تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۴۹۶۱۵۲
کبنا بررسی کرد؛
چرا هنوز کامل نسیم تغییر در کهگیلویه و بویراحمد وزیدن نگرفته است؟ / نظام اداری باید تکههایی از یک کل منسجم باشد (+ فهرست مدیران بازمانده از دولت قبل)
۵
کبنا ؛
به نظر میرسید نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد باید منتظر بیشترین تغییر و تحولات باشد. هر چند نخستین استاندار در همین استان منصوب شد، اما بخش بسیار زیادی از بدنه نظام اداری، در رقابتهای انتخاباتی، طرفدار رقیب پزشکیان یعنی سعید جلیلی بودند. پس از تغییر دولت انتظار میرفت آنهایی که مشخصاً بر علیه پزشکیان فعالیت میکردند، تغییر کنند. اما همانها حالا تغییر گفتمان داده یا حداقل اینطور وانمود میکنند که تغییر گفتمان دادهاند و از رویکرد سفت و سخت جلیلی به سمت رویکرد نرمتر پزشکیان تغییر موضع دادهاند. اما کیست که نداند این نوع تغییرهای یکشبه نامی ندارد مگر تلون سیاسی.
چرا که امکان ندارد فردی که معتقد به یک گفتمان سیاسی است، در یک آن تغییر گفتمان دهد. در برخی از دانشگاههای استان برای اساتید پیامک مبنی بر طرفداری از سعید جلیلی فرستاده میشد، اما همان رؤسا هنوز ماندهاند و اینبار علناً از مسعود پزشکیان و سیاستهای او طرفداری میکنند. بسیاری از این افراد حتی فکرش را هم نمیکردند که پزشکیان برنده انتخابات شود؛ تصاویر حضور آنها در ستاد جلیلی موجود است. اما باز هم خود را همسو با پزشکیان نشان میدهند.
روشن است که با تغییر دولت نباید اتوبوسی همه مدیران را تغییر داد. اما نکته بحث آنجاست که آن دسته از مدیرانی که از منابع عمومی برای شکست دادن پزشکیان استفاده میکردند و اتفاقاً از شایستگی چندانی نیز برخوردار نیستند، باید زودتر از دیگران تغییر میکردند. اما همچنان درب بر همان پاشنه میچرخد و گویی هنوز پای تغییرات به کهگیلویه و بویراحمد باز نشده است.
مسأله فرد یا افراد خاصی نیست. اساساً تفکر فردگرا در نظامهای اداری توسعهیافته جایی ندارد. در کهگیلویه و بویراحمد نیز نباید مبتنی بر فرد اندیشید. تفکری که میتواند نظام اداری استان را به توسعه برساند، تفکر سیستماتیک است. در این تفکر، افراد مهم نیستند. بلکه ارتباط آنها با یکدیگر در راستای دستیابی به هدف مهم است. بنابراین ما نیز قصد آن نداریم که بگوئیم این یا آن فرد، مناسب مدیریت و ریاست نیستند. بلکه مسأله ما این است که تیم اداری استان همگی باید همسو با گفتمان سیاسی دولت چهاردهم باشند تا دستیابی به اهداف این دولت با سهولت بیشتری تحقق یابد.
اما حالا بخش زیادی از نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد بازماندگان دولت پیشین هستند. مطالبه تغییر مدیران نه یک عقده شخصی و گروهی، بلکه مبتنی بر سیاست توسعه و وفاق ملی است. توسعه زمانی اتفاق میافتد که مدیران مختلف استان همچون تکههایی از یک کل منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند. اما حالا اغلب آنها از بدنه دولت سیزدهم هستند و کمترین تعلقی به سیاستهای دولت جدید ندارند. روشن است که چنین وضعیتی منجر به توسعه کهگیلویه و بویراحمد نخواهد شد.
