تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب : ۵۰۲۷۲۶
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

نهضت ملی مسکن یا پروژه‌ای فرسایشی؟ پارسایی از چالش‌های پنهان پرده برداشت / پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد: زمانی که از متقاضیان می‌خواهیم آورده نقدی خود را واریز کنند، برخی، به‌ویژه در دهک‌های یک تا چهار، توانایی مالی لازم را ندارند / کنترل بازار اجاره با خرید آپارتمان‌های انبوه‌سازان در یاسوج / چرا تونل‌های سی‌سخت پس از سال‌ها هنوز ناتمام‌اند؟ /پل کُلو؛ رویای بزرگ سی‌سخت که در باتلاق مطالعات ضعیف گرفتار شد

۰
نهضت ملی مسکن یا پروژه‌ای فرسایشی؟ پارسایی از چالش‌های پنهان پرده برداشت / پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد: زمانی که از متقاضیان می‌خواهیم آورده نقدی خود را واریز کنند، برخی، به‌ویژه در دهک‌های یک تا چهار، توانایی مالی لازم را ندارند /  کنترل بازار اجاره با خرید آپارتمان‌های انبوه‌سازان در یاسوج / چرا تونل‌های سی‌سخت پس از سال‌ها هنوز ناتمام‌اند؟ /پل کُلو؛ رویای بزرگ سی‌سخت که در باتلاق مطالعات ضعیف گرفتار شد
کبنا ؛بخش دوم - مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درباره وضعیت پروژه محور یاسوج–سی‌سخت گفت: این پروژه تا پیش از آذرماه عملاً راکد بود، اما خوشبختانه با تزریق اعتبار و پیگیری‌های انجام‌شده، پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. بر اساس ماده ۵۶ قانون، ظرفیتی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های راه‌سازی در کشور پیش‌بینی شده و ما توانستیم چند پروژه از استان، از جمله پل کُلو و دو تونل این محور را در این ظرفیت بگنجانیم.
به گزارش کبنا نیوز، علی پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز با اشاره به پروژه‌های مهم حوزه راه استان گفت: ابتدا از خودم گله‌مندم که به دلیل مشغله زیاد، فرصت برگزاری نشست با رسانه‌ها را پیدا نکرده‌ام و از شما نیز گلایه دارم که آن‌گونه که باید پیگیر موضوعات راه و شهرسازی نبوده‌اید. در حالی که هیچ دستگاهی در استان به اندازه راه و شهرسازی در توسعه و زندگی مردم تأثیرگذار نیست.
وی درباره وضعیت محور پاتاوه - دهدشت توضیح داد: محور پاتاوه به دهدشت که به جاده یاسوج–سمیرم متصل می‌شود، تحت نظر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است و به اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد واگذار نشده است. این پروژه توسط حوزه راهسازی و با مدیریت مهندس آقایی اجرا می‌شود. با این حال، به‌عنوان مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی حمل‌ونقل استان، وظیفه هماهنگی بین بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی از جمله آزمایشگاه مکانیک خاک، حوزه راهسازی، هواشناسی و راهداری را بر عهده دارم.
پارسایی افزود: اگرچه در اجرای پروژه‌ها دخالت مستقیم نداریم، اما در سطح کلان، پیگیری‌های مدیریتی انجام می‌دهیم. به‌عنوان نمونه، در تعطیلات نوروز که آقای بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، به استان سفر کردند، ما همراهی کرده و مشکلات این محور را مطرح نمودیم. همچنین چندین بار هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا استاندار، معاونان استاندار و نمایندگان مجلس در جلسات شرکت ساخت حضور یابند و موضوع پروژه‌هایی مانند محور پاتاوه–دهدشت بررسی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان به جزئیات پروژه‌های این محور اشاره کرد و گفت: در این محور، پروژه‌هایی از جمله تقاطع گندی خوری و تقاطع سوق–دهدشت در حال اجراست. مناقصه تقاطع سوق–دهدشت هنوز برگزار نشده، اما مناقصه‌ای برای اصلاح قوس‌های افقی و عمودی، اصلاح و روشنایی تونل‌ها و عملیات کوه‌پایه برگزار شد که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء برنده آن شد و اکنون در حال تجهیز کارگاه برای آغاز عملیات است.
