تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : ۵۰۳۶۱۰
یادداشت ارسالی؛
تک دوره گذشته
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛یادداشت ارسالی - امید علی درویش - این روزها شاهد نوعی مواجهه رویکرد در خصوص صحبتهای یکی از فعالین باسابقه فرهنگی - اجتماعی در جلسه تشکلهای سیاسی و مجموعههای مردمنهاد در خصوص فضای مدیریتی استان از زمان دولتهای گذشته تا کنون و جوابیه رسانهای یکی از نمایندگان ادوار و واکنشهای تیم رسانهای آن نماینده در فضای مجازی و نظرات کنشگران در عرصه رسانهای بودهایم که در ادامه نه بهعنوان جوابیه به آن دو شخصیت قابلاحترام و فعالین سیاسی بلکه از دید یک شهروند که معتقد به اخلاقمداری سیاسی و ایجاد چالش سازنده و زاینده در این سطوح هستم، مواردی را یادآور میگردم:
در تقابل گفتمان فرهنگی - سیاسی دو جریان یا دو فرد آنچه علاوه بر نوع نگاه و گرایشهای جناحی یا قومیتی و یا حتی مناسبات اقتصادی دیده میشود، (قدرت اندیشه و سطح فکری مکتبی) دو طرف است که اساساً در سیر به سمت تعاملها یا تقابلها حرکت میکند و جامعه نظارهگر آن است.
اگر فرد یا جریان مدعی فاقد سطوح اندیشهای باشد یا به عبارتی نتواند آذوقه فکری و محتوای اندیشهای درخور به جامعه هدف خود ارائه دهد، از انتفاع خارج و سردرگم میشود. اندیشه نیرومحرکه همه انقلابها و حرکتهای سیاسی در جامعه است. نمونه عینی آن جمهوری اسلامی ایران است که با همه مشکلات پیشرو و سنگاندازیها و خباثتها و سدهای امپریالیسم جهانی باتکیهبر اندیشه الهی بالنده حرکت میکند و تهدیدهای تحمیلی را تبدیل به فرصت میکند و این نتیجه پایهگذاری آن بر ریل اندیشهای الهی است.
در چنین اندیشهای با شالوده اسلامی اگر مدیری یا نماینده مردم مورد نقد یا تقابل عملکردی قرار گرفت، باید خود را پاسخگوی افکار عمومی و مخاطبین عام با گزارشی متقن، مستدل، مستند و قابلدفاع بداند چرا که اگر کسی مدعی عدم اشتباه و کاستی در دوره کاری عملکردی خود باشد یا درک درستی از شرایط ندارد یا با جامعه صادق نیست. اگر مورد نقد بهعنوان دوره سیاه قرار گیرد بهجای متهمکردن دیگران و فرار روبهجلو و برچسبزدن و تهمت و سفسطه و گفتن حرفهای کنایهآمیز عوامانه و یا استفاده از احساسات عوامالناس و دمیدن در شیپور جدایی و دستهبندی مردم به عناوین منسوخ گذشته بایستی با گزارش عملکرد و فعالیتهای عینی و مبسوط خود شفافسازی کند.
در اندیشه امامین انقلاب و صریح قرآن امر بر جانشینی مستضعفان و سپردن سرنوشت جامعه به دست آنها شده است که یکی از ارکان اندیشهای و اهداف مدینه فاضله ایست که امروز میبینیم فرزندان امام خمینی (ره) با همین دیدگاه قرآنی و اندیشه مترقی مرزهای جغرافیایی و فکری لیبرالیسم، کمونیسم و همه ایسمهای مادی عالم را بهگونهای دیگر تغییر و رقم میزنند.
با همین دیدگاه فردی از قلب محرومیت در بویراحمد به خانه ملت میرود تا صدای خفته استضعاف و استحقاق و محرومین باشد؛ اما با ورود به مجلس صدای سهمخواهی قطببندی و لابیهای منفعتطلبی و قومیتی میشود و فراموش میکند هدف و شعار خدمت بود نه غارت!
