تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۵۰۰۴۶۴
یادداشت؛
پاسخی به اظهارات یک مدیرکل سابق در خصوص عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مسئله آموزش و پرورش؛ وقتی به اعتراف خودتان از شخصیت و اقدامات اجرایی کسی کاملاً بیخبرید چرا قضاوت میکنید؟ / بهتر است قضاوت در مورد عملکرد استاندار را به زمان، مردم و کارشناسان متخصص بسپارید / مروز به دلیل ثبت ضعیفترین کارنامه امتحانات نهایی زمان عذرخواهی و طلب حلالیت از مردم و دانشآموزان محروم و مظلوم استان است نه زمان بازی با کلمات و طرح مسائل قومی و جغرافیایی
۳
کبنا ؛یادداشت ارسالی - در روزهای گذشته مدیرکل سابق آموزش پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد مصاحبهای را پیرامون مدیریت استان با یکی از رسانهها انجام داده که نه تنها ادعاهای او فاقد آگاهی و انصاف است بلکه گفتار وی در گذشته و عملکرد نچندان مطلوب دیروز ایشان در جایگاه مدیریت آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد،۱۸۰ درجه با گفتههای امروز وی تفاوت دارد که در ادامه به این موارد اشاره میکنیم و قضاوت را مانند همیشه به مردم میسپاریم و البته دنیا دار مکافات است به خصوص برای کسانی که در آموزش و پرورش حقوق دانشآموزان مناطق محروم را ضایع کردند.
۱-جناب، زمانی که صحبتهای سطحی روز معارفه شما منتشر شد و در آن جلسه بدون توجه به توانایی خود و هم فکریهایتان به سند ۲۰۳۰ و اصلاحات حمله کردید تا ژست انقلابی بودن بگیرید آن روز فراموش نمیکنیم به طول ارتفاع قدرت اشاره داشتید روزی که در اقدامی عجیب خطاب به مدیرکل وقت گفتید اصلاحات قرار بود آموزش پرورش را از ریل خارج کنند روزی که فریاد میزدید من برای ساختن آمدم نه برای ماندن! روزی که عدمسیاستزدگی و از کمرنگی جغرافیا و تحزب و سیاست در خود میگفتید اما از سوی دیگر آنگونه تیره و طایفه خود را به معارفه فراخوانده بودید و یکی از نمایندگان مجلس را آنچنان با تشدید فرهنگی فرهیخته مینامیدید که در انتصابات شما نقش داشته روزی که برخی فرزندان مظلوم این استان را نفوذی و دشمن شاد کن نامیدند و مدعی بودید آنها را به بدنه راه نخواهم داد همان روز مشخص بود آینده تاریکی در انتظار آموزش پرورش میباشد. و دلیل برکناری شما شاید در دولت همسوی شما مهری بر ضعفهای مدیریتی شما و آن رفتار ناصحیح شما و حلقهاطراف شما بود.
۲- جناب بهعنوان یک معلم و کسی که تجربه سکانداری آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد را داشتهاید دامن زدن به مسائل جغرافیایی و قومیتی خطایی غیرقابل بخشش و دور از شأن و جایگاه یک معلم میباشد؛ زیرا چنین مرزبندیهایی کم کم باعث نادیده گرفتن شایستگی و عامل انشقاق تفرقه در هر منطقه و جامعهای خواهند شد. الان شمای مثلاً بویراحمدی و هادی زارعپور گچسارانی کدام یک به دانشآموزان محروم بویراحمد خدمات بیشتری ارائه دادهاید؟ و کدام یک سود بیشتری رساندهاید؟ آمار و ارقام میگوید هادی زارعپور یک سروگردن و شاید بیشتر از شما برای دانشآموزان بخش پاتاوه، لوداب، زیلایی و بویراحمد موفقتر بوده است. پس طرح مسائل مضحک و تأسفبار قومی و منطقهای حتی در سیاست برای شخصی با الفبای سیاست آشنا میباشد محکوم و تاسفبار است.
