تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۴۹۸۰۱۴
کبنا گزارش میدهد
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در شاخص نمرات نهایی از سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ کارنامه قابل دفاع ندارد / مدارس استعدادهای درخشان، عادی دولتی و عادی غیردولتی استان در میانگین معدل نهایی پایه دوازدهم سال ۱۴۰۳ در رتبه آخر کشور قرار گرفتند/ میانگین نمرات نهایی تمامی رشتهها در ۱۴۰۲ به زیر ۱۰ رسید و در این سال در رشتههای تجربی و ریاضی در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم/آینده آموزشی بسیاری از دانشآموزان مظلوم و محروم مناطقی مانند چرام، پاتاوه، لنده، زیلایی، مارگون، دیشموک، سادات محمودی، و... نگران کننده است/چرا نمایندگان حتی در جریان خودشان از نخبگان استفاده نکردند / یدالله رحمانی با چه شرایطی آموزش و پرورش را تحویل گرفت
۱
کبنا ؛ آموزشوپرورش با وجودی نهادی زیربنایی جهت توسعه است؛ اما به دلایلی از جمله نقص در سازوکارهای آموزشی، نبود خدمات و امکانات مناسب، گاهی فقدان عدالت در توزیع خدمات، بهکارگیری برخی از افراد فاقد شایستگی حداقلی، پایینبودن دستمزد معلمین دلسوز و باسواد و کاهش انگیزه این گروه، نادیدهگرفتنشان و منزلت معلمی آموزشوپرورش با مشکلات متعددی روبهروست.
به گزارش کبنا نیوز، در استان کهگیلویه و بویراحمد تمامی موارد بالا با شدت بیشتری وجود دارند و در کنار این موارد سیاستزدگی در آموزش پرورش و سپردن سکان مدیریتهای و مسئولیتها به افراد فاقد توان حداقلی در چند سال اخیر با دخالت مستقیم برخی نمایندگان بهخصوص از سال ۱۴۰۰ به بعد، باعث گردیده شاهد اُفت و تنزل بسیار زیاد و سقوط برخی شاخصهای آموزشی از جمله نمرات نهایی دانشآموزان با محوریت امتحانات نهایی باشیم که از قضا بیش از ۵۰ درصد در کنکور سراسری تأثیر گذارند و عملاً آینده آموزشی بسیاری از دانشآموزان استان بهخصوص در مناطق و بخشهای محروم استان همچون چرام، پاتاوه، سادات محمودی، ممبی، زیلایی، مارگون، سپیدار، لنده، لیکک، سرفاریاب خسارت جبرانناپذیری دید و تحت هیچ شرایطی قادر به رقابت با بسیاری از دانشآموزان استانهایی همچون تهران، یزد و نیستند زیرا اختلاف نمرات نهایی آنچنان زیاد است که بهعنوانمثال در برخی کتب درسی مانند فیزیک ۳ اختلاف میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم برخی شهرستانهای استان با برخی شهرستانهای کشور بیش از ۱۲ نمره است و اختلاف میانگین معدل نهایی برخی رشتهها در استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین برخی استانها گاهی به ۳ نمره میرسد.
علاوه بر سقوط میانگین معدل نهایی و اُفت دوبرابری میانگین معدل در استان نسبت به استانهای دیگر، درصد قبولی نهایی دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به طرز خیلی نگرانکننده از ۸۲ درصد تا قبل از ۱۴۰۰ به مرز ۵۴ درصد در ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد. برای نخستینبار، میانگین معدل نهایی سال ۱۴۰۲ دانشآموزان استان در تمامی رشتههای معارف، علومانسانی، ریاضی و فیزیک و تجربی به زیر ۱۰ رسید تا عملاً به دلیل تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصدی معدل نهایی در کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، شانس دانشآموزان مناطق محرومی مانند زیلایی، لوداب، سادات محمودی، پاتاوه و دیشموک و بویراحمد که از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ فارغالتحصیل شدند نسبت به دیگر مناطق کشور به حداقل ممکن برسد و برای برخی دانشآموزان مستعد که در این سالها معدل بسیار پایین و زیر ۱۰ را تجربه کردهاند عملاً حتی اگر در کنکور عملکرد فوقالعادهای داشته باشد شانس موفقیتشان به حداقل برسد.
