تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۵۰۳۷۶۱
سفر معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به یاسوج؛
هشدار معاون وزیر در یاسوج: تجربه تلخ کمبود معلم نباید تکرار شود / هیچ دانشآموزی نباید از تحصیل بازبماند / پیشدبستانی در حاشیه؛ عدالت آموزشی قربانی نگاه غیردولتی؟
۰
کبنا ؛در آستانه سال تحصیلی جدید، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با سفر به یاسوج، ضمن افتتاح طرح ملی «توانا»، از آغاز فصل تازهای در آموزش ابتدایی کشور خبر داد؛ فصلی که با تمرکز بر عدالت آموزشی، توانمندسازی معلمان و تحول در روشهای تدریس همراه خواهد بود.
به گزارش کبنا نیوز، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در سفری یکروزه به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد یاسوج شد. هدف از این سفر، افتتاح طرح ملی «توانا» و تبیین سیاستهای نوین آموزش ابتدایی در جمع مدیران و فرهنگیان استان اعلام شده است.
ورود معاون وزیر با استقبال مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، و رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر همراه بود.
در جریان این سفر، دکتر حکیمزاده ضمن حضور در آیین افتتاحیه طرح «توانا» با محور توانمندسازی معلمان، در نشست مشترک با رؤسای آموزش و پرورش ۱۳ شهرستان و منطقه و شورای معاونین استان، به تشریح برنامههای تحولی آموزش ابتدایی پرداخت.
در نخستین برنامه سفر، حکیمزاده با حضور در گلزار شهدای گمنام یاسوج، ضمن قرائت فاتحه و اهدای گل، یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی داشت.
وی در حاشیه این آیین معنوی گفت: امنیت، پیشرفت و عزت امروز ایران اسلامی مرهون ایثارگری شهیدان است. فرهنگیان کشور خود را پاسداران واقعی ارزشهای انقلاب میدانند.
معاون وزیر تأکید کرد: وظیفه معلمان و مدیران مدارس است که با تبیین فرهنگ ایثار و شهادت، نسل جدید را با سیره شهیدان آشنا کرده و این فرهنگ والا را در بطن آموزش و پرورش زنده نگه دارند.
در مراسم رسمی افتتاح طرح «توانا» در یاسوج، دکتر حکیمزاده این طرح را اقدامی بنیادین در مسیر ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد فضای یادگیری مشارکتی و توانمندسازی معلمان دانست.
وی با اشاره به تجارب جهانی در توسعه پایدار، گفت: کشورهایی که آموزش را محور توسعه قرار دادهاند، موفقتر بودهاند. تمرکز بر کیفیت آموزش، پایههای موفقیت و مهارتآموزی دانشآموزان را تقویت میکند.
معاون وزیر با تأکید بر ناکارآمدی روشهای سنتی و حافظهمحور، افزود: دانشآموزان امروز با منابع اطلاعاتی گسترده و فناوریهای نوین مواجهاند. معلمان باید نقش خود را از انتقالدهنده صرف به تسهیلگر یادگیری تغییر دهند.
وی ادامه داد: کلاسهای درس باید فضایی شاداب و پویا داشته باشند تا دانشآموزان با انگیزه در فرآیند یادگیری مشارکت کنند و مهارتهای زندگی واقعی را بیاموزند.
حکیمزاده با اشاره به برنامههای دولت چهاردهم، گفت: «تمرکز بر مدرسه و ایجاد اجتماعات یادگیری در فضای مجازی و کارگاههای حضوری، هسته مرکزی تحول آموزشی در استانهاست.»
وی با تقدیر از مدیران و معلمان منتخب استان، افزود: شما نقش اصلی در ایجاد تحول پایدار در مدارس ابتدایی دارید. بازنگری در روشهای تدریس، ایجاد کلاسهای تعاملی و تقویت بازخورد مثبت، نتایج آموزشی و تربیتی را بهبود میبخشد.
