تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۴۹۸۸۰۲
کبنا بررسی کرد؛
احکام مشاوره استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ صوری یا واقعی؟ / آقای استاندار بهصورت شفاف اعلام کنید مشاوران شما با کدام مشورتها به بهبود مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد کمک کردهاند؟ / اگر مشاوران کمکی نمیکنند احکامشان را باطل کنید!
۰
کبنا ؛پس از شروع به کار یدالله رحمانی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد، احکام متعددی به عنوان مشاور استاندار صادر شد. اما حالا پس از گذشت ماهها، ظن صوری بودن آن احکام افزایش یافته است.
به گزارش کبنا، با وجود تنوعی که در نظریههای مدیریتی وجود دارد، از یک منظر میتوان مدیران را به دو دسته خودرأی و مشورتپذیر تقسیم کرد. واضح است که رفتار مدیریتی از جوانب گوناگون قابل بررسی است؛ اما ما در اینجا صرفاً بر همین دو شیوه مدیریتی تأکید میکنیم. بر اساس این دو مفهوم، میتوان دو سنخ از مدیران را شناسایی کرد. دسته نخست مدیرانی هستند که در شیوه مدیریتیشان، از نظرات و مشورتهای دیگران استفاده نمیکنند؛ خود را همهچیزدان میپندارند و اساساً هر نقدی را به تندی پاسخ میدهند و در مواردی هم بیاعتنا در مقابل انتقادات میگذرند. در مقابل، سنخ دیگری از مدیران وجود دارند که بیشتر نقش رهبری را بر عهده میگیرند و در شیوه مدیریتشان از مشورتهای افراد مختلف بهره میبرند. این سنخ مدیران در مقابل انتقادات، گشودگی بیشتری دارند و در صورت انتقاد موجه، سعی میکنند خطاهای مدیریتی خود را اصلاح کنند.
واضح است که در بین این دو سنخ از مدیران، دسته دوم، مقبولیت بیشتر و در نتیجه کارآیی و بهرهوری بالاتری نیز دارند. روزی که یدالله رحمانی به عنوان نخستین استاندار دولت چهاردهم، کار خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع کرد، به تدریج احکامی برای مشاوره صادر کرد. مشاوران استاندار آنقدر زیاد شدند که عدهای انتقاد میکردند این احکام ممکن است بیاثر و بینتیجه باشند. اما بههرحال نفس استفاده از مشاوره در جنبههای مختلف، بسیار پسندیده است. این احکام در ظاهر نشان میدهند رحمانی مدیری خودرأی نیست و خود را فردی همهچیزدان تصور نمیکند.
اما به تدریج پس از گذشت هشت ماه از دولت چهاردهم، به نظر میرسد کمکم انتقادات رنگ واقعیت به خود گرفتهاند. با وجود اهمیت ظاهریِ مشورتپذیریِ استاندار، به نظر میرسد آن احکام، بیش از آنکه جنبه فنی و مسألهحلکن داشته باشند، بیشتر شکل و شمایلی صوری دارند. برخی معتقدند صدور احکام صوریِ مشاوره، صرفاً موجب تورم نیرو در این استانداری شده و عملاً نتیجهای به دنبال نداشته است.
در زمینههای آموزش و پرورش، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، صنعت و ... مشاورانی حکم گرفتهاند که در راستای اصلاح امور و تسریع روند توسعه استان، به استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمک کنند. اما حالا نه تنها شاخصهای ارزیابی در آن حوزهها رشد نکرده، بلکه ما شاهد افت آنها نیز بودهایم. مثلاً یکی از مشکلات این استان، کاهش میانگین نمرات دانشآموزان دبیرستانی کهگیلویه و بویراحمد است. باید روشن شود که مشاور استاندار در این حوزه دقیقاً چه مشورتهایی داده و نتیجه آن چه شده است؟ یا در حوزه صنعت که یکی از مشکلات بزرگ استان است، دقیقاً چه مشورتهایی داده شده و چه نتایجی از این مشورتها گرفته شده است؟ آیا مشاوران فرهنگی و اجتماعی استاندار در زمینه فرهنگ خشونت، فرهنگ کار، آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، بیکاری و ... توانستهاند مشورتها و راهکارهایی بدهند که موجب ارتقای شاخصهای فرهنگی و اجتماعی استان شوند؟ آیا در زمینه فعالیتهای سیاسی، مشاور سیاسی استان توانسته کمکی به افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان در قالب ایجاد تشکلهای مردمنهاد و احزاب بنماید یا خیر؟ آیا محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پی مشاورههای محیط زیستی، گامی رو به جلو نهاده است یا خیر؟ میتوان این سؤالات را همچنان ادامه داد؛ اما سؤال مشخص است؛ «احکام مشاورهای که از سوی استاندار صادر شد، حال پس از گذشت هشت ماه از شروع به کار دولت، چه نتایجی به دنبال داشتهاند؟»
مطالبه افکار عمومی و رسانهها از استاندار کهگیلویه و بویراحمد این است که به طور شفاف نتیجه صدور این احکام مشاوره را اعلام کند. اگر صدور احکام مشاوره، صرفاً یک هوس زودگذر بوده نیز لازم است به مردم اعلام شود. اگر هدف از آن احکام، صرفاً نمایشی از مشورتپذیری نیز بوده باید اعلام شود و در نهایت، اگر تنها پایبندی صوری به سنخ مدیریت مشورتی در پیش گرفته شده نیز باید مشخص شود.
چنانچه نتیجه این احکام مثبت است، باید دقیقاً اعلام شود که هر مشاور با کدام مشورتها منجر به چه تغییراتی شده است. اما اگر چنین نیست، یا باید در روند مشورتگیری تحدید نظر شود یا تمامی آن احکام باطل شوند.