بنابراین برای تحقق سیاست توسعه و وفاق ملی، لازم است روند تغییر مدیران سرعت گیرد. چرا که در حال حاضر نه تنها مدیران و رؤسا بلکه حتی مدیران میانی و معاونین نیز ابقاء شدهاند. با چنین وضعی نمیتوان امیدوار به تحول در استان بود. پیامد حضور مدیران دولت قبلی، بازتولید مدیریتهای جزیرهای خواهد بود. البته برخی از این مدیران که شایستگی خود را نشان دادهاند که تعداد آنها نهایتاً به انگشتان یک دست میرسد،
در زیر میتوانید لیست مدیران بازمانده از دولت قبل را ببینید؛
1-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار
1-مشاور استاندار در امور روحانیت
1-مشاور استاندار در امور ایثارگران
1- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی
2- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان
3- مدیرکل صنعت و معدن و تجارت
4- مدیرکل نوسازی مدارس
5- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی
6- مدیرکل استاندارد صنعتی
7- مدیرکل حمل و نقل جادهای
8- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری
9- مدیرکل امور عشایر
10- مدیرکل دامپزشکی
11- مدیرعامل آب منطقهای
12 - مدیرعامل پخش فرآوردههای نفتی
13- مدیر شرکت شهرکهای صنعتی
14-مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران
15- مدیریت تعاون روستایی استان
16- مدیریت شرکت پشتیبانی دام
17- مدیرعامل شرکت گاز
18- مدیرکل تامین اجتماعی
19 - مدیرکل امور مالیاتی
20- مدیرکل شرکت پست استان
21 - مدیرکل ارتباطات استان
22- مدیرعامل مخابرات استان
23- مدیرکل کتابخانه های عمومی
25- مدیرکل کانون پرورش فکری
26- مدیرکل بهزیستی استان
27--مدیرعامل جمعیت هلال احمر
28- مدیرکل هواشناسی
29- مدیر گمرک استان
30- مدیر کل بیمه سلامت استان
31- مدیرعامل شرکت برق استان
32- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
33- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی
34- رئیس دانشگاه علوم پزشکی
35- رئیس دانشگاه یاسوج
36- مدیرکل تعزیرات حکومتی
37- مدیرکل میراث فرهنگی
38- مدیرکل مدیریت بحران
39- مدیرکل مدیریت عملکرد و بازرسی استانداری
40- رئیس پارک علم و فناوری استان
41- مدیرکل ثبت احوال
42- مدیرکل اوقاف و امور خیریه
43- مدیرکل ورزش و جوانان
44-امدیرکل موراقتصادی و دارائی استان
45-رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان
46-مدیرعامل بیمه ایران
47_رئیس دانشگاه پیام نور استان
48- مدیرعامل برق استان
49-رئیس دانشگاه فرهنگیان
50_مدیرکل استاندارد
51-مدیرکل اداره پست
52 - رئیس جهاد دانشگاهی
و...
در حالی که دولت تغییر کرده و گفتمان سیاسی دولت چهاردهم با دولت پیشین متفاوت است، هنوز بخش زیادی از نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد با مدیران دولت قبلی اداره میشود.
به گزارش کبنا، برآمدن نام مسعود پزشکیان از صندوق آرا در 15 تیرماه 1403 نشان از رأی به تغییر در ملت ایران بود. پزشکیان در نطقها و تبلیغات انتخاباتی از گفتمانی صحبت میکرد که متفاوت با گفتمان دولت سیزدهم بود. خود او صراحتاً در مناظرات انتخاباتی گفت: «مردم اگر از وضع موجود راضی هستید به رقیب من رأی دهید». اما در نهایت در رقابت بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، این پزشکیان بود که پیروز شد. اگر پزشکیان را همسو با دولتهای حسن روحانی، سید محمد خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی در نظر بگیریم، نسبت سعید جلیلی به مرحوم ابراهیم رئیسی و محمود احمدینژاد میرسید.
هر چند در معرفی وزراء به مجلس، بخشی از بدنه طرفدار پزشکیان، از او ناراضی بودند، اما بالاخره، هیأت وزریران همسو با همان شعار وی مبنی بر وفاق ملی بود. بالاخره گفتمان تغییر در کشور وزیدن گرفت. اسکندر مؤمنی نامی که برخی با انتصاب او در وزارت کشور موافق نبودند، نشان داد همسو با همین گفتمان رئیس جمهور است. اتفاقاً او مشخصاً اعلام کرد که قصد تغییر در بدنه وزارت کشور و استانداریها و فرمانداریهای کشور را دارد. همین کار را نیز کرد. بسیاری از «نخستینها» توسط او انجام گرفت. نکته جالب توجه آنکه او حتی اعلام کرد که قصد دارد وجهه اجتماعی و اقتصادی را در مقابل وجوه سیاسی و امنیتی پررنگ کند. به هر حال نخستین استانداری که توسط مؤمنی منصوب شد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود.به نظر میرسید نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد باید منتظر بیشترین تغییر و تحولات باشد. هر چند نخستین استاندار در همین استان منصوب شد، اما بخش بسیار زیادی از بدنه نظام اداری، در رقابتهای انتخاباتی، طرفدار رقیب پزشکیان یعنی سعید جلیلی بودند. پس از تغییر دولت انتظار میرفت آنهایی که مشخصاً بر علیه پزشکیان فعالیت میکردند، تغییر کنند. اما همانها حالا تغییر گفتمان داده یا حداقل اینطور وانمود میکنند که تغییر گفتمان دادهاند و از رویکرد سفت و سخت جلیلی به سمت رویکرد نرمتر پزشکیان تغییر موضع دادهاند. اما کیست که نداند این نوع تغییرهای یکشبه نامی ندارد مگر تلون سیاسی.
چرا که امکان ندارد فردی که معتقد به یک گفتمان سیاسی است، در یک آن تغییر گفتمان دهد. در برخی از دانشگاههای استان برای اساتید پیامک مبنی بر طرفداری از سعید جلیلی فرستاده میشد، اما همان رؤسا هنوز ماندهاند و اینبار علناً از مسعود پزشکیان و سیاستهای او طرفداری میکنند. بسیاری از این افراد حتی فکرش را هم نمیکردند که پزشکیان برنده انتخابات شود؛ تصاویر حضور آنها در ستاد جلیلی موجود است. اما باز هم خود را همسو با پزشکیان نشان میدهند.
