تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۹۹۳۶۴
گزارش تحلیلی کبنانیوز؛
کهگیلویه و بویراحمد در مسیر تغییر / سیاستورزی تاجگردون؛ فرصتها و الزامات / چرا باید نگاه به نمایندگی از واسطهگری فردی به مطالبهگری ساختاری تغییر کند؟ / آقای تاجگردون بین سیاستهای زیربنایی و روبنایی توازن ایجاد کنید! / پتروشیمی گچساران؛ نهالی که باید مراقبش بود
۰
کبنا ؛به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر، اگرچه تنها یک درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهد، اما به واسطه سرمایه انسانی فرهیختهاش، همواره حضوری فراتر از وزن جمعیتی خود در معادلات ملی داشته است. در سالهای اخیر، این استان در عرصه سیاسی کشور با چهرههایی اثرگذار، به ویژه در مجلس شورای اسلامی و در دولت، حضوری فعال و تأثیرگذار یافته است. یکی از مهمترین چهرههای سیاسی این استان، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت است که اکنون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را بر عهده دارد.
تاجگردون به قدرت بازگشت؛ اما قدرتمندتر از گذشته
غلامرضا تاجگردون، نماینده با سابقه گچساران و باشت، در دوره گذشته مجلس با موانع جدی مواجه شد؛ اعتبارنامهاش در صحن علنی رد شد و بهرغم تلاشهای گسترده، نتوانست بهطور رسمی کار خود را ادامه دهد. بسیاری، این شکست را پایان کار سیاسی او میدانستند. با این حال، در انتخابات اسفندماه گذشته تاجگردون با پشتوانه اجتماعی قوی و بهرهگیری از شبکه روابطی که داشت، مجدداً وارد عرصه رقابت شد.
سالها فعالیت میدانی در حوزه انتخابیه، ارتباط نزدیک با تشکلهای اجتماعی و قومی، و حمایت قوی مردم گچساران و باشت باعث شد تا حتی رد اعتبارنامه نتواند چندان بر محبوبیت میدانی او تأثیر بگذارد. سازماندهی جلسات پرسش و پاسخ در دوره قبل و ایفای نقش واسطه میان مردم و نهادهای دولتی، تصویر تاجگردون را بهعنوان نمایندهای فعال و پرتلاش در اذهان تثبیت کرد.
تاجگردون با حرکت به سمت جریانات میانهرو و تکنوکرات در داخل مجلس و نزدیک شدن به بدنه اجرایی دولت آینده، پیوندهای سیاسی خود را تقویت کرد. مذاکره با چند نماینده کلیدی مجلس و شخصیتهای تأثیرگذار در بدنه دولت برای تضمین حمایت فراحزبی، موقعیت او را در نتیجه نهایی انتخابات بهشدت تقویت نمود. انتخاب مسعود پزشکیان به ریاستجمهوری با شعار عقلانیت و کارآمدی، فرصتی بینظیر برای تاجگردون رقم زد. همسویی ایدئولوژیک و عملیاتی او با برنامههای دولت نوظهور موجب شد تا بهسرعت به حلقه نزدیکان رئیسجمهور راه یابد. این ارتباط نزدیک، راه را برای حمایت از طرحهای بزرگ عمرانی و اقتصادی در حوزه انتخابیه هموار کرد.
ریاست کمیسیون برنامه و بودجه ، قدرت چانهزنی تاجگردون را در تصویب و تخصیص بودجههای عمرانی و توسعهای به استان و منطقه دوچندان کرده است. در عمل، هر طرح بزرگ زیرساختی یا صنعتی برای پیشرفت در گام نخست باید از کانال این کمیسیون عبور کند؛ امتیازی که پیش از تاجگردون، هیچ نمایندهای از کهگیلویه و بویراحمد به آن دست نیافته بود.
برخی تحلیلگران معتقدند حضور او در رأس کمیسیون برنامه و بودجه، ظرفیت دیپلماسی اقتصادی میان استان و وزارتخانههای مرتبط با انرژی و صنایع معدنی را هم تقویت میکند. این مسأله حکایت از آن دارد که بازگشت تاجگردون، تنها یک پیروزی انتخاباتی شخصی نیست، بلکه نقطه عطفی در بازتعریف جایگاه استان در متن سیاستگذاری کلان کشور است.