در سال تحصیلی ۱۴۰۳ _۱۴۰۲ در موارد دیگری آموزش پرورش استان بازهم رکورد زد مدارس استعداد درخشان استان با میانگین معدل نهایی ۱۵.۳۰ با اختلاف تقریباً ۲ نمره با استان اول در رتبه آخر مدارس استعدادهای درخشان کشور قرار گرفتند مدارس غیردولتی یا همان غیرانتفاعی با میانگین معدل نهایی، ۷.۷۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول کشور در رتبه آخر کشور قرار گرفتند مدارس دولتی ما با میانگین معدل نهایی ۷.۲۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول در رتبه آخر کشور قرار گرفتند و مدارس نمونه دولتی استان با میانگین معدل نهایی تمامی رشتهها ۱۲.۸۰در رتبه ۳۱ و یکی مانده به آخر قرار گرفتند تا بازهم شانس فرزندان استان ما برای رقابت با دیگر استانها به حداقل برسد.
در سالهای ۱۴۰۲ شرایط آموزشی استان در نمرات نهایی پایه دوازدهم آنچنان نگران کننده بوده است که در برخی شهرستانها و بخشهای محروم استان میانگین نمرات نهایی برخی دروس به شکل غیر قابل باوری به زیر ۴ رسید. یا در سال ۱۴۰۳ در بسیاری از دروس مانند فلسفه، فیزیک یا زیستپایه دوازدهم در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم بهعنوانمثال در شهرستان محرومی مانند چرام میانگین معدل نهایی فیزیک ۳ آنقدر تنزل پیدا کرده تا به معدل ۱.۹۲ رسیده است. یا میانگین معدل فیزیک ۳ کهگیلویه و بویراحمد با عدد ۵.۲۵ در رتبه آخر کشور قرار گرفت. ناگفته نماند این ظلمها و سوءمدیریتها از جانب کسانی بوده که خود غالباً از فرزندان مناطق محروم استان بودهاند و به نام حمایت از محرومین و در نقش دلسوزان دانشآموزان محروم این مناطق در عین ناکارآمدی مسئولیتها را در حقیقت غصب کردند تا با شعارها پوپولیستی آینده بسیاری از دانشآموزان مظلوم این مناطق محروم استان مانند زیلایی، ممبی، پاتاوه، سادات محمودی، مارگون، سپیدار، چرام، لنده، لیکک و لوداب... را بدتر از دشمنی نابود کنند.
در سال ۱۴۰۲ نیز استان کهگیلویه و بویراحمد در میانگین معدل نهایی رشتههای تجربی ۹.۳۸ و ریاضی ۷.۵۶ در رتبه آخر کشور قرار گرفت که بیشترین کاهش و سقوط میانگین نمرات نهایی نیز در مناطق محروم استان از جمله بخشهای چرام، ممبی، پاتاوه، دیشموک، زیلایی، سادات محمودی، لوداب، لیکک، مارگون و....بود. در سال ۱۴۰۲ میانگین معدل نهایی دو رشته علومانسانی و معارف نیز به زیر ۱۰ رسید.
در رشته تجربی میانگین نمرات نهایی کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، از عدد ۱۳.۱۸ به ۱۱.۲۳ رسید یعنی ۱.۹۵ اُفت در این دوساله داشتیم؛ اما در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این اُفت تحصیلی از ۱۲.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۸ در سال ۱۴۰۲ رسید. در واقع به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۸ اُفت تحصیلی داشت؛ و به همین دلیل با اختلاف در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم تا بدترین کارنامهی بعد از انقلاب در رشته تجربی را به ثبت برسانیم و آرزوهای تحصیلی بسیاری از دانشآموزان محروم نقشبرآب گردد.
درصد قبولی نهایی رشته تجربی در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۸۷ درصد بوده است که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۲۱ درصدی به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد.
در رشته ریاضی و فیزیک از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ میانگین نمرات نهایی کشور از ۱۲.۳۵ به ۱۰.۷۹ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۵۶ اُفت میانگین معدل در کشور داشتیم. اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۸۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید و متأسفانه در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم؛ یعنی به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۲ کاهش معدل نهایی داشته است و بدترین شرایط را تجربه کردیم آنهم در شرایطی که معدل نهایی تقریباً نیمی از کنکور شده؛ تا بسیاری از دانشآموزان استان حتی با کمک کلاس کنکور، کتب کمکدرسی اگر عملکرد عالی در کنکور داشته باشند؛ اما با اعمال معدل عملاً شانس آنها برای موفقیت در رشتههای خوب یا دانشگاه خوب به حداقل برسد.
