تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۵۰۱۳۳۲
در نقد انتصابات غیراصولی و هشدار درباره پیامدهای آن؛
برخی مدیران مسألهدار در کهگیلویه و بویراحمد / درخواست جوانان از دستگاه قضا: جایگاههای اداری در استان به شایستگان سپرده شوند / هر مدیر یک نماد است و جامعه از طریق همین نمادها قضاوت میکند
۱
کبنا ؛انتصاب مدیرانی با سابقه قضایی یا بدون شایستگی لازم، علاوه بر کاهش بهرهوری اداری، منجر به فرسایش اعتماد عمومی نیز میشود. مردم کهگیلویه و بویراحمد انتظار دارند در مسیر عدالت، شایستهسالاری فدای مناسبات سیاسی نشود.
به گزارش کبنا، در این جنگ تحمیلی، مردم ایران بار دیگر نشان دادند که با وجود تمام تفاوتها، اختلافنظرها و تنوع در سلایق سیاسی و اجتماعی، در مواجهه با ظلم، اشغال و تجاوز، یکدل و همصدا هستند. در نبرد نابرابر اخیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، ملت بزرگ ایران در سطح افکار عمومی و صحنههای اجتماعی نشان داد که همچنان وفادار به ارزشهای عدالت، حقطلبی و استقلال است. این ارزشها همانهایی هستند که در بطن انقلاب اسلامی و در طول هشت سال دفاع مقدس ریشه دوانده و بخشی جداییناپذیر از هویت جمعی ما شدهاند.
این روحیه عمیق و دیرپای حقطلبی در عرصههای اجتماعی، اداری و اقتصادی نیز خود را نشان میدهد. امروز مهمترین خط قرمز جامعه، فساد، تبعیض، رانت و بیعدالتی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بهعنوان بخشی از این پیکره عدالتخواه، همواره نشان داده که در صف نخست دفاع از ارزشها قرار دارد. اما با این حال، باید اذعان کرد که این استان به دلیل تأخر تاریخی در نهادسازی اداری و توسعهیافتگی، با چالشهایی مضاعف روبهروست. نظام اداری در این استان هنوز به بلوغ و تثبیت ساختاری نرسیده و بسیاری از سازوکارهای آن در حال آزمون و خطا هستند. در چنین شرایطی، هر تصمیمگیری و انتصاب میتواند تأثیری چندین برابر نسبت به استانهای برخوردارتر داشته باشد.
در این میان، انتخاب مدیران کارآمد، پاکدست، اقدامی راهبردی برای جلوگیری از تعمیق نابرابریها و تسریع فرآیند توسعه است. رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی نظام اداری بر اصولی چون شایستهسالاری، سلامت اداری، ارتقای بهرهوری، شفافیت، پاسخگویی، عدالتمحوری و فسادستیزی تأکید کردهاند. بر همین مبنا، یک مدیر شایسته باید هم از حیث تخصص، هم از حیث شخصیت اخلاقی و هم از لحاظ پیشینه اجتماعی، توان برانگیختن اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی را داشته باشد.
همین امروز، در نشستی، حجتالاسلام پیشقدم، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد، نکتهای مهم را مطرح کرد که باید مورد توجه نخبگان و مسئولان قرار گیرد. او گفت: امر به معروف فقط محدود به حجاب نیست؛ امروز معروف اصلی، مقابله با فساد، تبعیض، پارتیبازی، رشوهخواری و بیعدالتی است. این سخن، میتواند تلنگری به نظام اداری ما باشد.
متأسفانه، واقعیت این است که در استان کهگیلویه و بویراحمد، گاه انتصابات فلهای و رابطهمحور بر اصول شایستهسالاری سایه انداختهاند. تجربههایی در سالهای گذشته نشان داده که دخالت برخی نمایندگان مجلس یا چهرههای سیاسی در انتصابات، مسیر طبیعی نهادهای اداری را منحرف کرده است. هرگاه این دست از دخالتها بهجای رقابت در ارائه برنامه و کارآمدی، به رقابت در وابستگی و حمایتجویی بدل شده، دستگاه مربوطه نیز از مسیر مأموریت اصلیاش فاصله گرفته و کارآمدی آن کاهش یافته است.
آنچه اما امروز باید با دقت بیشتری بررسی شود، حضور برخی افراد در رأس دستگاههای اجرایی استان با وجود دارا بودن احکام قضایی است. دو تن از این افراد دارای احکام قطعی و یکی نیز دارای احکام بدوی هستند. این موضوع ممکن است در عمل منجر به تضعیف اعتبار نهادهای اجرایی و تضعیف انگیزه کارکنان شود.
در علوم اجتماعی، یکی از مؤلفههای اصلی مشروعیتزایی برای حاکمیت، «اعتماد نهادی» است. اعتماد نهادی زمانی شکل میگیرد که ساختارهای رسمی کشور، شفاف و قانونمدار باشند. حضور فردی با سابقه قضایی در مقام سرپرستی یک دستگاه، حتی اگر از نظر قانونی بلامانع باشد، در سطح ادراک عمومی منجر به کاهش اعتماد و تقویت شایعات خواهد شد.