روشن است که با تغییر دولت نباید اتوبوسی همه مدیران را تغییر داد. اما نکته بحث آنجاست که آن دسته از مدیرانی که از منابع عمومی برای شکست دادن پزشکیان استفاده میکردند و اتفاقاً از شایستگی چندانی نیز برخوردار نیستند، باید زودتر از دیگران تغییر میکردند. اما همچنان درب بر همان پاشنه میچرخد و گویی هنوز پای تغییرات به کهگیلویه و بویراحمد باز نشده است.
مسأله فرد یا افراد خاصی نیست. اساساً تفکر فردگرا در نظامهای اداری توسعهیافته جایی ندارد. در کهگیلویه و بویراحمد نیز نباید مبتنی بر فرد اندیشید. تفکری که میتواند نظام اداری استان را به توسعه برساند، تفکر سیستماتیک است. در این تفکر، افراد مهم نیستند. بلکه ارتباط آنها با یکدیگر در راستای دستیابی به هدف مهم است. بنابراین ما نیز قصد آن نداریم که بگوئیم این یا آن فرد، مناسب مدیریت و ریاست نیستند. بلکه مسأله ما این است که تیم اداری استان همگی باید همسو با گفتمان سیاسی دولت چهاردهم باشند تا دستیابی به اهداف این دولت با سهولت بیشتری تحقق یابد.
اما حالا بخش زیادی از نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد بازماندگان دولت پیشین هستند. مطالبه تغییر مدیران نه یک عقده شخصی و گروهی، بلکه مبتنی بر سیاست توسعه و وفاق ملی است. توسعه زمانی اتفاق میافتد که مدیران مختلف استان همچون تکههایی از یک کل منسجم در کنار یکدیگر قرار گیرند. اما حالا اغلب آنها از بدنه دولت سیزدهم هستند و کمترین تعلقی به سیاستهای دولت جدید ندارند. روشن است که چنین وضعیتی منجر به توسعه کهگیلویه و بویراحمد نخواهد شد.
بنابراین برای تحقق سیاست توسعه و وفاق ملی، لازم است روند تغییر مدیران سرعت گیرد. چرا که در حال حاضر نه تنها مدیران و رؤسا بلکه حتی مدیران میانی و معاونین نیز ابقاء شدهاند. با چنین وضعی نمیتوان امیدوار به تحول در استان بود. پیامد حضور مدیران دولت قبلی، بازتولید مدیریتهای جزیرهای خواهد بود. البته برخی از این مدیران که شایستگی خود را نشان دادهاند که تعداد آنها نهایتاً به انگشتان یک دست میرسد،
در زیر میتوانید لیست مدیران بازمانده از دولت قبل را ببینید؛
1-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار
1-مشاور استاندار در امور روحانیت
1-مشاور استاندار در امور ایثارگران
1- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی
2- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان
3- مدیرکل صنعت و معدن و تجارت
4- مدیرکل نوسازی مدارس
5- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی
6- مدیرکل استاندارد صنعتی
7- مدیرکل حمل و نقل جادهای
8- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری
9- مدیرکل امور عشایر
10- مدیرکل دامپزشکی
11- مدیرعامل آب منطقهای
12 - مدیرعامل پخش فرآوردههای نفتی
13- مدیر شرکت شهرکهای صنعتی
14-مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران
15- مدیریت تعاون روستایی استان
16- مدیریت شرکت پشتیبانی دام
17- مدیرعامل شرکت گاز
18- مدیرکل تامین اجتماعی
19 - مدیرکل امور مالیاتی
20- مدیرکل شرکت پست استان
21 - مدیرکل ارتباطات استان
22- مدیرعامل مخابرات استان
23- مدیرکل کتابخانه های عمومی
25- مدیرکل کانون پرورش فکری
26- مدیرکل بهزیستی استان
27--مدیرعامل جمعیت هلال احمر
28- مدیرکل هواشناسی
29- مدیر گمرک استان
30- مدیر کل بیمه سلامت استان
31- مدیرعامل شرکت برق استان
32- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
33- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی
34- رئیس دانشگاه علوم پزشکی
35- رئیس دانشگاه یاسوج
36- مدیرکل تعزیرات حکومتی
37- مدیرکل میراث فرهنگی
38- مدیرکل مدیریت بحران
39- مدیرکل مدیریت عملکرد و بازرسی استانداری
40- رئیس پارک علم و فناوری استان
41- مدیرکل ثبت احوال
42- مدیرکل اوقاف و امور خیریه
43- مدیرکل ورزش و جوانان
44-امدیرکل موراقتصادی و دارائی استان
45-رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان
46-مدیرعامل بیمه ایران
47_رئیس دانشگاه پیام نور استان
48- مدیرعامل برق استان
49-رئیس دانشگاه فرهنگیان
50_مدیرکل استاندارد
51-مدیرکل اداره پست
52 - رئیس جهاد دانشگاهی
و...