وی ادامه داد: «در مرحله اجرا، پیگیری‌ها را به حوزه راهسازی واگذار می‌کنیم، اما در سطح کلان برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهیم. برای مثال، تلاش می‌کنیم تملک اراضی در محورهایی مانند سوق–لنده کاهش یابد یا از ظرفیت‌های راه و شهرسازی در طرح‌های کاربری و الحاقات بهره ببریم تا هزینه پروژه‌ها کم شود.
پارسایی با اشاره به پیگیری‌های فرابخشی اداره‌کل گفت: چندی پیش فیلمی از پل روستای برآفتاب جلاله منتشر شد که هرچند پروژه مربوط به حوزه راهداری بود، اما وزارتخانه با من تماس گرفت و پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبار و پیشرفت پروژه انجام شد. چنین هماهنگی‌ها و پیگیری‌هایی بخشی از وظایف ما در استان است.
محور یاسوج–سی‌سخت پس از سال‌ها رکود، با تزریق اعتبار و پیگیری‌ها فعال شد
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درباره وضعیت پروژه محور یاسوج–سی‌سخت گفت: این پروژه تا پیش از آذرماه عملاً راکد بود، اما خوشبختانه با تزریق اعتبار و پیگیری‌های انجام‌شده، پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. بر اساس ماده ۵۶ قانون، ظرفیتی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های راه‌سازی در کشور پیش‌بینی شده و ما توانستیم چند پروژه از استان، از جمله پل کُلو و دو تونل این محور را در این ظرفیت بگنجانیم.
وی ادامه داد: این دو تونل نیز با تغییرات همراه شدند؛ به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی و تغییر مسیر، یکی از تونل‌ها بازگشایی شد و تونل دیگر در حال حفاری است. با این حال، به علت ممنوعیت جابه‌جایی مواد منفجره در سطح کشور پس از جنگ تحمیلی، پیشرفت کار کند بوده است. اخیراً مجوز محدود جابه‌جایی مواد منفجره صادر شده و انبارهای مخصوص آماده گردیده است. به محض دریافت مجوز نهایی، استفاده از مواد منفجره برای تسریع کار آغاز خواهد شد، زیرا حفاری با بیل مکانیکی روند بسیار کندی دارد.
پارسایی اولویت اصلی این پروژه را تمرکز بر تکمیل یکی از تونل‌ها اعلام کرد و گفت: تحکیمات تونلی با طول حدود ۷۵۰ تا ۷۹۰ متر انجام شده و عملیات لاینینگ آن در حال اجراست. پیش‌بینی ما تکمیل این تونل تا شهریور ۱۴۰۵ است، اما تلاش داریم این زمان را کاهش دهیم. البته تکمیل تونل به تنهایی کافی نیست و باید جاده دسترسی به دهانه آن نیز ساخته شود تا در زمان بهره‌برداری مسیر آماده باشد.
به گفته وی، برآوردهای لازم برای این مسیر دسترسی تقریباً تکمیل و طی یک هفته آینده نهایی خواهد شد. وی افزود: حدود ۶۱ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر پیوست قانون برای محور یاسوج–سی‌سخت اختصاص یافته است و به محض ابلاغ این اعتبار، مناقصه مسیر دسترسی به تونل برگزار می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان به چالش‌های اعتباری پروژه اشاره کرد و گفت: این محور با بدهی‌های انباشته و آرای قضایی روبه‌رو بوده است. به‌عنوان نمونه، یکی از شرکت‌های پیمانکار حدود ۶۰ میلیارد تومان رأی قضایی علیه راه و شهرسازی داشت که می‌توانست تمام اعتبارات پروژه را جذب کند، اما با همکاری و تفاهم، مقرر شد مطالبات این شرکت به‌صورت درصدی آزاد شود تا پروژه متوقف نگردد.
