این طرحها را تقویت کنیم تا توسعه روستایی بهصورت پایدار شکل بگیرد.
وی درباره مفهوم طرح منظومه روستایی توضیح داد: این طرح بهمعنای همکاری هماهنگ بین دهیاریها، بنیاد مسکن و سایر دستگاهها در چارچوبی منظم و با تقسیم دقیق مسئولیتهاست. نظارت در این طرح باید تعریف شده و اجرایی باشد.
تاجگردون در ادامه با انتقاد از نبود نظارت مؤثر بر مصرف منابع مالی در مناطق روستایی گفت: امروز با یک مشکل جدی مواجهایم؛ بسیاری از افرادی که در روستاها خدمات ارائه میدهند، نه مسئولیتپذیرند، نه پاسخگو و نه تحت نظارت مشخص. بهعنوان نماینده مجلس باید بگویم که سالهاست منابع مالی حوزه روستایی قابل نظارت دقیق نیست و مصرفکنندگان منابع پاسخگوی مقام ناظر نیستند.
او با اشاره به بحث تشکیل سازمانهای جدید در حوزه توسعه روستایی افزود: ما مشکلی با ایجاد سازمان جدید نداریم، اما مسئله اصلی پاسخگویی و نظارت است. آقای مهندس شاملو گفتند که سازمان پلتفرم ایجاد شود؛ من گفتم، نگوید سازمان، نگران نبود سازمان نیستیم، بلکه دغدغه ما این است که مجری باید پاسخگو باشد و نهادی که پاسخگوست، باید قابل نظارت باشد. این همان شکاف واقعی در ساختار توسعه روستایی کشور است.»
تاجگردون تأکید کرد: من بهعنوان نماینده استان محروم کهگیلویه و بویراحمد میگویم که حتی امروز نمیدانیم در روستاهای استان دقیقاً چه میگذرد. وقتی منابع توزیع میشود، نه استاندار اطلاع دارد، نه فرماندار و نه حتی دفتر نماینده. این مسئله باید توسط معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با پشتوانه مجلس بهطور جدی پیگیری شود. لازم است نظارت تقویت شود و هویت و ساختار نهادی که در روستا فعالیت میکند، شفاف و پاسخگو گردد.
تاجگردون: دهیاریها نیاز به مکانیزم رشد دارند، نه قانون استخدامی / انتقاد از ساختار انتخاب فرمانداران و تصمیمات سیاسی
در جریان سخنرانی غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، یکی از حاضران از او درباره علت اجرایینشدن «قانون دهیاریهای خودکفا» پرسید و گفت: «این قانون بیش از شش سال است در مجلس تصویب شده اما هنوز اجرا نمیشود.»
تاجگردون ادامه داد و اظهار داشت: من دارم نکات کلیدی را مطرح میکنم. نمیتوانیم بگوییم پنجاه یا شصت هزار نفر را استخدام کنیم. شما قانونی مینویسید، اما حتی یک ساعت هم نمیتوانید اجرایش کنید؛ قانون سوراخ است. نمیشود شصت هزار دهیار را استخدام کرد و بعد شورای بعدی بیاید و همه را عوض کند. این مکانیزم غلط است.
وی تأکید کرد: هدف من چیز دیگری است. باید یک مکانیزم تشویقی با ساختار مشخص طراحی کنیم تا دهیار مسیر رشد خود را بداند. مسیر رشد در دهیاری این نیست که چون فامیل شورا است، استخدام شود یا شورا برایش تصمیم بگیرد. این مسیر اشتباه است. باید نخبهترین افراد را در هر روستا شناسایی و بهعنوان دهیار انتخاب کرد. اگر عملکرد موفقی داشتند، میتوانند بخشدار و سپس فرماندار شوند. این یعنی مسیر طبیعی و واقعی ارتقا.