در نتیجه، بازگشت قدرتمند تاجگردون، ترکیبی از پشتوانه اجتماعی بیروح، مهارتهای مذاکره سیاسی، همسویی هوشمندانه با دولت مرکزی و کسب مهمترین کرسی بودجهای مجلس است. این عوامل در کنار هم موجب شدند تا او نهفقط بازگردد، بلکه بهسرعت به یکی از کلیدیترین چهرههای سیاسی پارلمان و دولت تبدیل شود.
پروژه پتروشیمی جدید گچساران؛ نهالی که باید مراقب آن بود
پروژه جدید پتروشیمی گچساران با سرمایهگذاری ۸.۲ میلیارد دلاری و پیشبینی ایجاد دستکم ۱۴ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، شانس منحصربهفردی برای جهش اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم آورده است. اما مانند هر نهال نوپا، این طرح بزرگ صنعتی نیازمند مراقبت دقیق، نظارت مستمر و حمایت همهجانبه نهادهای دولتی، رسانهها و جامعه مدنی است تا بتواند ریشه دوانده و به درختی تنومند بدل شود.
این طرح از چند جهت دارای اهمیت است؛ از یک طرف، موجب کاهش وابستگی به نفت خام میشود؛ گچساران از معدود مناطق نفتخیز کشور است؛ توسعه پتروشیمی، ارزشافزوده نفت را در محل استخراج افزایش میدهد و اشتغالزایی را پایدارتر میکند. انجام چنین طرحی همچنین موجب تنوعبخشی اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز میشود؛ افزودن زنجیره محصولات پتروشیمی، زمینه رشد صنایع پاییندستی را فراهم میکند و اقتصاد استان را مقاومتر میسازد.
از این مهمتر با این طرح، 14 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد میشود. در نتیجه باعث کاهش مهاجرت جوانان جویای کار و افزایش رضایت مندی اجتماعی میشود.
اما همانگونه که تاجگردون نیز تاکید دارد، این تنها آغاز یک مسیر است. هنوز نهالی بیش نیست و نیازمند مراقبت، نظارت عمومی، مطالبهگری مستمر و دوری از هیاهوی زودهنگام رسانهای است. نقد زودرس چنین پروژههایی، بیانصافی است و ممکن است امنیت روانی سرمایهگذاران و روند پروژه را مختل کند. با این حال، اگر در مسیر اجرا خلل یا تأخیر ایجاد شد، آن زمان باید بدون ملاحظه، پاسخگویی و شفافیت را مطالبه کرد.
تاجگردون و نگاه دووجهی به سیاستورزی: زیربنا و روبنا
گرچه اقدامات زیربنایی، نشان از آیندهنگری و نگاه کلان تاجگردون دارد، اما تجربههای تاریخی استان نشان دادهاند که پیگیری مسائل روزمره و ملموس شهروندان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. نیازهایی چون مسکن و اشتغال فوری، از جنس مطالبات روزمره مردماند و نمیتوان آنها را به آینده نامعلومی حواله داد. اگرچه نماینده وظیفه اجرایی ندارد، اما نقش او در پیگیری، تذکر، قانونگذاری هدفمند و استفاده از نفوذ خود، میتواند بسیار موثر باشد.
بازگشت به دیدارهای مردمی، احیای ارتباط مستقیم با جامعه، شنیدن صدای اقشار مختلف و توجه به مطالبات کوتاهمدت، میتواند مکمل رویکرد توسعهگرای بلندمدت باشد. بیتردید، بخشی از جوانان بیکار، نمیتوانند منتظر بهرهبرداری از پتروشیمی بمانند.
بنابراین ضروری است که تاجگردون بین دو رویکرد زیربنایی و روبنایی توازن ایجاد کند؛ سیاستورزی مؤثر در واقع ترکیبی از این دو وجه است. نمایندهای مانند تاجگردون که در سطح زیربنا (بودجه، قانونگذاری، پروژههای بزرگ) فعال است، نباید از روبنا (دیدار مردمی، پیگیری فوری) غفلت کند. توازن این دو رویکرد، کلید افزایش مشروعیت سیاسی و تضمین توسعه پایدار و همراه با رضایت عمومی است.