در رشته ادبیات و علومانسانی انسانی میانگین نمرات نهایی در کشور از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، از ۱۰.۴۵ به ۸.۷۵ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۷۰ شاهد کاهش میانگین معدل نهایی در این دوساله در سطح کشور بودیم. اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۴۴ در سال ۱۴۰۰ به عدد نگرانکننده ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، یعنی به شکل حیرتآوری استان ما به میزان ۳.۵ اُفت تحصیلی داشت و یک شرایط بد آموزشی خلق گردید.
درصد قبولی امتحانات نهایی سال ۱۴۰۰ در استان ۷۷ درصد بود که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۳۳ درصدی به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که به طور مثال اگر اداره آموزشوپرورش استان به حال خود رها میشد و یا کلاً تعطیل میشد باز هم شرایط بهتری داشت.
این اُفت تحصیلی و کاهش کیفیت و میانگین نمرات نهایی با وجودیست که در آخرین بررسیها استان کهگیلویه و بویراحمد جز ۵ استان برتر در تخصیص سرانه فضای آموزشی است و نمیتوان از کمبود فضای آموزشی نسبت به دیگر استانها گفت و این اُفت چندبرابری و کاهش عجیب و غیرقابلباور را نسبت به دیگر استانها توجیه کرد و در دیگر موارد مانند شیوع کرونا و یا مفهومی بودن سؤالات امتحانات نهایی موارد شبیه، تقریباً شرایط برای همه استانها کشور مساوی بوده است و در بحث محرومیت همه استانهای محروم کشور نیز از ما شرایط بهتری داشتند؛ یعنی آخر شدن آنهم با این فاصلهها و رکوردها هیچ توجیه ندارد و عامل این ظلمها و خسارات غیرقابلجبران و نگرانی آینده آموزشی بسیاری از دانشآموزان بخشهای محروم استان مانند بهمئی، ممبی، سادات محمودی، دیشموک، لوداب زیلایی، پاتاوه، مارگون و....کسانی بودند که با شعارها و وعدههای پوپولیستی به این جایگاهها رسیدند و آینده آموزشی بسیاری از فرزندان حامی خود در این مناطق را برای همیشه نگران کردند. باید بررسی کرد آیا دستگاههای ناظر و مسئول میتوانند به این موضوع ورود کند و با عاملان این وضعیت در استان آنهم در حق آموزش پرورش برخورد کند؟
این گزارش نافی خدمات مسئولان گذشته و حال آموزش و پرورش نیست و کبنا نیوز صرفاً در راستای اطلاعرسانی و اصلاح رویهها و فرایندها آن را منتشر کرده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان را دارد.
به گزارش کبنا نیوز، در استان کهگیلویه و بویراحمد تمامی موارد بالا با شدت بیشتری وجود دارند و در کنار این موارد سیاستزدگی در آموزش پرورش و سپردن سکان مدیریتهای و مسئولیتها به افراد فاقد توان حداقلی در چند سال اخیر با دخالت مستقیم برخی نمایندگان بهخصوص از سال ۱۴۰۰ به بعد، باعث گردیده شاهد اُفت و تنزل بسیار زیاد و سقوط برخی شاخصهای آموزشی از جمله نمرات نهایی دانشآموزان با محوریت امتحانات نهایی باشیم که از قضا بیش از ۵۰ درصد در کنکور سراسری تأثیر گذارند و عملاً آینده آموزشی بسیاری از دانشآموزان استان بهخصوص در مناطق و بخشهای محروم استان همچون چرام، پاتاوه، سادات محمودی، ممبی، زیلایی، مارگون، سپیدار، لنده، لیکک، سرفاریاب خسارت جبرانناپذیری دید و تحت هیچ شرایطی قادر به رقابت با بسیاری از دانشآموزان استانهایی همچون تهران، یزد و نیستند زیرا اختلاف نمرات نهایی آنچنان زیاد است که بهعنوانمثال در برخی کتب درسی مانند فیزیک ۳ اختلاف میانگین نمرات نهایی پایه دوازدهم برخی شهرستانهای استان با برخی شهرستانهای کشور بیش از ۱۲ نمره است و اختلاف میانگین معدل نهایی برخی رشتهها در استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین برخی استانها گاهی به ۳ نمره میرسد.