تاجگردون ادامه داد: این ساختار باید تغییر کند و اگر این نظام ارتقا را بهصورت دقیق و هدفمند تنظیم کنیم، نیازی به قانون جدید هم نیست. در دولت قبل یا همین دولت فعلی که ما هم حامی آن هستیم، طرحهایی مثل "طرح نخبگان" یا "طرح شهید فلانی" اجرا شد که در آن هر استاندار یا نماینده، پنجاه تا صد نفر را وارد لیست استخدامی میکرد. این افراد صرفاً بهدلیل دوستی یا ارتباط با استاندار، نماینده یا معاون وزیر جذب میشوند. قانون در این بخش سوراخ دارد، اما میتوان مسیر را بدون تغییر قانون اصلاح کرد؛ فقط یک تصمیم قاطع میخواهد.
او گفت: «اگر استاندار به من بگوید میخواهم بخشدار تعیین کنم، من با او مشکلی ندارم، چون رفیق هستیم، [لحن شوخی] میگویند شایسته نیستند. واقعاً برای تعیین یک بخشدار که خیالمان راحت باشد، مشکل داریم.
تاجگردون با انتقاد از شیوه انتخاب برخی مدیران افزود: من نمیدانم برخی فرمانداران را چه کسی منصوب میکند. حتی استاندار هم نمیداند چه کسی آنها را انتخاب کرده است! زمانی که در سازمان برنامه و بودجه معاون امور استانها بودم، برنامه سازمان بهگونهای بود که میدانست ۱۰ تا ۱۵ سال آینده چه کسانی قرار است مدیر شوند. اما امروز در هیچ شهرستانی چنین برنامهریزی وجود ندارد.
او علت این نابسامانی را تصمیمات سیاسی دانست و گفت: رفتارهای سیاسی و تصمیمگیریهای جناحی موجب شده ثبات مدیریتی از بین برود. ما هم در گذشته همین مسیر را رفتیم و حالا نتیجهاش را میبینیم. این مسائل قانون نمیخواهد، بلکه تصمیمی خیرخواهانه و مدیریتی میخواهد. بسیاری از کارها را میتوان با پنج تا ده تصمیم اساسی اصلاح کرد.
تاجگردون با نگاهی انتقادی به نقش فشارهای سیاسی افزود: هر دولتی که روی کار میآید، متناسب با فشارهایی که امثال من و دیگر نمایندگان وارد میکنیم، تصمیماتی اتخاذ میکند. این روش نادرست است. برخی اصلاحات را باید خود ما انجام دهیم، با تغییر رفتار، نه صرفاً با تغییر قانون.
تاجگردون: همه جریانها از رویکرد دولت در توسعه روستایی حمایت میکنند / ریشه توسعه در روستا و انسان روستایی است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم گچساران و باشت، در بخش پایانی سخنان خود در همایش روز ملی روستا و عشایر، با اشاره به همکاریهای صورتگرفته میان مجلس و معاونت توسعه روستایی ریاستجمهوری گفت: در کمیسیون بودجه امسال چهار جلسه با آقای دکتر حسینزاده، معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، برگزار کردیم. ایشان ظرفیت و توان تغییر مسیر توسعه روستایی را دارد و باید از این فرصت بهدرستی استفاده شود.
وی افزود: هرچه هم بگوید، به او میدهند؛ چپ و راستی هم ندارد. ماشاءالله کرد، لر، ترک، عرب و دیگر اقوام، همه یکی هستیم. آقای دکتر حسینزاده برادر عزیز ماست و همه باید به او کمک کنیم. دولت در این رویکرد تصمیم درستی گرفته است. گاهی دولت تصمیم نادرستی میگیرد و ما در مجلس مخالفت میکنیم، اما در این موضوع هیچکس موضع منفی ندارد. چه چپ و چه راست، همه موافق این رویکرد هستند و باید کمک کنیم تا این تحول رخ دهد.
