تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۹۳۵۵۵
با حضور اساتید دانشگاه‌های یاسوج برگزار شد

برگزاری نشست تخصصی «تحلیل خشونت و نظم‌های اجتماعی» با محوریت قتل دکتر مسعود داوودی در دانشگاه یاسوج / خرامین: این حادثه تنها محدود به یک فرد نیست، بلکه نتیجه حفره‌هایی در ساختارهای اجتماعی است / کشاورز: فشار به فرزندان در سنین پایین برای ورود به رشته‌های خاص مثل پزشکی، یک فاجعه تربیتی است که باید با آن مقابله شود / حیدری: نابرابری‌های شدید و محرومیت‌های نسبی، احساس حقارت شدیدی در جامعه ایجاد کرده / جلال‌فرد: لزوم برقراری پُل ارتباطی نخبگان جامعه با دستگاه قضایی برای مدیریت مسائل اجتماعی و پیشگیری از جرائم

۴
۱
برگزاری نشست تخصصی «تحلیل خشونت و نظم‌های اجتماعی» با محوریت قتل دکتر مسعود داوودی در دانشگاه یاسوج / خرامین: این حادثه تنها محدود به یک فرد نیست، بلکه نتیجه حفره‌هایی در ساختارهای اجتماعی است / کشاورز: فشار به فرزندان در سنین پایین برای ورود به رشته‌های خاص مثل پزشکی، یک فاجعه تربیتی است که باید با آن مقابله شود / حیدری: نابرابری‌های شدید و محرومیت‌های نسبی، احساس حقارت شدیدی در جامعه ایجاد کرده / جلال‌فرد: لزوم برقراری پُل ارتباطی نخبگان جامعه با دستگاه قضایی برای مدیریت مسائل اجتماعی و پیشگیری از جرائم
کبنا ؛نشست تخصصی با عنوان "تحلیل خشونت و نظم‌های اجتماعی با تأکید بر قتل دکتر مسعود داوودی" به همت انجمن علمی جامعه‌شناسی این دانشگاه برگزار شد. این نشست که با حضور اساتید و کارشناسان حوزه‌های مختلف اجتماعی، روان‌شناسی، حقوق و پزشکی همراه بود، به بررسی عمیق ابعاد مختلف خشونت، چالش‌های اجتماعی و تأثیر این مسائل بر نظم اجتماعی پرداخت.
مشارکت و حضور اساتید برجسته