۳- آقای مدیرکل سابق کسی منکر مشورت و معرفی برای نیروها توسط نمایندگان و تعامل استاندار با نمایندگان برای وفاق و حفظ آرامش و پیشبرد پروژهها در استان نیست اما به یک سوال پاسخ دهید:
از مجموعه معاونتهای استاندار، مدیران استانداری، معاونت مدیرکلها و مشاوران استاندار چند نفر با نظر نمایندگان انتخاب شده اند؟ و در انتخاب این افراد حمایت از پزشکیان تا چه اندازه ملاک بوده است؟ آیا اگر استاندار مطیع نمایندگان بود در استانداری مهمترین رکن دولت در استان اینگونه مستقل مدیران و معاونت های استانداری و مشاوران خود را انتخاب میکرد؟
۳_ وقتی به چیزی آگاهی ندارید یا نمیتوانید بدون حب و بغض منصفانه قضاوت کنید قضاوت نکنید اظهار نطر نکنید شما حتی نسبت به کارنامه نمرات نهایی خود در آموزش پرورشی که حضور داشتید آگاهی ندارید که اگر داشتید قطعا تا چند سال گوشه نشین میشدین و صحبتی در مورد سیاست زدگی، در مورد شایسته سالاری در مورد محرومین نمیزدید. شما به عنوان مدیر آموزش و پرورش استان نمرات نهایی دانشآموزان استان را از طریق انتشار در پایگاههای خبری استانی مشاهده کردید یعنی حتی از کارنامه و عملکرد زیرمجموعه خود هم آگاهی نداشتید دیگر حوزهها که جای خود دارد.
۴_ شما در مصاحبه اعتراف کردهاید از زندگی شخصی و سیاسی استاندار اطلاعاتی ندارم از اقدامات اجرایی استاندار در استان نیز خبر ندارم.
وقتی از سوابق اجرایی و کارنامه استاندار بی خبرید وقتی از مهمترین موضوع اجرایی یعنی حجم پروژهها، میزان اعتبارات و جذب و توزیع عادلانه و درست اعتبارات بیخبرید چگونه عملکرد استاندار را قضاوت کردهاید؟
اصلاً فرض بگیرید استاندار تمام مدیران استان را از یک روستا و فامیل انتخاب کرده است آیا عملکرد اجرایی این مدیران مهماست یا ژنتیک و جغرافیا و قومیت این مدیران؟ آیا زشت نیست یک معلم که سابقه ریاست در نهادی مانند آموزش پرورش را هم دارد به چنین مسائلی دامن بزند؟ با چه رویی و کدام عقلانیت سیاسی و اخلاق سیاسی به عنوان یک معلم نام یک قوم مثلا قشقایی را ه این شکل آوردهاید؟
۵_ از یک طرف مدعی شده اید استاندار به وفاق پایبند نیست و فقط از یک جریان استفاده میکند و در جای دیگر گفته اید جغرافیا برای ایشان مهم است و کاری به جریان سیاسی و تفکر سیاسی ندارد! خودتان با خودتان چند چندین؟
فارغ از بحث فقدان تخصص در شما، خودتان قضاوت کنید این حجم از تناقضگویی، سطحی نگری و طرح مسائل قومی و منطقهای در شان یک معلم میباشد؟ چه برسد شخصی که بر کرسی مدیریت مجموعه عریض و طویل آموزش و پرورش تکیه زده بود؟؟
۶_ آقای مدیرکل از سیاستزدگی و عدم شایستهسالاری گفتهاید آیا در انتصاب شخص شما و در انتصابات َشما در آموزش پرورش، به شایستگی افراد توجهی میشد؟ دقیقا شما به دلیل داشتن کدام شاخصها و محاسن، شایسته این جایگاه بودید؟ در انتصابات مگر شخص شما از نمایندگان دستور نمیگرفتید؟ مگر شخص شما در جمع مدیران آموزش پرورش در یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد نگفتید من شما مدیران را سیاسی انتخاب کردم! این میزان فراموشی، سطحی نگری و تناقضگویی شما در جایگاه یک معلم ریشه در چه چیزی دارد؟
۷_ جناب مدیرکل سابق در مورد نحوه توزیع تسهیلات،واگذاری منازل سازمانی، تبدیل وضعیت نیروها ، انتقالی معلمان از مناطق محروم و مظلوم استان مانند مارگون، پاتاوه، چرام، لوداب و... به مراکز شهرستانها و مرکز استان، حضور نیروهای شما در قشون کشیها و مراسمات فاتحه به همراه نمایندگان مجلس، واگذاری قراردادهای سوادآموزی به افراد خاص،سپردن دروس غیر مرتبط برای تدریس، تبدیل برخی مدارس به محل تبلیغات انتخابات و موارد دیگر بهتر نیست توضیحاتی ارائه دهید؟
شایستهسالاری و کارامدی دقیقا در کجای عملکرد شما بوده؟ شما حتی برای شایستگان جریان سیاسی مطبوع خود و برای پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش ارزش و حرمتی قائل نبودید. دقیقا با همین سیاستزدگی و پشت کردن به شایستگی ضعیف ترین نتایج امتحانات نهایی تاریخ انقلاب در میان استانهای کشور را به نام خود ثبت کردید؟
۸_ جناب مدیرکل سابق میدانیم که در زمان انتشار نمرات نهایی از طریق پایگاههای خبری از عده ای پرسیده بودید این آمار از کجا منتشر میشود و از نتیجه و کارنامه و دستاورد خودتان نیز بی خبر بودید برای همین مجدد خلاصهای از کارنامه سیاه جنابعالی و حلقه اطراف در امتحانات نهایی را یادآوری میشویم تا انشالله بعد از خواندن مطلب از خدا طلب استغفار و از مردم طلب حلالیت کنید.