تاجگردون با تأکید بر نقش نیروی انسانی در توسعه روستاها اظهار داشت: بستر توسعه در روستا را انسان تعیین میکند؛ انسان است که مدیریت، ساختار و برنامهریزی را میسازد. همین عوامل هستند که به توسعه منجر میشوند. ریشه توسعه، همانطور که نظریهپردازان بزرگ توسعه اقتصادی تأکید کردهاند، در روستاست. اگر ساختار را در روستا تقویت کنیم و پایهها را محکم بسازیم، ادامه مسیر توسعه آسانتر خواهد شد.
او با اشاره به ضرورت بهرهگیری از فناوریهای نوین در مدیریت روستایی گفت: در عصر دیجیتال، هوش مصنوعی باید به کمک بیاید. نمیتوان با دنیایی که با سرعت پیش میرود رقابت کرد، اگر روستا در این مسیر عقب بماند، از حرکت بازمیماند. توسعه آینده بدون حضور فعال روستاها ممکن نیست.
تاجگردون در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش و همراهی نمایندگان مجلس با دولت، اظهار کرد: من زیاد صحبت کردم و وقت شما را گرفتم. انشاءالله موفق باشید و روز خوبی داشته باشید. در حضور رئیسجمهور حتماً سخنان بهتری خواهید شنید. من و همکارانم در مجلس تمامقد پشت شما هستیم. نه فقط پشت شما، بلکه در واقع پشت خودمان هستیم؛ چرا که شما از همان جایی آمدهاید که ما نیز از آن برخاستهایم.
به گزارش کبنا نیوز، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، در همایش روز ملی روستا و عشایر که با حضور حسینزاده معاون رئیسجمهور و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، تأکید کرد: «ریشه توسعه کشور در روستاهاست و اگر این ریشه بهدرستی کار نکند، شاخههای درخت توسعه نیز ضعیف خواهند شد.»
رویداد ملی «روز روستا و عشایر» با محوریت «حکمرانی یکپارچه، مشارکتی و فناورانه» در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه به میزبانی معاونت رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و با همکاری استانداریهای سراسر کشور برگزار شد. در این رویداد ملی، نخبگان، مدیران استانی، فعالان مردمی و جمعی از مسئولان کشوری حضور داشتند.
تاجگردون در سخنان خود ضمن مثبت دانستن ارتقای سطح موضوع مدیریت هماهنگی روستاها به معاونت ریاستجمهوری گفت: این اقدام، گامی ارزشمند است، اما اگر بهدرستی اجرا نشود، میتواند نتیجهای معکوس داشته باشد. همه ما از دل روستا برخاستهایم. من در مجلس نیز گفتهام که یک لر هستم و از پشت کوه آمدهام. هیچکس نباید فراموش کند که از کجا آمده است. مقصود این نیست که رفتارهای دهاتی داشته باشیم، بلکه باید بتوانیم ترکیبی از فرهنگ اصیل و پیشرفت ایجاد کنیم. این کار سادهای نیست.
او با بیان اینکه کشور را میتوان به درختی تشبیه کرد که ریشه آن در اقتصاد روستاست، افزود: ریشه توسعه در روستاست، زیرا بستر شکلگیری پیشرفت از آنجا آغاز میشود. نظریههای متعدد علمی نیز بر این باورند که اگر زیرساختهای توسعه از روستا آغاز نشود، توسعه پایدار نخواهد بود. اگر ریشه ضعیف باشد، شاخهها هرقدر هم قوی باشند، دوام نخواهند داشت.
تاجگردون در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: تا زمانی که نگاه ما به روستا، نگاهی حاشیهای و فرعی باشد، روستا نمیتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. مهاجرت جوان روستایی به شهر بهمعنای از دست دادن سرمایه انسانی است، درحالیکه ایجاد فرصتهای شغلی در همان روستا یعنی حفظ این سرمایه. ازاینرو باید از نگاهِ حاشیهنشینی بهسمت نگرشِ تولیدمحور در مناطق روستایی حرکت کنیم.
