کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در جمع خبرنگاران مطرح شد

شمع‌هایی در دل جاده‌های صعب‌العبور/ رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد: هیچ دانش‌آموز عشایری بدون معلم نمانده است

20 ارديبهشت 1404 ساعت 17:43

معلمان عشایری کهگیلویه و بویراحمد هر روز با مشقت فراوان در جاده‌های خاکی و صعب‌العبور به کلاس‌های درس می‌رسند تا از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری کنند. رئیس آموزش و پرورش عشایر استان ضمن تقدیر از این معلمان، خواستار حمایت بیشتر مسئولان شد.


معلمان عشایری کهگیلویه و بویراحمد هر روز با مشقت فراوان در جاده‌های خاکی و صعب‌العبور به کلاس‌های درس می‌رسند تا از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان جلوگیری کنند. رئیس آموزش و پرورش عشایر استان ضمن تقدیر از این معلمان، خواستار حمایت بیشتر مسئولان شد.
    

به گزارش کبنا نیوز، علی محبتی، رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، عصر امروز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴، در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته معلم، دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع)، جایگاه والای معلمی را ستود و از زحمات معلمان عشایری قدردانی کرد.
محبتی سخنان خود را با نقل‌قولی از شهید مرتضی مطهری آغاز کرد و گفت: «معلمی شغل نیست، عشق است، ذوق است، هنر است، ایثار است و فداکاری است. اگر به آن به‌عنوان شغل نگاه می‌کنی، رهایش کن، اما اگر عشق توست، بر تو مبارک باد.»
وی با تبریک این ایام به جامعه فرهنگیان، یاد و خاطره معلم شهید، مرتضی مطهری (رحمة‌الله‌علیه) را گرامی داشت و تصریح کرد: «روز شهادت این معلم بزرگوار به‌درستی به‌عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است.»
محبتی در ادامه از رئیس‌جمهور، دولت وفاق ملی، مدیرکل آموزش و پرورش استان و تمامی مدیران و مسئولانی که تاکنون در آموزش و پرورش عشایر استان تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد و از اصحاب رسانه به‌عنوان پل ارتباطی میان آموزش و پرورش و جامعه سپاسگزاری ویژه‌ای به عمل آورد.
رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات و حقوق معلمان عشایری گفت: «از همان روز نخست که مسئولیت آموزش و پرورش عشایر را پذیرفتم، متعهد شدم که از حقوق معلمان زحمتکش این حوزه دفاع کنم. تاکنون نیز با تمام توان در این مسیر گام برداشته‌ام.»
وی افزود: «برای رسیدگی به دغدغه‌های معلمان عشایری، جلساتی با نمایندگان شهرستان‌های بویراحمد، دنا، مارگون، گچساران و رستم برگزار کردیم، چراکه اداره آموزش و پرورش عشایر تحت نظارت پنج فرمانداری فعالیت می‌کند. همچنین، دیدارهایی با دکتر صالحی، مشاور رهبر انقلاب و مسئول امور عشایر و روستاهای کشور، دکتر عبدالکریم حسین‌زاده، معاون رئیس‌جمهور، و دکتر میرزاده، رئیس سازمان عشایر کشور، داشته‌ایم. هدف این تلاش‌ها، تدوین بند یا ماده‌ای قانونی است که تفاوت جایگاه معلم عشایری با سایر معلمان را به‌صورت رسمی به رسمیت بشناسد.»
محبتی با اشاره به سختی‌های شغل معلمان عشایری گفت: «معلم عشایری هر روز صبح، دو تا سه ساعت زودتر از خواب برمی‌خیزد تا با خودرو شخصی خود در جاده‌های خاکی و صعب‌العبور به کلاس درس برسد. چندی پیش، در بازدید از منطقه جلاله، شاهد بودم که معلمان و راهبران آموزشی با چه مشقت‌هایی در این مسیرها تردد می‌کنند.»
