تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۴۹۷۱۰۴
گزارش ویژه کبنانیوز از غفلت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نسبت به «پرورش»؛
کمبود مشاوران حرفهای و معلمان پرورشی و کار تربیتی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد؛ بحران پنهان در نظام آموزشی / رهبر انقلاب: آموزش بدون پرورش، یک نسل را تباه میکند
۰
کبنا ؛آموزشوپرورش، بهعنوان یکی از نهادهای اساسی در جامعه، نهتنها وظیفه انتقال دانش را دارد، بلکه مسئولیت پرورش فرد در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و روانشناختی را نیز بر عهده دارد. نظریهپردازانی چون امیل دورکیم، پائولو فریره و تالکوت پارسونز بر این باورند که مدرسه یکی از مهمترین نهادهای جامعهپذیری است و هرگونه نقص در عملکرد آن، موجب آسیبهای جدی در آینده اجتماعی دانشآموزان خواهد شد.
یکی از اساسیترین ارکان این فرایند، مشاوران و معلمان پرورشی هستند که در مدارس وظیفه هدایت روانی، اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان را بر عهده دارند. اما گزارشهای میدانی حاکی از آن است که برخی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود جدی در این زمینه مواجهاند؛ امری که میتواند پیامدهای جبرانناپذیری برای دانشآموزان و جامعه به همراه داشته باشد.
از دیدگاه تالکوت پارسونز، آموزشوپرورش، نهادی است که موجب جامعهپذیری ثانویه شده و ارزشهای اجتماعی را به نسل جدید منتقل میکند. اما برای تحقق این مهم، صرفاً آموزش دانش کافی نیست، بلکه باید زمینه پرورش فرد نیز فراهم باشد.
امیل دورکیم نیز در نظریه خود تأکید دارد که آموزشوپرورش تنها به انتقال دانش محدود نمیشود، بلکه باید اخلاق اجتماعی را در افراد نهادینه کند تا از بیهنجاری (آنومی) در جامعه جلوگیری شود. بر همین اساس، اگر مدارس فاقد یا دارای کمبود معلمان پرورشی و مشاوران حرفهای باشند، احتمال بروز آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان افزایش خواهد یافت.
به گزارش کبنا نیوز، از نخستین روزهای سال تحصیلی جاری تاکنون برخی از والدین دانشآموزان در گفتوگو با این پایگاه خبری از کمبود مشاوران حرفهای و معلم پرورشی و نبود آن در برخی از مدارس گلایه کردند. همزمان، برخی از نزدیکان که دارای فرزند دانشآموز نیز بودند با ما این مشکل را در میان گذاشتند. بعضی از دانشآموزان را که در این مدت نیز با آنها در ارتباط بودهایم این موضوع را تأیید کردهاند.
به آمار کمبود معلمان پرورشی و مشاوران حرفهای مدرسه در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره نمیکنیم؛ چرا که معتقدیم حتی یک مورد کمبود نیز میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند. هر چند ارائه آمار، در بسیاری از موارد میتواند مفید باشد، اما در موضوعاتی که صبغه کیفی دارند، ارائه آمار، گمراهکننده است؛ نمیتوان با این ادعا که در کهگیلویه و بویراحمد تنها چند معلم پرورشی کمبود وجود دارد، از این خلأ شانه خالی کرد.
رهبر انقلاب، بارها بر لزوم و اهمیت معلم پرورشی در مدارس تأکید کرده است. قرار نیست که در مدارس، صرفاً به آموزش دانش اکتفا شود. رهبر انقلاب بیان کردند «سه عنصر کار معلم، آموزش دانش، تفکر و رفتار است». وی حتی معتقد است: «آموزش بدون پرورش یک نسل را تباه میکند».
بعد غمانگیز ماجرا آنجاست که نه تنها پرورش در برخی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد تا حدودی نادیده گرفته شده، بلکه به گواه اطلاعات منتشر شده، حتی آموزش نیز به درستی صورت نگرفته است. میانگین معدل دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان در استان، بسیار چالشبرانگیز است.