در این مراسم، ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، با تبریک آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، اجرای طرح «توانا» را زمینهساز تحول در فرآیند یاددهی-یادگیری دانست و تأکید کرد: «دوره ابتدایی سنگبنای تعلیم و تربیت است و کیفیت آموزش در این مقطع حیاتی است.
به گزارش کبنا نیوز، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق پروژه مهر، گفت: «تمام ظرفیتهای وزارتخانه و ادارات کل استانها باید بسیج شوند تا سال تحصیلی جدید بدون دغدغه آغاز شود و هیچ دانشآموزی از چرخه آموزش بازنماند.»
دکتر رضوان حکیمزاده در نشست شورای معاونین و رؤسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تقدیر از اقدامات انجامشده در حوزه پروژه مهر، اظهار کرد: بر اساس گزارشهای ارائهشده، تاکنون ۹۵ درصد ثبتنام پایه اول، ۹۰ درصد ساماندهی کلاسها، ۶۵ درصد صدور ابلاغها و ۹۱ درصد ثبت سفارش کتب درسی انجام شده است. این آمارها امیدبخشاند، اما باید تا آغاز مهر همه مراحل بهطور کامل نهایی شوند.
وی با اشاره به تجربه تلخ سال گذشته که بهدلیل تغییر دولت و برخی بیبرنامگیها، در برخی مدارس تا آبانماه معلم حضور نداشت، تأکید کرد: امسال باید با مدیریت، برنامهریزی و نظارت دقیق، از تکرار چنین وضعیتی جلوگیری شود.
معاون وزیر با اشاره به پرداخت بهموقع حقالتدریس معلمان برای نخستینبار در سال گذشته، خاطرنشان کرد: تداوم این روند منوط به صدور بهموقع ابلاغها و تکمیل کلاسبندیهاست تا مبنای پرداخت در لیستهای کشوری مشخص شود.
وی ثبتنام دانشآموزان، کلاسبندی و ثبت سفارش کتب درسی را فرآیندهایی بههمپیوسته دانست و گفت: در شرایط خاص کشور و تحولات منطقهای، آموزش و پرورش باید با آمادگی کامل آغاز سال تحصیلی را تضمین کند؛ چراکه ۱۶ میلیون دانشآموز و ۳۲ میلیون والدین مستقیماً با ما در ارتباط هستند.
حکیمزاده با تأکید بر ضرورت شناسایی و جذب بهموقع نوآموزان، اظهار کرد: «هیچ دانشآموزی نباید از تحصیل بازبماند. همکاری با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در ارسال پیامک به خانوادهها میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.»
وی همچنین با اشاره به مشکلات نقل و انتقال نیروها و درخواستهای متعدد فرهنگیان برای بازگشت به استانهای خود، گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای سالهای آینده، بومیگزینی دقیقتر در استخدامهاست تا هم نیاز استانها تأمین شود و هم مشکلات جابهجایی کاهش یابد.
معاون وزیر در بخش دیگری از سخنانش با دفاع از استمرار فعالیت مراکز جامع سنجش، افزود: سنجش بهموقع و در طول سال تحصیلی میتواند بسیاری از اختلالات یادگیری را شناسایی کرده و فرصت مداخله طلایی را فراهم آورد؛ بهویژه برای دانشآموزان خانوادههای کمبرخوردار.
وی نابسامانی در حوزه پیشدبستانی را از آسیبهای جدی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: نگاه غیردولتی به پیشدبستانی موجب شد عدالت آموزشی در این بخش آسیب ببیند و بسیاری از کودکان مناطق محروم از این فرصت محروم شوند. توسعه پیشدبستانی دولتی باید در اولویت قرار گیرد.
دکتر حکیمزاده با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی، اظهار کرد: توجه به دانشآموزان عشایری، مناطق روستایی و کمبرخوردار از افتخارات آموزش و پرورش است و نباید نگاه ما صرفاً به نتایج کنکور یا مدارس خاص محدود شود.
