تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۵۰۲۲۰۶
ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش:

شرایط اقتصادی قطعا سبب حضور دانش‌آموزان بیشتر در مدارس دولتی می‌شود / اگر بخواهیم مدارس را دو نوبته اداره کنیم و کلاس‌ها هم ۴۰ نفره باشند، ۳ میلیون دانش‌آموز غیرانتفاعی را می‌توان جا داد، اما باعث بی انگیزگی معلم و بحرانی شدن شرایط آموزش می‌شو‌د

۰
شرایط اقتصادی قطعا سبب حضور دانش‌آموزان بیشتر در مدارس دولتی می‌شود / اگر بخواهیم مدارس را دو نوبته اداره کنیم و کلاس‌ها هم ۴۰ نفره باشند، ۳ میلیون دانش‌آموز غیرانتفاعی را می‌توان جا داد، اما باعث بی انگیزگی معلم و بحرانی شدن شرایط آموزش می‌شو‌د
کبنا ؛سحرخیز گفت: شرایط اقتصادی قطعاً در جذب بیشتر دانش‌آموزان به مدارس دولتی مؤثر است. هرچند بستگی به میزان رشد شهریه‌ها در شهر‌های بزرگ کشور دارد. متأسفانه مدارس دولتی ما در سال‌های اخیر به گونه‌ای اداره شده‌اند که این انعطاف وجود دارد که 18 میلیون دانش‌آموز را جا دهند. مشخصاً وقتی مشکل پیدا می‌کنند دو نوبت در مدرسه ایجاد می‌کنند.
به گزارش کبنا نیوز، مدارس دولتی با شدت گرفتن بحران اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. مدارس غیرانتفاعی نیز کماکان مشتریان خود را دارند، اما توان خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در ۱۲ سال تحصیل در مدارس غیرانتفاعی، کاهش یافته است. در سال‌های اخیر بی مهری‌های بسیاری به مدارس دولتی شده و کیفیت تحصیل در آنها کاهش جدی داشته است. چنین اتفاقی نه تنها باعث ناعدالتی آموزشی شده بلکه در آینده نیز بحران‌های جدی‌تری ایجاد خواهد کرد. 
سحرخیز گفت: ما سالانه ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم، اگر قرار باشد همه کتاب‌هایشان را بسوزانند، چالش ایجاد می‌شود. این کتاب‌ها نیز جاذبه ندارد که دانش‌آموزان علاقه‌ای به آن ندارند. این کتاب‌ها حتی جلد نمی‌شوند و زیر دست دانش‌آموز ورق ورق می‌شوند. امتحان دادن هم برای دانش‌آموز یک کابوس است و از روش‌های کهنه و نمره محوری وحشت دارد؛ مسلماً بعد از پایان امتحانات نفرت خود را به این شکل نشان می‌دهد.
ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش، درباره هجوم به مدارس دولتی در اثر گران شدن تحصیل در مدارس غیردولتی به «انتخاب» گفت: شرایط اقتصادی قطعاً در جذب بیشتر دانش‌آموزان به مدارس دولتی مؤثر است. هرچند بستگی به میزان رشد شهریه‌ها در شهر‌های بزرگ کشور دارد. متأسفانه مدارس دولتی ما در سال‌های اخیر به گونه‌ای اداره شده‌اند که این انعطاف وجود دارد که ۱۸ میلیون دانش‌آموز را جا دهند. مشخصاً وقتی مشکل پیدا می‌کنند دو نوبت در مدرسه ایجاد می‌کنند. مدارس دولتی هرچه دانش‌آموزان اضافه داشته باشند به شیفت عصر می‌فرستند. وقتی معاون وزیر می‌گوید در دوره ابتدایی جمعیت قابل توجهی از کلاس‌ها بالای ۴۰ نفر است، اگر بخواهیم مدارس را دو نوبته اداره کنیم و کلاس‌ها هم ۴۰ نفره باشند، ۳ میلیون دانش‌آموز غیرانتفاعی را می‌توان جا داد. اما این رفتار باعث بی انگیزگی معلم و بحرانی شدن شرایط آموزش می‌شود. آنچه در مدرسه تدریس می‌شود با آنچه در دانشگاه به معلم آموخته شده متفاوت است. 
