تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب : ۵۰۴۷۳۷
نتایج مسابقات کشوری پرده از واقعیتی تلخ برداشت؛
ناکامی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در مسابقات ملی قرآن و نماز / سیاستزدگی و طایفهگرایی؛ بلای جان آموزش و پرورش استان / مسیری که از دوره نماینده پیشین شروع شده بود در دوره نماینده کنونی شدت و وسعت بیشتری گرفته است / معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان دقیقاً به چه کاری مشغول است؟
۰
کبنا ؛اعلام نتایج مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و دانشآموزان سراسر کشور در حالی صورت گرفت که نامی از کهگیلویه و بویراحمد در بین برگزیدگان نبود. آیا میتوان این اتفاق را نشانهای از افول حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان دانست؟
به گزارش کبنا، نتایج دهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور و همچنین چهل و سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور اعلام شد. این مسابقات در شهریور ۱۴۰۴ در رشتههای گوناگون همچون حفظ کامل قرآن کریم، حفظ ۲۰ جزء و ۱۰ جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر قرآن کریم، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، مداحی، اذان، احکام، انشای نماز و گفتمان مهدوی برگزار شد و همواره بستری برای بروز و ظهور استعدادهای دینی، فرهنگی و معنوی دانشآموزان و معلمان سراسر کشور بوده است. در کمال تأسف، نامی از کهگیلویه و بویراحمد در بین برگزیدگان به چشم نمیخورد. نه یک دانشآموز و نه حتی یک فرهنگی از استان موفق نشد جایگاهی در بین رتبههای کشوری کسب کند. این در حالی است که بارها دیدهایم استعدادهای همین استان در عرصههای ورزشی و علمی در سطح کشور خوش درخشیدهاند. هنوز از یاد نرفته که رتبه نخست کنکور تجربی کشور از همین استان بود. هنوز موفقیتهای هنری و فرهنگی سالهای گذشته دانشآموزان را فراموش نکردهایم. اما امروز چرا در حوزهای که قرار است بعد پرورشی و هویتی فرزندان استان را تقویت کند، چنین خالی و بیثمر ظاهر شدهایم؟
در واقع، این یک شکست ساده در یک مسابقه نیست. شکست در این عرصهها نشاندهنده یک عقبنشینی بزرگتر در حوزه پرورشی و فرهنگی است که باید ستون دوم آموزش و پرورش باشد. اگر آموزش را یک بال پرواز بدانیم، پرورش بال دیگر آن است. پرندهای که بال نداشته باشد یا بالهایش ضعیف باشد، نهتنها نمیتواند پرواز کند، بلکه سقوطش قطعی است. حالا وقتی آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد، هم در عرصه آموزش و هم در حوزه پرورش در حال افت است، چگونه میتوان به آینده دانشآموزان امیدوار بود؟
نماز، قرآن، معارف دینی و فعالیتهای فرهنگی تنها بخشی از برنامههای فوقبرنامه نیستند که صرفاً به نمرهای یا تقدیری ختم شوند. اینها ستونهای هویتساز و ارزشآفرین جامعهاند. وقتی نوجوان در فضای مدرسه با قرآن و نماز و مفاهیم دینی رشد میکند، در واقع با یک چارچوب فکری و اخلاقی آشنا میشود که تا پایان عمر در زندگی فردی و اجتماعی او اثرگذار خواهد بود. جامعهای که نسل آیندهاش در این حوزهها ضعیف شود، ناگزیر در برابر بحرانهای اجتماعی و فرهنگی آسیبپذیرتر خواهد بود. همانطور که در علوم اجتماعی بارها تأکید شده، نهاد آموزش و پرورش تنها مأمور آموزش دروس رسمی نیست، بلکه بهنوعی مسئولیت تولید و بازتولید سرمایه اجتماعی را هم بر عهده دارد. این سرمایه اجتماعی با پیوندهای دینی و فرهنگی غنی میشود. وقتی استانی در این حوزهها شکست میخورد، معنایش این است که آموزش و پرورش از یکی از مهمترین مأموریتهایش عقب مانده است.
وظیفه معاونت پرورشی دقیقاً همینجا تعریف میشود. معاونت پرورشی باید موتور محرک برنامههایی باشد که هویت دانشآموزان را شکل میدهند. باید استعدادها را شناسایی کند، مربی پرورش دهد، معلم توانمند جذب کند، کلاسها و کارگاههای پرورشی را فعال کند و از همه مهمتر به استعدادهای واقعی فرصت شکوفایی بدهد. اما امروز، گویی معاونت پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در خواب غفلت است. به نظر میرسد با این نتایج مسابقات، این معاونت، نه طرحی نو و نه برنامهای برای آینده دارد. مسابقات ملی قرآن و نماز بهترین محکی بود که نشان داد این معاونت چقدر در انجام وظایفش ناکام بوده است.
