تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۴۹۶۴۷۰
آموزش و پرورش درباره اصلاحات مصوبه کنکور توضیح داد
۰
کبنا ؛مهاجرانی سخنگوی دولت بیان کرد: «کنکوریهای عزیز، امیدوارم راضی باشید، زیرا با تصویب شورایعالی آموزش و پرورش، پشتکنکوریهای ۱۴۰۳ و قبل از آن، نیازی به ترمیم نمره یا ایجاد سابقه برای پایه یازدهم ندارند.»
به گزارش کبنا، در تیرماه ۱۴۰۱ مصوبه تغییرات نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها با عنوان «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» که در پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، از سوی رئیسجمهوری برای اجرا ابلاغ شد. پس از آن، مدتهاست داوطلبان کنکور در پیامهای مکرر خود به «ایران»، خواستار اصلاح و لغو این مصوبه هستند. در این مصوبه بیان شده که پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی میشوند و تأثیر قطعی در کنکور دارند.
به گزارش ایران، در این رابطه وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر قطعی معدل، صرفاً برای پایه دوازدهم بیان کرد که از چندی پیش تأثیر پایه دهم در کنکور حذف شده بود، حالا در ادامه تمام فارغالتحصیلان ۱۴۰۳ نیز مشمول تأثیر قطعی در پایه یازدهم نمیشوند و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی فقط برای پایه دوازدهم خواهد بود.
همچنین فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت این خبر را مجدد اعلام و بیان کرد: «کنکوریهای عزیز، امیدوارم راضی باشید، زیرا با تصویب شورایعالی آموزش و پرورش، پشتکنکوریهای ۱۴۰۳ و قبل از آن، نیازی به ترمیم نمره یا ایجاد سابقه برای پایه یازدهم ندارند.»
تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان
حسین صادقی، رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «یکی از مهمترین بندهای مصوبه کنکور، مربوط به بندی بود که سهم سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را فقط پایه دوازدهم بهمیزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی اعلام کرده بود، اما این موضوع موافقان و مخالفان خود را داشت.»
وی ادامه داد: «این موضوع از همان ابتدا با واکنشهای منفی کنکوریها، خانوادهها، کارشناسان و حتی برخی از مسئولان ارشدی که در پی کاهش استرس آزمون بودند، روبهرو شد.»
صادقی ادامه داد: «وزیر آموزش و پرورش در تمامی نشستهایی که با دانشآموزان داشت، آسیبها و فرصتهای این موضوع را بهصورت میدانی رصد کرد و حتی با رئیسجمهوری محترم مطرح کرد؛ بهطوری که موضوع تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان به یکی از کلیدیترین و اصلیترین موضوعات آموزشی تبدیل شد و داوطلبان در یک پویش عظیم، درخواست حذف این مصوبه را کردند.»
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش ادامه داد: «اما موضوع به این سادگیها نبود و با مقاومت شورایعالی انقلاب فرهنگی و برخی اعضای شورایعالی روبهرو بودیم تا اینکه در هزار و پنجاه و سومین جلسه شورایعالی آموزش و پرورش که ۴ اسفند برگزار شد، جزئیات تأثیر معدل و سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها مورد بحث و بررسی اعضای شورایعالی آموزش و پرورش قرار گرفت و موارد زیر به تصویب اعضا رسید و طبق این جلسه برگزاری آزمون نهایی برای پایه دهم منتفی و مقرر شد، زینپس برای پایه یازدهم صرفاً ۶ عنوان درسی امتحان نهایی برگزار شود و در نهایت دروس پایه دوازدهم براساس مصوبه قبلی شورایعالی آموزش و پرورش بدون تغییر باقی بماند.» وی ادامه داد: «البته مقرر شد تاریخ اجرای برگزاری امتحانات نهایی پایه یازدهم (۶ درس) بعد از هماهنگی با شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود. همچنین طبق جلسات برگزار شده، مقرر شد برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ترمیم نمره برای اولین مرتبه به صورت تکدرس یا تمامی دروس مجاز باشد.»