وی افزود: در زمان آغاز مسئولیت، حجم زیادی از بدهی‌های جاری و مطالبات پیمانکاران وجود داشت. با حمایت مسئولان کشوری و استانی و پیگیری‌های مجموعه، بخش زیادی از این بدهی‌ها کاهش یافته است. اکنون به پیمانکاران اعلام کرده‌ایم که در صورت تسریع عملیات اجرایی، مطالباتشان به‌روز پرداخت خواهد شد. برای نمونه، در سی‌سخت پیمانکار تونل (شرکت شمس عمران) با وجود مطالبه ۷ تا ۸ میلیارد تومانی، با تفاهم‌نامه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی، تسویه‌حساب انجام شد. خوشبختانه از نظر تأمین اعتبار در وضعیت مطلوبی هستیم.
پارسایی درباره پل کُلو نیز گفت: این پل می‌توانست المان‌های گردشگری داشته باشد، اما در طراحی اولیه چنین نگاهی لحاظ نشده بود. در صورت خاتمه پروژه و ارائه طرح جدید، قطعاً المان‌های گردشگری همچون جامپینگ یا پله‌های گردشگری به آن افزوده خواهد شد تا علاوه بر کارکرد ترافیکی، به جاذبه‌ای گردشگری برای منطقه تبدیل شود.
 نهضت ملی مسکن یا پروژه‌ای فرسایشی؟ پارسایی از چالش‌های پنهان پرده برداشت / پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد: زمانی که از متقاضیان می‌خواهیم آورده نقدی خود را واریز کنند، برخی، به‌ویژه در دهک‌های یک تا چهار، توانایی مالی لازم را ندارند /  کنترل بازار اجاره با خرید آپارتمان‌های انبوه‌سازان در یاسوج / چرا تونل‌های سی‌سخت پس از سال‌ها هنوز ناتمام‌اند؟ /پل کُلو؛ رویای بزرگ سی‌سخت که در باتلاق مطالعات ضعیف گرفتار شدپارسایی: پل کُلو بزرگ‌ترین دهانه پل کشور است اما با مطالعات ضعیف آغاز شد
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درباره جزئیات پروژه محور یاسوج–سی‌سخت اظهار کرد: این محور، راه اصلی است و نه بزرگراه. از کل پروژه، حدود ۲۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و بخش‌های باقی‌مانده، به‌ویژه پل شهید نجفی (معروف به پل کُلو)، از مهم‌ترین مطالبات مردم به شمار می‌رود. متأسفانه قرارداد این پروژه بر پایه مطالعات ضعیفی منعقد شده بود.
وی افزود: دو هفته پیش در جلسه شورای فنی که به‌طور ویژه برای بررسی پل کُلو و جاده سی‌سخت برگزار شد، از مشاور پروژه خواستیم توضیحات خود را ارائه دهد. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که مطالعات اولیه ناکافی بوده است. این پل با دهانه‌ای حدود ۱۶۰ متر، بزرگ‌ترین دهانه پل در کشور محسوب می‌شود؛ برای مقایسه، بزرگ‌ترین دهانه پل موجود در ایران بر روی رودخانه کارون ۱۵۷ متر است. چنین ابعادی مستلزم مطالعات بسیار دقیق است، اما نقشه‌ها ضعف در مطالعات اولیه را نشان می‌داد.
به گفته پارسایی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پیش‌تر دستور بازنگری مطالعات و بررسی مجدد توسط یک مشاور دیگر را صادر کرده بود، اما مکاتبات بین دو مشاور نشان داد که همچنان دقت لازم در مطالعات رعایت نشده است. وی ادامه داد: پروژه با این شرایط وارد مناقصه شد و پس از آغاز کار، مشکلات فنی در طراحی پی پل آشکار گردید. بخشی از این مشکلات ناشی از معارضات حل‌نشده بود. با این حال، بیش از دو سال طول کشید تا مشاور، طرح اصلاح‌شده را در سال ۱۴۰۳ ابلاغ کند. در این مدت، پیمانکار چندین بار درخواست خاتمه پیمان داد، زیرا طبق ماده ۲۸ شرایط عمومی پیمان، در صورتی که بیش از ۲۵ درصد موضوع پیمان به پیمانکار ابلاغ نشود، او می‌تواند درخواست خاتمه دهد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: پیگیری‌های متعددی انجام دادیم. شخصاً با وزیر دفاع، معاونان ایشان و مسئولان شرکت پیمانکار که زیرمجموعه وزارت دفاع است، جلساتی برگزار کردم، اما نتوانستیم پیمانکار را به ادامه کار متقاعد کنیم و او همچنان بر خاتمه پیمان اصرار دارد. اکنون لازم است هرچه سریع‌تر این پروژه تعیین تکلیف شود.