وی ادامه داد: «مشکلات معلمان عشایری بسیار است. در فصل کوچ، معلمان باید همراه با عشایر به مناطق دوردست حرکت کنند. گاهی حتی ناهار خود را در شرایط سخت در گردنه‌ها و مناطق دورافتاده صرف می‌کنند. در این ایام ممکن است دانش‌آموزان یک کلاس به مناطق مختلفی مانند سمیرم یا آب‌نی پراکنده شوند، اما معلمان عشایری با تلاش بی‌وقفه مانع از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌شوند.»
محبتی افزود: «خدا را شاکریم که تاکنون هیچ دانش‌آموزی در حوزه آموزش و پرورش عشایر بدون معلم نمانده است.»
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کمبود امکانات گفت: «معلمان عشایری از حداقل امکانات برخوردارند. برخی از آن‌ها از شنبه تا چهارشنبه در چادر اقامت می‌کنند و با مشکلات زیادی مواجه‌اند. از رسانه‌ها، مردم و تمامی کسانی که می‌توانند صدای ما را به گوش مسئولان برسانند، درخواست دارم که این مسائل را منعکس کنند تا بتوانیم از جایگاه و شأن معلمان عشایری دفاع کنیم.»
محبتی درباره اقدامات انجام‌شده در آموزش عشایری استان گفت: «در مدت تصدی این مسئولیت، در چهار حوزه اصلی شامل آموزش ابتدایی و متوسطه، فضاهای آموزشی، امور پرورشی و تربیت بدنی، و مراقبت از دانش‌آموزان فعالیت کرده‌ایم. در حال حاضر، حدود ۳۹۰۰ دانش‌آموز، ۷۰۰ معلم و ۲۲۵ مدرسه عشایری در استان داریم. از این تعداد، ۱۳۵۰ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و دوم و مابقی در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.»
وی افزود: «برای مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتری دارند، طرح‌هایی مانند کلاس‌های تقویتی، امتحانات شبه‌نهایی و آزمون‌های راه نهایی اجرا کرده‌ایم. همچنین، بازدیدهای میدانی از تمامی مدارس عشایری انجام شده و مشکلات شناسایی‌شده برای رفع آن‌ها در دست پیگیری است. کارگاه‌های آموزشی برای معلمان و مدیران برگزار شده و ابزار لازم برای امتحانات نهایی در برخی حوزه‌ها تأمین شده است.»
محبتی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات فرهنگی و پرورشی اشاره کرد و گفت: «طرح‌هایی مانند داستان‌نویسی نوروزی، اجتماعات یادگیری در پلتفرم شاد و اردوهای تفریحی-آموزشی برای شاداب‌سازی دانش‌آموزان اجرا شده است. همچنین، با کمک خیرین، دانش‌آموزان نیازمند عینک رایگان دریافت کرده‌اند و گروه‌های جهادی در هفته معلم برخی مدارس را به‌صورت رایگان رنگ‌آمیزی کرده‌اند.»
وی همچنین از اجرای طرح «نصیب» خبر داد و گفت: «این طرح با پیگیری رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی اجرا شده و پوشش صددرصدی دانش‌آموزان عشایری را محقق کرده است.»
محبتی با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی مدارس عشایری گفت: «از هشت مدرسه سنگی، شش مدرسه همچنان نیاز به مرمت و بازسازی دارند و دو مدرسه به‌صورت نیمه‌کاره رها شده‌اند. اسامی این مدارس به مدیرکل محترم آموزش و پرورش ارائه شده و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.»
رئیس آموزش و پرورش عشایر استان در پایان با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: «هرکس به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده خود ساخته است. شریف‌ترین حرفه، معلمی است که هدف آن انسان‌سازی و ایثار است. معلم عشایری با تمام سختی‌ها، رسالت خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد. امیدوارم با همکاری تمامی دستگاه‌ها و رسانه‌ها، بتوانیم جایگاه واقعی این قشر زحمتکش را ارتقا دهیم.»


کد مطلب: 499328

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/499328/شمع-هایی-دل-جاده-های-صعب-العبور-رئیس-آموزش-پرورش-عشایر-کهگیلویه-بویراحمد-هیچ-دانش-آموز-عشایری-بدون-معلم-نمانده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1