
توصیههای عزاداری محرم در شرایط کرونا؛
به عشق امام حسین انقلاب کردیم / ماسک زدن واجب است ( + فیلم )
2 شهريور 1399 ساعت 13:03
امام حسین هشت سال جبهه را اداره کرد. چون من خودم در هشت سال دفاع مقدس رفت و آمدهایی که در جبهه داشتم چه روضههایی، چه گریههایی، چه التماسهایی با گریه به من میکردند دعا کن ما فردا عملیات است شهید بشویم. بنابراین نمیتوانیم حسین را از دست بدهیم؛ نه محبتش را، نه جلساتش و نه گریه بر او را، نه اقامهی عزا را. و واقعاً این جمله ملکوتی بود. هر چه داریم از محرم و صفر داریم. ما فاطمیه هم داریم، بیست و یکم ماه رمضان را هم داریم، اینها را امام میدانست. ولی میدانست اسلام با پیغمبر پدید آمد ولی ضامن بقاء دین خدا و قرآن، ابیعبداللّه است. ولی شما مردم، شما مدیرها واقعاً بیایید مراعات کنید این مسائل بهداشتی را.
برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال باتوجه به شرایط کرونا با سؤالات فراوانی روبرو است، رهبرانقلاب در این باره نظر بر این دارند که در شیوه مراسمهای عزاداری از دستورالعملهای ستاد مبارزه با کرونا باید تبعیت کرد: «آنچه بنده میخواهم تأکید کنم این است که در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما میگویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
در این ایام نکات و به خصوص با توجه به شرایط کرونایی در کشور، مطالب مختلفی درباره عزاداری سیدالشهداء مطرح شده که در گفتوگوی امروز به آن خواهیم پرداخت. قبل از ورود به موضوع شرایط اخیر بفرمائید که اساساً عزاداری سیدالشهداء تعطیلبردار هست یا خیر و چه سیر تاریخی در این زمینه داشتهایم؟
قرآن مجید در سورهی احزاب با یک قاطعیتی پیغمبر اکرم را سرمشق و الگوی امت معرفی کرده. این سرمشق بودنشان و الگو بودنشان در همهی امور زندگیشان اعم از ایمان، اخلاق، و روش ایشان و نوع برخوردشان با حوادث است. یعنی ما اگر از ایشان در همهی امورشان سرمشق بگیریم خدا را عبادت کردیم. چون پروردگار اعلام میکند «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». از آیه استفاده میشود که پروردگار دوست دارد امت از ایشان درس بگیرد؛ این یک مسألهی قرآنی است. و اما ما در کتابهای متعددی که شمارهاش هم کم نیست میبینیم اولین کسی که بعد از ولادت ابی عبداللّه در همان لحظات اول جلسهی عزا برپا کرد، پیغمبر اکرم بود. آن چنان گریه کرد که امیرالمؤمنین و صدیقهی کبری هم گریه کردند. علتش را پرسیدند. که چرا گریه میکنی؟ پیغمبر اکرم به مصائب آیندهی ابی عبداللّه و حتی بیان زمینی که این مصائب به حضرت وارد میشود اشاره کردند.
نکات مهمی درباره ارزش و اهمیت روضه اباعبدالله و همچنین تاریخچه برگزاری عزای سیدالشهداء فرمودید. حال با توجه به شرایط جدید و محدودیتهایی کرونایی چه کار باید کرد؟
باید ببینیم که آیا الان مثل گذشته درست است بریزیم در مساجد، حسینیهها و تکیهها؟ به دلیل عقل و به دلیل شرع جداً کار درستی نیست. خب اینجا باید چه کار کرد؟ اینجا مردم باید توجه داشته باشند که قوانین حکومت و دولت که به نفع مردم وضع میشود هر نوع قانونی حالا فقط قانون این شرایط نیست. به فتوای حضرت امام (ره) واجب است عمل به قانون که به نفع ملت به ملت داده میشود.
با این توصیف، توصیهتان به مسئولین هیئتها و دستاندرکاران مجالس حسینی چیست؟
ببینید ما خودمان دههی عاشورا جلسه را برپا میکنیم. دیروز ده هزار تا ماسک بهداشتی خریدیم، میدانیم مردم هم با ماسک میآیند اما خریدیم. دو تا دستگاه بزرگ و گرانقیمت خریدیم که در خیابان و در ورودی جلسه بگذارند که با پا پدال را میزنند و دستهایشان را میشویند و میآیند. کل حسینیه را از پایین تا بالا دو سه روز مانده به دهه همه را ضدعفونی میکنیم. فاصلهها را هم بیش از قانون ستاد کرونا گفتیم یک متر و نیم تا دو متر در نظر بگیرند. خب هر سال خیمه داشتیم گفتیم خیمه هم نزنید که هوا آزاد باشد. تمام پنجرههای پشت بام، حیاط، داخل باز باشد چون میخواهیم خدا را عبادت کنیم.