به گزارش کبنا، نشست مذکور با حضور دکتر کامبیز کشاورز (فوق‌تخصص قلب کودکان و ناهنجاری‌های قلبی)، دکتر شیرعلی خرامین (روان‌شناس بالینی)، دکتر آرمان حیدری (عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه یاسوج) و حامد جلال‌فر (معاون دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد) در سالن اجتماعات دانشگاه یاسوج برگزار شد.
خرامین: بررسی عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در خشونت
در بخش نخست نشست، شیرعلی خرامین روان‌شناس معروف کشور و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج ضمن تسلیت به خانواده دکتر داوودی، از کمبود امکانات درمانی، ناهماهنگی‌های نظام پزشکی و آموزشی و دخالت‌های غیرتخصصی برخی افراد در امور مربوط به این حوزه انتقاد کرد.
وی با بیان اینکه ورود سیاسی برخی از کادر درمان و اظهار نظرهای غیرعلمی سیاسیون باعث تشدید بحران‌های اجتماعی شده است، تأکید کرد: "وقتی به قتل دکتر داوودی نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که این حادثه تنها محدود به یک فرد نیست، بلکه نتیجه حفره‌هایی در ساختارهای اجتماعی است که اگر ترمیم نشود، پیامدهای سخت‌تری در انتظار جامعه خواهد بود."
وی همچنین افزود: "مشکل تنها در ساختارها نیست، بلکه کمبود آموزش‌های مناسب و بی‌توجهی به تجسم معجزه از یک نظام معیوب آموزشی و پزشکی نیز از عوامل اصلی بروز چنین مشکلاتی است."
کشاورز: شکاف میان علوم انسانی و پزشکی و افزایش خشم اجتماعی
دکتر کامبیز کشاورز در بخش دوم نشست، از شکاف ایجادشده میان علوم انسانی و علوم پزشکی ابراز تأسف کرد و بر تأثیر عمیق علوم انسانی در بهبود کیفیت زندگی تأکید کرد.
وی با اشاره به قدیس‌انگاری پزشکان گفت: "این تصور اشتباه است که پزشک باید بی‌عیب و نقص باشد. پزشکان نیز انسان هستند و ممکن است با چالش‌های روانی و اجتماعی مواجه شوند."
کشاورز با اشاره به افزایش خشم و خشونت در جامعه گفت: "خشم نهفته‌ای که در جامعه شکل گرفته، به شکل بی‌تفاوتی، کاهش همدلی و حتی مرگ اخلاق در میان افراد خود را نشان می‌دهد. بی‌توجهی به این خشم و نادیده گرفتن علل آن، عواقب سنگینی به دنبال خواهد داشت."
وی همچنین به تأثیر مشکلات نظام آموزشی و فشارهای تحصیلی بر کودکان اشاره کرد و گفت: "فشارهایی نظیر تست‌زنی در سنین پایین برای ورود به رشته‌های خاص مثل پزشکی، یک فاجعه تربیتی است که باید با آن مقابله شود."
کشاورز در تکمیل صحبت‌های خود گفت: «به نکته مهمی چون خشم فزاینده و درونی که در جامعه رخ‌داده که آن را می‌شود در تک‌به‌تک عناصر جامعه دید مثل بی‌تفاوتی افراد نسبت به هم، همدلی نداشتن افراد با هم، مقایسه‌ای بین نسل‌های دیروز و امروز معمولاً وجود دارد که افراد زمان قدیم هوای هم را بیشتر داشتند؛ ولی باتوجه‌به وضعیت الان و رخدادهایی که در حال وقوع است حتی خودم نمی‌توانم به کسی اعتماد کنم و او را سوار بر ماشین شخصی کنم به‌قصد کمک. جامعه دچار خشونت حتی به مرگ اخلاق رسیده است و ما به‌واقع می‌بینیم.»
وی افزود: «احساس خشم نهفته در مردم، معطل شدن، عصبانی شدن و مشکلات متعدد که هرروزه مردم تجربه می‌کنند و... همه خشم ایجاد می‌کنند، صداوسیما اشاره به بحث فرزندآوری می‌کند؛ ولی بیمار من پول ویزیت ندارد و همه اینها خشم آفرین است.»
وی ادامه داد: «خشم را باید بروز داد. صحبت ما گرد این مسئله است. پزشک خوب و بد هست، قصور دارد؛ اما از طرفی بی‌خوابی‌هایش را ببینیم، صرفاً نگاه نکنیم به اینکه پول می‌گیرند و...، استرس بسیاری پشت آن است. بعد از قتل دکتر داوودی قبح شکست و برخوردها، خشونت در حتی بیمارستان بسیار عادی‌انگاری شده است. مشکلات متعدد نظام آموزش و نبود خلاقیت و سیستم شادی‌آفرین مدارس می‌تواند زمینه خشم در جامعه باشد.»