نماینده گچساران و باشت با تأکید بر لزوم حرکت بهسوی توسعه عدالتمحور و فناورانه تصریح کرد: تمامی اقداماتی که منجر به عدالت میشود، باید بهصورت هوشمندانه و دیجیتال پیش برود تا کشور بتواند همگام با تحولات جهانی حرکت کند.»
وی همچنین به جلسات خود با دکتر حسینزاده، معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اشاره کرد و گفت: در جلسات متعدد با ایشان تأکید کردهام که قرار نیست؛ دوباره راه، آب و برق بسازید. ما راه، آب و برق ساختهایم و پنجاه سال است که میسازیم. برخی روستاها، مثلاً در استان خودم، قبل از انقلاب حتی یک متر آسفالت نداشتند. جادهای وجود نداشت، اما حالا بهسازی انجام شده و زحمات زیادی کشیده شده است. اما متناسب با نیازهای امروز، باید عمل کنیم. همکاری مجلس و دولت باید به گونهای باشد که این تفکر در برنامههای ذاتی شکل بگیرد و منجر به توسعهای شود که با رشد جهانی هماهنگ باشد. روستا هم باید همگام با دنیا رشد کند.
![تاجگردون در همایش روز ملی روستا و عشایر: به نظر من، شوراهای روستایی از نظر تعهد و سلامت پیشروتر از شوراهای شهری هستند / من نمیدانم برخی فرمانداران را چه کسی منصوب میکند، حتی استاندار هم نمیداند چه کسی آنها را انتخاب کرده است! / الان میتوانم، چهار دهیار معرفی کنم که آنها را میتوانم بگذاریم جای دو تا فرماندار [شهرستانهای گچساران و باشت] / بهعنوان نماینده مجلس باید بگویم که سالهاست منابع مالی حوزه روستایی قابل نظارت دقیق نیست و مصرفکنندگان منابع پاسخگوی مقام ناظر نیستند](/images/upload/0011/images/63609672_majidkhahiphoto-21.jpg)
غلامرضا تاجگردون، در ادامه سخنان خود، با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت دیجیتال در حوزه روستاها گفت: امروز هوش مصنوعی در تولید، توزیع و بازار نقش کلیدی دارد و یک روستایی باید بتواند از عدالت دیجیتال و اطلاعات باکیفیت برای تولید و بازار آنلاین خود بهرهمند شود.
وی با اشاره به چالشهای تولید و بازار در مناطق روستایی افزود: مشکل اصلی زندگی روستایی امروز این است که تولید میکنیم، اما بازار نداریم. اگر بازاری هم وجود داشته باشد، در اختیار تولیدکننده واقعی نیست. امروز یک تولیدکننده غیرروستایی در آن سوی دنیا کالایی تولید میکند و به دورترین نقاط جهان میفرستد، اما ما در روستا حاکمیت دیجیتال برای مدیریت رفتار تولید روستایی نداریم. تا زمانی که این خلأ وجود دارد، هرچقدر جاده بسازیم یا بهسازی انجام دهیم، فاصله میان رشد فعلی و آینده مطلوب همچنان زیاد خواهد بود.
تاجگردون در ادامه با نگاهی تحلیلی به تغییرات جمعیتی در روستاها، این تحولات را لزوماً منفی ندانست و اظهار کرد: نباید تصور کنیم که کاهش جمعیت روستاها یا تغییر سن جمعیتی آنها پدیدهای نامطلوب است. این تغییر میتواند یک فرصت باشد. اگر تا سال ۱۴۰9 جمعیت روستایی کشور به ۱۵ یا ۱۶ درصد برسد، نباید نگران باشیم، بلکه باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم تا در رونق اقتصادی جهانی نقشآفرینی کنیم.
