تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ تير ۱۴۰۴ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۵۰۱۲۱۰
کبنا بررسی کرد؛

گره‌های کور نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد / پس از گذشت چهار سال، همچنان کمبود زمین حل نشده است / جلسه با هدف جلسه؛ نه رفع مشکل! / تأملی در نقش معاون عمرانی استاندار

۰
گره‌های کور نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد / پس از گذشت چهار سال، همچنان کمبود زمین حل نشده است / جلسه با هدف جلسه؛ نه رفع مشکل! / تأملی در نقش معاون عمرانی استاندار
کبنا ؛با گذشت چهار سال از آغاز نهضت ملی مسکن، بسیاری از پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد یا روی کاغذند یا گرفتار زمین‌های بلاتکلیف و مجوزهای پر پیچ‌وخم شده‌اند. در این میان، معاونت عمرانی استانداری که باید قلب سیاست‌گذاری اجرایی باشد، بیش از آنکه ابتکار داشته باشد، در سایه مانده است.
به گزارش کبنا، در هیاهوی بحران مسکن و چالش‌های معیشتی، طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولتی و حالا ادامه آن در این دولت، پاسخی به خواست اقشار کم‌درآمد بوده است. با این حال، مرور واقعیت‌های عینی اجرای این طرح در استان کهگیلویه و بویراحمد، با وجود اقدامات مناسبی که در این زمینه انجام شده، در مواردی نشان‌دهنده وعده‌های تحقق‌نیافته از سوی برخی مسئولان استان است.
شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، بنا بر آمار رسمی با کمبود بیش از ۱۲۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مواجه است. شهرستان‌های دیگر استان نیز با معضل مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
در برابر این وضعیت، روشن نیست جایگاه معاون عمرانی به عنوان متولی اصلی هماهنگی میان نهادهای حاکمیتی و اجرایی کجاست و چرا شاهد استفاده از اختیار اعمال فشار قانونی و استفاده از ظرفیت اجتماعی جهت یافتن زمین‌ نیستیم. از سوی دیگر، استان‌هایی با شرایط مشابه توانسته‌اند بخش قابل توجهی از مشکل زمین را حل کنند اما در کهگیلویه و بویراحمد هنوز در سطح جلسات هماهنگی مانده‌ایم.
نهضت ملی مسکن قرار بود صدای خانه‌اولی‌ها و اقشار کم‌درآمد باشد، اما متأسفانه همان‌طور که مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید دهک‌های یک تا چهار چندان توانایی پرداخت اقساط این طرح را ندارند. در واقع، سهم قابل توجهی از متقاضیان در تأمین آورده اولیه ناتوان بودند و عملاً از چرخه ساخت حذف شدند و برخی از آنهایی هم که باقی مانده‌اند، توانایی تهیه آورده و پرداخت اقساط را ندارند و در برخی از سایت‌ها پیشرفت فیزیکی چندانی انجام نشده است.
با گذشت چند سال و حالا گذشت  دو دولت از آغاز طرح، میانگین پیشرفت فیزیکی واحدها در استان حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد است. این آمار نه با وعده‌های شتاب ساخت سازگاری دارد، نه با ادعاهای تریبونی برخی مدیران. از سوی دیگر، حدود ۱۸ هزار واحد در حال ساخت هستند اما تنها ۲ تا ۳ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است. یکی از دلایل اصلی، ضعف در پیش‌برد فرایند ساخت و عدم پیگیری دقیق برای تسریع تخصیص اعتبارات است که در حیطه وظایف مشخص معاون عمرانی قرار دارد.
بخشی از تأخیرها ناشی از معارضات محلی و عدم تعیین تکلیف حقوقی زمین‌هاست. این معارضات در شرایطی رخ می‌دهد که کارکرد معاون عمرانی می‌تواند نقش کلیدی در میانجی‌گری و حل اختلاف ایفا کند. با این حال، در بسیاری از پروژه‌های استان، معارضات همچنان بی‌پاسخ و بلاتکلیف باقی مانده‌اند.
روشن است که اگر تدبیر به خرج داده شود می‌توان از ظرفیت دفاتر تسهیل‌گری، مشارکت شوراهای شهر و ظرفیت خیرین مسکن‌ساز استفاده کرد. بااین‌حال روشن نیست که چرا استانداری که مسئولیت سیاسی و اجرایی هماهنگی دستگاه‌ها را دارد، نتوانسته در قامت هدایت‌گر این نهضت ظاهر شود.
معاونت عمرانی استانداری، قلب سیاست‌گذاری اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه زیرساخت و توسعه است. استمرار حضور یک مدیر در این جایگاه، آن هم در دو دولت متفاوت، باید با سطحی از تعهد و پاسخگویی همراه باشد. در نهایت، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید بداند که تداوم مسئولیت به معنای مسئولیت‌پذیری بیشتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر جنگ تهران و تل‌آویو بر صنعت توریسم؛ گردشگری خاورمیانه در شوک جنگ

تاثیر جنگ تهران و تل‌آویو بر صنعت توریسم؛ گردشگری خاورمیانه در شوک جنگ

 با تعلیق خدمات شرکت‌های بزرگ هواپیمایی و کشورهای منطقه که حریم هوایی خود با شروع جنگ ...
چرا باید عکس «مردمِ ایران» را قاب گرفت؟/ این مردم نازنین...

چرا باید عکس «مردمِ ایران» را قاب گرفت؟/ این مردم نازنین...

به نظر می‌رسد انسجام داخلی برای مقابله با تهدیدهای اخیر به شکلی چشمگیر افزایش یافته است،...
بستن تنگه هرمز با الگوی یمن

بستن تنگه هرمز با الگوی یمن

یکی از گزینه‌های ایران برای واکنش به تشدید تنش از سوی آمریکا، اسرائیل و رویکردهای نامطلوب ...
1