وی به مشکل تأمین اعتبار پروژه نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه هنگام مناقصه بر اساس مصوبه سفر رئیس‌جمهور، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشت و ذی‌حساب بر همین مبنا مناقصه را برگزار کرد، اما با اصلاحات جدید، این اعتبار کافی نیست. دیروز در تهران جلسه‌ای با معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی داشتیم و یکی از راهکارهای مطرح‌شده استفاده از ماده ۵۶ قانون بود که به دولت اجازه می‌دهد با دریافت تسهیلات بانکی پروژه را پیش ببرد. قول‌هایی از مقامات دریافت کردیم و نامه‌ای از خانم دکتر صادق، وزیر راه و شهرسازی، به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که بر استفاده از ماده ۵۶ برای این پروژه تأکید دارد. همچنین آقای دکتر بهرامی، نماینده مجلس، تعهد کرد این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیگیری کند.
پارسایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جنبه‌های گردشگری پل کُلو گفت: این پل برای شهری توریستی مانند یاسوج طراحی شده، اما هیچ نگاه گردشگری در طراحی آن لحاظ نشده است. با دهانه ۱۶۰ متری، این پل ظرفیت تبدیل‌شدن به یک جاذبه گردشگری را دارد. اگر پروژه به پایان برسد و طرح جدیدی ارائه شود، قطعاً المان‌های گردشگری همچون ساختار خرپایی مشابه پل ورسک، طراحی «تی‌» شکل، امکانات جامپینگ یا پله‌های گردشگری به آن اضافه خواهیم کرد. طرح‌های اولیه در این زمینه آماده شده و در صورت ادامه پروژه، این موارد اجرایی خواهد شد.
پارسایی: کمربندی یاسوج با بازنگری طرح و حذف نیاز به تملک جدید، سریع‌تر و ارزان‌تر تکمیل می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه کمربندی یاسوج گفت: از ۱۲ کیلومتر قرارداد این پروژه، ۳ کیلومتر باقی مانده بود که به دلیل مشکلات تملک اراضی، سال‌ها دست‌نخورده مانده بود. برآورد اولیه برای تملک این بخش، هزار و 200 میلیارد تومان بود، اما با طراحی جدید، مسیر به گونه‌ای بازنگری شد که نیازی به تملک جدید نداشته باشد. اکنون این ۳ کیلومتر با بودجه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان به مناقصه رفته و امیدواریم شرکت‌های توانمند در آن شرکت کنند. به دلیل استفاده از حریم جاده‌ای که پیش‌تر تملک شده، اجرای این بخش بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.»
وی افزود: پروژه کمربندی یاسوج از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و قرار بود باند دوم آن اجرا شود. تا پایان سال ۱۴۰۳، از ۱۵ کیلومتر مسیر، تنها ۱۲ کیلومتر به مناقصه رفته و ۷ کیلومتر آسفالت شده بود. این یعنی طی ۱۵ تا ۱۶ سال، با وجود چند پیمانکار و قرارداد، تنها نیمی از مسیر تکمیل شده بود. اما از آذرماه سال گذشته، با تزریق اعتبار و برنامه‌ریزی مناسب، در کمتر از ۶ تا ۷ ماه توانستیم ۵ کیلومتر دیگر را آسفالت کنیم که نشان‌دهنده تغییر رویکرد و اولویت‌بندی‌های جدید در مجموعه راه و شهرسازی است.
پارسایی با تأکید بر اهمیت رفع نقاط حادثه‌خیز تصریح کرد: برخی پروژه‌ها فرسایشی شده‌اند و باعث بروز تصادفات زیادی می‌شوند. کمربندی یاسوج که حدود ۱۲ درصد از آمار ورودی‌های استان را به خود اختصاص می‌داد، از این مشکلات رنج می‌برد. ما با اولویت‌بندی، لایه اول آسفالت را اجرا کردیم و اکنون لایه دوم نیز در یک لاین به پایان رسیده است. همچنین نصب نیوجرسی‌ها برای ارتقای ایمنی انجام شد.