علاوه بر معدل بسیار پایین دانشآموزان سال آخر دبیرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد، که نشاندهنده آموزش ناکافی در مدارس است، حتی آن آموزش نیمبند نیز شکل و شمایل تستی و چهارگزینهای به خود گرفته؛ صرفاً با این استدلال که دانشآموزان قرار است در آینده در کنکوری با سوالات چهارگزینهای شرکت کنند. در واقع، دانشآموزانی که آموزش ناکافی دیدهاند، همان آموزش را نیز به صورت تستی تجربه کردهاند. در نهایت دانشآموزانی در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد فارغالتحصیل میشوند که معدلشان پایین است، قدرت تفکر خلاق و نوآورانه ندارند و دنیا را به صورت چهارگزینهای میبینند؛ چرا که تفکر را بیشتر به صورت چهارگزینهای فراگرفتهاند. علاوه بر این، به دلیل کمبود معلم پرورشی و مشاوران حرفهای، به درستی نیز پرورش نیافتهاند. بنابراین با این وضعیت هیچ یک از سه بعد مد نظر رهبر انقلاب در مدارس کهگیلویه و بویراحمد محقق نمیشود.
رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار معلمان گفت: «باید کار پرورشی جذاب باشد، بچهها را فراری نباید بدهد؛ باید جوری باشد که بچهها به طرف آن جذب بشوند. تقویت هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، در شمار اصلیترین کارهایی است که بایستی انجام بگیرد.»
همانطور که رهبر انقلاب بهدرستی بر لزوم وجود معلم پرورشی تأکید کرده، نوجوانان نسل امروز بیش از هر زمانی به چنین معلمی در مدارس نیازمند هستند. آنها بیش از هر دورهای زندگیشان نیازمند شنیده شدن هستند.
دانشآموزی که در دام اعتیاد میافتد، آنکه ارتباطات نامتعارف دارد، دانشآموزی که درکی از اهمیت حجاب و عفاف ندارد، آنهایی که اصلاً ادراکی از هدف زندگی و اهمیت اشتغال و بسترهای آسیبزا و نسائل اجتماعی ندارند، تنها در گفتوگو با مشاوران حرفهای مدرسه و معلم پرورشی میتوانند به درکی درست از وضعیتی که در آن قرار دارند برسند تا از افتادن در بسیاری از دامها رهایی یابند.
نکته مهم اینجاست که دیده و شنیده میشود برخی از معلمان که تجربه و تخصصی در حوزه مشاوره و پرورشی ندارند، به عنوان مشاور و معلم پرورشی فعالیت میکنند. روشن است معلمی که فیزیک خوانده یا آن معلم که ریاضی درس میدهد نمیتواند در کسوت معلم پرورشی و مشاور مدرسه موفق باشد.
لزوم گفتوگو با مشاور مدرسه برای دانشآموزان دختر بسیار بیشتر از دانشآموزان پسر است. از سوی دیگر، کمبود معلم پرورشی در مدارس روستایی بسیار مشهودتر از مدارس شهری است. بنابراین با توجه به اهمیت تأمین مشاور و معلم پرورشی، باید توجه بیشتری بر تأمین معلمان پرورشی برای مدارس دخترانه و روستایی شود.
نظریه فشار اجتماعی مرتون نشان میدهد که اگر نهادهای اجتماعی، مانند مدرسه، نتوانند نیازهای فرد را برآورده کنند، احتمال گرایش به آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد. نبود مشاوران مدرسه، سبب میشود که دانشآموزان در مواجهه با مشکلاتی چون اضطراب، افسردگی، فشار تحصیلی، و مسائل خانوادگی، بدون راهنما و پشتیبان بمانند.
نظام آموزشی زمانی موفق خواهد بود که علاوه بر انتقال دانش، به پرورش شخصیت اجتماعی و اخلاقی دانشآموزان نیز توجه داشته باشد. در غیر این صورت، پیامدهایی نظیر افزایش آسیبهای اجتماعی، افت تحصیلی و ضعف هویت فرهنگی در جامعه بروز خواهد کرد. نظریات جامعهشناسی نشان میدهند که مشاوران و معلمان پرورشی، نقش کلیدی در فرایند جامعهپذیری دارند و کمبود آنها میتواند بر آینده تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان تأثیرات منفی عمیقی بگذارد.
لذا، تأمین مشاوران حرفهای و معلمان پرورشی برای مدارس کهگیلویه و بویراحمد، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت حیاتی است که باید هرچه زودتر در دستور کار نهادهای مسئول قرار گیرد. آینده نسل جوان در گرو تصمیمهایی است که امروز اتخاذ میشود. مشکل کمبود معلمان پرورشی و مشاوران حرفهای ربط به این دوره مدیریت آموزش و پرورش ندارد و در دورههای گذشته هم این معضل وجود داشته و ادامه پیدا کرده است و این امید میرود که مدیریت فعلی آموزش و پرورش به این موضوع در مدارس بیش از هر زمان دیگری توجه کنند. کبنا نیوز این مسئله را همواره مطالبه خواهد کرد.