هژمونی دوران سیاه وقتی به وجود میاید که بجای توجه به رفع محرومیت و اولویتدادن به پیشبرد پروژههای عمرانی و فرهنگی و زیربنایی با رایزنی جهت تخصیص کدها و ردیفهای اعتباری برای پروژهها و طرحهای کلان و دفاع از آبوخاک و موجودیت حوزه انتخابیه خود، بهراحتی حفاظت و استفاده از زیستبوم دنای شمالی را تقدیم همجوارانی میکنیم که خوب بلدند از آن استفاده کنند! تا علاوه بر قطع دسترسی استان ما از بخش مهمی از دنا شاهد تخصیص آب آن منطقه برای مصارف صنعتی دیگران باشیم و دنا قربانی کمکاری و اهمال وظیفه میشود در مقابل در منطقه گردشگری دنا بجای چانهزنی و گرفتن امتیاز از وزیر وقت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای ایجاد کمپهای کوهنوردی تفریحی و هتلها و سرمایهگذاری در بخش گیاهان دارویی و گونههای جانوری آن منطقه خواستار ساختن چند سرویس بهداشتی در کوه گل سی سخت هستیم کاری که یک اداره شهرستانی موظف به انجام آن است…
در آن طرف قضیه در رسانهها و فضای مجازی لیستی با امضای نماینده برای تصدی جایگاهها و اعضای هیئتمدیره برخی هلدینگهای اقتصادی بودیم که سؤال؟ شرایط علمی - صلاحیتی و سابقهای افراد نامبرده در آن لیست باتوجهبه شعار عدالتمحوری و سیاستهای کلی نظام اداری چه بوده است؟
آموزش یکی از ارکان زیربنایی و محور حرکت جامعه به سمت رشد و بالندگی است. در زمان حضور نماینده مذکور در کمیسیون آموزش مجلس نهتنها شاهد استفاده از این فرصت برای ساخت فضاها و تجهیزات بروز آموزشی در مدارس و آموزشگاهها نبودیم؛ بلکه زمینهایی از حیاط مدارس و فضاهای آموزشی در برخی نقاط شهر یاسوج بهعنوان اجاره بلندمدت واگذار شدند که شرایط و هدف از واگذاری نامشخص نیست نیل به آموزش دارد یا بنگاه معاملاتی؟
در تک دوره گذشته مجلس چه کسانی با چه معیارها و نزدیک به کدام نماینده بهعنوان معلم جذب شدند و با نگاهی به سوابق موجود در تقسیمبندی پستهای فرهنگیان اداره کل آموزشوپرورش استان چه معیارهایی حاکم بوده است؟
در دیگر ادارات از جمله تعاون کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، شرکت گاز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه دولتی یاسوج، راه و شهرسازی و… نیز حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
با پیروزی انقلاب اسلامی در استان ما و ورود نیروها و نهادهای انقلابی به مناطق محروم و فعالیتهای جهادی و تلاش برای خدماترسانی و ایجاد انگیزه و اتحاد اسلامی - انقلابی بین همه اقشار جامعه و منسوخشدن تقسیمبندیهای منطقهای قومیتی، مردم بویراحمد با نگاهی جدید آثار ضلالت دوران ستمشاهی را زدودند و برای اعتلای فرهنگی فضای استان وارد تعاملات سازندهای شدند. هر نمایندهای که وارد مجلس شد و همه دولتها با همه قوت و ضعفها از شرایط امکانات موجود جهت رفع محرومیت و عقبماندگی خدماتی داشتند؛ اما جناب نماینده گذشته که اطلاع چندانی از شرایط حاکم سیاسی و مناسبات اجتماعی بویراحمد قبل از دهه نود ندارد طوری دیگران را تخطئه میکند که در جشن پیروزیاش در سال 98 با رفتار نادرست نمادین نماینده قبل از خود در منطقه سرنجلکل و توهین و افترا و برچسبزدن و تحریک احساسات و دامنزدن به مسائل قومیتی و زدن بر طبل انشقاق و مرزبندی بین مردم و با حذف و فراریدادن برخی سرمایههای انسانی مستعد و نخبگانی از فرزندان بویراحمد سعی بر ایجاد اختلاف جهت پوشاندن ضعفها و ناکارآمدی و ایجاد فضای هیجانی برآمده از آن داشت و نتیجه آن عبور مردم بویراحمد بزرگ از وضعیت سیاه نابسامان بود. شهدا از خود گذشتند تا بدعتها را بشکنند و ما بر همه چیز میتازیم تا خود نشکنیم.