قبل از اینکه عملکرد و کارنامه نچندان مطلوب و دور از شأن نظام مقدس اسلامی را توجیه کنید چند نکته را یادآوار میشویم یک، سوالات برای همه استانهای کشور مفهومی بوده است دوم همه استانها درگیر کرونا بودند سوم شیوع و ترس از کرونا از انتهای ۱۳۹۸ تا انتهای ۱۴۰۰ در زمان هادی زارع پور بود چهارم از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ با وجود تمام این شرایط و محرومیت استان علیرغم اینکه میانگین نمرات نهایی برخی رشتهها مانند ریاضی و فیزیک و ادبیات در سطح کشور هر کدام به میزان ۰.۹۳ و ۰.۳۴ روند کاهشی داشت اما میانگین نمرات نهایی دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته های ریاضی و فیزیک و ادبیات به ترتیت ۱.۳۵ و ۰.۹۹ افزایش داشتیم.
یا درصد قبولی نهایی دانشآموزان از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز روند صعودی داشت در رشته ریاضی از ۶۷ درصد در سال ۹۸ به ۷۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیدیم در رشته تجربه از ۸۵ درصد به ۸۷ درصد رسیدیم و در ادبیات از ۶۹ درصد قبولی نهایی ۱۳۹۸ به ۷۷ درصد قبولی نهایی در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.
۹_ آمار و ارقام و نتایج میگویند عملکرد شما به گونهای بود که نگرانی های زیادی ایجاد کردید و با برنامه آمده بودید تا تعمدی آموزش پرورش را به این شرایط تبدیل کنید در سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ روند نزولی یک دوره سه ساله را در میان تمام استانهای های کشور در تاریخ انقلاب تجربه کردیم در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار در تاریخ انقلاب میانگین معدل نهایی دانشآموزان تجربی و ریاضی به ترتیب با معدل ۹.۳۸ و ۷.۵۶ در کشور در رتبه آخر قرار گرفتیم از سال ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲ درصد قبولی نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم از ۸۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید برای نخستین بار در تاریخ انقلاب معدل میانگین تمام رشتههای تحصیلی استان کهگیلویه و بویراحمد به زیر ۱۰ رسید برای نخستین مرتبه در تاریخ انقلاب در سال ۱۴۰۲ معدل میانگین نهایی رشته ادبیات به ۶.۹۴ رسید برای نخستین بار در تاریخ انقلاب اُفت میانگین معدل نهایی دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ دو برابر اُفت داشت به عنوان مثال معدل میانگین نهایی رشته ادبیات استان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از ۱۰.۴۴ به ۶.۹۴ رسید رشته ریاضی از ۱۰.۸۸ به ۷.۵۶ رسید و رشته تجربه از ۱۲.۷۵ به ۹.۳۸ رسید. این آمار و ارقام دیگر شعار و رفتار های ناصواب نیستند بلکه واقعیت و ویرانهبه جا مانده و میراث عدم شایستهسالاری، سطحینگری و سیاستزدگی و حلقه اطراف وی برای دانشآموزان محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است که امروز همان مدیرکل سابق با کمال تعجب از شایستهسالاری و عدم سیاستزدگی میگوید. در حالی آموزش و پرورش را در پایین ترین حالت ممکن در ۴۷ سال اخیر تحویل یدالله رحمانی داده است.