وی در پایان با اشاره به نقش مدیران در تحول آموزش و پرورش گفت: زمان تنها سرمایه انسان است و ما باید با استفاده درست از آن، اثرگذار باشیم. هر مدیری باید شاخصهای عملکردی آموزش ابتدایی را رصد کند و بداند که مهمترین مأموریت ما جذب کامل دانشآموزان و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی است.








به گزارش کبنا نیوز، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در سفری یکروزه به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد یاسوج شد. هدف از این سفر، افتتاح طرح ملی «توانا» و تبیین سیاستهای نوین آموزش ابتدایی در جمع مدیران و فرهنگیان استان اعلام شده است.
ورود معاون وزیر با استقبال مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، و رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر همراه بود.
در جریان این سفر، دکتر حکیمزاده ضمن حضور در آیین افتتاحیه طرح «توانا» با محور توانمندسازی معلمان، در نشست مشترک با رؤسای آموزش و پرورش ۱۳ شهرستان و منطقه و شورای معاونین استان، به تشریح برنامههای تحولی آموزش ابتدایی پرداخت.
در نخستین برنامه سفر، حکیمزاده با حضور در گلزار شهدای گمنام یاسوج، ضمن قرائت فاتحه و اهدای گل، یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی داشت.
وی در حاشیه این آیین معنوی گفت: امنیت، پیشرفت و عزت امروز ایران اسلامی مرهون ایثارگری شهیدان است. فرهنگیان کشور خود را پاسداران واقعی ارزشهای انقلاب میدانند.
معاون وزیر تأکید کرد: وظیفه معلمان و مدیران مدارس است که با تبیین فرهنگ ایثار و شهادت، نسل جدید را با سیره شهیدان آشنا کرده و این فرهنگ والا را در بطن آموزش و پرورش زنده نگه دارند.
در مراسم رسمی افتتاح طرح «توانا» در یاسوج، دکتر حکیمزاده این طرح را اقدامی بنیادین در مسیر ارتقای کیفیت آموزش، ایجاد فضای یادگیری مشارکتی و توانمندسازی معلمان دانست.
وی با اشاره به تجارب جهانی در توسعه پایدار، گفت: کشورهایی که آموزش را محور توسعه قرار دادهاند، موفقتر بودهاند. تمرکز بر کیفیت آموزش، پایههای موفقیت و مهارتآموزی دانشآموزان را تقویت میکند.
معاون وزیر با تأکید بر ناکارآمدی روشهای سنتی و حافظهمحور، افزود: دانشآموزان امروز با منابع اطلاعاتی گسترده و فناوریهای نوین مواجهاند. معلمان باید نقش خود را از انتقالدهنده صرف به تسهیلگر یادگیری تغییر دهند.
وی ادامه داد: کلاسهای درس باید فضایی شاداب و پویا داشته باشند تا دانشآموزان با انگیزه در فرآیند یادگیری مشارکت کنند و مهارتهای زندگی واقعی را بیاموزند.
حکیمزاده با اشاره به برنامههای دولت چهاردهم، گفت: «تمرکز بر مدرسه و ایجاد اجتماعات یادگیری در فضای مجازی و کارگاههای حضوری، هسته مرکزی تحول آموزشی در استانهاست.»
وی با تقدیر از مدیران و معلمان منتخب استان، افزود: شما نقش اصلی در ایجاد تحول پایدار در مدارس ابتدایی دارید. بازنگری در روشهای تدریس، ایجاد کلاسهای تعاملی و تقویت بازخورد مثبت، نتایج آموزشی و تربیتی را بهبود میبخشد.
در این مراسم، ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، با تبریک آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، اجرای طرح «توانا» را زمینهساز تحول در فرآیند یاددهی-یادگیری دانست و تأکید کرد: «دوره ابتدایی سنگبنای تعلیم و تربیت است و کیفیت آموزش در این مقطع حیاتی است.