چالش انتصابات و توجه به بدنه حامی
در هر نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات، بدنهی حامی (یا همان «پایه اجتماعی حمایتی») یکی از سرمایههای کلیدی بازیگران سیاسی است. نمایندهای همچون غلامرضا تاجگردون که در پی حمایت گستردهی گروهها و تشکلهای سیاسی و عموم شهروندان توانسته کرسی مجلس را کسب کند، طبیعی است که بخش مهمی از مطالبات خود را از طریق انتصابات در ساختارهای اجرایی و مدیریتی پی بگیرد.
اما با اینوجود، یکی از انتقادات به تاجگردون، مسأله انتصابات و غیبت پررنگ او در چانهزنیهای سیاسی در این حوزه است. برخی معتقدند او بستر انتصابات را به «دولت در سایه» واگذار کرده و توجهی به ارتقای نیروهای همراستا ندارد. این انتقاد وقتی جدیتر میشود که بدانیم همین نیروها نقش مهمی در پیروزی دولت پزشکیان داشتند و اکنون انتظار دارند سهمی در ساختار مدیریتی استان و کشور داشته باشند. در شرایطی که بدنه وفادار اجتماعی و سیاسی بدون انگیزه باقی بماند، انگیزه برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی تضعیف خواهد شد و این به زیان توسعه سیاسی استان است.
فرهنگ مطالبات؛ بازنگری در نگاه به نهاد نمایندگی
در جوامع دموکراتیک، نهاد نمایندگی مجلس حلقه اتصال شهروندان با مراکز تصمیمگیری است. با این حال، برداشتها و انتظارات مردم از نقش نماینده گاه از کارکرد اصلی این نهاد فاصله میگیرد. برای تحقق دموکراسی مؤثر و پاسخگو، لازم است هم «فرهنگ مطالبات» مردم بازتعریف شود و هم «نگاه به نهاد نمایندگی» اصلاح گردد.
متاسفانه نگاه عمومی به وظیفه نماینده در استان کهگیلویه و بویراحمد، گاه شخصی و محدود است. انتظار پیگیری مشکلات فردی و خانوادگی، اشتغالهای سفارشی و نامهنگاریهای موردی، اگرچه از نظر عاطفی قابل درک است، اما با وظیفه واقعی نهاد نمایندگی در تضاد است. نماینده باید در قد و قواره یک قانونگذار، سیاستگذار و ناظر کلان ظاهر شود. حتی اگر تاجگردون پاسخ سلام برخی را هم ندهد، هر چند از نظر اخلاقی پسندیده نیست، اما عاملی برای انتقاد به او در کوتاهی در نقش نمایندگی نیست. متأسفانه رویکرد شخصی و انتظارات فردی از نماینده، نمایندگی را به واسطهگری برای افراد محدود تبدیل میکند و از رسالت قانونگذاری و نظارت کلان فاصله میگیرد. مهمتر از همه، انرژی نماینده صرف مشکلات خرد میشود و زمان و ظرفیت برای پیگیری لایحهها، بودجهها و مسائل کلان باقی نمیماند.
ایجاد یک فرهنگ مطالبهگری ساختاری در کنار بازنگری در نگاه به نهاد نمایندگی، پایههای دموکراسی فعال و پاسخگو را در استان کهگیلویه و بویراحمد مستحکم میسازد. این تغییر نگرش، هم به نفع مردم است که خواستار عدالت و توسعهاند، و هم به سود نمایندهای که میخواهد در قامت یک قانونگذار مؤثر و نظارتگر توانمند ظاهر شود.