۱۰_ اگرچه مدیرکل سابق در انتهای سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳جای خود را به معاونش داد اما پسلرزهها و خسارتهای این زلزله بر آموزش استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه داشت و تا سالها ادامه خواهد داشت در سال ۱۴۰۳ آموزش پرورش استان بازهم رکوردهای ناراحتکننده دیگری زد در امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۱۴۰۳، مدارس استعداد درخشان استان با اختلاف تقریباً ۲ نمره نسبت به استان اول در رتبه آخر مدارس استعدادهای درخشان کشور قرار گرفتند مدارس غیردولتی یا همان غیرانتفاعی با میانگین معدل نهایی، ۷.۷۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول کشور در رتبه آخر کشور قرار گرفتند مدارس دولتی استان با میانگین معدل نهایی ۷.۲۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول در رتبه آخر کشور قرار گرفتند و مدارس نمونه دولتی استان با میانگین معدل نهایی۱۲.۸۰در رتبه ۳۱ و یکی مانده به آخر قرار گرفتند تا بازهم با اختلاف زیاد با استانهای اول در کنار سیستان و بلوچستان در انتهای جدول قرار بگیریم و آقای مدیر وقت آموزش پرورش با چنین کارنامهای در دولت سیزدهم، برای دولت چهاردهم فاز نصیحت میگیرد و در کمال تعجب نسخه عدم سیاست زدگی و شایستهسالاری می پیچاند.
۱۱_ در بسیاری از دروس مهم و با ضریب بالای رشتههای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه آخر کشور قرار گرفت تا عملا در زیرگروها نیز کمترین شانس را برای رقابت با دانشآموزان دیگر استانها به خصوص استانهای برتر داشته باشیم به عنوان مثال از سه رشته ریاضی، ادبیات و تجربی در درس فیزیک ۳ رشته ریاضی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۳ با معدل میانگین ۵.۲۵ در رتبه آخر کشور قرار گرفت در درس فلسفه ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد با کسب میانگین نمرات نهایی ۷.۰۶ در رتبه آخر کشور قرار گرفت و در درس زیست ۲ نیز استان کهگیلویه و بویراحمد با نمره میانگین ۹ در جایگاه آخر کشور قرار گرفت و فاجعه پشت فاجعه خلق گردید.این نمرات در برخی شهرستانها مانند چرام گاها به زیر ۲ رسید.
او در روز معارفه خود گفته بود «نگذارید آنهایی که از امام و انقلاب و روحانیت سیلی خوردهاند در صفوف شما نفوذ کنند. نگذارید نفوذیهای دشمنشاد کن در میان شما رخنه کنند.»
او پاسخ دهد اگر آموزشو پرورش به دست همین نفوذیهای دشمن شاد کن سپرده میشد آیا نتیجهای ضعیفتر از کارنامه ایشان از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ حاصل می شد؟
جالب است آقای مدیرکل سابق هر آنچه در روز معارفه خود گفت و وعده داد دقیقا برعکس آن صحبت ها عمل کرد و در زمان وی سیاستزدهترین، ناکارآمدترین دوران آموزش استان کهگیلویه و بویراحمد را تجربه کردیم.
