تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۰۳:۰۷
کد مطلب : ۴۹۹۲۷۱
مراسم گرامیداشت مقام معلم در گچساران با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد
تأثیر افزایش قیمت سوخت بر ترک تحصیل دختران روستایی از نگاه تاجگردون
۰
کبنا ؛ آیین گرامیداشت مقام معلم، روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۴، با حضور دکتر غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، مدیرکل آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار گچساران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، در این مراسم، غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فرهنگیان، از معاون وزیر آموزشوپرورش بهسبب حضور در این آیین قدردانی کرد و گفت: «سخنان عالمانه و اندیشمندانه آقای قاسمی، بهتنهایی برای این جلسه کفایت میکرد، اما وظیفه خود دانستم که به پاس حرمت مقام معلم، در جمع شما حاضر شوم.»
وی با اشاره به جایگاه والای معلمان در جامعه، افزود: «این ایام، ایام بزرگداشت کسانی است که عامل پایداری، ثبات، رشد و شکوفایی جامعه هستند. ما نهفقط از منظر مسئولیت، بلکه از سر وظیفه، به شما ادای احترام میکنیم.»
تاجگردون با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: «روز معلم، روز بزرگداشت کسی است که امام خمینی(ره) او را فرزند و سایه وجودی خود میدانست. نقش بیبدیل شهید مطهری در توسعه علم، تربیت انسانها و بیداری افکار جامعه غیرقابلانکار است. باید تلاش کنیم نسل جدید با شخصیتهایی از این دست آشنا شود.»
وی در ادامه با ذکر خاطرهای از بازدید خود از مدرسه دوران ابتداییاش و پرسش درباره شهید اندرزگو، بر ضرورت آشنایی دانشآموزان با مفاخر فرهنگی و انقلابی کشور تأکید کرد و افزود: «وقتی مدرسهای به نام شهیدی مزین شده، شایسته است دانشآموزان بدانند آن شهید که بوده و چه کرده است.»
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به چالشهای جدی آموزشوپرورش، گفت: «در سال جاری، آموزشوپرورش با دشواریهای متعددی روبهرو بوده است. مشکلات معیشتی معلمان از اصلیترین چالشهاست. بهعنوان نمونه، مجلس مصوب کرد برای هر منطقه آموزشوپرورش سه دستگاه خودرو خریداری شود، اما وقتی این عدد در سطح کشور محاسبه شد، به چند هزار خودرو رسید و موضوع تا شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت کشیده شد.»
وی در ادامه افزود: «در جلسهای در شیراز گفتم: چه کسی باور میکند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره حقوق و احکام استخدامی نیروهای خدماتی مدارس بحث کنیم؟ نهادی که باید بر سر مصالح کلان نظام تصمیمگیری کند، امروز درگیر تعیین تکلیف حقوقی کسانی است که ما در کودکی به آنها میگفتیم "باباهای مدرسه".»
تاجگردون با اشاره به محدودیتهای اعمالشده در زمینه خرید خودرو، گفت: «در مناطقی نظیر زیلایی و سایر مناطق محروم، امکان بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین نیازهای مدارس وجود ندارد. در چنین شرایطی، مدرسهمحوری عملاً نادیده گرفته میشود و دانشآموزان از تحصیل بازمیمانند.»
وی در ادامه با ذکر مثالی درباره تأثیر افزایش قیمت سوخت بر ترک تحصیل دختران روستایی، خاطرنشان کرد: «در برخی مناطق، خانوادهها توان پرداخت کرایههای افزایشیافته را ندارند و ناگزیر پسران را به مدرسه میفرستند و دختران را در خانه نگه میدارند. اینها ظرافتهای مدیریت آموزشی است که در قالب بخشنامه نمیگنجد.»
نماینده گچساران و باشت با بیان اینکه «نقش معلم بیبدیل است»، اظهار داشت: «همانطور که در بیمارستان، پزشک، پرستار و ماما برای خدمت به بیمار گرد هم میآیند، در مدرسه نیز معلم محور اصلی آموزش و تربیت است. معلم کسی است که دیوار میان دانایی و نادانی را فرو میریزد.»
تاجگردون در ادامه با یادآوری خاطرهای از دوران کلاس اول ابتداییاش، گفت: «معلمم مرحوم قربانعلی، با تشویق و لبخند خود، اعتمادبهنفس را در من زنده کرد. اکنون با گذشت بیش از پنجاه سال، آن لحظه را بهوضوح به یاد دارم.»
وی با اشاره به پیشرفت هوش مصنوعی و فناوری، تأکید کرد: «هرچند تکنولوژی پیشرفت کرده، اما نقش معلم همچنان بیجایگزین است. حتی در کشورهای توسعهیافته نیز، مدرسه و معلم جایگاه محوری خود را حفظ کردهاند.»
تاجگردون در پایان سخنان خود با تبریک روز معلم و تقدیر از معلمان نمونه، گفت: «همه تلاشها، چالشها و تصمیمگیریها در نهایت به دانشآموز بازمیگردد. اگر حضور و تأثیر خود را در پرورش یک دانشآموز خوب ببینید، موفق بودهاید.»
وی با بیان اینکه در سال نخست این دوره مجلس، تمرکز ویژهای بر مسائل آموزشوپرورش وجود داشته است، افزود: «از پنج یا شش مورد بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه مورد به مسائل این حوزه مربوط بود. ما تلاش کردیم تا حقوق معلمان به نتیجه برسد، هرچند دولت در تنگنای مالی قرار دارد.»