در مجموع، کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی قرار گرفته که میتواند از یک وضعیت پیرامونی به جایگاهی مؤثر در سیاست ملی و توسعه اقتصادی گذر کند. نقش افرادی چون تاجگردون، در پیوند دادن ظرفیتهای استان با منابع قدرت در مرکز، کلیدی است. با این حال، بهرهبرداری از این موقعیت، نیازمند همگرایی، مطالبهگری منصفانه، تغییر فرهنگ نمایندگی، توجه توأمان به توسعه بلندمدت و نیازهای فوری، و البته نظارت دائمی رسانهها است.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________(1).jpg)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________(2).jpg)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.jpg)
____________________________________________(4).jpg)
___________________________________________.jpg)
____________________________________________(3).jpg)
تاجگردون به قدرت بازگشت؛ اما قدرتمندتر از گذشته
غلامرضا تاجگردون، نماینده با سابقه گچساران و باشت، در دوره گذشته مجلس با موانع جدی مواجه شد؛ اعتبارنامهاش در صحن علنی رد شد و بهرغم تلاشهای گسترده، نتوانست بهطور رسمی کار خود را ادامه دهد. بسیاری، این شکست را پایان کار سیاسی او میدانستند. با این حال، در انتخابات اسفندماه گذشته تاجگردون با پشتوانه اجتماعی قوی و بهرهگیری از شبکه روابطی که داشت، مجدداً وارد عرصه رقابت شد.
سالها فعالیت میدانی در حوزه انتخابیه، ارتباط نزدیک با تشکلهای اجتماعی و قومی، و حمایت قوی مردم گچساران و باشت باعث شد تا حتی رد اعتبارنامه نتواند چندان بر محبوبیت میدانی او تأثیر بگذارد. سازماندهی جلسات پرسش و پاسخ در دوره قبل و ایفای نقش واسطه میان مردم و نهادهای دولتی، تصویر تاجگردون را بهعنوان نمایندهای فعال و پرتلاش در اذهان تثبیت کرد.
تاجگردون با حرکت به سمت جریانات میانهرو و تکنوکرات در داخل مجلس و نزدیک شدن به بدنه اجرایی دولت آینده، پیوندهای سیاسی خود را تقویت کرد. مذاکره با چند نماینده کلیدی مجلس و شخصیتهای تأثیرگذار در بدنه دولت برای تضمین حمایت فراحزبی، موقعیت او را در نتیجه نهایی انتخابات بهشدت تقویت نمود. انتخاب مسعود پزشکیان به ریاستجمهوری با شعار عقلانیت و کارآمدی، فرصتی بینظیر برای تاجگردون رقم زد. همسویی ایدئولوژیک و عملیاتی او با برنامههای دولت نوظهور موجب شد تا بهسرعت به حلقه نزدیکان رئیسجمهور راه یابد. این ارتباط نزدیک، راه را برای حمایت از طرحهای بزرگ عمرانی و اقتصادی در حوزه انتخابیه هموار کرد.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
ریاست کمیسیون برنامه و بودجه ، قدرت چانهزنی تاجگردون را در تصویب و تخصیص بودجههای عمرانی و توسعهای به استان و منطقه دوچندان کرده است. در عمل، هر طرح بزرگ زیرساختی یا صنعتی برای پیشرفت در گام نخست باید از کانال این کمیسیون عبور کند؛ امتیازی که پیش از تاجگردون، هیچ نمایندهای از کهگیلویه و بویراحمد به آن دست نیافته بود.
برخی تحلیلگران معتقدند حضور او در رأس کمیسیون برنامه و بودجه، ظرفیت دیپلماسی اقتصادی میان استان و وزارتخانههای مرتبط با انرژی و صنایع معدنی را هم تقویت میکند. این مسأله حکایت از آن دارد که بازگشت تاجگردون، تنها یک پیروزی انتخاباتی شخصی نیست، بلکه نقطه عطفی در بازتعریف جایگاه استان در متن سیاستگذاری کلان کشور است.