در تقابل گفتمان فرهنگی - سیاسی دو جریان یا دو فرد آنچه علاوه بر نوع نگاه و گرایشهای جناحی یا قومیتی و یا حتی مناسبات اقتصادی دیده میشود، (قدرت اندیشه و سطح فکری مکتبی) دو طرف است که اساساً در سیر به سمت تعاملها یا تقابلها حرکت میکند و جامعه نظارهگر آن است.
اگر فرد یا جریان مدعی فاقد سطوح اندیشهای باشد یا به عبارتی نتواند آذوقه فکری و محتوای اندیشهای درخور به جامعه هدف خود ارائه دهد، از انتفاع خارج و سردرگم میشود. اندیشه نیرومحرکه همه انقلابها و حرکتهای سیاسی در جامعه است. نمونه عینی آن جمهوری اسلامی ایران است که با همه مشکلات پیشرو و سنگاندازیها و خباثتها و سدهای امپریالیسم جهانی باتکیهبر اندیشه الهی بالنده حرکت میکند و تهدیدهای تحمیلی را تبدیل به فرصت میکند و این نتیجه پایهگذاری آن بر ریل اندیشهای الهی است.
در چنین اندیشهای با شالوده اسلامی اگر مدیری یا نماینده مردم مورد نقد یا تقابل عملکردی قرار گرفت، باید خود را پاسخگوی افکار عمومی و مخاطبین عام با گزارشی متقن، مستدل، مستند و قابلدفاع بداند چرا که اگر کسی مدعی عدم اشتباه و کاستی در دوره کاری عملکردی خود باشد یا درک درستی از شرایط ندارد یا با جامعه صادق نیست. اگر مورد نقد بهعنوان دوره سیاه قرار گیرد بهجای متهمکردن دیگران و فرار روبهجلو و برچسبزدن و تهمت و سفسطه و گفتن حرفهای کنایهآمیز عوامانه و یا استفاده از احساسات عوامالناس و دمیدن در شیپور جدایی و دستهبندی مردم به عناوین منسوخ گذشته بایستی با گزارش عملکرد و فعالیتهای عینی و مبسوط خود شفافسازی کند.
در اندیشه امامین انقلاب و صریح قرآن امر بر جانشینی مستضعفان و سپردن سرنوشت جامعه به دست آنها شده است که یکی از ارکان اندیشهای و اهداف مدینه فاضله ایست که امروز میبینیم فرزندان امام خمینی (ره) با همین دیدگاه قرآنی و اندیشه مترقی مرزهای جغرافیایی و فکری لیبرالیسم، کمونیسم و همه ایسمهای مادی عالم را بهگونهای دیگر تغییر و رقم میزنند.
با همین دیدگاه فردی از قلب محرومیت در بویراحمد به خانه ملت میرود تا صدای خفته استضعاف و استحقاق و محرومین باشد؛ اما با ورود به مجلس صدای سهمخواهی قطببندی و لابیهای منفعتطلبی و قومیتی میشود و فراموش میکند هدف و شعار خدمت بود نه غارت!
