دانشجویانی که برای خود اهداف کوتاهمدت و بندمدت ترسیم کنند، حتماً نتیجه میگیرند / بنیاد نخبگان مسیر موفقیت افراد مستعد را تسهیل میکند / وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری؛ گمشدههای استان کهگیلویه و بویراحمد
این پایگاه خبری در نظر دارد بهمناسبت دهه فجر و چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سلسلهگفتوگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن از فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند.
این پایگاه خبری در نظر دارد بهمناسبت دهه فجر و چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سلسلهگفتوگوهایی با مستعدان برتر کهگیلویه و بویراحمدی منتشر کند و در قالب آن از فرایندهای نخبگی، خدمات نظام به نخبگان و مسائل و مشکلات نخبگان را بررسی کند.
به گزارش کبنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهادهایی با هدف دسترسی عادلانه مستعدان و نخبگان به حمایتهای مالی و معنوی فراهم شد؛ در سال 1385 بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، جذب و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان شکل گرفت. این بنیاد در پی آن است با فراهم کردن بستر مناسب، افراد مستعد و نخبه را در مسیر شکوفایی توانمندیها و نوآوریهایشان یاری دهد و ارتباط موثری بین این استعدادها و نیازهای علمی و صنعتی کشور برقرار کند. از سوی دیگر، بنیاد نخبگان با تشویق به فعالیت در حوزههای تخصصی و ارتقای جایگاه علمی کشور، از شیب تند مهاجرت نخبگان تا حدی زیادی کاسته است.
بنیاد نخبگان، حمایتهای متعددی در اختیار افراد مستعد قرار میدهد؛ یکی از آنها طرح دانشجوی مستعد برتر است. این طرح که توسعۀ فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور است، طرح شهید وزوایی نام دارد. دانشجویان در حین تحصیل به شرط آنکه از شرایط لازم برخوردار باشند، میتواند از این مزایای طرح بهرهمند شوند. دانشجویان پس از فارغالتحصیلی میتوانند از طرحهای دیگری نیز بهرهمند شوند
[برای مشاهده شیوهنامه طرحهای بنیاد اینجا کلیک کنید]. یکی از این طرحها طرح مرحوم کاظم آشتیانی است.
بنیاد نخبگان هر ساله به منظور ارتقای توانمندیهای استادیاران جوان دانشگاهها و مؤسسههای علمی کشور، تسهیلاتی را در قالب طرح «کاظمی آشتیانی» به حائزان شرایط اعطا میکند. این طرح که مربوط به اعضای جوان هیأت علمی دانشگاههاست، واجدان شرایط میتوانند از «اعتبار پژوهشی» به منظور توانمندسازی و تسهیل فعالیتهای پژوهشی عضو هیئتعلمی، «اعتبار تجهیزات» به منظور کمک به ایجاد امکانات اولیه برای تجهیز فعالیتهای آموزشی/ پژوهشی وی، و همچنین «تسهیلات فرهنگی ـ رفاهی» (شامل هدیه ازدواج و وام مسکن)، بهرهمند شوند.
ربابه شاهی شاوون عضو هیأت علمی گروه زیستشناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه یاسوج، از جمله افرادی است که توانسته است به عنوان برگزیده دو طرح بالا انتخاب شود. وی که مقطع کارشناسی را در دانشگاه گرگان سپری کرده بود، در مقاطع کارشناسی ارشد (دانشگاه گیلان) و دکتری (دانشگاه تربیت مدرس) را در رشته زیستشناسی گیاهی-سیستماتیک، دانشجوی ممتاز شده بود.
این عضو هیأت علمی در مقطع دکتری با داشتن شرایط لازم همچون معدل، فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و ... توانسته بود از طرح دانشجوی مستعد برتر استفاده کند.
شاهی در مقطع دکتری از فرصت تحصیلی خارج از کشور در دانشگاه لایپزیگ آلمان استفاده کرده و شش ماه را در این کشور سپری کرده بود. وی پس از فارغالتحصیلی هم یک دوره فرصت تحصیلی کوتاه مدت نیز در کشور ژاپن گذرانده بود.