وی با اشاره به تشکیل معاونت توسعه روستایی در دولت، افزود: با ایجاد این معاونت که بهزودی اساسنامه آن تدوین خواهد شد، مجلس بودجه قابلتوجهی در اختیار دولت قرار داده است تا با هماهنگی معاون توسعه هزینه شود. انتظار میرود این تغییرات به تحول واقعی در عرصه توسعه روستایی منجر شود.
نماینده گچساران و باشت در بخش دیگری از سخنان خود، به چالشهای مرتبط با وضعیت دهیاران پرداخت و گفت: در سطح کلان، موضوعات مهمی مطرح است، اما در عمل یکی از دغدغههای همیشگی دهیاران، تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آنهاست. من بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال در مجلس بودهام و همواره دیدهام دهیاران، که پایه کار ما هستند، درگیر این مسئلهاند که آیا استخدام میشوند یا نه.
تاجگردون ادامه داد: شاید شما هم مثل من بگویید که این کار را اجرا کنید؛ اما مسائل دیگری هم هست که به دهیاران عزیز روستاها مربوط میشود. در حضور چند استاندار محترم که اینجا هستند، باید بگویم من ۱۰ تا ۱۵ سال نماینده مجلس بودهام، اما همیشه بحث اصلی دهیاران، که پایه کار ما هستند، این است که تکلیفشان چه میشود؟ استخدام میشوند یا نه؟ درگیر این موضوعات هستیم. من به استاندار خودم عرض میکنم، هر دوره که میگذرد، عدهای را من سفارش میکنم، عدهای را دیگران سفارش میکنند، عدهای از دورههای قبلی باقی ماندهاند و عدهای جدید میآیند. نمیتوانیم همه را استخدام کنیم، اما میتوانیم مکانیزمهای تشویقی ایجاد کنیم. اگر استاندار یا دولت بخواهد ۱۰۰ مجوز استخدام بدهد، باید یک مکانیزم تشویقی قوی وجود داشته باشد تا بین دهیاران ارتقا ایجاد شود.
او با اشاره به ظرفیت بالای برخی نیروهای روستایی گفت: الان میتوانم، چهار دهیار معرفی کنم که آنها را میتوانم بگذار جای دو تا فرماندار [شهرستانهای گچساران و باشت] که دوستان خودم هستم و به جای دوتا بخشدار که دوستان خودم هستند. مکانیزم تشویقی نباید بهگونهای باشد که با تغییر دولت یا نماینده، دهیاران دچار رکود شوند. در مناطق ما افراد نخبهای زندگی میکنند؛ کسانی با مدارک کارشناسی ارشد عمران، فیزیک و رشتههای تخصصی دیگر. درحالیکه گاهی نیروهای کمتجربه از ادارات دیگر آورده میشوند و پستهای مدیریتی میگیرند، در صورتی که همین دهیاران توان و تجربه لازم برای ایفای این نقشها را دارند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، با تأکید بر ضرورت ایجاد نظام تشویقی برای دهیاران و تقویت نظارت بر منابع مالی روستایی گفت: دهیاران و شوراهای روستایی باید از مسیر مشخصی برای ارتقا و اعتباربخشی برخوردار شوند تا نخبگان و نیروهای تحصیلکرده نیز انگیزه فعالیت در این حوزه را پیدا کنند.
وی در سخنانی خطاب به دکتر قربانی از مسئولان وزارت کشور اظهار داشت: از آقای دکتر قربانی خواهش میکنم این موضوع را در وزارت کشور بررسی کنند. اگر در هر شهرستان یک نفر بهعنوان دهیار برتر انتخاب شود، میتوان با تبدیل وضعیت شغلی، جایگاه مناسبی برای او ایجاد کرد. این اقدام یک مکانیزم تشویقی مؤثر خواهد بود که به ارتقای نیروهای نخبه و تحصیلکرده از طریق دهیاری و شوراهای روستایی منجر میشود.