در نتیجه، بازگشت قدرتمند تاجگردون، ترکیبی از پشتوانه اجتماعی بیروح، مهارتهای مذاکره سیاسی، همسویی هوشمندانه با دولت مرکزی و کسب مهمترین کرسی بودجهای مجلس است. این عوامل در کنار هم موجب شدند تا او نهفقط بازگردد، بلکه بهسرعت به یکی از کلیدیترین چهرههای سیاسی پارلمان و دولت تبدیل شود.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
پروژه پتروشیمی جدید گچساران؛ نهالی که باید مراقب آن بود
پروژه جدید پتروشیمی گچساران با سرمایهگذاری ۸.۲ میلیارد دلاری و پیشبینی ایجاد دستکم ۱۴ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، شانس منحصربهفردی برای جهش اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم آورده است. اما مانند هر نهال نوپا، این طرح بزرگ صنعتی نیازمند مراقبت دقیق، نظارت مستمر و حمایت همهجانبه نهادهای دولتی، رسانهها و جامعه مدنی است تا بتواند ریشه دوانده و به درختی تنومند بدل شود.
این طرح از چند جهت دارای اهمیت است؛ از یک طرف، موجب کاهش وابستگی به نفت خام میشود؛ گچساران از معدود مناطق نفتخیز کشور است؛ توسعه پتروشیمی، ارزشافزوده نفت را در محل استخراج افزایش میدهد و اشتغالزایی را پایدارتر میکند. انجام چنین طرحی همچنین موجب تنوعبخشی اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد نیز میشود؛ افزودن زنجیره محصولات پتروشیمی، زمینه رشد صنایع پاییندستی را فراهم میکند و اقتصاد استان را مقاومتر میسازد.
از این مهمتر با این طرح، 14 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد میشود. در نتیجه باعث کاهش مهاجرت جوانان جویای کار و افزایش رضایت مندی اجتماعی میشود.
اما همانگونه که تاجگردون نیز تاکید دارد، این تنها آغاز یک مسیر است. هنوز نهالی بیش نیست و نیازمند مراقبت، نظارت عمومی، مطالبهگری مستمر و دوری از هیاهوی زودهنگام رسانهای است. نقد زودرس چنین پروژههایی، بیانصافی است و ممکن است امنیت روانی سرمایهگذاران و روند پروژه را مختل کند. با این حال، اگر در مسیر اجرا خلل یا تأخیر ایجاد شد، آن زمان باید بدون ملاحظه، پاسخگویی و شفافیت را مطالبه کرد.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
تاجگردون و نگاه دووجهی به سیاستورزی: زیربنا و روبنا
گرچه اقدامات زیربنایی، نشان از آیندهنگری و نگاه کلان تاجگردون دارد، اما تجربههای تاریخی استان نشان دادهاند که پیگیری مسائل روزمره و ملموس شهروندان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. نیازهایی چون مسکن و اشتغال فوری، از جنس مطالبات روزمره مردماند و نمیتوان آنها را به آینده نامعلومی حواله داد. اگرچه نماینده وظیفه اجرایی ندارد، اما نقش او در پیگیری، تذکر، قانونگذاری هدفمند و استفاده از نفوذ خود، میتواند بسیار موثر باشد.
بازگشت به دیدارهای مردمی، احیای ارتباط مستقیم با جامعه، شنیدن صدای اقشار مختلف و توجه به مطالبات کوتاهمدت، میتواند مکمل رویکرد توسعهگرای بلندمدت باشد. بیتردید، بخشی از جوانان بیکار، نمیتوانند منتظر بهرهبرداری از پتروشیمی بمانند.
بنابراین ضروری است که تاجگردون بین دو رویکرد زیربنایی و روبنایی توازن ایجاد کند؛ سیاستورزی مؤثر در واقع ترکیبی از این دو وجه است. نمایندهای مانند تاجگردون که در سطح زیربنا (بودجه، قانونگذاری، پروژههای بزرگ) فعال است، نباید از روبنا (دیدار مردمی، پیگیری فوری) غفلت کند. توازن این دو رویکرد، کلید افزایش مشروعیت سیاسی و تضمین توسعه پایدار و همراه با رضایت عمومی است.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
چالش انتصابات و توجه به بدنه حامی
در هر نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات، بدنهی حامی (یا همان «پایه اجتماعی حمایتی») یکی از سرمایههای کلیدی بازیگران سیاسی است. نمایندهای همچون غلامرضا تاجگردون که در پی حمایت گستردهی گروهها و تشکلهای سیاسی و عموم شهروندان توانسته کرسی مجلس را کسب کند، طبیعی است که بخش مهمی از مطالبات خود را از طریق انتصابات در ساختارهای اجرایی و مدیریتی پی بگیرد.