این گزارش نافی خدمات مسئولان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیست و کبنا نیوز آمادگی پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
برای پیگیری اخبار و تحلیلهای بیشتر، کانال خبری کبنا نیوز را دنبال کنید: @kebnanewsir
یکی از اساسیترین ارکان این فرایند، مشاوران و معلمان پرورشی هستند که در مدارس وظیفه هدایت روانی، اخلاقی و اجتماعی دانشآموزان را بر عهده دارند. اما گزارشهای میدانی حاکی از آن است که برخی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود جدی در این زمینه مواجهاند؛ امری که میتواند پیامدهای جبرانناپذیری برای دانشآموزان و جامعه به همراه داشته باشد.
از دیدگاه تالکوت پارسونز، آموزشوپرورش، نهادی است که موجب جامعهپذیری ثانویه شده و ارزشهای اجتماعی را به نسل جدید منتقل میکند. اما برای تحقق این مهم، صرفاً آموزش دانش کافی نیست، بلکه باید زمینه پرورش فرد نیز فراهم باشد.
امیل دورکیم نیز در نظریه خود تأکید دارد که آموزشوپرورش تنها به انتقال دانش محدود نمیشود، بلکه باید اخلاق اجتماعی را در افراد نهادینه کند تا از بیهنجاری (آنومی) در جامعه جلوگیری شود. بر همین اساس، اگر مدارس فاقد یا دارای کمبود معلمان پرورشی و مشاوران حرفهای باشند، احتمال بروز آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان افزایش خواهد یافت.
به گزارش کبنا نیوز، از نخستین روزهای سال تحصیلی جاری تاکنون برخی از والدین دانشآموزان در گفتوگو با این پایگاه خبری از کمبود مشاوران حرفهای و معلم پرورشی و نبود آن در برخی از مدارس گلایه کردند. همزمان، برخی از نزدیکان که دارای فرزند دانشآموز نیز بودند با ما این مشکل را در میان گذاشتند. بعضی از دانشآموزان را که در این مدت نیز با آنها در ارتباط بودهایم این موضوع را تأیید کردهاند.
به آمار کمبود معلمان پرورشی و مشاوران حرفهای مدرسه در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره نمیکنیم؛ چرا که معتقدیم حتی یک مورد کمبود نیز میتواند مشکلات زیادی ایجاد کند. هر چند ارائه آمار، در بسیاری از موارد میتواند مفید باشد، اما در موضوعاتی که صبغه کیفی دارند، ارائه آمار، گمراهکننده است؛ نمیتوان با این ادعا که در کهگیلویه و بویراحمد تنها چند معلم پرورشی کمبود وجود دارد، از این خلأ شانه خالی کرد.
رهبر انقلاب، بارها بر لزوم و اهمیت معلم پرورشی در مدارس تأکید کرده است. قرار نیست که در مدارس، صرفاً به آموزش دانش اکتفا شود. رهبر انقلاب بیان کردند «سه عنصر کار معلم، آموزش دانش، تفکر و رفتار است». وی حتی معتقد است: «آموزش بدون پرورش یک نسل را تباه میکند».
بعد غمانگیز ماجرا آنجاست که نه تنها پرورش در برخی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد تا حدودی نادیده گرفته شده، بلکه به گواه اطلاعات منتشر شده، حتی آموزش نیز به درستی صورت نگرفته است. میانگین معدل دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان در استان، بسیار چالشبرانگیز است.
علاوه بر معدل بسیار پایین دانشآموزان سال آخر دبیرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد، که نشاندهنده آموزش ناکافی در مدارس است، حتی آن آموزش نیمبند نیز شکل و شمایل تستی و چهارگزینهای به خود گرفته؛ صرفاً با این استدلال که دانشآموزان قرار است در آینده در کنکوری با سوالات چهارگزینهای شرکت کنند. در واقع، دانشآموزانی که آموزش ناکافی دیدهاند، همان آموزش را نیز به صورت تستی تجربه کردهاند. در نهایت دانشآموزانی در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد فارغالتحصیل میشوند که معدلشان پایین است، قدرت تفکر خلاق و نوآورانه ندارند و دنیا را به صورت چهارگزینهای میبینند؛ چرا که تفکر را بیشتر به صورت چهارگزینهای فراگرفتهاند. علاوه بر این، به دلیل کمبود معلم پرورشی و مشاوران حرفهای، به درستی نیز پرورش نیافتهاند. بنابراین با این وضعیت هیچ یک از سه بعد مد نظر رهبر انقلاب در مدارس کهگیلویه و بویراحمد محقق نمیشود.
رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار معلمان گفت: «باید کار پرورشی جذاب باشد، بچهها را فراری نباید بدهد؛ باید جوری باشد که بچهها به طرف آن جذب بشوند. تقویت هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، در شمار اصلیترین کارهایی است که بایستی انجام بگیرد.»
همانطور که رهبر انقلاب بهدرستی بر لزوم وجود معلم پرورشی تأکید کرده، نوجوانان نسل امروز بیش از هر زمانی به چنین معلمی در مدارس نیازمند هستند. آنها بیش از هر دورهای زندگیشان نیازمند شنیده شدن هستند.
دانشآموزی که در دام اعتیاد میافتد، آنکه ارتباطات نامتعارف دارد، دانشآموزی که درکی از اهمیت حجاب و عفاف ندارد، آنهایی که اصلاً ادراکی از هدف زندگی و اهمیت اشتغال و بسترهای آسیبزا و نسائل اجتماعی ندارند، تنها در گفتوگو با مشاوران حرفهای مدرسه و معلم پرورشی میتوانند به درکی درست از وضعیتی که در آن قرار دارند برسند تا از افتادن در بسیاری از دامها رهایی یابند.
نکته مهم اینجاست که دیده و شنیده میشود برخی از معلمان که تجربه و تخصصی در حوزه مشاوره و پرورشی ندارند، به عنوان مشاور و معلم پرورشی فعالیت میکنند. روشن است معلمی که فیزیک خوانده یا آن معلم که ریاضی درس میدهد نمیتواند در کسوت معلم پرورشی و مشاور مدرسه موفق باشد.
لزوم گفتوگو با مشاور مدرسه برای دانشآموزان دختر بسیار بیشتر از دانشآموزان پسر است. از سوی دیگر، کمبود معلم پرورشی در مدارس روستایی بسیار مشهودتر از مدارس شهری است. بنابراین با توجه به اهمیت تأمین مشاور و معلم پرورشی، باید توجه بیشتری بر تأمین معلمان پرورشی برای مدارس دخترانه و روستایی شود.
نظریه فشار اجتماعی مرتون نشان میدهد که اگر نهادهای اجتماعی، مانند مدرسه، نتوانند نیازهای فرد را برآورده کنند، احتمال گرایش به آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد. نبود مشاوران مدرسه، سبب میشود که دانشآموزان در مواجهه با مشکلاتی چون اضطراب، افسردگی، فشار تحصیلی، و مسائل خانوادگی، بدون راهنما و پشتیبان بمانند.
نظام آموزشی زمانی موفق خواهد بود که علاوه بر انتقال دانش، به پرورش شخصیت اجتماعی و اخلاقی دانشآموزان نیز توجه داشته باشد. در غیر این صورت، پیامدهایی نظیر افزایش آسیبهای اجتماعی، افت تحصیلی و ضعف هویت فرهنگی در جامعه بروز خواهد کرد. نظریات جامعهشناسی نشان میدهند که مشاوران و معلمان پرورشی، نقش کلیدی در فرایند جامعهپذیری دارند و کمبود آنها میتواند بر آینده تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان تأثیرات منفی عمیقی بگذارد.
لذا، تأمین مشاوران حرفهای و معلمان پرورشی برای مدارس کهگیلویه و بویراحمد، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت حیاتی است که باید هرچه زودتر در دستور کار نهادهای مسئول قرار گیرد. آینده نسل جوان در گرو تصمیمهایی است که امروز اتخاذ میشود. مشکل کمبود معلمان پرورشی و مشاوران حرفهای ربط به این دوره مدیریت آموزش و پرورش ندارد و در دورههای گذشته هم این معضل وجود داشته و ادامه پیدا کرده است و این امید میرود که مدیریت فعلی آموزش و پرورش به این موضوع در مدارس بیش از هر زمان دیگری توجه کنند. کبنا نیوز این مسئله را همواره مطالبه خواهد کرد.
این گزارش نافی خدمات مسئولان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیست و کبنا نیوز آمادگی پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
برای پیگیری اخبار و تحلیلهای بیشتر، کانال خبری کبنا نیوز را دنبال کنید: @kebnanewsir