کشاورز با اشاره به کیس‌های خود و  مراجعه میانگین سنین کودکان ۸ تا ۱۵ سال با علائم اضطراب و استرس بسیار اظهار نگرانی کرد و گفت: «حتی ورود خیلی از آزمون‌ها و ورود دبستانی‌ها به تست‌زنی برای پزشک شدن فاجعه است و نقش خانواده‌ها را در این امر مهم است.»
کشاورز در پایان صحبت‌های خود به اشکال شدید در سازمان‌ها و گزینش آنها اشاره کرد و همچنین وجود نگاه‌های عشیره‌ای و اتفاقاتی که ایجاد می‌کند خیلی به‌وضوح دیده می‌شود. هر کسی به سهم خود کار درست را انجام دهد و مراقب باشد.
حیدری: خشونت به‌عنوان یک مسئله جامعه‌شناختی
دکتر آرمان حیدری، عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه یاسوج، در ادامه نشست با نگاهی جامعه‌شناختی به موضوع خشونت پرداخت.
وی با استناد به نظریات امیل دورکیم و تحلیل مفهوم آنومی، به نقش نابرابری‌های اجتماعی و فرهنگی در تشدید خشونت اشاره کرد و گفت: "نابرابری‌های شدید و محرومیت‌های نسبی، احساس حقارت شدیدی در جامعه ایجاد کرده که زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات از جمله خشونت است."
حیدری با تأکید بر ضرورت نگاه پدیدارشناسانه به موضوع خشونت، تصریح کرد: "برای درک دقیق مسائل اجتماعی، باید تجربه زیسته افراد و فرهنگ روزمره را مورد مطالعه عمیق قرار داد."
وی همچنین به مسائل فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: "ادبیات و فرهنگ محلی نیز در برخی موارد بازتاب‌دهنده خشونت است که نیازمند بازنگری و اصلاح است."
عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج با اشاره به قتل دکتر داوودی این قضیه را یک فرایند دانست و گفت: «نیروها باید از کمک‌های جامعه‌شناسان و روان‌شناسان استفاده کنند و این یک مشکل ساختاری اساسی است که از آن بهره گرفته نمی‌شود. مراقب باشیم چه فرهنگی را پرورش می‌دهیم. این قضیه اخیر نیز حاصل یک فرایند است.
وی افزود: آن فرد ناکامی‌ها داشته،و خشونت عجین شده با کلماتش. اظهارنظرهای خود افراد جامعه و واکنش دیگران بعد از قتل؛ حتی اظهار نظرات ما ممکن است پیش‌فرض باشند و نمی‌توانیم وارد شویم به دنیای فکری فرد قاتل. ازبین‌رفتن همدلی که قبلاً بود؛ ولی حال کم‌رنگ شده که در تمام حوزه‌ها رخنه پیدا کرده است. حتی پزشکان باید نیم‌نگاهی به مخاطبین و بیماران داشته باشند، نگاه بالابه‌پایین نداشته باشیم، پزشکانی بودند که حتی تحقیر کردند و این مسائل نیز قابل‌چشم‌پوشی نیست. گوش بدهیم، دقت کنیم و از پزشکان نیز این انتظار است که حواسشان به بیمار باشد. بی‌اعتمادی در حوزه‌های متفاوت و اگر پزشکان مورداعتماد ما نباشند مشکلات زیادی قطعاً ایجاد خواهد شد..
جلال‌فر: ضرورت بهره‌گیری از علوم انسانی در دستگاه قضا
حامد جلال‌فر، معاون دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تسلیت این حادثه، خواستار توجه بیشتر به علوم انسانی در سیاست‌گذاری‌های کلان شد و گفت: «درحالی‌که در تمام دنیا اولویت علوم‌انسانی است و این پرسش مطرح می‌شود که چرا همه دنبال رشته تجربی‌اند و فراموشی نسبت به علوم دیگر بسیار نگران‌کننده است و جهت رفاه اجتماعی باید این مسائل در سطح کلان حل شوند.
وی گفت: "ما باید از دانش نخبگان دانشگاهی در مدیریت مسائل اجتماعی و پیشگیری از جرایم استفاده کنیم." 