وی ادامه داد: این پروژه به دلیل معارضات ملکی، یکی از چالش‌برانگیزترین پروژه‌ها بود. زمین‌های اطراف کمربندی ارزش بالایی داشت و تملک آن‌ها برای دولت دشوار بود. سال گذشته با تخصیص ۵۰ میلیارد تومان، بخش عمده مطالبات معارضین پرداخت شد و در مواردی که معارضات شدید بود، با برگزاری جلسات متعدد و همکاری مردم، مشکلات حل شد و روند آسفالت‌ریزی ادامه یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: «در بخش باقی‌مانده مسیر، از زندان یاسوج تا پس از پادگان امام جعفر، ادامه طرح به زمین‌های زراعی و باغات مردم برخورد می‌کرد و اجرای آن به روش قبلی، حداقل هزار و 200 میلیارد تومان هزینه برای تملک اراضی نیاز داشت. با توجه به محدودیت‌های مالی، اجرای این طرح امکان‌پذیر نبود. در صورت چهارخطه‌نشدن این محور، احتمال افزایش حوادث رانندگی وجود داشت، بنابراین با معاون وزیر جلسه‌ای برگزار کردیم و طرح جایگزینی ارائه دادیم. مطالعات جدید از تعطیلات نوروز آغاز و پس از تکمیل به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ارسال شد. با تصویب وزارتخانه، مجوز مناقصه صادر شد و اکنون این ۳ کیلومتر در سامانه مناقصات قرار دارد.»
به گفته پارسایی، طراحی جدید به گونه‌ای انجام شده که بدون نیاز به تملک جدید، از حریم موجود جاده استفاده می‌شود و این موضوع باعث تسریع و کاهش هزینه اجرای پروژه خواهد شد.
وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت اطراف کمربندی، طراحی چند روگذر و مسیر دسترسی، از جمله پل زردک، در دستور کار قرار گرفت. این موارد نیز در قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومانی گنجانده شده و هم‌اکنون در حال اجراست.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که مسئله مسکن یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های کشور است. در گذشته طرح‌هایی مانند مسکن مهر اجرا شد، اما بازار همچنان با افزایش قیمت خرید و اجاره روبه‌روست. در طرح نهضت ملی مسکن، فرض کنید ۱۰ هزار واحد در استان ساخته شود؛ اگر امروز این واحدها تکمیل شوند، می‌توانند اثرگذار باشند، اما اگر تکمیل آن‌ها به ۱۰ یا ۲۰ سال بعد موکول شود، با رشد جمعیت و افزایش تقاضا، این تعداد پاسخگو نخواهد بود. هرچند استان ما مانند مناطق صنعتی بزرگ مهاجرپذیر نیست، اما وضعیت مسکن در آن بسیار نگران کننده است، اظهار داشت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، خود را متعهد به تکمیل تعهدات دولت قبل می‌دانیم و این موضوع هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد. هدف ما اجرای کامل طرح است و عملکرد دولت نیز مؤید این رویکرد است. این طرح برخلاف مسکن مهر که ۷۰ تا ۹۰ درصد یارانه دولتی داشت و با این وجود هنوز در بسیاری از نقاط تکمیل نشده، به‌گونه‌ای طراحی شده که دولت هزینه‌ای جز تأمین زمین پرداخت نمی‌کند. زمین‌ها به‌صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود و راه و شهرسازی تمام توان خود را برای تأمین آن به کار می‌گیرد.