علاوه بر سقوط میانگین معدل نهایی و اُفت دوبرابری میانگین معدل در استان نسبت به استانهای دیگر، درصد قبولی نهایی دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به طرز خیلی نگرانکننده از ۸۲ درصد تا قبل از ۱۴۰۰ به مرز ۵۴ درصد در ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرد. برای نخستینبار، میانگین معدل نهایی سال ۱۴۰۲ دانشآموزان استان در تمامی رشتههای معارف، علومانسانی، ریاضی و فیزیک و تجربی به زیر ۱۰ رسید تا عملاً به دلیل تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصدی معدل نهایی در کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، شانس دانشآموزان مناطق محرومی مانند زیلایی، لوداب، سادات محمودی، پاتاوه و دیشموک و بویراحمد که از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ فارغالتحصیل شدند نسبت به دیگر مناطق کشور به حداقل ممکن برسد و برای برخی دانشآموزان مستعد که در این سالها معدل بسیار پایین و زیر ۱۰ را تجربه کردهاند عملاً حتی اگر در کنکور عملکرد فوقالعادهای داشته باشد شانس موفقیتشان به حداقل برسد.
در سال تحصیلی ۱۴۰۳ _۱۴۰۲ در موارد دیگری آموزش پرورش استان بازهم رکورد زد مدارس استعداد درخشان استان با میانگین معدل نهایی ۱۵.۳۰ با اختلاف تقریباً ۲ نمره با استان اول در رتبه آخر مدارس استعدادهای درخشان کشور قرار گرفتند مدارس غیردولتی یا همان غیرانتفاعی با میانگین معدل نهایی، ۷.۷۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول کشور در رتبه آخر کشور قرار گرفتند مدارس دولتی ما با میانگین معدل نهایی ۷.۲۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول در رتبه آخر کشور قرار گرفتند و مدارس نمونه دولتی استان با میانگین معدل نهایی تمامی رشتهها ۱۲.۸۰در رتبه ۳۱ و یکی مانده به آخر قرار گرفتند تا بازهم شانس فرزندان استان ما برای رقابت با دیگر استانها به حداقل برسد.
در سالهای ۱۴۰۲ شرایط آموزشی استان در نمرات نهایی پایه دوازدهم آنچنان نگران کننده بوده است که در برخی شهرستانها و بخشهای محروم استان میانگین نمرات نهایی برخی دروس به شکل غیر قابل باوری به زیر ۴ رسید. یا در سال ۱۴۰۳ در بسیاری از دروس مانند فلسفه، فیزیک یا زیستپایه دوازدهم در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم بهعنوانمثال در شهرستان محرومی مانند چرام میانگین معدل نهایی فیزیک ۳ آنقدر تنزل پیدا کرده تا به معدل ۱.۹۲ رسیده است. یا میانگین معدل فیزیک ۳ کهگیلویه و بویراحمد با عدد ۵.۲۵ در رتبه آخر کشور قرار گرفت. ناگفته نماند این ظلمها و سوءمدیریتها از جانب کسانی بوده که خود غالباً از فرزندان مناطق محروم استان بودهاند و به نام حمایت از محرومین و در نقش دلسوزان دانشآموزان محروم این مناطق در عین ناکارآمدی مسئولیتها را در حقیقت غصب کردند تا با شعارها پوپولیستی آینده بسیاری از دانشآموزان مظلوم این مناطق محروم استان مانند زیلایی، ممبی، پاتاوه، سادات محمودی، مارگون، سپیدار، چرام، لنده، لیکک و لوداب... را بدتر از دشمنی نابود کنند.
در سال ۱۴۰۲ نیز استان کهگیلویه و بویراحمد در میانگین معدل نهایی رشتههای تجربی ۹.۳۸ و ریاضی ۷.۵۶ در رتبه آخر کشور قرار گرفت که بیشترین کاهش و سقوط میانگین نمرات نهایی نیز در مناطق محروم استان از جمله بخشهای چرام، ممبی، پاتاوه، دیشموک، زیلایی، سادات محمودی، لوداب، لیکک، مارگون و....بود. در سال ۱۴۰۲ میانگین معدل نهایی دو رشته علومانسانی و معارف نیز به زیر ۱۰ رسید.