باید امروز از او بپرسیم امروز به دلیل ویرانهای که به دولت چهاردهم تحویل داده اند و بلایی که بر سر دانشآموزان مناطق محروم آمد و در عمل از رقابت با دانشآموزان بسیاری از استانها جاماندند به جای اینکه از مردم عذرخواهی و از درگاه خداوند توبه کنید ژست طلبکار و تئورسین سیاسی گرفتهاید؟
آیا میدانید یداله رحمانی دیگر بخشها مانند ورزش و جوانان، در صنعت و معدن، سرمایه گذاری در پرداخت تسهیلات اشتغال زایی و ....را مانند آموزش پرورش با چه شرایط نگران کننده ای تحویل گرفته است؟
و چگونه وقتی خود شما از مسببین و عاملین بدترین شرایط تاریخ آموزش و پرورش و خسارت جبرانناپذیر دانشآموزان محروم و مظلوم این استان هستید و از اقدامات اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، از روند جلسات، از پیگیری مستمر و دقیق استاندار از روند سرمایه گذاری در استان، از پیگیری ویژه عدالت فضاهای آموزشی در استان، از بررسی دقیق جذب اعتبارات پروژهها از میزان توزیع اعتبارات در استان از اختصاص و تصویب منابع و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرایط امنیتی و احساس امنیت استان و ده ها مورد دیگر بی اطلاع هستید در جایگاه یک معلم و مدیر اسبق آموزش و پرورش استان به خود اجازه میدهید که مسائل قومی و جغرافیایی را با رنگ و بوی تفرقه افکنی با نقاب دلسوزی طرح کنید و اینگونه بر طبل ناامیدی بکوبید؟
۱-جناب، زمانی که صحبتهای سطحی روز معارفه شما منتشر شد و در آن جلسه بدون توجه به توانایی خود و هم فکریهایتان به سند ۲۰۳۰ و اصلاحات حمله کردید تا ژست انقلابی بودن بگیرید آن روز فراموش نمیکنیم به طول ارتفاع قدرت اشاره داشتید روزی که در اقدامی عجیب خطاب به مدیرکل وقت گفتید اصلاحات قرار بود آموزش پرورش را از ریل خارج کنند روزی که فریاد میزدید من برای ساختن آمدم نه برای ماندن! روزی که عدمسیاستزدگی و از کمرنگی جغرافیا و تحزب و سیاست در خود میگفتید اما از سوی دیگر آنگونه تیره و طایفه خود را به معارفه فراخوانده بودید و یکی از نمایندگان مجلس را آنچنان با تشدید فرهنگی فرهیخته مینامیدید که در انتصابات شما نقش داشته روزی که برخی فرزندان مظلوم این استان را نفوذی و دشمن شاد کن نامیدند و مدعی بودید آنها را به بدنه راه نخواهم داد همان روز مشخص بود آینده تاریکی در انتظار آموزش پرورش میباشد. و دلیل برکناری شما شاید در دولت همسوی شما مهری بر ضعفهای مدیریتی شما و آن رفتار ناصحیح شما و حلقهاطراف شما بود.
۲- جناب بهعنوان یک معلم و کسی که تجربه سکانداری آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد را داشتهاید دامن زدن به مسائل جغرافیایی و قومیتی خطایی غیرقابل بخشش و دور از شأن و جایگاه یک معلم میباشد؛ زیرا چنین مرزبندیهایی کم کم باعث نادیده گرفتن شایستگی و عامل انشقاق تفرقه در هر منطقه و جامعهای خواهند شد. الان شمای مثلاً بویراحمدی و هادی زارعپور گچسارانی کدام یک به دانشآموزان محروم بویراحمد خدمات بیشتری ارائه دادهاید؟ و کدام یک سود بیشتری رساندهاید؟ آمار و ارقام میگوید هادی زارعپور یک سروگردن و شاید بیشتر از شما برای دانشآموزان بخش پاتاوه، لوداب، زیلایی و بویراحمد موفقتر بوده است. پس طرح مسائل مضحک و تأسفبار قومی و منطقهای حتی در سیاست برای شخصی با الفبای سیاست آشنا میباشد محکوم و تاسفبار است.
۳- آقای مدیرکل سابق کسی منکر مشورت و معرفی برای نیروها توسط نمایندگان و تعامل استاندار با نمایندگان برای وفاق و حفظ آرامش و پیشبرد پروژهها در استان نیست اما به یک سوال پاسخ دهید:
از مجموعه معاونتهای استاندار، مدیران استانداری، معاونت مدیرکلها و مشاوران استاندار چند نفر با نظر نمایندگان انتخاب شده اند؟ و در انتخاب این افراد حمایت از پزشکیان تا چه اندازه ملاک بوده است؟ آیا اگر استاندار مطیع نمایندگان بود در استانداری مهمترین رکن دولت در استان اینگونه مستقل مدیران و معاونت های استانداری و مشاوران خود را انتخاب میکرد؟
۳_ وقتی به چیزی آگاهی ندارید یا نمیتوانید بدون حب و بغض منصفانه قضاوت کنید قضاوت نکنید اظهار نطر نکنید شما حتی نسبت به کارنامه نمرات نهایی خود در آموزش پرورشی که حضور داشتید آگاهی ندارید که اگر داشتید قطعا تا چند سال گوشه نشین میشدین و صحبتی در مورد سیاست زدگی، در مورد شایسته سالاری در مورد محرومین نمیزدید. شما به عنوان مدیر آموزش و پرورش استان نمرات نهایی دانشآموزان استان را از طریق انتشار در پایگاههای خبری استانی مشاهده کردید یعنی حتی از کارنامه و عملکرد زیرمجموعه خود هم آگاهی نداشتید دیگر حوزهها که جای خود دارد.