کافی است نگاهی به سالهای گذشته بیندازیم. همان دانشآموزانی که زمانی در مسابقات فرهنگی و هنری و حتی در همین مسابقات قرآنی مقام میآوردند، امروز کجا هستند؟ آنچه امروز شاهدش هستیم، ناشی از مدیریت نادرست و سیاستزدگی است. آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد سالهاست که به میدان تاخت و تاز سیاسیون تبدیل شده است. گاهی مدیرانی منصوب میشوند که بیش از آنکه دغدغه تعلیم و تربیت داشته باشند، مأمور جلب رضایت جناحها و گروههای سیاسیاند. طبیعی است که در چنین فضایی آموزش و پرورش از رسالت اصلی خود فاصله میگیرد.
انتظار میرفت پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات مدیریتی پس از آن، شاهد تحول مثبتی در آموزش و پرورش استان باشیم. مردم امیدوار بودند که دوره ناکارآمدی به سر آمده باشد. اما، افت تحصیلی و پرورشی شدت بیشتری گرفت. آموزش آشکار که با نمرات امتحانی و نتایج کنکور و آزمونها سنجیده میشود، مدتهاست روند نزولی را طی میکند. این افت از همان دورهای آغاز شد که دخالتهای سیاسی در آموزش و پرورش استان افزایش یافت؛ از همان زمانی که در دوره نمایندگی مهدی روشنفکر در مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش بدل به عرصه معادلات سیاسی شده بود. مدارس که باید کانون یادگیری باشند، به محل تقسیم قدرت و امتیازدهی تبدیل شده بود.
اما حالا موضوع نگرانکنندهتر این است که آموزش پنهان نیز دستخوش تغییر شده است. آموزش پنهان همان پیامهای غیرمستقیم و ارزشهایی است که دانشآموز از فضای مدرسه میگیرد. اگر معلم بیانگیزه باشد، اگر عدالت آموزشی رعایت نشود، اگر استعدادها دیده نشوند، همه اینها برای دانشآموز یک پیام منفی دارد و آن اینکه تلاش بیفایده است، شایستگی جایگاهی ندارد و سرنوشت او قربانی لابیها خواهد شد. امروز نمود این تغییر در آموزش پنهان را در همین نتایج مسابقات پرورشی میتوان دید.
در گذشته آموزش و پرورش استان را پاشنه آشیل نماینده پیشین بویراحمد، دنا و مارگون میدانستند، اما حالا همان اتفاق برای نماینده کنونی این حوزه انتخابیه هم در حال تکرار است. گویا سرنوشت آموزش و پرورش استان همواره باید اسیر بازیهای سیاسی و طایفهای باشد. روشن نیست تا کی باید آینده فرزندان این استان قربانی این معادلات شود.
نزدیکبودن سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد فرصتی است تا صدای این دغدغهها به گوش عالیترین مقام اجرایی کشور برسد. انتظار میرود استاندار کهگیلویه و بویراحمد وضعیت را به رئیسجمهور منتقل کند. این مطالبهای مردمی است. چرا که هیچ توسعهای بدون آموزش و پرورش سالم و پویا امکانپذیر نیست.
به گزارش کبنا، نتایج دهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور و همچنین چهل و سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان کشور اعلام شد. این مسابقات در شهریور ۱۴۰۴ در رشتههای گوناگون همچون حفظ کامل قرآن کریم، حفظ ۲۰ جزء و ۱۰ جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر قرآن کریم، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، مداحی، اذان، احکام، انشای نماز و گفتمان مهدوی برگزار شد و همواره بستری برای بروز و ظهور استعدادهای دینی، فرهنگی و معنوی دانشآموزان و معلمان سراسر کشور بوده است. در کمال تأسف، نامی از کهگیلویه و بویراحمد در بین برگزیدگان به چشم نمیخورد. نه یک دانشآموز و نه حتی یک فرهنگی از استان موفق نشد جایگاهی در بین رتبههای کشوری کسب کند. این در حالی است که بارها دیدهایم استعدادهای همین استان در عرصههای ورزشی و علمی در سطح کشور خوش درخشیدهاند. هنوز از یاد نرفته که رتبه نخست کنکور تجربی کشور از همین استان بود. هنوز موفقیتهای هنری و فرهنگی سالهای گذشته دانشآموزان را فراموش نکردهایم. اما امروز چرا در حوزهای که قرار است بعد پرورشی و هویتی فرزندان استان را تقویت کند، چنین خالی و بیثمر ظاهر شدهایم؟
در واقع، این یک شکست ساده در یک مسابقه نیست. شکست در این عرصهها نشاندهنده یک عقبنشینی بزرگتر در حوزه پرورشی و فرهنگی است که باید ستون دوم آموزش و پرورش باشد. اگر آموزش را یک بال پرواز بدانیم، پرورش بال دیگر آن است. پرندهای که بال نداشته باشد یا بالهایش ضعیف باشد، نهتنها نمیتواند پرواز کند، بلکه سقوطش قطعی است. حالا وقتی آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد، هم در عرصه آموزش و هم در حوزه پرورش در حال افت است، چگونه میتوان به آینده دانشآموزان امیدوار بود؟
نماز، قرآن، معارف دینی و فعالیتهای فرهنگی تنها بخشی از برنامههای فوقبرنامه نیستند که صرفاً به نمرهای یا تقدیری ختم شوند. اینها ستونهای هویتساز و ارزشآفرین جامعهاند. وقتی نوجوان در فضای مدرسه با قرآن و نماز و مفاهیم دینی رشد میکند، در واقع با یک چارچوب فکری و اخلاقی آشنا میشود که تا پایان عمر در زندگی فردی و اجتماعی او اثرگذار خواهد بود. جامعهای که نسل آیندهاش در این حوزهها ضعیف شود، ناگزیر در برابر بحرانهای اجتماعی و فرهنگی آسیبپذیرتر خواهد بود. همانطور که در علوم اجتماعی بارها تأکید شده، نهاد آموزش و پرورش تنها مأمور آموزش دروس رسمی نیست، بلکه بهنوعی مسئولیت تولید و بازتولید سرمایه اجتماعی را هم بر عهده دارد. این سرمایه اجتماعی با پیوندهای دینی و فرهنگی غنی میشود. وقتی استانی در این حوزهها شکست میخورد، معنایش این است که آموزش و پرورش از یکی از مهمترین مأموریتهایش عقب مانده است.