از سوی دیگر، مدیرانی که پیشینههای مسئلهدار دارند، نه تنها در محیط داخلی سازمان دچار چالش در مدیریت منابع انسانی و جلب مشارکت نیروها میشوند، بلکه در سطح تعاملات اجتماعی نیز با مقاومت و تردید عمومی روبرو خواهند شد. چنین مدیرانی معمولاً فاقد سرمایه نمادین (اعتبار اجتماعی) لازم برای برقراری ارتباط اثربخش با مردم هستند و همین مسأله میتواند آسیبهایی جبرانناپذیر به نظام اداری وارد کند.
با همه این تفاسیر، خوشبختانه دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر نشان داده که پایبندی کامل به عدالت و قانون دارند و شکی در سلامت ساختاری آن نیست. بسیاری از چهرههای قضایی در این استان، افرادی عدالتمحور و آگاه به دغدغههای مردم هستند. ما مطمئن هستیم که آنها کار خود را با دقت، حوصله و رعایت موازین قانونی انجام میدهند. در حال حاضر نیز حضور دادستان محبوب و جوان مرکز استان، موجب آرامش خاطر مردم است. انتشار این یادداشت نیز به درخواست و مطالبه بخش بزرگی از جامعه، بهویژه جوانان این استان است که رسانهها را پل ارتباطی خود با مسئولان میدانند.
با این تفاسیر، برای پرهیز از تعارض درونسازمانی و برونسازمانی، پیشنهاد میشود از ظرفیت مدیرانی که دارای احکام قضایی هستند، در جایگاههایی چون مشاور یا عضو کمیتههای فنی بهرهبرداری شود. این افراد ممکن است تجربههای اجرایی خوبی داشته باشند که در صورت بهرهگیری مناسب، میتوانند در خدمت توسعه استان قرار گیرد؛ بدون آنکه سرمایه اجتماعی نهادهای رسمی تضعیف شود.
بههرحال کهگیلویه و بویراحمد، استانی جوان و دارای ظرفیتهای بسیاری است. اما برای عبور از وضعیت موجود، باید نهادهای اجرایی خود را بر مدار شایستگی و قانونمداری استوار سازد. هر تصمیمی در این مسیر علاوه بر اینکه اثر اداری دارد، به ساختار ذهنی و روانی جامعه نیز مربوط میشود. یادمان نرود که هر مدیر، یک نماد است؛ و جامعه از طریق همین نمادها، قضاوت کلی خود را میکند.
به گزارش کبنا، در این جنگ تحمیلی، مردم ایران بار دیگر نشان دادند که با وجود تمام تفاوتها، اختلافنظرها و تنوع در سلایق سیاسی و اجتماعی، در مواجهه با ظلم، اشغال و تجاوز، یکدل و همصدا هستند. در نبرد نابرابر اخیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، ملت بزرگ ایران در سطح افکار عمومی و صحنههای اجتماعی نشان داد که همچنان وفادار به ارزشهای عدالت، حقطلبی و استقلال است. این ارزشها همانهایی هستند که در بطن انقلاب اسلامی و در طول هشت سال دفاع مقدس ریشه دوانده و بخشی جداییناپذیر از هویت جمعی ما شدهاند.
این روحیه عمیق و دیرپای حقطلبی در عرصههای اجتماعی، اداری و اقتصادی نیز خود را نشان میدهد. امروز مهمترین خط قرمز جامعه، فساد، تبعیض، رانت و بیعدالتی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بهعنوان بخشی از این پیکره عدالتخواه، همواره نشان داده که در صف نخست دفاع از ارزشها قرار دارد. اما با این حال، باید اذعان کرد که این استان به دلیل تأخر تاریخی در نهادسازی اداری و توسعهیافتگی، با چالشهایی مضاعف روبهروست. نظام اداری در این استان هنوز به بلوغ و تثبیت ساختاری نرسیده و بسیاری از سازوکارهای آن در حال آزمون و خطا هستند. در چنین شرایطی، هر تصمیمگیری و انتصاب میتواند تأثیری چندین برابر نسبت به استانهای برخوردارتر داشته باشد.
در این میان، انتخاب مدیران کارآمد، پاکدست، اقدامی راهبردی برای جلوگیری از تعمیق نابرابریها و تسریع فرآیند توسعه است. رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی نظام اداری بر اصولی چون شایستهسالاری، سلامت اداری، ارتقای بهرهوری، شفافیت، پاسخگویی، عدالتمحوری و فسادستیزی تأکید کردهاند. بر همین مبنا، یک مدیر شایسته باید هم از حیث تخصص، هم از حیث شخصیت اخلاقی و هم از لحاظ پیشینه اجتماعی، توان برانگیختن اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی را داشته باشد.
