تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۴۹۸۲۲۲
یادداشت ارسالی؛
آقایان تصمیمگیر؛ «أَیْنَ تَذْهَبُونَ؟» با گزینههای هلالاحمر و ورزش و جوانان؟
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ یادداشت ارسالی - ظاهراً برای مدیرکلی در کهگیلویه و بویراحمد یکی دو مورد سفارش خارج از روال سیاسی و سازمانی کافی است تا هر کسی فیل خود را در هندوستان ببیند و نه هوس که ردای مدیریت را بر دوش بیندازد.
تاکنون و بهرغم گذشت زمان زیادی از حضور یدالله رحمانی بهعنوان استاندار در کهگیلویه و بویراحمد اولاً که تغییرات بسیار کم و موردی بوده است و در ثانی مواردی که تغییر رخداده است بسیار قابلنقد و نگرانکننده بوده است. جز چند گزینه شناخته شده اگر قرار بر بررسی سایر گزینهها باشد تعداد کمی از آنها بتواند نمره قبولی حداقلی به دست بیاورند.
در جدیدترین تحرکات مدیریتی این بار نوبت به دو سازمان مهم در استان یعنی هلالاحمر و ورزش و جوانان رسیده است و در فضاهای مطلع صحبت از گزینههایی است که از تکرار نام آنها «مرغ پخته هم خندهاش می گیره».
تا آنجا که ما به یاد داریم برای مدیریت آن هم در سطح استان حداقل شرایط و چارچوبهای ابتدایی چون کارآمدی، شایستگی، مقبولیت عمومی و سازمانی و دوری از بدنامی مالی و اجتماعی از اقل ویژگیهای مورد نیاز است. در برخی موارد حتی اگر بالاترین مقامات اجرایی و نمایندگان مجلس نیز بخواهند چشم خود را بر این موضوعات ببندند نهادهای نظارتی و پاسخدهنده استعلامات زیر بار این جنس مدیران نمیروند؛ بنابراین ازاینحیث تا حدودی جای امیدواری است که دستگاههایی در کشور فعال هستند که پیشاپیش مانع برخی خبطهای بزرگ میشوند.
اما قبل از آن چرا اساساً باید برخی گزینهها نامشان به میان بیاید که قبح برخی مسائل بهراحتی در جامعه ریخته شود. فشار و لابی بر نمایندگان و یا سفارشها اینوآن بر استاندار و مجموعه تصمیمگیرنده استان هیچکدام نمیتواند توجیه قابلقبولی برای مطرحشدن چنین گزینههایی باشد.
با این مقدمه حالا سراغ اصل بحث میرویم و صحبتهایی که در محافل مختلف حول گزینههای مدیریت دو دستگاه مهم هلالاحمر و ورزش و جوانان مطرح است را مورد بررسی قرار میدهیم.
دستگاههایی که به واسطه دخالتهای بیجا و بعضاً حضور مدیران ضعیف و ناکارآمد در دورههای مختلف، امروزه حالوروز خوشی ندارند و توهم درمان این ناخوشی در حال انداختن آنها از چاله به چاه است.
تغییر در سطح مدیریتی هر دو دستگاه و بهویژه ورزش و جوانان یک تغییر ضروری است که باید زودتر از این صورت میگرفت؛ ولی بنا به دلایل مختلف در این زمینه سهلانگاری صورت گرفت و یک سال از عمر جوانان استان هزینه این سهلانگاری شد.
اما مهمتر از تغییر گزینههای جانشین است که در انتخاب آنها مؤلفهها و آیتمها کاملاً مشخص است و هیچ بهانهای برای معرفی نیروهای سفارشی و ضعیف پذیرفتنی نیست.
در مورد هلالاحمر گفته میشود دو گزینه به تهران معرفی شدهاند یک از این گزینهها که پیشازاین امتحان خود را پس داده است!
در مورد گزینه دیگر نیز گفته میشود وی مدیر هلالاحمر یکی از شهرستانهاست که اتفاقاً از نحوه بهکارگیری وی از روز اول در هلالاحمر تا کنون و نحوه مدیریت و چرخشهای انتخاباتیاش از همراهی با عدل هاشمیپور و محمد موحد همهوهمه مورد نقد نیروهای حامی دولت است. در کارنامه این گزینه اگر برای وی بخواهیم کارنامهای ترسیم نماییم هیچ نکته قابلقبولی دیده نمیشود.
در مورد ورزش و جوانان نیز نام گزینهای مطرح شده است که هیچ سابقهای در این حوزه ندارد و در سازمانهای دیگری که پیشتر مشغول به کار بوده است پرونده ارزیابی عملکردی وی هرگز مثبت نبوده است. حال چگونه وی بهعنوان گزینه برای چنین جایگاهی مطرح شده است باز چیزی جز دخالتهای خارج از مجموعه دولت نمیتواند دلیل آن باشد.
مجدد تأکید باید کرد که سفارش برای مدیریت یک سازمان و استناد به این سفارشها راه درست و مناسبی برای مدیریت در استان نیست و بهتر آن است مشابه آن چه دولت در ابتدا اقدام کرد یک کارگروه ویژه برای شناسایی و ارزیابی نیروها تشکیل شود تا اولاً حق نیروهای شایسته تضییع نگردد و در ثانی هر نیرویی با ضعیفترین پرونده و با ابهامات اجتماعی و عمومی خود را گزینه مسئولیتهایی که در حقیقت امانت مردمی هستند ننماید.
