تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۵۰۲۷۸۶
در نشست شورای مهارت استان مطرح شد؛
ضعف آموزشهای فنی و حرفهای در کهگیلویه و بویراحمد
۰
کبنا ؛
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شکاف میان آموزش و مهارت باعث بیکاری بسیاری از فارغالتحصیلان شده و آموزشهای فنی و حرفهای باید متناسب با ظرفیتهای استان و نیاز بازار کار طراحی شود.
به گزارش کبنا نیوز، یدالله رحمانی در نشست شورای مهارت استان اظهار داشت: شکاف آموزشی و مهارتی سبب شده بخش قابل توجهی از فارغالتحصیلان دانشگاهی با مشکل بیکاری مواجه باشند.
وی علت اصلی این مسئله را عدم تطابق آموزشهای دانشگاهی با نیازهای واقعی بازار کار دانست و افزود: رشتههای دانشگاهی عمدتاً تئوریک هستند، اما آموزشهای فنی و حرفهای میتواند بهصورت عملی و مهارتمحور، نیروی کار مورد نیاز صنایع را تأمین کند.
رحمانی با تأکید بر لزوم گسترش رشتههای فنی و حرفهای در استان، گفت: موظفیم از سازمان فنی و حرفهای در توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارتی حمایت کنیم. این حمایت شامل سه محور اصلی افزایش تعداد هنرجویان، تنوعبخشی به رشتههای آموزشی و ارتقای کیفیت دورهها است.
وی با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد از افرادی که دورههای فنی و حرفهای را میگذرانند جذب بازار کار میشوند، تصریح کرد: این آمار نشاندهنده ضعف در طراحی دورهها و عدم ارتباط مؤثر با نیازهای بخشهای اقتصادی و صنعتی است. باید آسیبشناسی ریشهای انجام و تفاهمنامهای با شرکتهای نفتی فعال در استان منعقد شود تا از ظرفیت نیروهای بومی استفاده گردد.
استاندار با اشاره به اهمیت گردشگری افزود: یکی از اولویتهای ما توسعه این بخش است، اما سهم گردشگری در اقتصاد استان ملموس نیست. باید دورههای آموزشی متناسب با نیاز واحدهای گردشگری و بومگردی طراحی شود تا نیروهای محلی بهراحتی جذب بازار کار شوند.
رحمانی همچنین از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا با همکاری سازمان فنی و حرفهای، برنامهریزی دقیقی برای آموزش نیروهای متخصص انجام دهند و در عین حال بر استاندارد بودن دورهها و ساعات آموزشی نظارت شود تا دورههای طولانی و کمکیفیت حذف گردد.
وی با انتقاد از عملکرد برخی آموزشگاههای آزاد گفت: ۷۶ درصد از این آموزشگاهها سالانه کمتر از ۵۰ هنرجو جذب میکنند که بیانگر عدم کارایی آنهاست و باید ساختارشان بازنگری شود.
رحمانی در پایان به طرح «همنوا» اشاره کرد و افزود: اختصاص اعتبارات به حوزه مهارتآموزی در دستور کار قرار گیرد و این طرح با هماهنگی دستگاههای اجرایی و بهصورت هدفمند اجرا شود.
به گزارش کبنا نیوز، یدالله رحمانی در نشست شورای مهارت استان اظهار داشت: شکاف آموزشی و مهارتی سبب شده بخش قابل توجهی از فارغالتحصیلان دانشگاهی با مشکل بیکاری مواجه باشند.
وی علت اصلی این مسئله را عدم تطابق آموزشهای دانشگاهی با نیازهای واقعی بازار کار دانست و افزود: رشتههای دانشگاهی عمدتاً تئوریک هستند، اما آموزشهای فنی و حرفهای میتواند بهصورت عملی و مهارتمحور، نیروی کار مورد نیاز صنایع را تأمین کند.
رحمانی با تأکید بر لزوم گسترش رشتههای فنی و حرفهای در استان، گفت: موظفیم از سازمان فنی و حرفهای در توسعه کمی و کیفی آموزشهای مهارتی حمایت کنیم. این حمایت شامل سه محور اصلی افزایش تعداد هنرجویان، تنوعبخشی به رشتههای آموزشی و ارتقای کیفیت دورهها است.
وی با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد از افرادی که دورههای فنی و حرفهای را میگذرانند جذب بازار کار میشوند، تصریح کرد: این آمار نشاندهنده ضعف در طراحی دورهها و عدم ارتباط مؤثر با نیازهای بخشهای اقتصادی و صنعتی است. باید آسیبشناسی ریشهای انجام و تفاهمنامهای با شرکتهای نفتی فعال در استان منعقد شود تا از ظرفیت نیروهای بومی استفاده گردد.
استاندار با اشاره به اهمیت گردشگری افزود: یکی از اولویتهای ما توسعه این بخش است، اما سهم گردشگری در اقتصاد استان ملموس نیست. باید دورههای آموزشی متناسب با نیاز واحدهای گردشگری و بومگردی طراحی شود تا نیروهای محلی بهراحتی جذب بازار کار شوند.
رحمانی همچنین از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا با همکاری سازمان فنی و حرفهای، برنامهریزی دقیقی برای آموزش نیروهای متخصص انجام دهند و در عین حال بر استاندارد بودن دورهها و ساعات آموزشی نظارت شود تا دورههای طولانی و کمکیفیت حذف گردد.
وی با انتقاد از عملکرد برخی آموزشگاههای آزاد گفت: ۷۶ درصد از این آموزشگاهها سالانه کمتر از ۵۰ هنرجو جذب میکنند که بیانگر عدم کارایی آنهاست و باید ساختارشان بازنگری شود.
رحمانی در پایان به طرح «همنوا» اشاره کرد و افزود: اختصاص اعتبارات به حوزه مهارتآموزی در دستور کار قرار گیرد و این طرح با هماهنگی دستگاههای اجرایی و بهصورت هدفمند اجرا شود.