در رشته تجربی میانگین نمرات نهایی کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، از عدد ۱۳.۱۸ به ۱۱.۲۳ رسید یعنی ۱.۹۵ اُفت در این دوساله داشتیم؛ اما در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این اُفت تحصیلی از ۱۲.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۸ در سال ۱۴۰۲ رسید. در واقع به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۸ اُفت تحصیلی داشت؛ و به همین دلیل با اختلاف در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم تا بدترین کارنامهی بعد از انقلاب در رشته تجربی را به ثبت برسانیم و آرزوهای تحصیلی بسیاری از دانشآموزان محروم نقشبرآب گردد.
درصد قبولی نهایی رشته تجربی در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۸۷ درصد بوده است که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۲۱ درصدی به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد.
در رشته ریاضی و فیزیک از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ میانگین نمرات نهایی کشور از ۱۲.۳۵ به ۱۰.۷۹ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۵۶ اُفت میانگین معدل در کشور داشتیم. اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۸۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید و متأسفانه در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم؛ یعنی به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۲ کاهش معدل نهایی داشته است و بدترین شرایط را تجربه کردیم آنهم در شرایطی که معدل نهایی تقریباً نیمی از کنکور شده؛ تا بسیاری از دانشآموزان استان حتی با کمک کلاس کنکور، کتب کمکدرسی اگر عملکرد عالی در کنکور داشته باشند؛ اما با اعمال معدل عملاً شانس آنها برای موفقیت در رشتههای خوب یا دانشگاه خوب به حداقل برسد.
در رشته ادبیات و علومانسانی انسانی میانگین نمرات نهایی در کشور از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، از ۱۰.۴۵ به ۸.۷۵ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۷۰ شاهد کاهش میانگین معدل نهایی در این دوساله در سطح کشور بودیم. اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۴۴ در سال ۱۴۰۰ به عدد نگرانکننده ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، یعنی به شکل حیرتآوری استان ما به میزان ۳.۵ اُفت تحصیلی داشت و یک شرایط بد آموزشی خلق گردید.
درصد قبولی امتحانات نهایی سال ۱۴۰۰ در استان ۷۷ درصد بود که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۳۳ درصدی به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که به طور مثال اگر اداره آموزشوپرورش استان به حال خود رها میشد و یا کلاً تعطیل میشد باز هم شرایط بهتری داشت.
این اُفت تحصیلی و کاهش کیفیت و میانگین نمرات نهایی با وجودیست که در آخرین بررسیها استان کهگیلویه و بویراحمد جز ۵ استان برتر در تخصیص سرانه فضای آموزشی است و نمیتوان از کمبود فضای آموزشی نسبت به دیگر استانها گفت و این اُفت چندبرابری و کاهش عجیب و غیرقابلباور را نسبت به دیگر استانها توجیه کرد و در دیگر موارد مانند شیوع کرونا و یا مفهومی بودن سؤالات امتحانات نهایی موارد شبیه، تقریباً شرایط برای همه استانها کشور مساوی بوده است و در بحث محرومیت همه استانهای محروم کشور نیز از ما شرایط بهتری داشتند؛ یعنی آخر شدن آنهم با این فاصلهها و رکوردها هیچ توجیه ندارد و عامل این ظلمها و خسارات غیرقابلجبران و نگرانی آینده آموزشی بسیاری از دانشآموزان بخشهای محروم استان مانند بهمئی، ممبی، سادات محمودی، دیشموک، لوداب زیلایی، پاتاوه، مارگون و....کسانی بودند که با شعارها و وعدههای پوپولیستی به این جایگاهها رسیدند و آینده آموزشی بسیاری از فرزندان حامی خود در این مناطق را برای همیشه نگران کردند. باید بررسی کرد آیا دستگاههای ناظر و مسئول میتوانند به این موضوع ورود کند و با عاملان این وضعیت در استان آنهم در حق آموزش پرورش برخورد کند؟
این گزارش نافی خدمات مسئولان گذشته و حال آموزش و پرورش نیست و کبنا نیوز صرفاً در راستای اطلاعرسانی و اصلاح رویهها و فرایندها آن را منتشر کرده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان را دارد.
ما تامرادیا باید این جماعت چند نفره را حتی به هیچ جشن و مراسم فاتحهای راه ندیم چون هم به فرزندان تامرادی و دانش آموزان محروم سفلی ظلم کردند و آیندشون خراب کردند هم ما را بدنام کردند هم شایستگان ما در اموزش پرورش را نابود کردند و منزوی کردند