هژمونی دوران سیاه وقتی به وجود میاید که بجای توجه به رفع محرومیت و اولویتدادن به پیشبرد پروژههای عمرانی و فرهنگی و زیربنایی با رایزنی جهت تخصیص کدها و ردیفهای اعتباری برای پروژهها و طرحهای کلان و دفاع از آبوخاک و موجودیت حوزه انتخابیه خود، بهراحتی حفاظت و استفاده از زیستبوم دنای شمالی را تقدیم همجوارانی میکنیم که خوب بلدند از آن استفاده کنند! تا علاوه بر قطع دسترسی استان ما از بخش مهمی از دنا شاهد تخصیص آب آن منطقه برای مصارف صنعتی دیگران باشیم و دنا قربانی کمکاری و اهمال وظیفه میشود در مقابل در منطقه گردشگری دنا بجای چانهزنی و گرفتن امتیاز از وزیر وقت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای ایجاد کمپهای کوهنوردی تفریحی و هتلها و سرمایهگذاری در بخش گیاهان دارویی و گونههای جانوری آن منطقه خواستار ساختن چند سرویس بهداشتی در کوه گل سی سخت هستیم کاری که یک اداره شهرستانی موظف به انجام آن است…
در آن طرف قضیه در رسانهها و فضای مجازی لیستی با امضای نماینده برای تصدی جایگاهها و اعضای هیئتمدیره برخی هلدینگهای اقتصادی بودیم که سؤال؟ شرایط علمی - صلاحیتی و سابقهای افراد نامبرده در آن لیست باتوجهبه شعار عدالتمحوری و سیاستهای کلی نظام اداری چه بوده است؟
آموزش یکی از ارکان زیربنایی و محور حرکت جامعه به سمت رشد و بالندگی است. در زمان حضور نماینده مذکور در کمیسیون آموزش مجلس نهتنها شاهد استفاده از این فرصت برای ساخت فضاها و تجهیزات بروز آموزشی در مدارس و آموزشگاهها نبودیم؛ بلکه زمینهایی از حیاط مدارس و فضاهای آموزشی در برخی نقاط شهر یاسوج بهعنوان اجاره بلندمدت واگذار شدند که شرایط و هدف از واگذاری نامشخص نیست نیل به آموزش دارد یا بنگاه معاملاتی؟
در تک دوره گذشته مجلس چه کسانی با چه معیارها و نزدیک به کدام نماینده بهعنوان معلم جذب شدند و با نگاهی به سوابق موجود در تقسیمبندی پستهای فرهنگیان اداره کل آموزشوپرورش استان چه معیارهایی حاکم بوده است؟
در دیگر ادارات از جمله تعاون کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، شرکت گاز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه دولتی یاسوج، راه و شهرسازی و… نیز حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
با پیروزی انقلاب اسلامی در استان ما و ورود نیروها و نهادهای انقلابی به مناطق محروم و فعالیتهای جهادی و تلاش برای خدماترسانی و ایجاد انگیزه و اتحاد اسلامی - انقلابی بین همه اقشار جامعه و منسوخشدن تقسیمبندیهای منطقهای قومیتی، مردم بویراحمد با نگاهی جدید آثار ضلالت دوران ستمشاهی را زدودند و برای اعتلای فرهنگی فضای استان وارد تعاملات سازندهای شدند. هر نمایندهای که وارد مجلس شد و همه دولتها با همه قوت و ضعفها از شرایط امکانات موجود جهت رفع محرومیت و عقبماندگی خدماتی داشتند؛ اما جناب نماینده گذشته که اطلاع چندانی از شرایط حاکم سیاسی و مناسبات اجتماعی بویراحمد قبل از دهه نود ندارد طوری دیگران را تخطئه میکند که در جشن پیروزیاش در سال 98 با رفتار نادرست نمادین نماینده قبل از خود در منطقه سرنجلکل و توهین و افترا و برچسبزدن و تحریک احساسات و دامنزدن به مسائل قومیتی و زدن بر طبل انشقاق و مرزبندی بین مردم و با حذف و فراریدادن برخی سرمایههای انسانی مستعد و نخبگانی از فرزندان بویراحمد سعی بر ایجاد اختلاف جهت پوشاندن ضعفها و ناکارآمدی و ایجاد فضای هیجانی برآمده از آن داشت و نتیجه آن عبور مردم بویراحمد بزرگ از وضعیت سیاه نابسامان بود. شهدا از خود گذشتند تا بدعتها را بشکنند و ما بر همه چیز میتازیم تا خود نشکنیم.