پارسایی با اشاره به چالش کمبود زمین در یاسوج گفت: تلاش کردیم از طریق خرید زمین یا توافق با مالکان عمده، بخشی از اراضی آن‌ها را برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهیم، اما این اقدامات به نتیجه مطلوب نرسید. در این طرح، بخشی از هزینه ساخت توسط تسهیلات بانکی و مابقی به‌عنوان آورده مردمی تأمین می‌شود. هزینه‌هایی مانند صدور سند، پروانه ساختمانی و حق‌الزحمه نظارت نظام مهندسی نیز بر عهده متقاضیان است. اگرچه تخفیف‌هایی پیش‌بینی شده، اما این هزینه‌ها همچنان برای بسیاری از متقاضیان سنگین است.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر تأمین زمین، مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه‌ها را نیز بر عهده دارد. در برخی موارد، سازمان ملی زمین و مسکن برای تأمین مشاور اعتباراتی اختصاص داده است، زیرا ناظران نظام مهندسی به دلیل ماهیت شخصی‌ساز این پروژه‌ها، نمی‌توانند تمام الزامات شرایط عمومی پیمان را اعمال کنند. به همین دلیل، ما خود اقدام به انتخاب مشاور کرده‌ایم تا روند اجرا تسهیل شود و مردم سریع‌تر به واحدهای خود برسند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سال ۱۴۰۴ را برای نهضت ملی مسکن سالی پرچالش دانست و افزود: این طرح از ابتدا پختگی لازم را نداشت. یکی از مهم‌ترین مشکلات، عدم توجه به توان مالی دهک‌های مختلف جامعه بود. به دهک‌های یک تا چهار که توان پرداخت آورده ندارند، گفته شد ثبت‌نام کنند، اما عملاً امکان مشارکت برای آن‌ها وجود ندارد. حتی یک کارمند با درآمد متوسط قادر نیست ماهیانه ۵۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن پرداخت کند، چه برسد به دهک‌های پایین‌تر. این مسئله روند پیشرفت طرح را کند کرده است.
پارسایی با ذکر مثالی گفت: در سایت جهاد با ۱۶۰ واحد مسکونی، حدود ۶۰ نفر نتوانستند آورده خود را پرداخت کنند که این موضوع باعث شکل‌گیری نگرانی‌ها شد. تلاش ما این است که با مدیریت این مشکلات، پروژه‌ها را از توقف نجات دهیم و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
به گزارش کبنا نیوز، علی پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به مشکلات مالی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن گفت: زمانی که از متقاضیان می‌خواهیم آورده نقدی خود را واریز کنند، برخی از آن‌ها، به‌ویژه در دهک‌های یک تا چهار، توانایی مالی لازم را ندارند. در یک سایت ۱۶۰ واحدی، اگر ۶۰ نفر نتوانند آورده خود را پرداخت کنند، پروژه یا متوقف می‌شود یا پیشرفت بسیار کندی خواهد داشت. این تأخیر، پروژه را مشمول تعدیل قیمت می‌کند و هزینه‌های بیشتری بر مردم تحمیل خواهد شد. متأسفانه در طراحی اولیه طرح، تفاوت توان مالی دهک‌ها در نظر گرفته نشده و همه ملزم به پرداخت یکسان هستند، در حالی که هزینه تمام‌شده واحدها در شهرهای مختلف متفاوت است؛ به‌عنوان نمونه، در گچساران برخی واحدها با ۳۲۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان ساخته شده‌اند، اما در یاسوج حتی یک میلیارد تومان نیز کفایت نمی‌کند.
وی افزود: تقاضای مسکن، مستقل از دهک اقتصادی افراد وجود دارد و ما به‌عنوان متولی موظفیم این نیاز را پاسخ دهیم. برخلاف رویه دولت‌های پیشین که برای طرح‌های مسکن نام‌های متفاوتی انتخاب می‌کردند، این دولت تصمیم گرفت همان طرح نهضت ملی مسکن را ادامه دهد و تغییر نام ندهد. سیاست‌های دولت کنونی تخصصی‌تر شده و اولویت را به مسکن محرومان داده است. این بخش از طرح برای دهک‌های یک تا چهار طراحی شده و با حمایت نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از آورده متقاضیان تأمین می‌شود. در این طرح، زمین رایگان واگذار می‌شود، بخشی از هزینه‌ها وام بانکی است و آورده مردمی نیز به حداقل کاهش یافته است. بنیاد مسکن به‌عنوان متولی، با بهره‌گیری از ماشین‌آلات خود، اجرای این پروژه‌ها را تسریع می‌کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به سیاست‌های جدید دولت در حوزه اجاره‌بها تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، دولت مالک بخشی از واحدهای مسکونی است و آن‌ها را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار مردم قرار می‌دهد تا بازار اجاره کنترل شود. در ایران نیز مقرر شده در مراکز استان‌ها، از محل منابع داخلی راه و شهرسازی، زمین‌هایی به انبوه‌سازان واگذار شود تا پس از ساخت، واحدها توسط دولت خریداری و به‌صورت اجاره‌ای عرضه شود. این اقدام می‌تواند نقش مؤثری در کنترل بازار اجاره ایفا کند. همچنین در تسهیلات گروهی ساخت، زمین مستقیماً به گروه‌های انبوه‌ساز داده می‌شود تا شخصاً عملیات ساخت را انجام دهند. این روش باعث می‌شود در صورت توقف پروژه به دلیل کمبود منابع مالی، از افزایش هزینه ناشی از تعدیل قیمت جلوگیری شود.