۴_ شما در مصاحبه اعتراف کردهاید از زندگی شخصی و سیاسی استاندار اطلاعاتی ندارم از اقدامات اجرایی استاندار در استان نیز خبر ندارم.
وقتی از سوابق اجرایی و کارنامه استاندار بی خبرید وقتی از مهمترین موضوع اجرایی یعنی حجم پروژهها، میزان اعتبارات و جذب و توزیع عادلانه و درست اعتبارات بیخبرید چگونه عملکرد استاندار را قضاوت کردهاید؟
اصلاً فرض بگیرید استاندار تمام مدیران استان را از یک روستا و فامیل انتخاب کرده است آیا عملکرد اجرایی این مدیران مهماست یا ژنتیک و جغرافیا و قومیت این مدیران؟ آیا زشت نیست یک معلم که سابقه ریاست در نهادی مانند آموزش پرورش را هم دارد به چنین مسائلی دامن بزند؟ با چه رویی و کدام عقلانیت سیاسی و اخلاق سیاسی به عنوان یک معلم نام یک قوم مثلا قشقایی را ه این شکل آوردهاید؟
۵_ از یک طرف مدعی شده اید استاندار به وفاق پایبند نیست و فقط از یک جریان استفاده میکند و در جای دیگر گفته اید جغرافیا برای ایشان مهم است و کاری به جریان سیاسی و تفکر سیاسی ندارد! خودتان با خودتان چند چندین؟
فارغ از بحث فقدان تخصص در شما، خودتان قضاوت کنید این حجم از تناقضگویی، سطحی نگری و طرح مسائل قومی و منطقهای در شان یک معلم میباشد؟ چه برسد شخصی که بر کرسی مدیریت مجموعه عریض و طویل آموزش و پرورش تکیه زده بود؟؟
۶_ آقای مدیرکل از سیاستزدگی و عدم شایستهسالاری گفتهاید آیا در انتصاب شخص شما و در انتصابات َشما در آموزش پرورش، به شایستگی افراد توجهی میشد؟ دقیقا شما به دلیل داشتن کدام شاخصها و محاسن، شایسته این جایگاه بودید؟ در انتصابات مگر شخص شما از نمایندگان دستور نمیگرفتید؟ مگر شخص شما در جمع مدیران آموزش پرورش در یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد نگفتید من شما مدیران را سیاسی انتخاب کردم! این میزان فراموشی، سطحی نگری و تناقضگویی شما در جایگاه یک معلم ریشه در چه چیزی دارد؟
۷_ جناب مدیرکل سابق در مورد نحوه توزیع تسهیلات،واگذاری منازل سازمانی، تبدیل وضعیت نیروها ، انتقالی معلمان از مناطق محروم و مظلوم استان مانند مارگون، پاتاوه، چرام، لوداب و... به مراکز شهرستانها و مرکز استان، حضور نیروهای شما در قشون کشیها و مراسمات فاتحه به همراه نمایندگان مجلس، واگذاری قراردادهای سوادآموزی به افراد خاص،سپردن دروس غیر مرتبط برای تدریس، تبدیل برخی مدارس به محل تبلیغات انتخابات و موارد دیگر بهتر نیست توضیحاتی ارائه دهید؟
شایستهسالاری و کارامدی دقیقا در کجای عملکرد شما بوده؟ شما حتی برای شایستگان جریان سیاسی مطبوع خود و برای پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش ارزش و حرمتی قائل نبودید. دقیقا با همین سیاستزدگی و پشت کردن به شایستگی ضعیف ترین نتایج امتحانات نهایی تاریخ انقلاب در میان استانهای کشور را به نام خود ثبت کردید؟
۸_ جناب مدیرکل سابق میدانیم که در زمان انتشار نمرات نهایی از طریق پایگاههای خبری از عده ای پرسیده بودید این آمار از کجا منتشر میشود و از نتیجه و کارنامه و دستاورد خودتان نیز بی خبر بودید برای همین مجدد خلاصهای از کارنامه سیاه جنابعالی و حلقه اطراف در امتحانات نهایی را یادآوری میشویم تا انشالله بعد از خواندن مطلب از خدا طلب استغفار و از مردم طلب حلالیت کنید.
