تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۴۹۴۹۸۹
حواشی سفر رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به کهگیلویه و بویراحمد؛
خردهگیریهای کودکانه؛ چرا پورمحمدی قبل از یاسوج به گچساران رفت؟! / نمایندگان سرمایههای استان هستند؛ بهدلیل منافع گروهی تخریبشان نکنیم
۱
کبنا ؛
سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به کهگیلویه و بویراحمد میتوانست مبنایی برای مطالبات بودجهای و افزایش اعتبارات استان باشد؛ اما برخی، از حضور پورمحمدی در گچساران و سپس سفر به یاسوج، تا توانستند استفاده ابزاری کردند؛ تا جایی که نفس سفر و مواهب احتمالی آن فراموش شد.
به گزارش کبنا، اغلب تحقیقات و شاخصهای آماری گویای آن هستند که کهگیلویه و بویراحمد در رده استانهای توسعهنیافته و کمبرخوردار کشور قرار دارد. روشن است که مسأله حال حاضر استان، برونرفت از این وضعیت است، اما برخی چشم و گوش خود را بسته و مدام بر طبل تفرقه میکوبند؛ این در حالی است که اگر قرار است کهگیلویه و بویراحمد روی توسعه را ببیند، هیچ راهی به جز مسیر اتحاد نیست؛ اگر سرمایه اجتماعی تقویت نشود، هر اتفاق دیگری نیز بیفتد، نمیتوان به توسعه رسید؛ در اهمیت سرمایه اجتماعی همین بس که اغلب نظریهپردازان جدید توسعه، آن را حلقه مفقوده جوامع توسعهنیافته میدانند.
حال در این وضعیت که همگی باید دست در دست هم از این مسیر عبور کنیم، برخی همچنان همان تکرویها را ادامه میدهند؛ تکروی و تفرقه خود را در اشکال گوناگونی نشان میدهد؛ گاهی در لباس گرمسیر و سردسیر ظاهر میشود؛ گاهی بالا و پایین؛ گاهی ایل و طایفه و ... این پدیده روز گذشته یک بار دیگر خود را نشان داد؛ دیروز رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور وارد کهگیلویه و بویراحمد شد. حمید پورمحمدی همراه با غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به کهگیلویه و بویراحمد آمد. گویا این همراهی به مذاق برخی خوش نیامد؛ البته برخی نیز آب را گلآلود کردند تا از آن ماهی بگیرند. پورمحمدی همراه با تاجگردون، ابتدا به گچساران رفتند و سپس به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد آمدند. دقیقاً همین اتفاق باعث شد برخی فضا را برای تفرقهافکنی مهیا ببینند؛ از یک طرف میگفتند تاجگردون نباید اول پورمحمدی را به گچساران میبرد؛ مگر گچساران مرکز استان است؟ و دوم، با همین اتفاق، محمد بهرامی را نقد میکردند که کجایی؟ انگار گچساران مرکز استان شده است؛ با این ادعا به بهرامی میتاختند که چرا مانع نماینده گچساران نشدهای؟
این در حالی است که ما شاهد یک اتفاق مطلوب در استان هستیم؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور وارد کهگیلویه و بویراحمد شده است. خطاب به آن خردهگیرها باید گفت حالا که او آمد و رفت؛ خب در حوزه بودجه چه دستاوردی برای استان به دنبال داشت؟ بهجای آنکه از تیم مدیریتی استان مطالبه کنند که از این سفر چه چیزی نصیب استان شده است، همچنان با همان عینک جغرافیاگرایی دنبال آن هستند که اول به گچساران آمده یا یاسوج؟ اگر این منتقدان در ادعای خود مبنی بر مطالبهگری تردید ندارند، پاسخ دهند از این سفر چه چیزی برای استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبه کردهاند. اما روشن است که درد آنها نه توسعه استان، بلکه همان تظاهر ایلی و جغرافیایی است؛ اگر دکارت میگفت «من فکر میکنم، پس هستم»، آنها «گیر میدهند، تظاهر میکنند و بر طبل تفرقه میگوبند، تا باشند»؛ وجود آنها به همین گره خورده است؛ حتی بالاتر از این؛ اگر کهگیلویه و بویراحمد به توسعه برسد، دیگر آنها نمیتوانند عرض اندام کنند؛ بنابراین وجود آنها در گرو همین فضای غبارآلود و توسعهنیافته است؛ ازاینرو طبیعی است که حتی چنین سفری را دستاویزی برای عقدهگشایی کنند.
نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، به هر حال با رأی همین شهروندان انتخاب و راهی مجلس شدهاند. اگر قرار است کهگیلویه و بویراحمد در سطح ملی نمایندگانی داشته باشد، از طریق همین سه نماینده صورت میگیرد؛ بنابراین حتی اگر منتقد آنها باشیم، باز هم آنها سرمایههای استان محسوب میشوند. دولت چهاردهم با دو نماینده بویراحمد، دنا و مارگون و گچساران و باشت همسو است؛ حتی سید محمد موحد نیز ارتباط مطلوبی با هیأت دولت دارد. بنابراین فرصت برای کهگیلویه و بویراحمد جهت گام نهادن در مسیر توسعه فراهم است.
محمد بهرامی نماینده بویراحمد، دنا و مارگون بر خلاف دو نماینده دیگر استان، نخستین دور حضورش در مجلس را تجربه میکند؛ اما بااینحال نشان داده که فضاشناسی و محیطشناسی قابل توجهی دارد. در همین مدت کوتاه، ارتباطات گستردهای به هم زده که نتایج آن به زودی برای حوزه انتخابیه و بهطور کلی استان مشخص میشود. از سوی دیگر، او نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس است که از همین مسیر میتواند منبع خیر برای استان شود. دیگر نماینده استان یعنی غلامرضا تاجگردون که پیش از این سابقه دو دوره حضور در مجلس را دارد و اکنون نیز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه است، آنقدر پایگاه رأی دارد که بتوان به او اعتماد کرد که توسعه استان را میخواهد. سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ نیز یکی از باسابقهترین نمایندگان کل ادوار تاریخ جمهوری اسلامی است. با وجود این نمایندگان و رویکرد جدید دولت، میتوان به توسعه کهگیلویه و بویراحمد امیدوار بود؛ البته اگر چوب لای چرخ این رویه نگذارند. روشن است که منظور ما ممانعت از نقد نیست؛ چرا که در صورت عدم نقد، بزرگترین طرحها نیز ممکن است به شکست بینجامند. منظور ما نه نقد، بلکه استفاده ابزاری از هر پدیده سیاسی برای تخریب رقیب است. چیزی که پس از سفر رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به استان، مصادیقی از آن را دیدیم.
به گزارش کبنا، اغلب تحقیقات و شاخصهای آماری گویای آن هستند که کهگیلویه و بویراحمد در رده استانهای توسعهنیافته و کمبرخوردار کشور قرار دارد. روشن است که مسأله حال حاضر استان، برونرفت از این وضعیت است، اما برخی چشم و گوش خود را بسته و مدام بر طبل تفرقه میکوبند؛ این در حالی است که اگر قرار است کهگیلویه و بویراحمد روی توسعه را ببیند، هیچ راهی به جز مسیر اتحاد نیست؛ اگر سرمایه اجتماعی تقویت نشود، هر اتفاق دیگری نیز بیفتد، نمیتوان به توسعه رسید؛ در اهمیت سرمایه اجتماعی همین بس که اغلب نظریهپردازان جدید توسعه، آن را حلقه مفقوده جوامع توسعهنیافته میدانند.
