کبنا بررسی کرد؛
مطالبهگری از بانک ملت کهگیلویه و بویراحمد / شهروند: آبانماه به بانک معرفی شدم، اما هنوز وام دریافت نکردم / علت تعلل در پرداخت تسهیلات در بانک ملت چیست؟
11 تير 1404 ساعت 18:00
در حالی که نرخ تورم ثابت نیست و تعلل در پرداخت تسهیلات منجر به کمارزششدن وجه پرداختی میشود، برخی از شهروندان از عملکرد بانک ملت استان در تعلل چند ماهه در پرداخت برخی وامها گلایه دارند.
در حالی که نرخ تورم ثابت نیست و تعلل در پرداخت تسهیلات منجر به کمارزششدن وجه پرداختی میشود، برخی از شهروندان از عملکرد بانک ملت استان در تعلل چند ماهه در پرداخت برخی وامها گلایه دارند.
به گزارش کبنا، یکی از شهروندان در تماس با پایگاه خبری کبنانیوز، با انتقاد از عملکرد بانک ملت استان در تعلل در پرداخت وام مسکن عنوان کرد از مهرماه سال گذشته برای دریافت وام مسکن روستایی به بانک ملت معرفی شده، اما با گذشت بیش از هشت ماه هنوز موفق به دریافت وام نشده است. روایت این فرد، روایت و مسأله تنها یک فرد نیست، بلکه صدای شهروندانی است که در پیچ و خم نظام بروکراسی خسته شدهاند.
بانک ملت کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از نهادهای مالی بزرگ در استان، وظیفهای فراتر از عملیات بانکی صرف دارد. کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با دیگر استانهای کشور، شرایط متفاوتتری دارد؛ شاخصهای پایین توسعهیافتگی اقتصادی، نرخ بیکاری بالا، نرخ تورم بالا، تولید صنعتی محدود و مهاجرت روستایی فزاینده، موجب شده نقش بانکها در این استان، بسیار با اهمیتتر از دیگر استانهای کشور باشد. ازاینرو سرعت پرداخت تسهیلات در کهگیلویه و بویراحمد باید بیشتر باشد.
با توجه به موارد گفته شده میتوان مطالباتی از بانک ملت داشت؛ نخستین مطالبه عمومی از این بانک این است که در یک سال گذشته، چه میزان تسهیلات در قالب وامهای مسکن روستایی، وام ازدواج، و تسهیلات کسبوکار در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است؟ چرا که در حال حاضر به دلیل عدم انتشار گزارش عملکرد این بانک، نمیتوان نتیجهگیری قطعی در مورد آن به دست داد.
از سوی دیگر باید دید سهم هر شهرستان چقدر بوده و مهمتر از آن اینکه آیا عدالت جغرافیایی و جمعیتی رعایت شده است؟
از سوی دیگر، انتخاب و اولویتبندی متقاضیان چگونه است و چرا برخی از پروندهها ماهها پشت درهای بانک باقی میمانند؟ مثل همین شهروند که مدعی است از آبانماه 1403 تاکنون در صف است و هنوز وامش را دریافت نکرده است.
یکی دیگر از مهمترین ایرادها به عملکرد بانکهای استان، عدم اطلاعرسانی شفاف و دقیق در مورد انواع تسهیلات و شرایط دریافت آنهاست. بنابراین مردم باید بدانند فرایندهای بانکی چگونهاند و چرا در بسیاری موارد، اطلاعرسانی ناکافی و شفافیت حداقلیست؟
مدیران بانک ملت استان باید بهصراحت پاسخ دهند که برنامه دقیقشان برای تسریع در پرداخت وامها در سال جاری چیست. نباید فقط به نشستهای خبری یا بروشورهای تبلیغاتی بسنده کرد. اگر طرحهای تسهیلاتی جهش تولید یا وامهای اشتغال روستایی تعریف شدهاند، مردم انتظار دارند اثر آن را در میدان زندگی ببینند.
نباید فراموش کنیم که بانک، صرفاً یک نهاد سودآور نیست، بلکه ابزار توسعه نیز هست. آن هم در استان کهگیلویه و بویراحمد که بسیاری از روستاییان، کارگران فصلی، جوانان بیکار و زنان سرپرست خانوار با رنج اقتصادی دستوپنجه نرم میکنند. در کهگیلویه و بویراحمد مدیران بانکی وظیفه اخلاقی و قانونی دارند که روند پرداخت تسهیلات را سادهتر از استانهای دیگر کنند.
بانک ملت میتواند با انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه، شفافسازی درباره منابع و مصارف، و راهاندازی یک سامانه پاسخگویی به متقاضیان تسهیلات، بخشی از مطالبات مردمی را پاسخ دهد.
علاوه بر موارد بالا، انتظار میرود مدیرعامل بانک ملت کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهد در راستای تسریع در روند پرداخت تسهیلات، بهبود عدالت در پرداخت، کاهش معطلی متقاضیان و افزایش بهرهوری اعتبارات چه اقداماتی انجام داده و بهطور کلی، اقدامات گذشتهاش چه بوده و برنامههای آیندهاش چه خواهند بود؟
این گزارش نافی خدمات بانک ملت کهگیلویه و بویراحمد نیست و انتشار آن صرفاً در راستای اصلاح برخی رویهها و فرایندهای نادرست بوده است. این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه مدیرعامل بانک ملت کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
کد مطلب: 501413