تاریخ انتشار
شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۵۰۴۵۱۱
در نشست نخبگان با یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد
پیشنهاد تأسیس پژوهشگاه خودروهای مدرن در کهگیلویه و بویراحمد
۰
کبنا ؛نشست نخبگان و کارآفرینان استان کهگیلویه و بویراحمد با استاندار این استان برگزار شد؛ در این جلسه، دستاوردها و چشماندازهای توسعه صنعت خودروهای هیبریدی و برقی با تأکید بر راهاندازی کارخانه تولید و ایجاد زنجیره تأمین داخلی تشریح و بررسی شد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، شامگاه شنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۴، نشست جمعی از نخبگان و کارآفرینان استان کهگیلویه و بویراحمد با یدالله رحمانی، استاندار استان، با حضور جمعی از مدیران و حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان، در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
در این نشست، جمالی آرند، طراح و مبتکر خودروهای هیبریدی، ضمن قدردانی از فرصت ارائه دستاوردها و دیدگاههای خود، به تشریح اهمیت و مزایای خودروهای هیبریدی و برقی پرداخت و با اشاره به کاهش آلودگی محیطزیست، صرفهجویی ارزی، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، کاهش انتشار گازهای گلخانهای، هزینههای پایین نگهداری و بهرهبرداری و ایجاد فرصتهای شغلی و توسعه صنعتی دانشبنیان، روند رو به رشد جهانی فروش خودروهای برقی را یادآور شد و گفت: در سال ۲۰۲۴، فروش این خودروها به حدود ۱۸ میلیون دستگاه رسیده است.
جمالی آرند از کلنگزنی کارخانه تولید خودروهای هیبریدی در استان خبر داد که میتواند بهعنوان موتور محرک توسعه منطقه عمل کند. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد و پیشبینی میشود طی هفت سال، ۲ هزار شغل مستقیم و تا ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند.
وی افزود: «در فاز اولیه، ۳۰ درصد قطعات خودروها از تولیدات داخلی تأمین خواهد شد که این میزان طی پنج سال به ۷۰ درصد افزایش مییابد.»
وی به دستهبندی خودروهای پیشرفته شامل خودروهای هیبریدی، تمامبرقی و پیل سوختی هیدروژنی اشاره کرد و اجزای اصلی آنها را مبدلهای الکترونیک قدرت، موتورهای الکتریکی، باتریها و پیلهای سوختی معرفی نمود. همچنین زنجیره تأمین این خودروها را شامل تأمین مواد اولیه، تولید قطعات، مونتاژ نهایی، زیرساختهای پشتیبان و بازیافت عنوان کرد.
جمالی آرند درباره سیستمهای شارژ خودروهای برقی و هیبریدی گفت: شارژرهای داخلی و خارجی دو نوع اصلی هستند که شارژرهای دوطرفه داخلی میتوانند در مواقع قطعی برق بهعنوان منبع اضطراری عمل کنند و به پایداری شبکه کمک نمایند.
وی تولید شارژرهای داخلی در کشور را موجب کاهش وابستگی به واردات، صرفهجویی ارزی، افزایش امنیت صنعتی و ایجاد فرصتهای صادراتی دانست.
وی با اشاره به فعالیتهای دانشگاه یاسوج در این حوزه، از طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی شارژر داخلی خودروهای برقی و تولید قطعاتی مانند ژنراتورهای آهنربای دائم و موتورهای BLDC خبر داد که پایهای برای ایجاد کسبوکار دانشبنیان فراهم کردهاند.
جمالی آرند در پایان پیشنهاد تأسیس پژوهشگاه خودروهای مدرن شامل بخشهای تحقیق و توسعه، زیرساختهای آزمایشگاهی، مراکز تست و ارزیابی و مراکز نوآوری و شتابدهنده را مطرح کرد و آن را هسته مرکزی توسعه فناوریهای پیشرفته خودرو در کشور دانست.