وظیفه معاونت پرورشی دقیقاً همینجا تعریف میشود. معاونت پرورشی باید موتور محرک برنامههایی باشد که هویت دانشآموزان را شکل میدهند. باید استعدادها را شناسایی کند، مربی پرورش دهد، معلم توانمند جذب کند، کلاسها و کارگاههای پرورشی را فعال کند و از همه مهمتر به استعدادهای واقعی فرصت شکوفایی بدهد. اما امروز، گویی معاونت پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در خواب غفلت است. به نظر میرسد با این نتایج مسابقات، این معاونت، نه طرحی نو و نه برنامهای برای آینده دارد. مسابقات ملی قرآن و نماز بهترین محکی بود که نشان داد این معاونت چقدر در انجام وظایفش ناکام بوده است.
کافی است نگاهی به سالهای گذشته بیندازیم. همان دانشآموزانی که زمانی در مسابقات فرهنگی و هنری و حتی در همین مسابقات قرآنی مقام میآوردند، امروز کجا هستند؟ آنچه امروز شاهدش هستیم، ناشی از مدیریت نادرست و سیاستزدگی است. آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد سالهاست که به میدان تاخت و تاز سیاسیون تبدیل شده است. گاهی مدیرانی منصوب میشوند که بیش از آنکه دغدغه تعلیم و تربیت داشته باشند، مأمور جلب رضایت جناحها و گروههای سیاسیاند. طبیعی است که در چنین فضایی آموزش و پرورش از رسالت اصلی خود فاصله میگیرد.
انتظار میرفت پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات مدیریتی پس از آن، شاهد تحول مثبتی در آموزش و پرورش استان باشیم. مردم امیدوار بودند که دوره ناکارآمدی به سر آمده باشد. اما، افت تحصیلی و پرورشی شدت بیشتری گرفت. آموزش آشکار که با نمرات امتحانی و نتایج کنکور و آزمونها سنجیده میشود، مدتهاست روند نزولی را طی میکند. این افت از همان دورهای آغاز شد که دخالتهای سیاسی در آموزش و پرورش استان افزایش یافت؛ از همان زمانی که در دوره نمایندگی مهدی روشنفکر در مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش بدل به عرصه معادلات سیاسی شده بود. مدارس که باید کانون یادگیری باشند، به محل تقسیم قدرت و امتیازدهی تبدیل شده بود.
اما حالا موضوع نگرانکنندهتر این است که آموزش پنهان نیز دستخوش تغییر شده است. آموزش پنهان همان پیامهای غیرمستقیم و ارزشهایی است که دانشآموز از فضای مدرسه میگیرد. اگر معلم بیانگیزه باشد، اگر عدالت آموزشی رعایت نشود، اگر استعدادها دیده نشوند، همه اینها برای دانشآموز یک پیام منفی دارد و آن اینکه تلاش بیفایده است، شایستگی جایگاهی ندارد و سرنوشت او قربانی لابیها خواهد شد. امروز نمود این تغییر در آموزش پنهان را در همین نتایج مسابقات پرورشی میتوان دید.
در گذشته آموزش و پرورش استان را پاشنه آشیل نماینده پیشین بویراحمد، دنا و مارگون میدانستند، اما حالا همان اتفاق برای نماینده کنونی این حوزه انتخابیه هم در حال تکرار است. گویا سرنوشت آموزش و پرورش استان همواره باید اسیر بازیهای سیاسی و طایفهای باشد. روشن نیست تا کی باید آینده فرزندان این استان قربانی این معادلات شود.
نزدیکبودن سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد فرصتی است تا صدای این دغدغهها به گوش عالیترین مقام اجرایی کشور برسد. انتظار میرود استاندار کهگیلویه و بویراحمد وضعیت را به رئیسجمهور منتقل کند. این مطالبهای مردمی است. چرا که هیچ توسعهای بدون آموزش و پرورش سالم و پویا امکانپذیر نیست.