پارسایی در ادامه درباره اشتباهی که در برنامه زنده تلویزیونی رخ داد، توضیح داد و گفت: در ابتدا، به‌اشتباه اعلام کردم که 540 کیلومتر بزرگراه داریم، در حالی که منظورم راه اصلی بود. در واقع، استان ۵۴۰ کیلومتر راه اصلی و ۲۴۰ کیلومتر بزرگراه دارد. این اشتباه همان زمان اصلاح شد، اما برخی رسانه‌ها ارقام متفاوتی مانند 180، ۲۰۰ یا ۲۴۳ کیلومتر منتشر کردند. اکنون با اجرای پروژه‌های جدید، این رقم افزایش یافته است.
وی با اشاره به جایگاه استان در جلسات کشوری گفت: از میان ۳۵ اداره‌کل راه و شهرسازی کشور، عملکرد ما در جلسات پایش نهضت ملی مسکن به‌طور منظم ارائه می‌شود. این طرح، هرچند با چالش‌های متعددی روبه‌روست، اما ما متعهد هستیم با تمام توان آن را به نتیجه برسانیم.
پارسایی: کهگیلویه و بویراحمد از رتبه ۳۵ به رتبه ۵ کشور در صدور پروانه ساختمانی رسید
 پارسایی، با اشاره به روند بهبود شاخص‌های نهضت ملی مسکن در استان گفت: «در جلسات پایش نهضت ملی مسکن، نمودارها و آمارها به‌وضوح نشان می‌دهد که هنگام آغاز مسئولیتم، استان در رتبه ۳۵ کشور قرار داشت. یکی از مشکلات اصلی، عدم صدور پروانه ساختمانی بود. طبق قانون، متقاضیان نباید به‌صورت انفرادی برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه کنند، بلکه این وظیفه راه و شهرسازی است که پروانه‌ها را پیگیری و به پیمانکار تحویل دهد. با این حال، در گذشته بسیاری از پروانه‌ها صادر نشده بود و همین امر موجب شد تنها ۴۰ درصد واحدهای آغازشده به تسهیلات بانکی متصل باشند و ۶۰ درصد باقی‌مانده متوقف بمانند.»
وی ادامه داد: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، استان در صدور پروانه ساختمانی به رتبه پنجم و در انعقاد قرارداد به رتبه ششم کشور رسیده است. این آمار مربوط به سه هفته پیش است و از آن زمان تاکنون نیز با صدور پروانه‌های جدید و انعقاد قراردادهای بیشتر، جایگاه ما بهتر شده است. رسیدن به این جایگاه کار آسانی نبود، چرا که سال‌ها انعقاد قرارداد و صدور پروانه به‌درستی انجام نمی‌شد. در این موفقیت، حمایت‌های استاندار نقش بسزایی داشت. جلسات کمیسیون ماده پنج را در شهرستان‌ها برگزار کردیم و شهرداران را موظف کردیم در این نشست‌ها حاضر شوند تا موانع نهضت ملی مسکن، به‌ویژه در زمینه صدور پروانه‌ها، برطرف شود.