تاجگردون با تأکید بر توانمندی شوراهای روستایی افزود: به نظر من، شوراهای روستایی از نظر بینش، تعهد و سلامت، بسیار پیشروتر از شوراهای شهری هستند و فاصله قابلتوجهی میان این دو وجود دارد. بنابراین، لازم است با اجرای سیاستهای تشویقی از سوی وزارت کشور و استانداران، جایگاه دهیاران تقویت و نقش آنها در مدیریت محلی پررنگتر شود.
نماینده گچساران و باشت همچنین به نقش طرحهای توسعهای در هماهنگی نهادهای روستایی اشاره کرد و گفت: سالها طول کشیده تا هماهنگی بین دهیاران و بنیاد مسکن برقرار شود. این هماهنگی عمدتاً از طریق شوراها و طرحهای منظومه روستایی ایجاد شده است و باید این طرحها را تقویت کنیم تا توسعه روستایی بهصورت پایدار شکل بگیرد.
وی درباره مفهوم طرح منظومه روستایی توضیح داد: این طرح بهمعنای همکاری هماهنگ بین دهیاریها، بنیاد مسکن و سایر دستگاهها در چارچوبی منظم و با تقسیم دقیق مسئولیتهاست. نظارت در این طرح باید تعریف شده و اجرایی باشد.
تاجگردون در ادامه با انتقاد از نبود نظارت مؤثر بر مصرف منابع مالی در مناطق روستایی گفت: امروز با یک مشکل جدی مواجهایم؛ بسیاری از افرادی که در روستاها خدمات ارائه میدهند، نه مسئولیتپذیرند، نه پاسخگو و نه تحت نظارت مشخص. بهعنوان نماینده مجلس باید بگویم که سالهاست منابع مالی حوزه روستایی قابل نظارت دقیق نیست و مصرفکنندگان منابع پاسخگوی مقام ناظر نیستند.
او با اشاره به بحث تشکیل سازمانهای جدید در حوزه توسعه روستایی افزود: ما مشکلی با ایجاد سازمان جدید نداریم، اما مسئله اصلی پاسخگویی و نظارت است. آقای مهندس شاملو گفتند که سازمان پلتفرم ایجاد شود؛ من گفتم، نگوید سازمان، نگران نبود سازمان نیستیم، بلکه دغدغه ما این است که مجری باید پاسخگو باشد و نهادی که پاسخگوست، باید قابل نظارت باشد. این همان شکاف واقعی در ساختار توسعه روستایی کشور است.»
تاجگردون تأکید کرد: من بهعنوان نماینده استان محروم کهگیلویه و بویراحمد میگویم که حتی امروز نمیدانیم در روستاهای استان دقیقاً چه میگذرد. وقتی منابع توزیع میشود، نه استاندار اطلاع دارد، نه فرماندار و نه حتی دفتر نماینده. این مسئله باید توسط معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با پشتوانه مجلس بهطور جدی پیگیری شود. لازم است نظارت تقویت شود و هویت و ساختار نهادی که در روستا فعالیت میکند، شفاف و پاسخگو گردد.
![تاجگردون در همایش روز ملی روستا و عشایر: به نظر من، شوراهای روستایی از نظر تعهد و سلامت پیشروتر از شوراهای شهری هستند / من نمیدانم برخی فرمانداران را چه کسی منصوب میکند، حتی استاندار هم نمیداند چه کسی آنها را انتخاب کرده است! / الان میتوانم، چهار دهیار معرفی کنم که آنها را میتوانم بگذاریم جای دو تا فرماندار [شهرستانهای گچساران و باشت] / بهعنوان نماینده مجلس باید بگویم که سالهاست منابع مالی حوزه روستایی قابل نظارت دقیق نیست و مصرفکنندگان منابع پاسخگوی مقام ناظر نیستند](/images/upload/0011/images/63609671_majidkhahiphoto-20.jpg)
در جریان سخنرانی غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت، یکی از حاضران از او درباره علت اجرایینشدن «قانون دهیاریهای خودکفا» پرسید و گفت: «این قانون بیش از شش سال است در مجلس تصویب شده اما هنوز اجرا نمیشود.»