شاهی از سال 1397 تاکنون بهعنوان عضو هیأت علمی گروه زیستشناسی در دانشکده علوم پایه دانشگاه مشغول به فعالیت است.
وی در گفتوگو با کبنانیوز در معرفی بنیاد نخبگان عنوان کرد: بنیاد نخبگان دستگاهی است که هدفش توسعه منابع انسانی برگزیده کشور است؛ در واقع این بنیاد افرادی را که بر اساس معیارهایی به عنوان نخبه معرفی میشوند را شناسایی کرده و برنامهریزی میکند که این افراد در حوزههای مختلف استفاده شوند.
وی ادامه داد: هدف بنیاد نخبگان این است که مسیری را برای افرد مستعد برتر فراهم کند تا حمایتهایی از این افراد مستعد انجام دهد و هم اینکه زمینههایی را فراهم میکند که هر کدام از این افراد بتوانند در زمینههای تخصصی خود تأثیرگذار باشند.
وی با بیان اینکه امتیازاتی که بنیاد نخبگان در اختیار افراد قرار میدهد خیلی متفاوت است، گفت: مثلاً دانشجوها در مقاطع مختلف میتوانند از این امتیازات استفاده کنند. اما این طرحها فقط مستعد به دانشجویان نیست، حتی دانشآموزان نیز میتوانند استفاده کنند. البته اعضای جوان هیأت علمی دانشگاهها هم شامل طرحهای بنیاد نخبگان میشوند.
وی ادامه داد: بنده علاوه بر اینکه در مقطع دکتری توانستم از طرح دانشجویان مستعد برتر استفاده کنم، در زمان استادیاری نیز از طرح مرحوم کاظم آشتیانی که مربوط به اعضای جوان هیأت علمی است توانستم بهره ببرم.
وی افزود: یادم میآید زمانی که دانشجوی مقطع دکتری بودم در دانشگاه یک اطلاعیه دیدم که مربوط به بنیاد نخبگان بود. آن زمان در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل بودم. پس از دیدن آن اطلاعیه، رزومهام را در سامانه بنیاد نخبگان که آنموقع سامانه ثریا بود، بارگذاری کردم. بررسیهای بنیاد که انجام شد من جز افرادی قرار گرفتم که شرایط استفاده از آن طرح را داشتند و توانستم از مزایای طرح دانشجوی مستعد برتر استفاده کنم.
وی گفت: در سال 1401 زمانی که عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج بودم، توانستم برگزیده جایزه مرحوم کاظم آشتیانی شوم. آن زمان که جایزه مرحوم آشتیانی مبلغ یکصد میلیون تومان بود که بخش از آن باید صرف تجهیزات آزمایشگاهی، بخش مواد آزمایشگاهی و بخشی هم صرف فعالیتهای فرهنگی_رفاهی میشد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج در خصوص شرایط اخذ این طرح گفت: در آنموقع که من برنده جایزه «مرحوم کاظمی آشتیانی» شدم، امتیازاتی لازم بود که توانسته بودم اغلب آنها را کسب و نمره لازم را به دست بیاورم. مثلا در حالی که تنها امتیازات مقالات 5 سال اخیر محاسبه میشود، من آنموقع 18 مقاله در سامانه بارگذاری کردم. یکی دیگر از موارد امتیازآور، تألیف یا ترجمه کتاب بود؛ در آن موقع من یک کتاب تألیفی داشتم. سابقه تدریس نیز یکی از این آیتمها بود. من علاوه بر سابقه تدریس در دانشگاه یاسوج، در دانشگاههای دیگر نیز سابقه حقالتدریسی داشتم که آن موقع مجموعاً به 10 سال میرسید. سابقه مشاور و راهنما بودن نیز امتیاز داشت؛ من در آن زمان مشاوره 9 پایاننامه کارشناسی ارشد را انجام داده بودم. همایشهای داخلی و بینالمللی از هم بخش دیگری از آیتمهای این طرح است؛ من در آن دوره حدود 10 همایش ملی و دو همایش بینالمللی شرکت کرده بودم؛ یکی از این همایشها در آلمان و دیگری در ژاپن بود که در آنها سخنرانی انجام داده بودم. علاوه بر اینها سابقه اخذ جایزه در بنیاد بود که من در دوره دکتری به عنوان دانشجوی مستعد برتر انتخاب شده بودم؛ داشتن طرح پژوهشی هم بود که من در آن زمان یک طرح پژوهشی با دانشگاه گیلان انجام داده بودم. البته آیتمهای دیگری نیز دارد، اما مهمترینشان همینها بود.