اما با اینوجود، یکی از انتقادات به تاجگردون، مسأله انتصابات و غیبت پررنگ او در چانهزنیهای سیاسی در این حوزه است. برخی معتقدند او بستر انتصابات را به «دولت در سایه» واگذار کرده و توجهی به ارتقای نیروهای همراستا ندارد. این انتقاد وقتی جدیتر میشود که بدانیم همین نیروها نقش مهمی در پیروزی دولت پزشکیان داشتند و اکنون انتظار دارند سهمی در ساختار مدیریتی استان و کشور داشته باشند. در شرایطی که بدنه وفادار اجتماعی و سیاسی بدون انگیزه باقی بماند، انگیزه برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی تضعیف خواهد شد و این به زیان توسعه سیاسی استان است.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
فرهنگ مطالبات؛ بازنگری در نگاه به نهاد نمایندگی
در جوامع دموکراتیک، نهاد نمایندگی مجلس حلقه اتصال شهروندان با مراکز تصمیمگیری است. با این حال، برداشتها و انتظارات مردم از نقش نماینده گاه از کارکرد اصلی این نهاد فاصله میگیرد. برای تحقق دموکراسی مؤثر و پاسخگو، لازم است هم «فرهنگ مطالبات» مردم بازتعریف شود و هم «نگاه به نهاد نمایندگی» اصلاح گردد.
متاسفانه نگاه عمومی به وظیفه نماینده در استان کهگیلویه و بویراحمد، گاه شخصی و محدود است. انتظار پیگیری مشکلات فردی و خانوادگی، اشتغالهای سفارشی و نامهنگاریهای موردی، اگرچه از نظر عاطفی قابل درک است، اما با وظیفه واقعی نهاد نمایندگی در تضاد است. نماینده باید در قد و قواره یک قانونگذار، سیاستگذار و ناظر کلان ظاهر شود. حتی اگر تاجگردون پاسخ سلام برخی را هم ندهد، هر چند از نظر اخلاقی پسندیده نیست، اما عاملی برای انتقاد به او در کوتاهی در نقش نمایندگی نیست. متأسفانه رویکرد شخصی و انتظارات فردی از نماینده، نمایندگی را به واسطهگری برای افراد محدود تبدیل میکند و از رسالت قانونگذاری و نظارت کلان فاصله میگیرد. مهمتر از همه، انرژی نماینده صرف مشکلات خرد میشود و زمان و ظرفیت برای پیگیری لایحهها، بودجهها و مسائل کلان باقی نمیماند.
ایجاد یک فرهنگ مطالبهگری ساختاری در کنار بازنگری در نگاه به نهاد نمایندگی، پایههای دموکراسی فعال و پاسخگو را در استان کهگیلویه و بویراحمد مستحکم میسازد. این تغییر نگرش، هم به نفع مردم است که خواستار عدالت و توسعهاند، و هم به سود نمایندهای که میخواهد در قامت یک قانونگذار مؤثر و نظارتگر توانمند ظاهر شود.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
در مجموع، کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی قرار گرفته که میتواند از یک وضعیت پیرامونی به جایگاهی مؤثر در سیاست ملی و توسعه اقتصادی گذر کند. نقش افرادی چون تاجگردون، در پیوند دادن ظرفیتهای استان با منابع قدرت در مرکز، کلیدی است. با این حال، بهرهبرداری از این موقعیت، نیازمند همگرایی، مطالبهگری منصفانه، تغییر فرهنگ نمایندگی، توجه توأمان به توسعه بلندمدت و نیازهای فوری، و البته نظارت دائمی رسانهها است.
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
Volume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا↑
کاهش صدا↓
پرش به جلو→
پرش به عقب←
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________(1).jpg)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________(2).jpg)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.jpg)
____________________________________________(4).jpg)
___________________________________________.jpg)
____________________________________________(3).jpg)
___________________________________________(1).jpg)
ای خدا ایما و رای دادنمون اصلامعلومنی چ وابی
وسرانجامش وکو ره ؟؟