حال در این وضعیت که همگی باید دست در دست هم از این مسیر عبور کنیم، برخی همچنان همان تکرویها را ادامه میدهند؛ تکروی و تفرقه خود را در اشکال گوناگونی نشان میدهد؛ گاهی در لباس گرمسیر و سردسیر ظاهر میشود؛ گاهی بالا و پایین؛ گاهی ایل و طایفه و ... این پدیده روز گذشته یک بار دیگر خود را نشان داد؛ دیروز رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور وارد کهگیلویه و بویراحمد شد. حمید پورمحمدی همراه با غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به کهگیلویه و بویراحمد آمد. گویا این همراهی به مذاق برخی خوش نیامد؛ البته برخی نیز آب را گلآلود کردند تا از آن ماهی بگیرند. پورمحمدی همراه با تاجگردون، ابتدا به گچساران رفتند و سپس به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد آمدند. دقیقاً همین اتفاق باعث شد برخی فضا را برای تفرقهافکنی مهیا ببینند؛ از یک طرف میگفتند تاجگردون نباید اول پورمحمدی را به گچساران میبرد؛ مگر گچساران مرکز استان است؟ و دوم، با همین اتفاق، محمد بهرامی را نقد میکردند که کجایی؟ انگار گچساران مرکز استان شده است؛ با این ادعا به بهرامی میتاختند که چرا مانع نماینده گچساران نشدهای؟
این در حالی است که ما شاهد یک اتفاق مطلوب در استان هستیم؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور وارد کهگیلویه و بویراحمد شده است. خطاب به آن خردهگیرها باید گفت حالا که او آمد و رفت؛ خب در حوزه بودجه چه دستاوردی برای استان به دنبال داشت؟ بهجای آنکه از تیم مدیریتی استان مطالبه کنند که از این سفر چه چیزی نصیب استان شده است، همچنان با همان عینک جغرافیاگرایی دنبال آن هستند که اول به گچساران آمده یا یاسوج؟ اگر این منتقدان در ادعای خود مبنی بر مطالبهگری تردید ندارند، پاسخ دهند از این سفر چه چیزی برای استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبه کردهاند. اما روشن است که درد آنها نه توسعه استان، بلکه همان تظاهر ایلی و جغرافیایی است؛ اگر دکارت میگفت «من فکر میکنم، پس هستم»، آنها «گیر میدهند، تظاهر میکنند و بر طبل تفرقه میگوبند، تا باشند»؛ وجود آنها به همین گره خورده است؛ حتی بالاتر از این؛ اگر کهگیلویه و بویراحمد به توسعه برسد، دیگر آنها نمیتوانند عرض اندام کنند؛ بنابراین وجود آنها در گرو همین فضای غبارآلود و توسعهنیافته است؛ ازاینرو طبیعی است که حتی چنین سفری را دستاویزی برای عقدهگشایی کنند.
نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، به هر حال با رأی همین شهروندان انتخاب و راهی مجلس شدهاند. اگر قرار است کهگیلویه و بویراحمد در سطح ملی نمایندگانی داشته باشد، از طریق همین سه نماینده صورت میگیرد؛ بنابراین حتی اگر منتقد آنها باشیم، باز هم آنها سرمایههای استان محسوب میشوند. دولت چهاردهم با دو نماینده بویراحمد، دنا و مارگون و گچساران و باشت همسو است؛ حتی سید محمد موحد نیز ارتباط مطلوبی با هیأت دولت دارد. بنابراین فرصت برای کهگیلویه و بویراحمد جهت گام نهادن در مسیر توسعه فراهم است.
محمد بهرامی نماینده بویراحمد، دنا و مارگون بر خلاف دو نماینده دیگر استان، نخستین دور حضورش در مجلس را تجربه میکند؛ اما بااینحال نشان داده که فضاشناسی و محیطشناسی قابل توجهی دارد. در همین مدت کوتاه، ارتباطات گستردهای به هم زده که نتایج آن به زودی برای حوزه انتخابیه و بهطور کلی استان مشخص میشود. از سوی دیگر، او نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس است که از همین مسیر میتواند منبع خیر برای استان شود. دیگر نماینده استان یعنی غلامرضا تاجگردون که پیش از این سابقه دو دوره حضور در مجلس را دارد و اکنون نیز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه است، آنقدر پایگاه رأی دارد که بتوان به او اعتماد کرد که توسعه استان را میخواهد. سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ نیز یکی از باسابقهترین نمایندگان کل ادوار تاریخ جمهوری اسلامی است. با وجود این نمایندگان و رویکرد جدید دولت، میتوان به توسعه کهگیلویه و بویراحمد امیدوار بود؛ البته اگر چوب لای چرخ این رویه نگذارند. روشن است که منظور ما ممانعت از نقد نیست؛ چرا که در صورت عدم نقد، بزرگترین طرحها نیز ممکن است به شکست بینجامند. منظور ما نه نقد، بلکه استفاده ابزاری از هر پدیده سیاسی برای تخریب رقیب است. چیزی که پس از سفر رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به استان، مصادیقی از آن را دیدیم.