وی ضمن تشکر از حمایتهای بنیاد نخبگان استان و مسئولان، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همافزایی، گامهای مؤثری در توسعه صنعت خودروهای هیبریدی و برقی برداشته شود و به سوی آیندهای پایدار و دانشبنیان حرکت کنیم.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، شامگاه شنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۴، نشست جمعی از نخبگان و کارآفرینان استان کهگیلویه و بویراحمد با یدالله رحمانی، استاندار استان، با حضور جمعی از مدیران و حمدالله اکوانی، رئیس بنیاد نخبگان استان، در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
در این نشست، جمالی آرند، طراح و مبتکر خودروهای هیبریدی، ضمن قدردانی از فرصت ارائه دستاوردها و دیدگاههای خود، به تشریح اهمیت و مزایای خودروهای هیبریدی و برقی پرداخت و با اشاره به کاهش آلودگی محیطزیست، صرفهجویی ارزی، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، کاهش انتشار گازهای گلخانهای، هزینههای پایین نگهداری و بهرهبرداری و ایجاد فرصتهای شغلی و توسعه صنعتی دانشبنیان، روند رو به رشد جهانی فروش خودروهای برقی را یادآور شد و گفت: در سال ۲۰۲۴، فروش این خودروها به حدود ۱۸ میلیون دستگاه رسیده است.
جمالی آرند از کلنگزنی کارخانه تولید خودروهای هیبریدی در استان خبر داد که میتواند بهعنوان موتور محرک توسعه منطقه عمل کند. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد و پیشبینی میشود طی هفت سال، ۲ هزار شغل مستقیم و تا ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند.
وی افزود: «در فاز اولیه، ۳۰ درصد قطعات خودروها از تولیدات داخلی تأمین خواهد شد که این میزان طی پنج سال به ۷۰ درصد افزایش مییابد.»
وی به دستهبندی خودروهای پیشرفته شامل خودروهای هیبریدی، تمامبرقی و پیل سوختی هیدروژنی اشاره کرد و اجزای اصلی آنها را مبدلهای الکترونیک قدرت، موتورهای الکتریکی، باتریها و پیلهای سوختی معرفی نمود. همچنین زنجیره تأمین این خودروها را شامل تأمین مواد اولیه، تولید قطعات، مونتاژ نهایی، زیرساختهای پشتیبان و بازیافت عنوان کرد.
جمالی آرند درباره سیستمهای شارژ خودروهای برقی و هیبریدی گفت: شارژرهای داخلی و خارجی دو نوع اصلی هستند که شارژرهای دوطرفه داخلی میتوانند در مواقع قطعی برق بهعنوان منبع اضطراری عمل کنند و به پایداری شبکه کمک نمایند.
وی تولید شارژرهای داخلی در کشور را موجب کاهش وابستگی به واردات، صرفهجویی ارزی، افزایش امنیت صنعتی و ایجاد فرصتهای صادراتی دانست.
وی با اشاره به فعالیتهای دانشگاه یاسوج در این حوزه، از طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی شارژر داخلی خودروهای برقی و تولید قطعاتی مانند ژنراتورهای آهنربای دائم و موتورهای BLDC خبر داد که پایهای برای ایجاد کسبوکار دانشبنیان فراهم کردهاند.
جمالی آرند در پایان پیشنهاد تأسیس پژوهشگاه خودروهای مدرن شامل بخشهای تحقیق و توسعه، زیرساختهای آزمایشگاهی، مراکز تست و ارزیابی و مراکز نوآوری و شتابدهنده را مطرح کرد و آن را هسته مرکزی توسعه فناوریهای پیشرفته خودرو در کشور دانست.
وی ضمن تشکر از حمایتهای بنیاد نخبگان استان و مسئولان، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همافزایی، گامهای مؤثری در توسعه صنعت خودروهای هیبریدی و برقی برداشته شود و به سوی آیندهای پایدار و دانشبنیان حرکت کنیم.