شما به دورهی رضاخان و التزام مردم به حفظ روضه اباعبدالله اشاره کردید. جلوتر که آمدیم هم در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب و بعد از انقلاب در دوران دفاع مقدس شاهد پیوند عمیق نهضت و انقلاب با روضه اباعبدالله هستیم.
اینجا من دو چیز بگویم؛ یکی آن جملهی عرشی حضرت امام را که فرمود: هر چه داریم از محرم و صفر داریم. یعنی چه، یعنی حفظ دین و دینداریمان را مدیون همین هستیم. یعنی اگر زمان رضاشاه و شاه شیعه ماندیم با محرم و صفر بود و اگر انقلاب کردیم و خیلی راحت آمدیم جانمان را در خیابانها گذاشتیم به عشق امام حسین بود. خب خود من در تظاهرات بودم مدارکش عکسهایش هست. با توجه به اینکه اگر برویم یک گلوله هم من میخورم دو تا گلوله، میرفتیم به چه عشقی؟ به عشق اینکه راهمان راه سیدالشهداء و مبارزهی با ظلم است. امام حسین مردم را ریخت بیرون، امام حسین انقلاب را پیروز کرد.
تصاویری که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد برخی وسائل همراه حاج قاسم را نشان میداد؛ یکی از آنها کتابچهای حاوی مدح و مرثیهی اهل بیت علیهم السلام بود. حسب ارتباطاتی که با حاج قاسم داشتید، نوع ارتباط ایشان با اهل بیت و روضه سیدالشهداء چگونه بود؟
ببینید حاج قاسم رضوان اللّه تعالی علیه خیلی با من آشنا بود. خیلی با من رفیق بود. یعنی همان روزی که شهید شد من شب رفتم دیدن خانوادهاش. خانوادهاش به من فرمودند: «در این سالها اگر موفق به حضور در مراسم احیاء شما نمیشد حتما از تلویزیون مراسم شما را دنبال میکرد». حتی اگر در خانه بنا بود بماند، خانوادهاش گفتند ما را تشویق میکرد شما بروید یک احیائی همین مسجدهای دور و بر که ما نباشیم. چون وقتی برمیگشتیم چشمهایش از گریه قرمز شده بود. هم یک پیوند شدیدی به احیا داشت که من به عمرم گریهکن زیاد دیدم اما حاج قاسم یکی از نمونه عالیهای گریه کن برای ابی عبداللّه و شبهای احیا بود. فیلمهایش هم هست گاهی خودش برای رزمندگان زیارت عاشورا میخواند. خیلی به ابیعبداللّه وابسته بود. من در یک مصاحبه یک ساعت و نیمه در کرمان دربارهی ایشان صحبت کردم یعنی همان گونه که بود از نظر ایمان و معنویت و حال و قدرت جهادگری و شجاعت و نترسی در آن یک ساعت و نیمه گفتم و به نظر من در مملکت ما تا سالها با شناختی که من از این مرد الهی دارم نه رزمنده، مرد الهی، ملکوتی هر حرف مثبتی دربارهاش بگویند کم گفتند.
خاطرهای هم از حاج قاسم مدنظرتان هست؟
بیشتر پای منبرهایم که میآمد همهاش حرف خدا را میزد حرف اخلاص را میزد. دلسوزی شدیدی برای ملت داشت. یعنی دلش میخواست یک روزی برسد که این ملت از شرّ گرگهای استعمار به کل آزاد بشود. اقتصاد مردم در اوج قرار بگیرد. نشنود که مشکلداری در کشور هست. و همهی این آرزوهایی که داشت حالا به طور کامل به آن نرسید اما خداوند تحقق یافتهی کاملش را به او میدهد. دلیلش هم ابراهیم و اسماعیل است. ابراهیم نیت کامل داشت اسماعیل را قربانی کند. خدا نخواست. ولی در آیهی مربوط به قربانی اسماعیل خدا میفرماید «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» یعنی این کار خوبی را که نیت کرده بودی من اجرا شده پایت حساب کردم. این است که حاج قاسم هم اجرای همهی خواستههایش را نسبت به این هشتاد میلیون نفر و شیعیان کشورهای دیگر خدا به نامهی عملش منتقل کرد.کد مطلب: 424721