در پایان، تاجگردون با قدردانی از سرکار خانم قنواتیان و همکاران ایشان، بر لزوم همکاری همگانی برای دستیابی به نظام آموزشوپرورش پویا و اثربخش تأکید کرد.
به گزارش کبنا نیوز، در این مراسم، غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فرهنگیان، از معاون وزیر آموزشوپرورش بهسبب حضور در این آیین قدردانی کرد و گفت: «سخنان عالمانه و اندیشمندانه آقای قاسمی، بهتنهایی برای این جلسه کفایت میکرد، اما وظیفه خود دانستم که به پاس حرمت مقام معلم، در جمع شما حاضر شوم.»
وی با اشاره به جایگاه والای معلمان در جامعه، افزود: «این ایام، ایام بزرگداشت کسانی است که عامل پایداری، ثبات، رشد و شکوفایی جامعه هستند. ما نهفقط از منظر مسئولیت، بلکه از سر وظیفه، به شما ادای احترام میکنیم.»
تاجگردون با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: «روز معلم، روز بزرگداشت کسی است که امام خمینی(ره) او را فرزند و سایه وجودی خود میدانست. نقش بیبدیل شهید مطهری در توسعه علم، تربیت انسانها و بیداری افکار جامعه غیرقابلانکار است. باید تلاش کنیم نسل جدید با شخصیتهایی از این دست آشنا شود.»
وی در ادامه با ذکر خاطرهای از بازدید خود از مدرسه دوران ابتداییاش و پرسش درباره شهید اندرزگو، بر ضرورت آشنایی دانشآموزان با مفاخر فرهنگی و انقلابی کشور تأکید کرد و افزود: «وقتی مدرسهای به نام شهیدی مزین شده، شایسته است دانشآموزان بدانند آن شهید که بوده و چه کرده است.»
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به چالشهای جدی آموزشوپرورش، گفت: «در سال جاری، آموزشوپرورش با دشواریهای متعددی روبهرو بوده است. مشکلات معیشتی معلمان از اصلیترین چالشهاست. بهعنوان نمونه، مجلس مصوب کرد برای هر منطقه آموزشوپرورش سه دستگاه خودرو خریداری شود، اما وقتی این عدد در سطح کشور محاسبه شد، به چند هزار خودرو رسید و موضوع تا شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت کشیده شد.»
وی در ادامه افزود: «در جلسهای در شیراز گفتم: چه کسی باور میکند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره حقوق و احکام استخدامی نیروهای خدماتی مدارس بحث کنیم؟ نهادی که باید بر سر مصالح کلان نظام تصمیمگیری کند، امروز درگیر تعیین تکلیف حقوقی کسانی است که ما در کودکی به آنها میگفتیم "باباهای مدرسه".»
تاجگردون با اشاره به محدودیتهای اعمالشده در زمینه خرید خودرو، گفت: «در مناطقی نظیر زیلایی و سایر مناطق محروم، امکان بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین نیازهای مدارس وجود ندارد. در چنین شرایطی، مدرسهمحوری عملاً نادیده گرفته میشود و دانشآموزان از تحصیل بازمیمانند.»
وی در ادامه با ذکر مثالی درباره تأثیر افزایش قیمت سوخت بر ترک تحصیل دختران روستایی، خاطرنشان کرد: «در برخی مناطق، خانوادهها توان پرداخت کرایههای افزایشیافته را ندارند و ناگزیر پسران را به مدرسه میفرستند و دختران را در خانه نگه میدارند. اینها ظرافتهای مدیریت آموزشی است که در قالب بخشنامه نمیگنجد.»
نماینده گچساران و باشت با بیان اینکه «نقش معلم بیبدیل است»، اظهار داشت: «همانطور که در بیمارستان، پزشک، پرستار و ماما برای خدمت به بیمار گرد هم میآیند، در مدرسه نیز معلم محور اصلی آموزش و تربیت است. معلم کسی است که دیوار میان دانایی و نادانی را فرو میریزد.»
تاجگردون در ادامه با یادآوری خاطرهای از دوران کلاس اول ابتداییاش، گفت: «معلمم مرحوم قربانعلی، با تشویق و لبخند خود، اعتمادبهنفس را در من زنده کرد. اکنون با گذشت بیش از پنجاه سال، آن لحظه را بهوضوح به یاد دارم.»
وی با اشاره به پیشرفت هوش مصنوعی و فناوری، تأکید کرد: «هرچند تکنولوژی پیشرفت کرده، اما نقش معلم همچنان بیجایگزین است. حتی در کشورهای توسعهیافته نیز، مدرسه و معلم جایگاه محوری خود را حفظ کردهاند.»
تاجگردون در پایان سخنان خود با تبریک روز معلم و تقدیر از معلمان نمونه، گفت: «همه تلاشها، چالشها و تصمیمگیریها در نهایت به دانشآموز بازمیگردد. اگر حضور و تأثیر خود را در پرورش یک دانشآموز خوب ببینید، موفق بودهاید.»
وی با بیان اینکه در سال نخست این دوره مجلس، تمرکز ویژهای بر مسائل آموزشوپرورش وجود داشته است، افزود: «از پنج یا شش مورد بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه مورد به مسائل این حوزه مربوط بود. ما تلاش کردیم تا حقوق معلمان به نتیجه برسد، هرچند دولت در تنگنای مالی قرار دارد.»
در پایان، تاجگردون با قدردانی از سرکار خانم قنواتیان و همکاران ایشان، بر لزوم همکاری همگانی برای دستیابی به نظام آموزشوپرورش پویا و اثربخش تأکید کرد.