تاجگردون ادامه داد و اظهار داشت: من دارم نکات کلیدی را مطرح میکنم. نمیتوانیم بگوییم پنجاه یا شصت هزار نفر را استخدام کنیم. شما قانونی مینویسید، اما حتی یک ساعت هم نمیتوانید اجرایش کنید؛ قانون سوراخ است. نمیشود شصت هزار دهیار را استخدام کرد و بعد شورای بعدی بیاید و همه را عوض کند. این مکانیزم غلط است.
وی تأکید کرد: هدف من چیز دیگری است. باید یک مکانیزم تشویقی با ساختار مشخص طراحی کنیم تا دهیار مسیر رشد خود را بداند. مسیر رشد در دهیاری این نیست که چون فامیل شورا است، استخدام شود یا شورا برایش تصمیم بگیرد. این مسیر اشتباه است. باید نخبهترین افراد را در هر روستا شناسایی و بهعنوان دهیار انتخاب کرد. اگر عملکرد موفقی داشتند، میتوانند بخشدار و سپس فرماندار شوند. این یعنی مسیر طبیعی و واقعی ارتقا.
تاجگردون ادامه داد: این ساختار باید تغییر کند و اگر این نظام ارتقا را بهصورت دقیق و هدفمند تنظیم کنیم، نیازی به قانون جدید هم نیست. در دولت قبل یا همین دولت فعلی که ما هم حامی آن هستیم، طرحهایی مثل "طرح نخبگان" یا "طرح شهید فلانی" اجرا شد که در آن هر استاندار یا نماینده، پنجاه تا صد نفر را وارد لیست استخدامی میکرد. این افراد صرفاً بهدلیل دوستی یا ارتباط با استاندار، نماینده یا معاون وزیر جذب میشوند. قانون در این بخش سوراخ دارد، اما میتوان مسیر را بدون تغییر قانون اصلاح کرد؛ فقط یک تصمیم قاطع میخواهد.
او گفت: «اگر استاندار به من بگوید میخواهم بخشدار تعیین کنم، من با او مشکلی ندارم، چون رفیق هستیم، [لحن شوخی] میگویند شایسته نیستند. واقعاً برای تعیین یک بخشدار که خیالمان راحت باشد، مشکل داریم.
تاجگردون با انتقاد از شیوه انتخاب برخی مدیران افزود: من نمیدانم برخی فرمانداران را چه کسی منصوب میکند. حتی استاندار هم نمیداند چه کسی آنها را انتخاب کرده است! زمانی که در سازمان برنامه و بودجه معاون امور استانها بودم، برنامه سازمان بهگونهای بود که میدانست ۱۰ تا ۱۵ سال آینده چه کسانی قرار است مدیر شوند. اما امروز در هیچ شهرستانی چنین برنامهریزی وجود ندارد.
او علت این نابسامانی را تصمیمات سیاسی دانست و گفت: رفتارهای سیاسی و تصمیمگیریهای جناحی موجب شده ثبات مدیریتی از بین برود. ما هم در گذشته همین مسیر را رفتیم و حالا نتیجهاش را میبینیم. این مسائل قانون نمیخواهد، بلکه تصمیمی خیرخواهانه و مدیریتی میخواهد. بسیاری از کارها را میتوان با پنج تا ده تصمیم اساسی اصلاح کرد.
تاجگردون با نگاهی انتقادی به نقش فشارهای سیاسی افزود: هر دولتی که روی کار میآید، متناسب با فشارهایی که امثال من و دیگر نمایندگان وارد میکنیم، تصمیماتی اتخاذ میکند. این روش نادرست است. برخی اصلاحات را باید خود ما انجام دهیم، با تغییر رفتار، نه صرفاً با تغییر قانون.