پارسایی با اشاره به نقش بانک‌ها در پیشبرد پروژه‌ها گفت: برای جلب همکاری بانک‌ها، موضوع را در شورای مسکن با جدیت مطرح کردیم و بانک صادرات برای ۸۴۸ واحد تعهد امضا کرد. گاهی این میزان پیگیری باعث گلایه برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان یا بانک‌ها می‌شود، اما در نهضت ملی مسکن هیچ تسامحی نداریم. به‌عنوان مثال، روز گذشته برای انعقاد قرارداد ۲۰ واحد، نیم ساعت با معاون بانک مسکن کشور مذاکره کردم و تا زمانی که قول تأمین اعتبار را نداد، جلسه را ترک نکردم. همین پیگیری‌ها باعث شد در شاخص‌های کشوری به رتبه‌های پنجم و ششم برسیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان درباره شرایط مالی متقاضیان افزود: «در حوزه ساخت، هزینه‌ها بر عهده مردم است؛ دولت تنها زمین و تسهیلات بانکی را تأمین می‌کند و آورده نقدی متقاضیان بخش اصلی مخارج را تشکیل می‌دهد. مشکل اینجاست که بسیاری از مردم استان از نظر مالی در وضعیت مناسبی نیستند و تأمین آورده برایشان دشوار است. وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌هایی که پیشرفت آن‌ها بیش از ۷۵ درصد است، برنامه‌هایی برای کمک به مردم دارد که به‌دلیل محرمانه بودن نمی‌توان آن را علنی کرد، زیرا ممکن است برخی از پرداخت آورده خودداری کنند.»
وی درباره مشکلات زمین در استان توضیح داد: در شهرهایی مانند یاسوج، زمین‌های مرغوب – مانند قطعات ۲۰۰ متری با قیمت هر متر ۳۶۰ میلیون تومان – برای اجرای نهضت ملی مسکن مناسب نیستند. متأسفانه در گذشته در حوزه حقوقی و تملک زمین کم‌کاری‌هایی شده که این مشکل در سطح کشور نیز وجود دارد. در حال حاضر، دو بخشنامه اصلی برای نهضت ملی مسکن در دست اجرا داریم که مبنای عمل ما هستند.
پارسایی با اشاره به عملکرد استان در حوزه ساخت‌وساز اظهار داشت: تاکنون ۴۲۰ واحد در بخش ساخت‌وساز گروهی و خودمالکی تحویل داده‌ایم. در بخش روستایی، بنیاد مسکن متولی است و ما مداخله‌ای نداریم. همچنین ۱,۰۱۰ واحد گروهی را آغاز کرده‌ایم که بخشی از آن‌ها تکمیل و تحویل شده و بخشی دیگر در حال تکمیل است. در صورت تأمین به‌موقع آورده متقاضیان، در یکی دو ماه آینده می‌توانیم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد دیگر، به‌ویژه در یاسوج (سایت جهاد) و گچساران، تحویل دهیم. این واحدها اکنون به مرحله نما و تأسیسات رسیده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من به‌عنوان مدیرکل راه و شهرسازی، مسئولیت مدیریت کلان پروژه‌ها را دارم و نه ناظر فنی هستم و نه تأمین‌کننده مالی، جز پیگیری دریافت تسهیلات. اگر این پروژه‌ها اعتبار مستقیم دولتی داشتند، بی‌تردید زودتر به پایان می‌رسیدند. در حوزه جوانی جمعیت نیز اقدامات مشابهی در حال انجام است.

بخش اول )  علی پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد: رویکرد من این نیست که نسبت به پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌تفاوت باشم / وقتی کلنگ نماد پروژه نبود، بلکه نماد بی‌برنامگی شد / رد هرگونه مداخله سیاسی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی / نفوذ سیاسی، پروژه قلعه‌رئیسی را چند هزار میلیارد گران‌تر کرد؛ جلوی این تخلف بزرگ را گرفتم
نام شما

آدرس ايميل شما

بازگشت آمریکا و روسیه به آخرالزمان اتمی؟ / خطر احتمال هشدار اشتباه

بازگشت آمریکا و روسیه به آخرالزمان اتمی؟ / خطر احتمال هشدار اشتباه

روزنامه ایران: عبارت «دست مرده» که از سوی دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه به زبان ...
نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

دو نماینده مجلس در واکنش به تصمیم هیئت رئیسه در خصوص ممنوعیت استفاده از موبایل در صحن ...
1