قبل از اینکه عملکرد و کارنامه نچندان مطلوب و دور از شأن نظام مقدس اسلامی را توجیه کنید چند نکته را یادآوار میشویم یک، سوالات برای همه استانهای کشور مفهومی بوده است دوم همه استانها درگیر کرونا بودند سوم شیوع و ترس از کرونا از انتهای ۱۳۹۸ تا انتهای ۱۴۰۰ در زمان هادی زارع پور بود چهارم از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ با وجود تمام این شرایط و محرومیت استان علیرغم اینکه میانگین نمرات نهایی برخی رشتهها مانند ریاضی و فیزیک و ادبیات در سطح کشور هر کدام به میزان ۰.۹۳ و ۰.۳۴ روند کاهشی داشت اما میانگین نمرات نهایی دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته های ریاضی و فیزیک و ادبیات به ترتیت ۱.۳۵ و ۰.۹۹ افزایش داشتیم.
یا درصد قبولی نهایی دانشآموزان از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز روند صعودی داشت در رشته ریاضی از ۶۷ درصد در سال ۹۸ به ۷۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیدیم در رشته تجربه از ۸۵ درصد به ۸۷ درصد رسیدیم و در ادبیات از ۶۹ درصد قبولی نهایی ۱۳۹۸ به ۷۷ درصد قبولی نهایی در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.
۹_ آمار و ارقام و نتایج میگویند عملکرد شما به گونهای بود که نگرانی های زیادی ایجاد کردید و با برنامه آمده بودید تا تعمدی آموزش پرورش را به این شرایط تبدیل کنید در سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ روند نزولی یک دوره سه ساله را در میان تمام استانهای های کشور در تاریخ انقلاب تجربه کردیم در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار در تاریخ انقلاب میانگین معدل نهایی دانشآموزان تجربی و ریاضی به ترتیب با معدل ۹.۳۸ و ۷.۵۶ در کشور در رتبه آخر قرار گرفتیم از سال ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲ درصد قبولی نهایی دانشآموزان پایه دوازدهم از ۸۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید برای نخستین بار در تاریخ انقلاب معدل میانگین تمام رشتههای تحصیلی استان کهگیلویه و بویراحمد به زیر ۱۰ رسید برای نخستین مرتبه در تاریخ انقلاب در سال ۱۴۰۲ معدل میانگین نهایی رشته ادبیات به ۶.۹۴ رسید برای نخستین بار در تاریخ انقلاب اُفت میانگین معدل نهایی دانشآموزان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ دو برابر اُفت داشت به عنوان مثال معدل میانگین نهایی رشته ادبیات استان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از ۱۰.۴۴ به ۶.۹۴ رسید رشته ریاضی از ۱۰.۸۸ به ۷.۵۶ رسید و رشته تجربه از ۱۲.۷۵ به ۹.۳۸ رسید. این آمار و ارقام دیگر شعار و رفتار های ناصواب نیستند بلکه واقعیت و ویرانهبه جا مانده و میراث عدم شایستهسالاری، سطحینگری و سیاستزدگی و حلقه اطراف وی برای دانشآموزان محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است که امروز همان مدیرکل سابق با کمال تعجب از شایستهسالاری و عدم سیاستزدگی میگوید. در حالی آموزش و پرورش را در پایین ترین حالت ممکن در ۴۷ سال اخیر تحویل یدالله رحمانی داده است.