صادقی خاطرنشان کرد: «متقاضیان ترمیم مجدد نمرات دروس آزمون نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و متقاضیان ترمیم نمرات دروس پایههای یازدهم و دوازدهم از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ به شرط شرکت در آزمون تمامی دروس نهایی پایه موردنظر، میتوانند بدون محدودیت دفعات، نسبت به ترمیم نمرات آن پایه اقدام نمایند. (نمرات اخذ شده در این آزمون، ملاک محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی خواهد بود.) مسلماً این مصوبه پس از تأیید رئیسجمهوری محترم و رئیس شورایعالی آموزش و پرورش، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد. اعضای شورایعالی آموزش و پرورش در این جلسه توصیه کردند امتحانات پایه دهم و بقیه دروس پایه یازدهم بهصورت هماهنگ غیرنهایی برگزار شود.»
اجرای مصوبه دور از عدالت بود
رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: «ناگفته نماند که مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، موجب شد تا دانشآموزان به محتوای کتابهای درسی توجه بیشتری داشته باشند و معلم نیز بیش از آنکه به مهارتهای تستزنی توجه کند، به محتوا معطوف شد، اما این موضوع موجب ایجاد استرس شدید در دانشآموزان هم شد که در مقام اجرا بیشتر به آن توجه شد، تا جایی که وزیر آموزش و پرورش را واداشت تا در سخنرانیهای خود همواره به نظام آموزشی حاکم انتقاد کرده و از برنامه درسی موجود بهعنوان برنامه آموزشمحور کنکورزده استعدادکش تعبیر کند.»
وی افزود: «با تمام این تفاسیر، میتوان گفت که اجرای این مصوبه در کل به ضرر دانشآموزان مدارس دولتی عادی تمام میشد؛ در حالی که دانشآموزان مدارس خاص (سمپاد؛ نمونه دولتی و مدارس غیردولتی و...)، به دلیل دسترسی به امکانات آموزشی بهتر، معلمان متخصص و حمایتهای مالی گسترده از سوی مؤسسات و معلمان کنکوری، عملکرد بهتری در امتحانات نهایی و کنکور داشتند و این به دور از عدالت بود.»
به گزارش کبنا، در تیرماه ۱۴۰۱ مصوبه تغییرات نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها با عنوان «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» که در پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود، از سوی رئیسجمهوری برای اجرا ابلاغ شد. پس از آن، مدتهاست داوطلبان کنکور در پیامهای مکرر خود به «ایران»، خواستار اصلاح و لغو این مصوبه هستند. در این مصوبه بیان شده که پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی میشوند و تأثیر قطعی در کنکور دارند.
به گزارش ایران، در این رابطه وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر قطعی معدل، صرفاً برای پایه دوازدهم بیان کرد که از چندی پیش تأثیر پایه دهم در کنکور حذف شده بود، حالا در ادامه تمام فارغالتحصیلان ۱۴۰۳ نیز مشمول تأثیر قطعی در پایه یازدهم نمیشوند و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی فقط برای پایه دوازدهم خواهد بود.
همچنین فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت این خبر را مجدد اعلام و بیان کرد: «کنکوریهای عزیز، امیدوارم راضی باشید، زیرا با تصویب شورایعالی آموزش و پرورش، پشتکنکوریهای ۱۴۰۳ و قبل از آن، نیازی به ترمیم نمره یا ایجاد سابقه برای پایه یازدهم ندارند.»
تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان
حسین صادقی، رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «یکی از مهمترین بندهای مصوبه کنکور، مربوط به بندی بود که سهم سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را فقط پایه دوازدهم بهمیزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی اعلام کرده بود، اما این موضوع موافقان و مخالفان خود را داشت.»
وی ادامه داد: «این موضوع از همان ابتدا با واکنشهای منفی کنکوریها، خانوادهها، کارشناسان و حتی برخی از مسئولان ارشدی که در پی کاهش استرس آزمون بودند، روبهرو شد.»