جلال‌فر با اشاره به آمارهای پزشکی قانونی افزود:«مشکلات مرتبط با خشونت در بسیاری از استان‌ها وجود دارد، اما برای کاهش آن باید بر آموزش و فرهنگ‌سازی تأکید کرد.»
وی افزود: «از بدو خلقت قتل بوده است. در هلند آخرین زندان جمع شده، آیا در کشور ما این‌گونه است؟ در شهر شیراز آمار جرایم خشن بالاست؛ اما چرا گفته نمی‌شود شیراز این‌گونه استپ؟ همه اینها نیاز به دانش موشکافانه دارند که شاهد نتیجه مطلوب باشیم. عامل بیشترین جرایم همین خشم و واکنش هیجانی است.»
وی افزود: دادرسی تشریفات خاص خود را دارد. در خصوص پرونده قتل دکتر داوودی خیلی‌ها انتظار دارند سریعاً به خروجی برسد؛ ولی رسیدگی به این پرونده یک‌روند منطقی دارند.
جلال فرد تأکید کرد که جامعه خصوصاً نخبگان باید منطقی و منصفانه برخورد کنند.
معاون دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین در پاسخ به سؤال دانشجویان اظهار کرد: در آمار برخورد با جرائم خشن استان‌مان رتبه یک تا سه کشور را دارد، تنبیه و مجازات روی فرد تأثیر نداشته است. کمتر روان‌شناسی را در دستگاه قضایی داریم و این پُل نیست و باید این پل ارتباطی برقرار شود و این آمادگی را نیز داریم از اساتید این حوزه استفاده کنیم.
جلال‌فر گفت: در استان کمبود امکانات و نیروی انسانی داریم، زیر ساخت‌ها و فرهنگ هم اینجا مهم است که بهترین راهکار فرهنگ‌سازی است.
وی در پایان گفت: «در خصوص پرونده قتل، تمام اقدامات آن انجام‌گرفته و منتظر شکایت فرزند زیر ۱۸ سال‌شان هستیم و چون در سامانه  ثنا امکان ثبت ندارند باید وکیل اینجا ورود کند و  کیفرخواست نهایی هفته آینده صادر می‌شود.»
جمع‌بندی و راهکارها
در پایان نشست، اساتید بر اهمیت همکاری میان دستگاه‌های اجرایی، نظام قضایی و دانشگاه‌ها تأکید کردند و از دانشجویان خواستند با مطالعه عمیق و ارائه راهکارهای علمی، به حل مشکلات اجتماعی کمک کنند.
همچنین اعلام شد که مراحل حقوقی پرونده قتل دکتر داوودی در حال انجام است و کیفرخواست نهایی هفته آینده صادر خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
به نظر شخصی من مشکل فرهنگی و طایقفه ای و قبیله گرایی است همراه با کم کاری نیروی انتظامی
یونس خان
Iran, Islamic Republic of
به موقع به بیماراتون سر بزنیت شماکه آنکالیت نیاز به حرف زدن مفت نیسی
عدالت
Iran, Islamic Republic of
سلام منی که براثراهمال کاری پزشکان بیمارستان پیوندشیرازدستم راازدست دادم وبه جاهایی هم شاکی شدم درپایان فرمودندمازورمان به این پزشکان نمی رسند.چه کار کنم.جز...
محمد
Iran, Islamic Republic of
از بس این کادر درمان بی مسئولیت هستن
وزیر کشور سوریه: حلقه امنیتی بسیار قدرتمندی در اطراف پایتخت دمشق وجود دارد؛ هیچکس نمی‌تواند آن را بشکند/ به شایعات گوش ندهید

وزیر کشور سوریه: حلقه امنیتی بسیار قدرتمندی در اطراف پایتخت دمشق وجود دارد؛ هیچکس نمی‌تواند آن را بشکند/ به شایعات گوش ندهید

مقام ارشد وزارت کشور سوریه تأکید کرد: حلقه امنیتی بسیار قدرتمندی در اطراف پایتخت دمشق ...
سهم کارمندان بانک از متقاضیان وام فرزندآوری سبقت گرفت!

سهم کارمندان بانک از متقاضیان وام فرزندآوری سبقت گرفت!

حجم وام کارمندان و مدیران شبکه بانکی کشور سال گذشته ۲.۵ برابر متقاضیان فرزندآوری به‌ثبت ...
فیلم | فیش نجومی یک مدیرکل پروازی کهگیلویه و بویراحمد تا زخم‌های دلخراش بر پیکره شهر یاسوج

فیلم | فیش نجومی یک مدیرکل پروازی کهگیلویه و بویراحمد تا زخم‌های دلخراش بر پیکره شهر یاسوج

این قسمت گفتن نگین بخش خبری شبکه دنا به فیش نجومی یکی از مدیران پروازی استان کهگیلویه ...
1