وی درباره تضعیف مدارس دولتی در سال‌های اخیر بیان کرد: گاهی اوقات پیش می‌آید که یک معلم شیمی یا فیزیک، درس‌های دیگر از جمله تاریخ و دینی و ... را هم آموزش می‌دهد. وقتی جمعیت زیادی را در مدرسه جا می‌دهید، امکانات ورزشی و آزمایشگاهی و. کاهش می‌یابد. معلمی که مشکل معیشت دارد، انگیزه لازم برای تلاش مضاعف را نخواهد داشت. در این شرایط بخشی از دانش‌آموزان اگر مدرسه غیردولتی می‌رفتند، الزاماً به معنای قدرت آنها نبود. ما بلایی سر مدارس دولتی آورده بودیم که کوچ اجباری به مدارس غیرانتفاعی صورت می‌گرفت. اگر به نمرات هم نگاه کنید، مدارس غیردولتی الزاماً معدل‌های بالایی ندارند. مردم به علت شرایط ناگوار مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی رفتند. محیط مدرسه هم اگر به آن درست بپردازیم، آسیب‌های اجتماعی در مدارس دولتی به شدت دیده می‌شود. 
او ادامه داد: ما والدینی داریم که اصلاً نمی‌دانند فرزندشان کلاس چندم است. این اتفاقات در مدارس غیرانتفاعی کمتر اتفاق می‌افتد. باید به سمت استاندارسازی کلاس‌ها پیش برویم و ۲۵ نفره تدریس شود. به وضعیت معلم‌ها رسیدگی شود و نوبت دوم مدارس هم حذف شود. 
وی در رابطه با بی توجهی به مدارس دولتی اظهار داشت: اگر شهریه‌ها بالاتر برود و مردم نتوانند فرزندانشان را به مدرسه غیرانتفاعی بفرستند، به سوی مدارس دولتی می‌روند. ما آموزش را در ایران طبقاتی کردیم مگر اینکه به سمت استاندارسازی آموزش برویم. مدارس شاهد و سمپات و. هم به نوعی غیردولتی‌اند که رسیدگی بیشتری به آنها می‌شود. مدارس عادی‌اند که همیشه فراموش شده بودند. ممکن است برخی از مدارس کوچک غیرانتفاعی در شهر‌های کوچک آسیب ببینند. خیلی از وزرای سابق و مسئولینی که مدرسه دارند، در شورای عالی هستند و نمی‌گذارند مدارسشان در تهران ضرر کند. 
او افزود: وقتی آموزش و پرورش در ایران اجباری شد، در لایحه آمده که پدر و مادری که مانع تحصیل می‌شود، باید به زندان برود، اما مجلس نگذاشت. برای جانماندن یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل، باید برخورد جدی‌تری صورت بگیرد. تحصیلات در ایران باید اجباری شود. 
سحرخیز درباره فقدان معلم گفت: وقتی کلاس مدرسه دولتی ۴۵ نفره است، یعنی معلم کم داریم. باید به اندازه معلم‌هایی که بازنشسته می‌شوند، معلم استخدام شود. سرباز معلم و. نیز برای آموزش و پرورش، معلم نمی‌شوند. ما صرفاً باید از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی جذب داشته باشیم و حداقل یکسال در فرهنگیان آموزش ببینند. ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده است، در شهر تهران هم به اندازه کافی مدرسه نداریم و نیاز به کمک خیرین و دولت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اسکای نیوز: ایران و تروئیکای اروپایی یکشنبه آینده در ژنو دیدار خواهند کرد

اسکای نیوز: ایران و تروئیکای اروپایی یکشنبه آینده در ژنو دیدار خواهند کرد

اسکای نیوز عربی به نقل از منابع خود گزارش داد که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آلمان، ...
سخنگوی قسام: نتانیاهو استقبال از تابوت‌های نظامیانش را انتخاب کرد

سخنگوی قسام: نتانیاهو استقبال از تابوت‌های نظامیانش را انتخاب کرد

ابوعبیده سخنگوی گردانهای شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس تصریح کرد رزمندگان ما ...
دروزی‌ها چه کسانی هستند و اسرائیل چرا به سوریه حمله کرد؟

دروزی‌ها چه کسانی هستند و اسرائیل چرا به سوریه حمله کرد؟

حملات هوایی روز چهارشنبه اسرائیل به دمشق، از جمله حمله به ساختمان وزارت دفاع و اطراف ...
1