![تاجگردون در همایش روز ملی روستا و عشایر: به نظر من، شوراهای روستایی از نظر تعهد و سلامت پیشروتر از شوراهای شهری هستند / من نمیدانم برخی فرمانداران را چه کسی منصوب میکند، حتی استاندار هم نمیداند چه کسی آنها را انتخاب کرده است! / الان میتوانم، چهار دهیار معرفی کنم که آنها را میتوانم بگذاریم جای دو تا فرماندار [شهرستانهای گچساران و باشت] / بهعنوان نماینده مجلس باید بگویم که سالهاست منابع مالی حوزه روستایی قابل نظارت دقیق نیست و مصرفکنندگان منابع پاسخگوی مقام ناظر نیستند](/images/upload/0011/images/63609669_majidkhahiphoto-18.jpg)
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم گچساران و باشت، در بخش پایانی سخنان خود در همایش روز ملی روستا و عشایر، با اشاره به همکاریهای صورتگرفته میان مجلس و معاونت توسعه روستایی ریاستجمهوری گفت: در کمیسیون بودجه امسال چهار جلسه با آقای دکتر حسینزاده، معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، برگزار کردیم. ایشان ظرفیت و توان تغییر مسیر توسعه روستایی را دارد و باید از این فرصت بهدرستی استفاده شود.
وی افزود: هرچه هم بگوید، به او میدهند؛ چپ و راستی هم ندارد. ماشاءالله کرد، لر، ترک، عرب و دیگر اقوام، همه یکی هستیم. آقای دکتر حسینزاده برادر عزیز ماست و همه باید به او کمک کنیم. دولت در این رویکرد تصمیم درستی گرفته است. گاهی دولت تصمیم نادرستی میگیرد و ما در مجلس مخالفت میکنیم، اما در این موضوع هیچکس موضع منفی ندارد. چه چپ و چه راست، همه موافق این رویکرد هستند و باید کمک کنیم تا این تحول رخ دهد.
تاجگردون با تأکید بر نقش نیروی انسانی در توسعه روستاها اظهار داشت: بستر توسعه در روستا را انسان تعیین میکند؛ انسان است که مدیریت، ساختار و برنامهریزی را میسازد. همین عوامل هستند که به توسعه منجر میشوند. ریشه توسعه، همانطور که نظریهپردازان بزرگ توسعه اقتصادی تأکید کردهاند، در روستاست. اگر ساختار را در روستا تقویت کنیم و پایهها را محکم بسازیم، ادامه مسیر توسعه آسانتر خواهد شد.
او با اشاره به ضرورت بهرهگیری از فناوریهای نوین در مدیریت روستایی گفت: در عصر دیجیتال، هوش مصنوعی باید به کمک بیاید. نمیتوان با دنیایی که با سرعت پیش میرود رقابت کرد، اگر روستا در این مسیر عقب بماند، از حرکت بازمیماند. توسعه آینده بدون حضور فعال روستاها ممکن نیست.
تاجگردون در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش و همراهی نمایندگان مجلس با دولت، اظهار کرد: من زیاد صحبت کردم و وقت شما را گرفتم. انشاءالله موفق باشید و روز خوبی داشته باشید. در حضور رئیسجمهور حتماً سخنان بهتری خواهید شنید. من و همکارانم در مجلس تمامقد پشت شما هستیم. نه فقط پشت شما، بلکه در واقع پشت خودمان هستیم؛ چرا که شما از همان جایی آمدهاید که ما نیز از آن برخاستهایم.
آقای تاج گردون:
همه انتصابات در کهگیلویه و بویراحمد ه خاطر نفوذ شما در کمیسیون بودجه صورت میگیرد
همه میدانند قدرت شما ناشی از کمیسیون برنامه و بودجه است
چرا فرافکنی میکنید
چرا چند وجهی صحبت میکنید
شما را چه میشود ؟؟
قدرت و موقعیت با شما چیکار کرده که حاضر نیستید با زبان واقعیت صحبت کنید؟؟؟؟