این گزارش نافی خدمات استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیست و صرفاً در راستای اصلاح برخی رویهها و فرایندهای نادرست منتشر شده است. این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه مسئولین استانداری کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
به گزارش کبنا، با وجود تنوعی که در نظریههای مدیریتی وجود دارد، از یک منظر میتوان مدیران را به دو دسته خودرأی و مشورتپذیر تقسیم کرد. واضح است که رفتار مدیریتی از جوانب گوناگون قابل بررسی است؛ اما ما در اینجا صرفاً بر همین دو شیوه مدیریتی تأکید میکنیم. بر اساس این دو مفهوم، میتوان دو سنخ از مدیران را شناسایی کرد. دسته نخست مدیرانی هستند که در شیوه مدیریتیشان، از نظرات و مشورتهای دیگران استفاده نمیکنند؛ خود را همهچیزدان میپندارند و اساساً هر نقدی را به تندی پاسخ میدهند و در مواردی هم بیاعتنا در مقابل انتقادات میگذرند. در مقابل، سنخ دیگری از مدیران وجود دارند که بیشتر نقش رهبری را بر عهده میگیرند و در شیوه مدیریتشان از مشورتهای افراد مختلف بهره میبرند. این سنخ مدیران در مقابل انتقادات، گشودگی بیشتری دارند و در صورت انتقاد موجه، سعی میکنند خطاهای مدیریتی خود را اصلاح کنند.
واضح است که در بین این دو سنخ از مدیران، دسته دوم، مقبولیت بیشتر و در نتیجه کارآیی و بهرهوری بالاتری نیز دارند. روزی که یدالله رحمانی به عنوان نخستین استاندار دولت چهاردهم، کار خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع کرد، به تدریج احکامی برای مشاوره صادر کرد. مشاوران استاندار آنقدر زیاد شدند که عدهای انتقاد میکردند این احکام ممکن است بیاثر و بینتیجه باشند. اما بههرحال نفس استفاده از مشاوره در جنبههای مختلف، بسیار پسندیده است. این احکام در ظاهر نشان میدهند رحمانی مدیری خودرأی نیست و خود را فردی همهچیزدان تصور نمیکند.
اما به تدریج پس از گذشت هشت ماه از دولت چهاردهم، به نظر میرسد کمکم انتقادات رنگ واقعیت به خود گرفتهاند. با وجود اهمیت ظاهریِ مشورتپذیریِ استاندار، به نظر میرسد آن احکام، بیش از آنکه جنبه فنی و مسألهحلکن داشته باشند، بیشتر شکل و شمایلی صوری دارند. برخی معتقدند صدور احکام صوریِ مشاوره، صرفاً موجب تورم نیرو در این استانداری شده و عملاً نتیجهای به دنبال نداشته است.
در زمینههای آموزش و پرورش، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، صنعت و ... مشاورانی حکم گرفتهاند که در راستای اصلاح امور و تسریع روند توسعه استان، به استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمک کنند. اما حالا نه تنها شاخصهای ارزیابی در آن حوزهها رشد نکرده، بلکه ما شاهد افت آنها نیز بودهایم. مثلاً یکی از مشکلات این استان، کاهش میانگین نمرات دانشآموزان دبیرستانی کهگیلویه و بویراحمد است. باید روشن شود که مشاور استاندار در این حوزه دقیقاً چه مشورتهایی داده و نتیجه آن چه شده است؟ یا در حوزه صنعت که یکی از مشکلات بزرگ استان است، دقیقاً چه مشورتهایی داده شده و چه نتایجی از این مشورتها گرفته شده است؟ آیا مشاوران فرهنگی و اجتماعی استاندار در زمینه فرهنگ خشونت، فرهنگ کار، آسیبهای اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، بیکاری و ... توانستهاند مشورتها و راهکارهایی بدهند که موجب ارتقای شاخصهای فرهنگی و اجتماعی استان شوند؟ آیا در زمینه فعالیتهای سیاسی، مشاور سیاسی استان توانسته کمکی به افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان در قالب ایجاد تشکلهای مردمنهاد و احزاب بنماید یا خیر؟ آیا محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در پی مشاورههای محیط زیستی، گامی رو به جلو نهاده است یا خیر؟ میتوان این سؤالات را همچنان ادامه داد؛ اما سؤال مشخص است؛ «احکام مشاورهای که از سوی استاندار صادر شد، حال پس از گذشت هشت ماه از شروع به کار دولت، چه نتایجی به دنبال داشتهاند؟»
مطالبه افکار عمومی و رسانهها از استاندار کهگیلویه و بویراحمد این است که به طور شفاف نتیجه صدور این احکام مشاوره را اعلام کند. اگر صدور احکام مشاوره، صرفاً یک هوس زودگذر بوده نیز لازم است به مردم اعلام شود. اگر هدف از آن احکام، صرفاً نمایشی از مشورتپذیری نیز بوده باید اعلام شود و در نهایت، اگر تنها پایبندی صوری به سنخ مدیریت مشورتی در پیش گرفته شده نیز باید مشخص شود.
چنانچه نتیجه این احکام مثبت است، باید دقیقاً اعلام شود که هر مشاور با کدام مشورتها منجر به چه تغییراتی شده است. اما اگر چنین نیست، یا باید در روند مشورتگیری تحدید نظر شود یا تمامی آن احکام باطل شوند.
این گزارش نافی خدمات استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیست و صرفاً در راستای اصلاح برخی رویهها و فرایندهای نادرست منتشر شده است. این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه مسئولین استانداری کهگیلویه و بویراحمد را دارد.