۱۰_ اگرچه مدیرکل سابق در انتهای سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳جای خود را به معاونش داد اما پسلرزهها و خسارتهای این زلزله بر آموزش استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه داشت و تا سالها ادامه خواهد داشت در سال ۱۴۰۳ آموزش پرورش استان بازهم رکوردهای ناراحتکننده دیگری زد در امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۱۴۰۳، مدارس استعداد درخشان استان با اختلاف تقریباً ۲ نمره نسبت به استان اول در رتبه آخر مدارس استعدادهای درخشان کشور قرار گرفتند مدارس غیردولتی یا همان غیرانتفاعی با میانگین معدل نهایی، ۷.۷۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول کشور در رتبه آخر کشور قرار گرفتند مدارس دولتی استان با میانگین معدل نهایی ۷.۲۰ با اختلافی تقریباً ۶ نمره با استان اول در رتبه آخر کشور قرار گرفتند و مدارس نمونه دولتی استان با میانگین معدل نهایی۱۲.۸۰در رتبه ۳۱ و یکی مانده به آخر قرار گرفتند تا بازهم با اختلاف زیاد با استانهای اول در کنار سیستان و بلوچستان در انتهای جدول قرار بگیریم و آقای مدیر وقت آموزش پرورش با چنین کارنامهای در دولت سیزدهم، برای دولت چهاردهم فاز نصیحت میگیرد و در کمال تعجب نسخه عدم سیاست زدگی و شایستهسالاری می پیچاند.
۱۱_ در بسیاری از دروس مهم و با ضریب بالای رشتههای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در جایگاه آخر کشور قرار گرفت تا عملا در زیرگروها نیز کمترین شانس را برای رقابت با دانشآموزان دیگر استانها به خصوص استانهای برتر داشته باشیم به عنوان مثال از سه رشته ریاضی، ادبیات و تجربی در درس فیزیک ۳ رشته ریاضی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۳ با معدل میانگین ۵.۲۵ در رتبه آخر کشور قرار گرفت در درس فلسفه ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد با کسب میانگین نمرات نهایی ۷.۰۶ در رتبه آخر کشور قرار گرفت و در درس زیست ۲ نیز استان کهگیلویه و بویراحمد با نمره میانگین ۹ در جایگاه آخر کشور قرار گرفت و فاجعه پشت فاجعه خلق گردید.این نمرات در برخی شهرستانها مانند چرام گاها به زیر ۲ رسید.
او در روز معارفه خود گفته بود «نگذارید آنهایی که از امام و انقلاب و روحانیت سیلی خوردهاند در صفوف شما نفوذ کنند. نگذارید نفوذیهای دشمنشاد کن در میان شما رخنه کنند.»
او پاسخ دهد اگر آموزشو پرورش به دست همین نفوذیهای دشمن شاد کن سپرده میشد آیا نتیجهای ضعیفتر از کارنامه ایشان از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ حاصل می شد؟
جالب است آقای مدیرکل سابق هر آنچه در روز معارفه خود گفت و وعده داد دقیقا برعکس آن صحبت ها عمل کرد و در زمان وی سیاستزدهترین، ناکارآمدترین دوران آموزش استان کهگیلویه و بویراحمد را تجربه کردیم.
باید امروز از او بپرسیم امروز به دلیل ویرانهای که به دولت چهاردهم تحویل داده اند و بلایی که بر سر دانشآموزان مناطق محروم آمد و در عمل از رقابت با دانشآموزان بسیاری از استانها جاماندند به جای اینکه از مردم عذرخواهی و از درگاه خداوند توبه کنید ژست طلبکار و تئورسین سیاسی گرفتهاید؟
آیا میدانید یداله رحمانی دیگر بخشها مانند ورزش و جوانان، در صنعت و معدن، سرمایه گذاری در پرداخت تسهیلات اشتغال زایی و ....را مانند آموزش پرورش با چه شرایط نگران کننده ای تحویل گرفته است؟
و چگونه وقتی خود شما از مسببین و عاملین بدترین شرایط تاریخ آموزش و پرورش و خسارت جبرانناپذیر دانشآموزان محروم و مظلوم این استان هستید و از اقدامات اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، از روند جلسات، از پیگیری مستمر و دقیق استاندار از روند سرمایه گذاری در استان، از پیگیری ویژه عدالت فضاهای آموزشی در استان، از بررسی دقیق جذب اعتبارات پروژهها از میزان توزیع اعتبارات در استان از اختصاص و تصویب منابع و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرایط امنیتی و احساس امنیت استان و ده ها مورد دیگر بی اطلاع هستید در جایگاه یک معلم و مدیر اسبق آموزش و پرورش استان به خود اجازه میدهید که مسائل قومی و جغرافیایی را با رنگ و بوی تفرقه افکنی با نقاب دلسوزی طرح کنید و اینگونه بر طبل ناامیدی بکوبید؟