به گزارش کبنا نیوز، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق پروژه مهر، گفت: «تمام ظرفیتهای وزارتخانه و ادارات کل استانها باید بسیج شوند تا سال تحصیلی جدید بدون دغدغه آغاز شود و هیچ دانشآموزی از چرخه آموزش بازنماند.»
دکتر رضوان حکیمزاده در نشست شورای معاونین و رؤسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تقدیر از اقدامات انجامشده در حوزه پروژه مهر، اظهار کرد: بر اساس گزارشهای ارائهشده، تاکنون ۹۵ درصد ثبتنام پایه اول، ۹۰ درصد ساماندهی کلاسها، ۶۵ درصد صدور ابلاغها و ۹۱ درصد ثبت سفارش کتب درسی انجام شده است. این آمارها امیدبخشاند، اما باید تا آغاز مهر همه مراحل بهطور کامل نهایی شوند.
وی با اشاره به تجربه تلخ سال گذشته که بهدلیل تغییر دولت و برخی بیبرنامگیها، در برخی مدارس تا آبانماه معلم حضور نداشت، تأکید کرد: امسال باید با مدیریت، برنامهریزی و نظارت دقیق، از تکرار چنین وضعیتی جلوگیری شود.
معاون وزیر با اشاره به پرداخت بهموقع حقالتدریس معلمان برای نخستینبار در سال گذشته، خاطرنشان کرد: تداوم این روند منوط به صدور بهموقع ابلاغها و تکمیل کلاسبندیهاست تا مبنای پرداخت در لیستهای کشوری مشخص شود.
وی ثبتنام دانشآموزان، کلاسبندی و ثبت سفارش کتب درسی را فرآیندهایی بههمپیوسته دانست و گفت: در شرایط خاص کشور و تحولات منطقهای، آموزش و پرورش باید با آمادگی کامل آغاز سال تحصیلی را تضمین کند؛ چراکه ۱۶ میلیون دانشآموز و ۳۲ میلیون والدین مستقیماً با ما در ارتباط هستند.
حکیمزاده با تأکید بر ضرورت شناسایی و جذب بهموقع نوآموزان، اظهار کرد: «هیچ دانشآموزی نباید از تحصیل بازبماند. همکاری با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در ارسال پیامک به خانوادهها میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.»
وی همچنین با اشاره به مشکلات نقل و انتقال نیروها و درخواستهای متعدد فرهنگیان برای بازگشت به استانهای خود، گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای سالهای آینده، بومیگزینی دقیقتر در استخدامهاست تا هم نیاز استانها تأمین شود و هم مشکلات جابهجایی کاهش یابد.
معاون وزیر در بخش دیگری از سخنانش با دفاع از استمرار فعالیت مراکز جامع سنجش، افزود: سنجش بهموقع و در طول سال تحصیلی میتواند بسیاری از اختلالات یادگیری را شناسایی کرده و فرصت مداخله طلایی را فراهم آورد؛ بهویژه برای دانشآموزان خانوادههای کمبرخوردار.
وی نابسامانی در حوزه پیشدبستانی را از آسیبهای جدی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: نگاه غیردولتی به پیشدبستانی موجب شد عدالت آموزشی در این بخش آسیب ببیند و بسیاری از کودکان مناطق محروم از این فرصت محروم شوند. توسعه پیشدبستانی دولتی باید در اولویت قرار گیرد.
دکتر حکیمزاده با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی، اظهار کرد: توجه به دانشآموزان عشایری، مناطق روستایی و کمبرخوردار از افتخارات آموزش و پرورش است و نباید نگاه ما صرفاً به نتایج کنکور یا مدارس خاص محدود شود.
وی در پایان با اشاره به نقش مدیران در تحول آموزش و پرورش گفت: زمان تنها سرمایه انسان است و ما باید با استفاده درست از آن، اثرگذار باشیم. هر مدیری باید شاخصهای عملکردی آموزش ابتدایی را رصد کند و بداند که مهمترین مأموریت ما جذب کامل دانشآموزان و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی است.