وی ادامه داد: البته فارغالتحصیلان مقطع دکتری نیز که هنوز استخدام نشدهاند نیز میتوانند از سایر طرحهای بنیاد نخبگان استفاده کنند؛ یکی از این طرحها طرح پسادکتری است که اگر دانشآموختگان دکتری شرایط لازم را داشته باشند، میتوانند از آن استفاده کرده و با اخذ پسادکترا، از حقوق استادیار پایه یک دانشگاه بهرهمند شوند
[برای مشاهده شیوهنامه این طرح اینجا کلیک کنید].
وی افزود: طرحهای دیگری نیز برای فارغالتحصیلان وجود دارد که یکی از آنها طرح شهید موسوی است؛ بر اساس این طرح، دانشآموختگانی که شرایط لازم را داشته باشند، میتوانند با معرفی بنیاد نخبگان، در دستگاههای اداری جذب شوند.
[برای مشاهده شیوهنامه این طرح اینجا کلیک کنید].
معمولاً شبهاتی در مورد اخذ امتیازات در دستگاههای اداری بهطور کلی وجود دارد، اما برندگان جوایز بنیاد نخبگان و حتی آنهایی که موفق به اخذ جایزهها نشدهاند، متفقالقول هستند که در روند اخذ طرحهای بنیاد، تنها امتیازات و شرایط افراد تأثیرگذار هستند. شاهی شاوون نیز در گفتوگو با کبنانیوز این موضوع را تأیید کرد و گفت: تجربه شخصی من نشان میدهد که هیچگونه سفارش و یا هر امر فراقانونی دیگری در این میان دخیل نیست؛ چرا که پروندهها در تهران بررسی میشوند؛ من نیز که موفق به اخذ دو طرح شدهام هیچگونه آشنا یا نفوذی نداشتهام.
وی در ادامه گفت: من همیشه به دانشجویانم توصیه میکنم باید در زندگی هدف داشته باشند. معمولاً بخش زیادی از دانشجویان به دانشگاه میآیند صرفاً به این دلیل که دانشجو باشند. بسیاری از آنها نیز به دلیل ابهاماتی که در آینده شغلیشان وجود دارد، کمانگیزه هستند، اما مدام به آنها میگویم اگر برای خود هدف ترسیم کنند، میتوانند پیشرفت کنند. اما بدون هدف به نتیجه نمیرسند، اگر هدف تعریف کنند، برایش تلاش میکنند، بنابراین حتما به نتیجه هم میرسند. آنها لازم است برنامه 5 یا 10 ساله برای خود در نظر بگیرند و به این بیندیشند که آن موقع قرار است در چه جایگاهی باشند. در این میان میتوانند با اخذ طرحهای بنیاد نخبگان، مسیر پیشرفت خود را تسریع کنند.
وی در پایان در پاسخ به سؤال کبنانیوز در خصوص علت توسعهنیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد و عوامل برونرفت از آن گفت: این سؤال کلی است و شاید افرادی که علوم سیاسی، علوم اجتماعی و مدیریت خوانده باشند، بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند؛ اما من بر حسب تجربه چندینسالهای که در این استان دارم میتوانم بگویم در کهگیلویه و بویراحمد و البته بیشتر استانهای کشور، یکی از مهمترین عوامل، وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری است. افرادی که در یک جایگاه قرار دارند، اگر به وظیفه خود به درستی عمل کنند و نسبت به کاری که به آنها محول شده، مسئولیتپیری داشته باشند، آنگاه میتوان به توسعه امیدوار شد. توسعهنیافتگی محدود به یک فرد یا افراد خاصی نیست، لازم هست همه با هم در هر جایگاهی هستند به وظیفهشان عمل کنند. پس اگر حس وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری تقویت شود، مسیر برای توسعه استان فراهم میشود.