صادقی ادامه داد: «وزیر آموزش و پرورش در تمامی نشستهایی که با دانشآموزان داشت، آسیبها و فرصتهای این موضوع را بهصورت میدانی رصد کرد و حتی با رئیسجمهوری محترم مطرح کرد؛ بهطوری که موضوع تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان به یکی از کلیدیترین و اصلیترین موضوعات آموزشی تبدیل شد و داوطلبان در یک پویش عظیم، درخواست حذف این مصوبه را کردند.»
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش ادامه داد: «اما موضوع به این سادگیها نبود و با مقاومت شورایعالی انقلاب فرهنگی و برخی اعضای شورایعالی روبهرو بودیم تا اینکه در هزار و پنجاه و سومین جلسه شورایعالی آموزش و پرورش که ۴ اسفند برگزار شد، جزئیات تأثیر معدل و سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاهها مورد بحث و بررسی اعضای شورایعالی آموزش و پرورش قرار گرفت و موارد زیر به تصویب اعضا رسید و طبق این جلسه برگزاری آزمون نهایی برای پایه دهم منتفی و مقرر شد، زینپس برای پایه یازدهم صرفاً ۶ عنوان درسی امتحان نهایی برگزار شود و در نهایت دروس پایه دوازدهم براساس مصوبه قبلی شورایعالی آموزش و پرورش بدون تغییر باقی بماند.» وی ادامه داد: «البته مقرر شد تاریخ اجرای برگزاری امتحانات نهایی پایه یازدهم (۶ درس) بعد از هماهنگی با شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود. همچنین طبق جلسات برگزار شده، مقرر شد برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ترمیم نمره برای اولین مرتبه به صورت تکدرس یا تمامی دروس مجاز باشد.»
صادقی خاطرنشان کرد: «متقاضیان ترمیم مجدد نمرات دروس آزمون نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و متقاضیان ترمیم نمرات دروس پایههای یازدهم و دوازدهم از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ به شرط شرکت در آزمون تمامی دروس نهایی پایه موردنظر، میتوانند بدون محدودیت دفعات، نسبت به ترمیم نمرات آن پایه اقدام نمایند. (نمرات اخذ شده در این آزمون، ملاک محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی خواهد بود.) مسلماً این مصوبه پس از تأیید رئیسجمهوری محترم و رئیس شورایعالی آموزش و پرورش، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد. اعضای شورایعالی آموزش و پرورش در این جلسه توصیه کردند امتحانات پایه دهم و بقیه دروس پایه یازدهم بهصورت هماهنگ غیرنهایی برگزار شود.»
اجرای مصوبه دور از عدالت بود
رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: «ناگفته نماند که مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، موجب شد تا دانشآموزان به محتوای کتابهای درسی توجه بیشتری داشته باشند و معلم نیز بیش از آنکه به مهارتهای تستزنی توجه کند، به محتوا معطوف شد، اما این موضوع موجب ایجاد استرس شدید در دانشآموزان هم شد که در مقام اجرا بیشتر به آن توجه شد، تا جایی که وزیر آموزش و پرورش را واداشت تا در سخنرانیهای خود همواره به نظام آموزشی حاکم انتقاد کرده و از برنامه درسی موجود بهعنوان برنامه آموزشمحور کنکورزده استعدادکش تعبیر کند.»
وی افزود: «با تمام این تفاسیر، میتوان گفت که اجرای این مصوبه در کل به ضرر دانشآموزان مدارس دولتی عادی تمام میشد؛ در حالی که دانشآموزان مدارس خاص (سمپاد؛ نمونه دولتی و مدارس غیردولتی و...)، به دلیل دسترسی به امکانات آموزشی بهتر، معلمان متخصص و حمایتهای مالی گسترده از سوی مؤسسات و معلمان کنکوری، عملکرد بهتری در امتحانات نهایی و کنکور داشتند و این به دور از عدالت بود.»