تاکنون و بهرغم گذشت زمان زیادی از حضور یدالله رحمانی بهعنوان استاندار در کهگیلویه و بویراحمد اولاً که تغییرات بسیار کم و موردی بوده است و در ثانی مواردی که تغییر رخداده است بسیار قابلنقد و نگرانکننده بوده است. جز چند گزینه شناخته شده اگر قرار بر بررسی سایر گزینهها باشد تعداد کمی از آنها بتواند نمره قبولی حداقلی به دست بیاورند.
در جدیدترین تحرکات مدیریتی این بار نوبت به دو سازمان مهم در استان یعنی هلالاحمر و ورزش و جوانان رسیده است و در فضاهای مطلع صحبت از گزینههایی است که از تکرار نام آنها «مرغ پخته هم خندهاش می گیره».
تا آنجا که ما به یاد داریم برای مدیریت آن هم در سطح استان حداقل شرایط و چارچوبهای ابتدایی چون کارآمدی، شایستگی، مقبولیت عمومی و سازمانی و دوری از بدنامی مالی و اجتماعی از اقل ویژگیهای مورد نیاز است. در برخی موارد حتی اگر بالاترین مقامات اجرایی و نمایندگان مجلس نیز بخواهند چشم خود را بر این موضوعات ببندند نهادهای نظارتی و پاسخدهنده استعلامات زیر بار این جنس مدیران نمیروند؛ بنابراین ازاینحیث تا حدودی جای امیدواری است که دستگاههایی در کشور فعال هستند که پیشاپیش مانع برخی خبطهای بزرگ میشوند.
اما قبل از آن چرا اساساً باید برخی گزینهها نامشان به میان بیاید که قبح برخی مسائل بهراحتی در جامعه ریخته شود. فشار و لابی بر نمایندگان و یا سفارشها اینوآن بر استاندار و مجموعه تصمیمگیرنده استان هیچکدام نمیتواند توجیه قابلقبولی برای مطرحشدن چنین گزینههایی باشد.
با این مقدمه حالا سراغ اصل بحث میرویم و صحبتهایی که در محافل مختلف حول گزینههای مدیریت دو دستگاه مهم هلالاحمر و ورزش و جوانان مطرح است را مورد بررسی قرار میدهیم.
دستگاههایی که به واسطه دخالتهای بیجا و بعضاً حضور مدیران ضعیف و ناکارآمد در دورههای مختلف، امروزه حالوروز خوشی ندارند و توهم درمان این ناخوشی در حال انداختن آنها از چاله به چاه است.
تغییر در سطح مدیریتی هر دو دستگاه و بهویژه ورزش و جوانان یک تغییر ضروری است که باید زودتر از این صورت میگرفت؛ ولی بنا به دلایل مختلف در این زمینه سهلانگاری صورت گرفت و یک سال از عمر جوانان استان هزینه این سهلانگاری شد.
اما مهمتر از تغییر گزینههای جانشین است که در انتخاب آنها مؤلفهها و آیتمها کاملاً مشخص است و هیچ بهانهای برای معرفی نیروهای سفارشی و ضعیف پذیرفتنی نیست.
در مورد هلالاحمر گفته میشود دو گزینه به تهران معرفی شدهاند یک از این گزینهها که پیشازاین امتحان خود را پس داده است!
در مورد گزینه دیگر نیز گفته میشود وی مدیر هلالاحمر یکی از شهرستانهاست که اتفاقاً از نحوه بهکارگیری وی از روز اول در هلالاحمر تا کنون و نحوه مدیریت و چرخشهای انتخاباتیاش از همراهی با عدل هاشمیپور و محمد موحد همهوهمه مورد نقد نیروهای حامی دولت است. در کارنامه این گزینه اگر برای وی بخواهیم کارنامهای ترسیم نماییم هیچ نکته قابلقبولی دیده نمیشود.
در مورد ورزش و جوانان نیز نام گزینهای مطرح شده است که هیچ سابقهای در این حوزه ندارد و در سازمانهای دیگری که پیشتر مشغول به کار بوده است پرونده ارزیابی عملکردی وی هرگز مثبت نبوده است. حال چگونه وی بهعنوان گزینه برای چنین جایگاهی مطرح شده است باز چیزی جز دخالتهای خارج از مجموعه دولت نمیتواند دلیل آن باشد.
مجدد تأکید باید کرد که سفارش برای مدیریت یک سازمان و استناد به این سفارشها راه درست و مناسبی برای مدیریت در استان نیست و بهتر آن است مشابه آن چه دولت در ابتدا اقدام کرد یک کارگروه ویژه برای شناسایی و ارزیابی نیروها تشکیل شود تا اولاً حق نیروهای شایسته تضییع نگردد و در ثانی هر نیرویی با ضعیفترین پرونده و با ابهامات اجتماعی و عمومی خود را گزینه مسئولیتهایی که در حقیقت امانت مردمی هستند ننماید.