همین امروز، در نشستی، حجتالاسلام پیشقدم، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد، نکتهای مهم را مطرح کرد که باید مورد توجه نخبگان و مسئولان قرار گیرد. او گفت: امر به معروف فقط محدود به حجاب نیست؛ امروز معروف اصلی، مقابله با فساد، تبعیض، پارتیبازی، رشوهخواری و بیعدالتی است. این سخن، میتواند تلنگری به نظام اداری ما باشد.
متأسفانه، واقعیت این است که در استان کهگیلویه و بویراحمد، گاه انتصابات فلهای و رابطهمحور بر اصول شایستهسالاری سایه انداختهاند. تجربههایی در سالهای گذشته نشان داده که دخالت برخی نمایندگان مجلس یا چهرههای سیاسی در انتصابات، مسیر طبیعی نهادهای اداری را منحرف کرده است. هرگاه این دست از دخالتها بهجای رقابت در ارائه برنامه و کارآمدی، به رقابت در وابستگی و حمایتجویی بدل شده، دستگاه مربوطه نیز از مسیر مأموریت اصلیاش فاصله گرفته و کارآمدی آن کاهش یافته است.
آنچه اما امروز باید با دقت بیشتری بررسی شود، حضور برخی افراد در رأس دستگاههای اجرایی استان با وجود دارا بودن احکام قضایی است. دو تن از این افراد دارای احکام قطعی و یکی نیز دارای احکام بدوی هستند. این موضوع ممکن است در عمل منجر به تضعیف اعتبار نهادهای اجرایی و تضعیف انگیزه کارکنان شود.
در علوم اجتماعی، یکی از مؤلفههای اصلی مشروعیتزایی برای حاکمیت، «اعتماد نهادی» است. اعتماد نهادی زمانی شکل میگیرد که ساختارهای رسمی کشور، شفاف و قانونمدار باشند. حضور فردی با سابقه قضایی در مقام سرپرستی یک دستگاه، حتی اگر از نظر قانونی بلامانع باشد، در سطح ادراک عمومی منجر به کاهش اعتماد و تقویت شایعات خواهد شد.
از سوی دیگر، مدیرانی که پیشینههای مسئلهدار دارند، نه تنها در محیط داخلی سازمان دچار چالش در مدیریت منابع انسانی و جلب مشارکت نیروها میشوند، بلکه در سطح تعاملات اجتماعی نیز با مقاومت و تردید عمومی روبرو خواهند شد. چنین مدیرانی معمولاً فاقد سرمایه نمادین (اعتبار اجتماعی) لازم برای برقراری ارتباط اثربخش با مردم هستند و همین مسأله میتواند آسیبهایی جبرانناپذیر به نظام اداری وارد کند.
با همه این تفاسیر، خوشبختانه دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر نشان داده که پایبندی کامل به عدالت و قانون دارند و شکی در سلامت ساختاری آن نیست. بسیاری از چهرههای قضایی در این استان، افرادی عدالتمحور و آگاه به دغدغههای مردم هستند. ما مطمئن هستیم که آنها کار خود را با دقت، حوصله و رعایت موازین قانونی انجام میدهند. در حال حاضر نیز حضور دادستان محبوب و جوان مرکز استان، موجب آرامش خاطر مردم است. انتشار این یادداشت نیز به درخواست و مطالبه بخش بزرگی از جامعه، بهویژه جوانان این استان است که رسانهها را پل ارتباطی خود با مسئولان میدانند.
با این تفاسیر، برای پرهیز از تعارض درونسازمانی و برونسازمانی، پیشنهاد میشود از ظرفیت مدیرانی که دارای احکام قضایی هستند، در جایگاههایی چون مشاور یا عضو کمیتههای فنی بهرهبرداری شود. این افراد ممکن است تجربههای اجرایی خوبی داشته باشند که در صورت بهرهگیری مناسب، میتوانند در خدمت توسعه استان قرار گیرد؛ بدون آنکه سرمایه اجتماعی نهادهای رسمی تضعیف شود.
بههرحال کهگیلویه و بویراحمد، استانی جوان و دارای ظرفیتهای بسیاری است. اما برای عبور از وضعیت موجود، باید نهادهای اجرایی خود را بر مدار شایستگی و قانونمداری استوار سازد. هر تصمیمی در این مسیر علاوه بر اینکه اثر اداری دارد، به ساختار ذهنی و روانی جامعه نیز مربوط میشود. یادمان نرود که هر مدیر، یک نماد است؛ و جامعه از طریق همین نمادها، قضاوت کلی خود را میکند.
موضوع دیگری هم هست که دربرخی ادارات دولتی استان ما به یک شیوه مرسومی تبدیل شده و متاسفانه تخلف و سواستفاده مادی و غیر مادی است از پست های سازمانی .
ضرورت دارد بازرسی استان و دیوان محاسبات با این نوع تخلف آشکار برخورد کنند ، موضوع این است که پست های مدیریتی و مزایای آنها در اختیار بعضی اشخاص خاص هست ولی خودشان در جای دیگرند . مثلا پست فرد مدیر یت ... است ولی خودش در شهر دیگری است . فقط حقوق و مزایای پست را می خورد .....
اگه اشکال نداره تا اسامی نمونه اعلام شود ...